보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
연구책임자 |
이재호
|
참여연구자 |
김태진
,
서승현
,
한인규
,
김수영
,
백송이
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022509 |
과제고유번호 |
1105011102 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2018-06-23
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022509 |
초록
▼
1. 연구배경 및 필요성
□ 2010년 이후 스마트워크가 공공부문에 본격적으로 도입되었음에도 불구하고 스마트워크의 정착이나 성과, 활용 방안 등에 대한 고민이 계속되고 있음
○ 스마트워크는 공유와 협력을 위한 업무 방식 개선으로 강조점이 변화함에 따라, 스마트워크 개념의 재정립을 통해 근무자 중심의 스마트워크 정책 방향을 설계하는 것이 필요함
○ 공공부문의 스마트워크 도입 현황과 문제점을 살펴보고, 정책집행과정에서 스마트워크가 조기에 정착되지 못한 원인을 파악하고, 상향적(bottom-up) 관점에서
1. 연구배경 및 필요성
□ 2010년 이후 스마트워크가 공공부문에 본격적으로 도입되었음에도 불구하고 스마트워크의 정착이나 성과, 활용 방안 등에 대한 고민이 계속되고 있음
○ 스마트워크는 공유와 협력을 위한 업무 방식 개선으로 강조점이 변화함에 따라, 스마트워크 개념의 재정립을 통해 근무자 중심의 스마트워크 정책 방향을 설계하는 것이 필요함
○ 공공부문의 스마트워크 도입 현황과 문제점을 살펴보고, 정책집행과정에서 스마트워크가 조기에 정착되지 못한 원인을 파악하고, 상향적(bottom-up) 관점에서 유연근무제와 스마트워크의 활성화를 위한 방안을 살펴볼 필요가 있음
○ 특히 근무자는 스마트워크에 대해 개인적 이용환경과 선호의 기준에 따라 이성적・감성적 가치를 부여하기 때문에 스마트워크의 동기 요인으로 검토가 필요함
○ 스마트워크가 공직사회에 정착되기 위해서는 중앙부처 차원의 현황을 분석하고 구체적 정책방안을 모색해볼 필요가 있음
□ 이 연구는 ‘공공부문의 업무방식 개선과 밀접한 스마트워크 정책의 현황과 문제점을 파악하고, 정책 대안을 마련’하는 연구임
○ 공무원 근무혁신의 한 방안으로서 유연근무제 확대라는 환경 변화 속에서 스마트워크의 활용 방안을 모색함
○ 지금까지의 스마트워크 장애요인을 검토하고, 개인 창의성의 증진과 협업의 연계, 조직의 성과를 도모하고 확대되는 유연근무제의 단점을 보완하는 스마트워크 개선방안을 도출함
○ 근무자 중심의 스마트워크 수요를 조사・분석하여 실효성 있는 정책 대안을 도출함
○ 이 연구는 유연근무제의 근무형태와 스마트워크의 근무방식의 개념 정립을 통한 두 제도의 활성화를 목적으로 함
□ 본 연구는 유연근무제의 7가지 유형과 스마트워크 4가지 유형을 종합하여 총 11가지 유형을 분석대상으로 하며, 중앙부처 공무원을 대상으로 구조화된 설문지를 통해 중앙부처의 공무원을 대상으로 함
(출처 : 국문요약 11p)
Abstract
▼
This study aims to derive the ways to vitalize smart work by broadening flexible work arrangements in the public sector. Both the documentary method and the empirical method were employed.
The documentary study first reviewed changes in the working conditions of flexible work arrangements whi
This study aims to derive the ways to vitalize smart work by broadening flexible work arrangements in the public sector. Both the documentary method and the empirical method were employed.
The documentary study first reviewed changes in the working conditions of flexible work arrangements which are promoted as a means to foster a culture of innovation in civil service. Second, four types of smart work and seven types of flexible work arrangements were selected as the subject of study. Third, the documentary study composed the conceptual relationship of smart work and flexible work arrangements, which are then respectively defined as a method of work and a form of work. Fourth, it analyzed the obstacles to smart work, and produced the concept of smart work that cultivates individual creativity, collaborative work, and organizational performance. Based on the documentary study, the empirical study administered structured questionnaires to public servants in the central governing agencies, and analyzed the results. Subsequently, based on the results of the structured questionnaires, it conducted in-depth interviews with public servants who are in charge of smart work, and made sure of the effectiveness of policy options for smart work.
The results of this study are as follows. First, smart work as a method of work increases work efficiency and embraces the concept of a form of work that uses information technology and allows people to work without the limitations of time and space. Second, flexible work arrangements improve work-life balance and job satisfaction yet have limitations in meeting the policy goal of improving task management and administrative efficiency. Since they serve as a form of work, they can be systematically complemented by smart work, which focuses on a method of work or a means of task management. Third, smart work is a solution to the problems of flexible work arrangements. The difficulty of work continuity, collaborative work, and performance evaluations, which arise from the absence of employees on flexible work arrangements, can be overcome by information technology such as video conferencing, task management using mobile devices, and smart performance evaluations. Fifth, among the reasons why public servants do not utilize smart work or flexible work arrangements were security issues in information systems, an organizational culture that prefers face-to-face communication, the relationship between superiors and subordinates, the ambiguity of rules, the absence of guidelines, the structure of the organization, and disadvantages in performance reviews.
