최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
---|---|
연구책임자 | 황혜신 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 | 2017 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201800022551 |
과제고유번호 | 1105012630 |
사업명 | 한국행정연구원 |
DB 구축일자 | 2018-06-23 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201800022551 |
1. 연구배경 및 필요성
□ 분야별 성과관리 연구의 필요성
○ 정부업무의 분야에 따라 성과지표의 차이를 인정해야 한다는 논의들이 꾸준히 제기
- 정부 차원에서 분야별 논의의 필요성을 제기함
○ 기존 성과관리와 성과지표 관련 연구들의 경우 분야별로 성과지표를 점검하고 그 특징을 분석한 경우는 거의 없음
- 분야별로 성과지표의 유형과 특징의 실태를 조사하고 그 차이를 파악하고, 분야별 성과지표의 차이가 있다면 이를 반영하여 각 분야에 적합한 성과지표 개선방안을 제시할 필요성
□ 본 연구의
1. 연구배경 및 필요성
□ 분야별 성과관리 연구의 필요성
○ 정부업무의 분야에 따라 성과지표의 차이를 인정해야 한다는 논의들이 꾸준히 제기
- 정부 차원에서 분야별 논의의 필요성을 제기함
○ 기존 성과관리와 성과지표 관련 연구들의 경우 분야별로 성과지표를 점검하고 그 특징을 분석한 경우는 거의 없음
- 분야별로 성과지표의 유형과 특징의 실태를 조사하고 그 차이를 파악하고, 분야별 성과지표의 차이가 있다면 이를 반영하여 각 분야에 적합한 성과지표 개선방안을 제시할 필요성
□ 본 연구의 연구 질문
○ 정부업무 분야에 따라 활용되고 있는 성과지표는 어떤 유형과 특징을 가지고 있으며, 분야별로 차이가 나타나는가
- 분야별로 성과지표의 활용이나 현황에서 어떤 차이가 발견되는지 분야별 특징은 무엇인지 질문
- 경제분야의 성과지표의 유형 활용과 특징은 무엇인가
○ 정부업무 분야에 따라 성과지표를 어떻게 개선 발전시켜야 하는가
- 분야별 성과관리 및 성과지표에 차이를 두어야 하는 요소는 무엇인지 이슈 제기
- 경제분야의 성과지표를 어떻게 개선하는 것이 바람직한가
□ 본 연구의 연구목적
○ 분야별 성과지표 활용의 특징을 분석하고, 경제분야 성과지표를 대상으로 그 특징과 실태를 분석
○ 분야별 특징 분석을 바탕으로 경제분야에 적합한 성과지표 설계를 위한 개선방안을 제시
(출처 : 국문요약 23p)
Governance and public sector evaluation systems and performance management have been significantly enhanced and specialized compared to those in 2006 when the Framework Act on Government Performance Evaluation was first introduced in Korea. In addition, the demand for performance management methods
Governance and public sector evaluation systems and performance management have been significantly enhanced and specialized compared to those in 2006 when the Framework Act on Government Performance Evaluation was first introduced in Korea. In addition, the demand for performance management methods and performance indicators from ministries and the public sector is increasing.
This study investigated performance indicators, which are the basic unit of performance management. After consulting with relevant ministries, this study designed a long-term study to be conducted for several years focusing on performance management and performance indicators in various fields. In the case of 2017, the first year of this long-term research, the economic field was selected for this research.
This study aims to present the characteristics and improvement measures of performance indicators in the economic field. This study collected and analyzed data using various methodologies.
Past research and literature were analyzed, and performance plans in the economic and other fields were collected and quantitatively analyzed. We also conducted surveys and interviews to assess the perception and actual status of economic and other performance indicators. Also, two similar economic ministries were selected for each country in Korea, the United States, and Australia, and their performance plans were compared in depth using various criteria.
In this study, the stages of performance management in Korea are presented as two stages of “introduction and growth period” and “maturity period”. Meanwhile the improvement measures derived from this study are as follows.
First, the number of performance indicators should be reduced.
Second, as the format of the standardized performance plan that is applied to all the ministries does not fully reflect the characteristics of the economic indicators, more flexible formats should be applied when writing economic performance plans.
Third, the utilization of qualitative indicators and statistical index in the economic sector should be expanded, whereas the utilization of satisfaction indices and composite indices should be reduced.
Fourth, in the case of the economic field, it is necessary to recognize various types of indicators other than input, process, output, and outcome indicators.
Fifth, it is important to ensure the representativeness of the performance indicators. It is advisable to revise the Framework Act on Government Performance Evaluation to emphasize the representativeness of performance indicators.
Sixth, in Korea's performance management practices, it is necessary to recognize and expand the value of maintaining the goal as well as setting the target level in an upwardly scaling manner every year.
It is also possible to consider mitigating the criteria for achieving goals.
(출처 : 영문요약 43p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.