보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
연구책임자 |
이재호
|
참여연구자 |
최호진
,
이다솜
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022564 |
과제고유번호 |
1105012642 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2018-06-23
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022564 |
초록
▼
1. 연구배경과 연구목적
□ IT 산업위기 극복과 미래 성장산업으로 재도약을 위한 IT 거버넌스 체계 연구 필요
○ 정보통신부 해체이후, IT기능과 타산업의 융합이 늦어져 IT산업이 넛크래커 상황에 직면
- 과거 10년 전만 해도 우리나라는 세계적인 IT 테스트베드, 가장 최신 기술로 다양한 비즈니스 모델이 등장하는 IT 강국
- 현재는 IT 테스트베드 역할마저 위태로운 수준으로, 인프라 수준도 하락
○ 4차 산업혁명의 충격과 대응체계 구축의 필요
- 기존 산업혁명들과 비교도 안 될 새로운 산
1. 연구배경과 연구목적
□ IT 산업위기 극복과 미래 성장산업으로 재도약을 위한 IT 거버넌스 체계 연구 필요
○ 정보통신부 해체이후, IT기능과 타산업의 융합이 늦어져 IT산업이 넛크래커 상황에 직면
- 과거 10년 전만 해도 우리나라는 세계적인 IT 테스트베드, 가장 최신 기술로 다양한 비즈니스 모델이 등장하는 IT 강국
- 현재는 IT 테스트베드 역할마저 위태로운 수준으로, 인프라 수준도 하락
○ 4차 산업혁명의 충격과 대응체계 구축의 필요
- 기존 산업혁명들과 비교도 안 될 새로운 산업혁명이 일어나고 있으며, 각국은 대응전략 수립 및 지원을 기울임
- 인공지능, 로봇, IoT, 양자컴퓨팅, 빅데이터 등의 지능정보기술이 융합되면서 국가사회 전반의 파괴적 변화를 야기
- 현재 선진국 정부 및 글로벌 IT 선도기업은 이러한 제4차 산업혁명과 관련한 준비 및 대응에 많은 관심과 지원
- 특히 인공지능 시장의 초기 주도권 확보를 위해 후발 주자와의 기술격차를 확대하는 데 주력
○ 우리나라는 전통적 IT 산업의 경쟁력 뿐만 아니라 로봇, 인공지능, 사물인터넷 등 새로운 기술분야 역시 경쟁력이 타국에 비해 뒤처짐
- 2015년 기준 국내 인공지능 관련 기업은 약 24개-64개로 추정되며, 이는 세계 인공지능 관련 스타트업 수와 비교할 때 약 2.5%-6.7% 수준
- 이는 한국 IT산업의 세계 IT산업 대비 비중 10.7%(2015년 기준), IT수출 시장점유율 6.7%(2013년 기준) 등에 비해 낮은 수준
○ 미래 먹거리 발굴을 위한 협력적 거버넌스 체계 수립 필요
- 새로운 산업혁명의 전환과 같은 환경변화에 효과적으로 대응하기 위해서 국가차원의 다각적인 변화대응 노력 요구
- 정보화 선도국가로서의 위상을 유지・강화하기 위하여 산관학 간 협력이 필요
- 미래 변화를 먼저 예측하고 선제적으로 치고 나갈 정책을 수립하는 것이 필요
□ 연구목적
○ 본 연구는 새로운 산업혁명과 정보기술(IT) 패러다임 변화에 우리나라가 효율적으로 준비하기 위하여 현재 국가정보화를 전담하고 있는 조직들의 성과를 분석하고, 이를 토대로 보다 효율화된 조직으로 재설계하는 대안을 도출
○ 이에 본 연구는 다음과 같은 질문에 답변을 모색
- 한국은 어떤 행정체계를 가지고 국가정보화정책을 추진하여 왔고, 현재 어떠한 문제에 봉착하여 있는가?
- 1990년대 이후 주요 국가들의 정보화 추진체계는 어떻게 변화하였고, 정보화 정책형성을 위한 상위조직은 어떤 형태로 존재하는가?
- 한국의 정보화 추진체계는 어떻게 변화하여 왔고, 현재는 어떠한 모습으로 운영되고 있는가?