The policy options to vitalize smart work and flexible work arrangements are as follows. First, the concept and operating procedures of smart work should be clearly defined in the legal system. In particular, it is necessary to specify the concept of smart work that "flexible work arrangements are a form of work with the flexibilization of time and space while smart work is a method of work using information technology." Second, for the effective operation of the smart work system, types of smart work should be indicated as a method of task management in the application form of flexible work arrangements. Employees should select a type of smart work that will help their task management and utilize it in connection with the type of flexible work arrangements they apply for. This complements flexible work arrangements whose obstacles are resolved by smart work and vitalizes smart work.
The ways to vitalize smart work are as follows. First, for information systems, while information protection and security should consider the characteristics of work, the level of security should be adjusted by the level of work to promote easy use of smart work. Second, all equipment and costs of smart work should be provided, and the utilization of an internal approval system and messenger programs should be promoted. Third, for the organizational structure and management, the smart work system of the public sector should be unified under the Ministry of the Interior with which the Ministry of Science, ICT and Future Planning, the Ministry of Employment and Labor, and the Ministry of Gender Equality and Family form a joint consultative committee to discuss all the issues of smart work and collaborate on smart work projects. Furthermore, jobs appropriate for smart work should be studied and expanded through job analyses along with the reasonable management of human resources, performance evaluations, and awards standards for smart work. Fourth, for the legal system, laws on smart work should be enacted that define the precise concept and detailed rules of smart work. In particular, rules that discontinue unfavorable treatment of employees who utilize smart work, promote practical performance evaluations, and adopt preferential measures in performance rating are necessary. Fifth, for the organizational culture, new task management methods should be studied to replace current task management methods of making proposals, receiving approvals, reporting, and processing civil requests. New programs need to be developed to change long-established practices including face-to-face communication, preference for office attendance, and appraisal by attendance and punctuality.
(출처 : 영문요약 38p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 10
- 국문요약 ... 11
- 영문요약 ... 38
- 제1장 서 론 ... 43
- 제1절 연구 목적 ... 44
- 제2절 연구 대상 및 범위 ... 47
- 제3절 연구방법 ... 48
- 1. 문헌연구 ... 48
- 2. 일반 공무원 설문조사 ... 48
- 3. 심층 인터뷰 ... 48
- 4. 정책방안 수립 ... 49
- 제2장 유연근무제와 스마트워크의 개념적 정의 ... 51
- 제1절 ‘스마트’와 스마트 사회 ... 52
- 1. 스마트와 스마트 사회의 개념화 ... 52
- 제2절 스마트워크와 유연근무제 ... 58
- 1. 스마트워크의 개념과 유형 분류 ... 58
- 2. 유연근무제의 개념과 유형 분류 ... 69
- 제3절 스마트워크의 선행연구 검토 ... 84
- 제4절 스마트워크의 활성화 요인 도출 ... 88
- 1. 스마트워크의 영향 요인 ... 88
- 2. 연구문제의 설정 ... 91
- 제3장 연구 설계 ... 95
- 제1절 연구모형 설계 ... 96
- 제2절 공무원 설문 조사 설계 ... 98
- 1. 공무원 설문조사의 설계와 방법 ... 98
- 2. 공무원 설문조사의 대상과 방법 ... 98
- 3. 공무원 설문조사의 측정 항목 ... 99
- 제4장 실증분석 ... 103
- 제1절 공무원 설문 분석 결과 ... 104
- 1. 응답자 일반 현황 ... 104
- 2. 측정지표의 타당성 검증 ... 107
- 3. 스마트워크에 대한 공무원 인식 ... 109
- 4. 스마트워크와 유연근무제에 미치는 영향요인 검증 ... 145
- 5. 소결 : 공무원 설문조사 분석 결과 ... 157
- 제2절 심층 인터뷰 분석 결과 ... 161
- 1. 심층 인터뷰 조사 개요 ... 161
- 2. 심층 인터뷰 분석 결과 ... 164
- 3. 소결 : 심층 인터뷰 분석 결과 ... 195
- 제3절 스마트워크 활성화 방안 설계 ... 199
- 1. 유연근무제와 스마트워크의 연계 전략 : 용어・개념・정의의 명확화 ... 199
- 2. 스마트워크의 개선분야별 활성화 방안 ... 207
- 제5장 결론 및 정책적 함의 ... 217
- 제1절 연구 요약 ... 218
- 제2절 정책적 함의 ... 227
- 참고문헌 ... 229
- 부록 ... 237
- 끝페이지 ... 263
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.