보고서 정보
주관연구기관 |
실감교류인체감응솔루션연구단 Center of Human-centered Interaction for Coexistence |
연구책임자 |
유범재
|
참여연구자 |
이용호
,
이은미
,
이중재
,
이태영
,
양길진
,
김황연
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2019-08 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 |
TRKO202000001110 |
과제고유번호 |
1711082124 |
사업명 |
글로벌프론티어지원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-05-30
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키워드 |
실감교류 확장공간.공존현실.소프트웨어 프레임워크.휴먼 인터페이스.원격 인터랙션 및 협업.Coexistent Space.Coexistent Reality.Software Framework.Human Interfaces.Remote interaction and collaboration.
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초록
▼
• 다수 원격지 사용자들이 같은 시간, 같은 공간에 함께 존재하는 공존감을 느끼면서 인터랙션하고 협업할 수 있는 ‘실감교류 확장공간(Coexistent Space)’의 실현을 위해, 다중 사용자와 이종 데이터 간 동기화 지원 네트워크, 현실과 가상의 통합, 4D+ 정보, 감각과 감성의 공유와 소통, 원격사용자 간 공간 인터랙션 및 협업(협력)을 지원하는 공존현실 소프트웨어 프레임워크(CRSF, Coexistent Reality Software Platform)와 삼차원 공간에서의 사용자 인터랙션을 위한 휴먼 인터페이스 디바이스 및
• 다수 원격지 사용자들이 같은 시간, 같은 공간에 함께 존재하는 공존감을 느끼면서 인터랙션하고 협업할 수 있는 ‘실감교류 확장공간(Coexistent Space)’의 실현을 위해, 다중 사용자와 이종 데이터 간 동기화 지원 네트워크, 현실과 가상의 통합, 4D+ 정보, 감각과 감성의 공유와 소통, 원격사용자 간 공간 인터랙션 및 협업(협력)을 지원하는 공존현실 소프트웨어 프레임워크(CRSF, Coexistent Reality Software Platform)와 삼차원 공간에서의 사용자 인터랙션을 위한 휴먼 인터페이스 디바이스 및 인터랙션 방법론을 개발함.
• 이를 기반으로, HMD/3D TV 기반 3차원 화상회의 시스템, 원격지 4인 참여형 가상현실 교육시스템 ‘모두모여 해상도시’, 원격지 4인 참여형 블록 쌓기 SomaCube 시스템, Video See-thru HMD 기반 혼합현실 시스템, 원격지의 피교육자와 교육자가 함께 참여하는 원격교육 시스템, 모바일 대화 키오스크 기반 원격 인터랙션 시스템 등 원격 인터랙션 및 협업 시스템을 개발함.
(출처 : 보고서 요약서 4p)
Abstract
▼
□ Purpose & Contents
The project aims the development of breaking-thru core technologies for
• Coexistent reality software framework providing the bidirectional transmission and sharing of 4D+ information, sensations and emotions for remote interaction and collaboration between networked users
□ Purpose & Contents
The project aims the development of breaking-thru core technologies for
• Coexistent reality software framework providing the bidirectional transmission and sharing of 4D+ information, sensations and emotions for remote interaction and collaboration between networked users, and
• Human interface devices for multi-modal user interaction in 3-dimensional space
in order to realize ‘Coexistent Space’that networked users in remote spaces can interact and collaborate together with the feeling of coexistence like they are in the same location at the same time.
□ Results
• Coexistent Reality Software Framework supporting the network synchronizing multiple sites(clients) and different kinds of data, the merging of realvirtual-remote worlds, the communication of 4D+ information, sensations, and emotions, the physics engine-based spatial interaction between users and virtual space by multi-modal feedback, and the remote interaction and collaboration between networked users
• Human interface devices for user interaction in 3-dimensional space(wearable hand motion capture device, vibration ring, feet mouse, 1200p@54Hz color stereo camera, video see-thru HMD, 360-degree 3D environment scanner, mobile communication kiosk, ultrasonic transceiver driver, etc) and interaction methodology using the devices
• Prototype systems for remote interaction and collaboration including 3-dimensional teleconference system, virtual education system, virtual somacube system, video see-thru HMD-based mixed reality system, and remote interaction system using mobile communication system.
□ Expected Contribution
The promotion of new future business using the coexistent reality technologies by
• 4D+ social network service based on coexistent reality in 5G network era,
• virtual education and training service that multiple students and teachers participate together,
• wearable human interfaces and spatial interaction solutions for the future disappearing real keyboard and monitor,
• tangible media, virtual reality, mixed reality applications that multiple networked users can participate simultaneously, and
• future smart workspace, remote tangible education for students in isolated places, remote medical diagnosis, life-support and care for elderly in aging society.
(출처 : SUMMARY 6p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요약문 ... 5
- SUMMARY ... 6
- 목차 ... 8
- 제1장 연구개발 과제의 개요 ... 9
- 1. 연구개발 목적 ... 9
- 2. 연구개발의 필요성 ... 10
- 3. 연구개발 범위 ... 12
- 제2장. 연구수행 내용 및 성과 ... 14
- 1. 연구 목표 및 실적 ... 14
- 2. 연구 내용 및 결과 ... 16
- 제3장. 목표 달성도 및 관련 분야 기여도 ... 344
- 1. 목표 및 달성여부 ... 344
- 3. 관련분야 기여도 ... 351
- 4. 목표 미달성 시 원인(사유) 및 차후대책(후속연구의 필요성 등) ... 351
- 제4장. 연구개발 성과의 활용 계획 등 ... 352
- 1. 기술이전의 세부내용, 활용유형(신제품, 제품/공정 개선), 기대효과 등 ... 352
- 2. 기술 혹은 제품, 서비스, 시나리오 등에 따른 창업내용, 기대효과 등 ... 353
- 3. 기술 혹은 제품으로 인한 신규과제 도출 및 타 연구에 활용 ... 353
- 4. 연구개발 성과의 SCI 논문, 국제학술회의 등에 논문 출판 및 전시 ... 353
- 5. 연구개발 성과(기술.혹은 제품/서비스/시나리오 등)의 전시회(행사주최, 행사명 등) ... 353
- 6. 기술 혹은 제품, 서비스, 시나리오 등을 통한 교육·지도(교육명칭, 교재명, 참석대상, 인원, 주요내용, 기대효과 등) ... 353
- 제5장. 연구개발성과의 보안등급 ... 356
- 제6장. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구시설·장비 현황 ... 357
- 제7장. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전 조치 이행 실적 ... 358
- 제8장. 연구개발과제의 대표 연구 실적 ... 359
- 제9장. 기타 사항 ... 371
- 제10장. 참고문헌 ... 372
- 끝페이지 ... 373
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