- 향후의 바람직한 국가정보화 추진체계를 어떻게 설계할 것인가?
□ 연구의 내용과 방법
○ 주요 대상은 IT 부문의 구조와 기능을 중심으로 연구
중앙부처 중 IT 업무를 분산하여 당당하고 있는 미래창조과학부, 행정자치부, 산업통상자원부, 문화체육관광부, 방송통신위원회
- 관련 위원회 및 산하기관은 보조대상
○ 시계열적으로 과거 1993년부터 2017년 7월 현재까지 약 24년
- 김영삼 정부, 김대중 정부, 노무현 정부, 이명박 정부, 박근혜 정부, 그리고 문재인 정부
- 미국, 독일, 일본, 중국을 중심으로 IT 관련 해외 주요 선진국의 사례를 분석
□ 연구방법
○ 문헌 연구 및 해외 사례 조사
- 국내외 이론 및 선행 연구, 법제도 및 추진체계, 주요 역할 및 기능 등을 분석
○ 일반 국민 및 공무원・전문가(산하 공공기관 및 협회 종사자)를 대상으로 하는 설문조사 실시
- 온라인 패널을 활용
- 일반인: 213명, IT 담당부서 공무원 100명, 산하 공공기관 및 IT 관련 협회 종사자 203명(총 516명)
○ 전문가 대상의 포럼(또는 전문가 집담회) 및 자문회의(연구운영실무협의회) 등을 정기적으로 개최
- 연구방향 설정, 아이디어 도출, 분석내용 검토에 활용
○ 학계 및 연구계, 그리고 산업분야의 전문가 대상의 심층 인터뷰
- IT 추진 패러다임의 쟁점과 과제, 환경변화에 따른 새로운 수요 전망과 효과적 대응방안, IT 추진 거버넌스 체계의 개선방안 등을 보다 심층적으로 분석・도출하여 정책대안 마련에 활용
○ AHP 분석: 20명 중 14명(CR값이 0.15)
- 정보화, 전자정부, 정보통신정책, 경영정보, 산업공학, 행정 관련 연구자 중 박사학위를 포함(경력 10년 이상)
(출처 : 국문요약 17p)
Abstract
▼
The aim of this study is to analyze the performance of the organizations that are currently dedicated to national informatization, and to suggest ways to reorganize organizations in order to efficiently prepare the South Korean government for the upcoming industrial revolution and information techno
The aim of this study is to analyze the performance of the organizations that are currently dedicated to national informatization, and to suggest ways to reorganize organizations in order to efficiently prepare the South Korean government for the upcoming industrial revolution and information technology(IT) paradigm shift. In the 2nd Chapter of this study, we provided a theoretical background focusing on the studies related to the reorganization and redesign of the government, IT governance, Fourth Industrial Revolution, and analysis on environmental change. In Chapter 3, we analyzed the changes in IT promotion system, focusing on the previous Korean government’s restructuring and the linkage between IT strategy and affiliated organizations. Chapter 4 examined how four countries, the U.S., Germany, Japan, and China, respond to the Fourth Industrial Revolution preparation and transformation into an artificial intelligence information society. In Chapter 5, we analyzed the actual situation and problems of the information system in Korea, focusing on the major functional reorganization of IT-related departments, the current national informatization promotion system, the problem of the informatization promotion system, and actual conditions and problems of the IT affiliated research institutes. In Chapter 6, the reorganization plan of the related organizations in Korea is suggested, with the necessity of IT reorganization and new action plan for redesigning functions. In particular, this study proposed four possible options for redesigning Korea's new IT organization and detailed action plans; (1) establishing the Ministry of Intelligence Information(tentative), (2) maintaining functions of the Ministry of Science and ICT, (3) strengthening functions of the current Presidential Committee on the Fourth Industrial Revolution, and (4) strengthening functions of current Strategic Committee for Information and Communications Technology. Also, this paper drafted possible legal provisions for the enactment of the Basic Act on the Promotion of Intelligent Information Society.
The focus of this study was to examine how intelligence information technology, a key technology in the Fourth Industrial Revolution, would have an impact on the administrative environment. Previous studies have shown that the Fourth Industrial Revolution will have a major impact on all sectors, including employment and industrial structure, and human culture. Most studies were limited to individual themes. While the Fourth Industrial Revolution is likely to affect organizational structure and administration of the public sector, there have been few studies suggesting practical alternatives for reform. This study explored how intelligence information technology can affect the administration by consulting with experts, public officials, and citizens about intelligence information technology and how to solve them. As a result of these discussions, the following conclusions were drawn.
This research suggested types of administrative system in pursuing national informatization policy types and problems that South Korea is facing. It can be divided into the period when the Ministry of Information and Communication(MIC) had full authority on information and communication policies, and the period when the Ministry of Information and Communication was dismantled, and several ministries individually took on a role and exhibited their expertise. At the time, when MIC was a ministry with a full charge, South Korea implemented policies in proper order on the basis of a quick pursuit strategy, and as a result, it evolved South Korea into a leading country in the informatization area. Due to the change of IT circumstances, however, IT technology and other industries have been merged, and functions of the MIC have separated into several organizations for creative combination of IT and other fields.
Although a convergence succeeded, South Korea has not yet demonstrated its creative ability, and the growth power in IT technology has been waning. In this regard, experts have argued that current problems are caused by the lack of a dedicated IT organization and that those cannot be solved even if the Ministry of Information and Communication was revived. Because of the difference of opinions, there has always been discussion about the establishment of a dedicated IT organization upon each reorganization of the government organization.
In conclusion, we believe that the presence of a dedicated IT organization in Korea can be more effective for adjusting to a new intelligence information society. Although both experts and the public say that it is necessary to establish an organization dedicated to IT, the Ministry of Intelligence Information(tentative) and the Ministry of Science and ICT already have the characteristics and functions of a dedicated IT organization. It was necessary to look at overseas cases as well. Many countries, with or without IT departments, are preemptively preparing for changes with the respect to intelligent information technology. Even though there is no dedicated organization, various committees related to intelligent information technology were established to promote policies. In addition, various ministries cooperate to suggest joint strategies for similar policies. Most of all, countries are pursuing intelligent information technology policies in a way that maximizes their strengths. The biggest strength of South Korea is that it has successful experience from when it established a dedicated IT organization and implemented policies continuously. It seems to be the most successful model for us to pursue intelligent information technology policy through a dedicated IT organization.
(출처 : 영문요약 45p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 10
- 그림목차 ... 14
- 국문요약 ... 17
- 영문요약 ... 45
- 제1장 서 론 ... 49
- 제1절 연구의 필요성과 목적 ... 50
- 1. 연구의 배경 ... 50
- 2. 연구의 목적 ... 56
- 제2절 연구의 내용과 방법 ... 58
- 1. 연구의 범위 ... 58
- 2. 연구의 내용 ... 58
- 3. 연구의 방법 ... 60
- 제2장 IT조직설계의 이론적 고찰 ... 67
- 제1절 IT 조직설계와 정부조직의 설립형태 ... 68
- 1. IT 조직설계의 정의 ... 68
- 2. 현행 정부조직의 설치 형태 및 근거 ... 73
- 3. 선행연구의 검토: 조직 재설계를 중심으로 ... 76
- 제2절 지능정보기술과 사회변화 ... 99
- 1. 지능정보기술 ... 100
- 2. 지능정보기술의 위험성평가 ... 106
- 3. 지능정보기술이 가져올 사회변화: 혁신을 넘어 패러다임의 전환 ... 111
- 제3절 지능정보기술이 행정에 미치는 영향 ... 116
- 1. 지능정보기술의 행정에의 활용 ... 116
- 2. 지능정보기술변화가 가져올 행정변화 ... 118
- 제4절 시사점: 환경변화와 조직재설계 ... 127
- 1. 지능정보사회에 적합한 정부조직구조 개혁 ... 127
- 2. 추격 전략에 맞는 IT조직개편 ... 129
- 제3장 역대 정부 정보화 추진체계 분석 ... 133
- 제1절 정보화 조직의 변천과정 분석 ... 134
- 1. 김영삼 정부: 정보통신부1기 ... 134
- 2. 김대중 정부: 정보통신부 2기 ... 139
- 3. 노무현 정부: 정보통신부 3기 ... 143
- 4. 이명박 정부: 정보통신부 해체 및 기능 분산Ⅰ ... 147
- 5. 박근혜 정부: 정보통신부 해체 및 기능 분산Ⅱ ... 159
- 제2절 시대별 산하기관의 조직 및 기능 분석 ... 172
- 1. 2000년대 이전(정보화 인프라 구축 시기) ... 172
- 2. 2000년대(산업육성 시기) ... 178
- 3. 2010년 이후(융합 시기) ... 180
- 제3절 시사점 ... 182
- 제4장 국외 정보화 추진체계 분석 ... 197
- 제1절 미국의 정보화 추진체계 분석 ... 198
- 1. 미국 정보화추진의 역사적 배경과 전략 ... 198
- 2. 지능정보기술 정책 및 전략 분석 ... 200
- 3. 지능정보기술의 정부역할과 기능 ... 201
- 4. 조직구조 ... 203
- 제2절 독일의 정보화 추진체계 분석 ... 207
- 1. 독일 정보화 추진의 역사적 맥락과 전략 ... 207
- 2. 지능정보기술 정책 및 전략 분석 ... 208
- 3. 지능정보기술의 정부역할과 기능 ... 209
- 4. 조직구조 ... 211
- 제3절 일본의 정보화 추진체계 분석 ... 214
- 1. 정보화 추진의 역사적 맥락과 전략 ... 214
- 2. 지능정보기술 정책 및 전략 분석 ... 215
- 3. 지능정보기술에 있어 정부역할과 기능 ... 217
- 4. 조직구조 ... 219
- 제4절 중국의 정보화 추진체계 분석 ... 220
- 1. 정보화 추진의 역사적 맥락과 전략 ... 220
- 2. 지능정보기술 정책 및 전략 분석 ... 221
- 3. 지능정보기술에 있어 정부역할과 기능 ... 222
- 4. 조직구조 ... 226
- 제5절 시사점 ... 228
- 제5장 정보화 추진체계의 실태 및 문제점 분석 ... 231
- 제1절 정보화 추진체계의 실태 분석 ... 232
- 1. 과학기술정보통신부 신설 ... 232
- 2. IT 관련 부처별 기능 재편의 주요 내용 ... 235
- 3. 현행 국가정보화 추진체계 분석 ... 238
- 제2절 정보화 추진체계의 문제점 분석 ... 241
- 1. 문헌분석을 통해 도출한 우리나라 정보화 추진체계의 문제점 ... 241
- 2. 인식조사와 전문가 심층인터뷰 조사를 통해 도출한 우리나라 정보화 추진체계의 문제점 ... 255
- 제3절 IT 산하 연구기관의 실태 및 문제점 분석 ... 290
- 1. IT 산하 연구기관 실태 분석 ... 290
- 2. 문제점 ... 292
- 제4절 시사점 ... 298
- 1. 국가정보화 기능 분산에 따른 정책 조정기능의 취약성 ... 298
- 2. IT 컨트롤 타워 논쟁 ... 299
- 3. 현 IT 산업의 문제점 ... 299
- 4. IT 거버넌스 체계의 문제점 ... 300
- 제6장 정보화 조직재설계 방안 ... 303
- 제1절 국가정보화 조직재설계를 위한 대안 개발 ... 304
- 1. 국가정보화 조직 재설계를 위한 접근방법 ... 304
- 2. IT부문의 효율적 정부조직 구성 운영방안 도출 ... 306
- 3. 조직 재설계 대안 도출 ... 320
- 4. AHP를 통한 조직개편 대안 선호 분석 ... 326
- 제2절 정보화 조직 재설계(안) ... 333
- 1. 정보화 조직 개편 방향 ... 333
- 2. 기능재설계를 위한 실행방안 ... 344
- 제7장 결론 및 정책제언 ... 363
- 1. 요약 ... 364
- 2. 정책제언 ... 365
- 참고문헌 ... 367
- 부록 ... 387
- 부록1. 인식조사 설문지(일반국민용) ... 388
- 부록2. 인식조사 설문지(공무원/전문가용) ... 393
- 부록3. 전문가 심층인터뷰 조사지 ... 403
- 부록4. 전문가 AHP 조사지 ... 417
- 끝페이지 ... 427
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.