보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
박은아
|
참여연구자 |
서민희
,
김지영
,
강민경
,
안유민
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022978 |
DB 구축일자 |
2018-06-30
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022978 |
초록
▼
주요 연구 결과
교사의 역량 구체화 및 지표 개발
성취평가제 내실화를 위한 교사 역량을 구체화하기 위해 성취평가제 관련 개념의 의미연결망 분석, 기준 중심 교육(standards-based education)에서 강조하는 교사의 능력 및 성취평가제 운영 단계별 교사의 주요 과업을 분석하였다. 그 결과, 성취평가제 내실화를 위한 교사 역량을 성취평가제의 이해, 성취기준 마련 및 활용, 성취기준 도달을 돕는 교수 학습, 성취기준 도달 확인을 위한 평가 도구 개발, 성취수준 특성 파악을 위한 평가 결과 분석 및 활용의
주요 연구 결과
교사의 역량 구체화 및 지표 개발
성취평가제 내실화를 위한 교사 역량을 구체화하기 위해 성취평가제 관련 개념의 의미연결망 분석, 기준 중심 교육(standards-based education)에서 강조하는 교사의 능력 및 성취평가제 운영 단계별 교사의 주요 과업을 분석하였다. 그 결과, 성취평가제 내실화를 위한 교사 역량을 성취평가제의 이해, 성취기준 마련 및 활용, 성취기준 도달을 돕는 교수 학습, 성취기준 도달 확인을 위한 평가 도구 개발, 성취수준 특성 파악을 위한 평가 결과 분석 및 활용의 5개 하위 영역으로 범주화한 후 각 영역별 교사의 직무를 중심으로 총 28개 지표를 개발하였다.
요구 분석 및 실태 조사를 통한 지원 방향 설정
교사의 역량 강화에 있어 우선 지원이 필요한 영역과 효율적 방법을 파악하기 위하여 설문 조사를 실시하였다. 설문 결과를 토대로 Borich 공식과 The Locus for Focus Model을 사용하여 역량 강화를 위한 우선순위를 산출한 결과 ‘성취기준 도달 확인을 위한 평가 도구 개발’ 영역의 요구가 가장 높은 것으로 나타났다. 성취평가제에 대한 이해정도와 현장지원단 경험 여부에 따라 요구도에 차이가 있었으며 교사 역량 강화를 위한 효율적인 방법으로는 대부분 실습 중심 연수를 선택하였다.
성취평가제와 관련된 교사 지원에 대한 현황 및 요구 사항 파악을 위해 시 도교육청별로 실시한 교사 지원 프로그램을 조사하고 교사 대상 심층 면담을 실시하였다. 주요 결과는 다음과 같다.
이를 기반으로 성취평가제 내실화를 위한 교사 역량 강화 지원의 기본 방향을 교사의
평가 역량 강화를 위한 연수의 내실화, 성취수준별 학생 특성 파악 정보 제공 방안 마련, 단위학교 교사의 역량 강화를 위한 컨설팅 지원 확대로 설정하였다.
교사의 평가 역량 강화를 위한 지원 프로그램 개발
학생들의 성취수준별 특성을 파악하고 평가 결과를 활용하여 교수 학습 및 평가 개선을 위한 피드백을 제공할 수 있도록 ‘성취수준별 분석 소프트웨어’를 개발하였다. 성취수준별 분석 소프트웨어는 현행 나이스에서 제공되는 고사별 정오표와 이원목적분류표를 이용하여 평가 결과를 분석하며 산출물로서 나이스에서 제공되는 기본 정보 외에 학급별 성취수준 분포, 개별 문항의 성취수준별 정답률, 성취수준별 답지 분포를 제공한다.
시범 적용 결과, 소프트웨어의 사용이 쉽고 학교 현장에서 필요한 정보를 제공한다는 점에서 교사들의 평가가 매우 긍정적이었다. 또한 요구 분석 및 지원 실태 조사 결과, 우선 지원이 필요한 ‘평가 결과 분석 및 활용’ 영역 중심으로 연수 모듈 및 콘텐츠를 개발하였다. 연수 모듈의 주요 내용은 성취수준별 결과 분석을 통한 학생 특성 파악 및 평가도구 타당도 검토이며, 연수의 효율성과 현장 적용성 제고를 위해 소집단 실습 중심으로 구성하였다. 시범 적용 결과 참여 교사의 93%가 연수 프로그램에 매우 만족하였으며,내용과 실습 위주의 구성이 매우 효과적이었다고 응답하였다.
성취평가제 컨설팅 지원의 체계화
성취평가제 컨설팅 지원의 체계화를 위해 성취평가제 컨설팅 연수 모듈과 컨설팅 가이드라인을 개발하였다. 사용자가 연수 모듈과 가이드라인을 상보적으로 활용할 수 있도록 모두 ‘성취평가제 컨설팅의 이해’와 ‘주제별 컨설팅 방안’이라는 큰 틀 안에서 개발하였다. 컨설팅 연수 모듈은 성취평가제 내실화를 위한 교사 역량의 하위 영역 5개의 모듈로 구성하고 실제 컨설팅 과정에서 필요한 지식과 함께 컨설팅 진행시 활용할 수 있는 질문, 활동, 유의점 등을 다루었다. 또한 연수 참여자들이 함께 운영 실태에 대해서 논의하고 현장에서 자주 묻는 질문에 대해서 답을 마련해 보는 실습을 포함하였다. 컨설팅 가이드라인은 크게 두 부분으로 나누어, 1부에서는 컨설팅에 대한 이해, 기본적인 컨설팅 기술, 성취평가제 컨설팅의 기본 방향을, 2부에서는 주제별 컨설팅 방안을 제시하였다. 주제별 컨설팅에서는 주제와 관련된 운영 실태 및 문제점, 컨설팅 팁, 자주 묻는 질문, 컨설팅 시 활용할 수 있는 체크리스트를 제공하였다.
( 출처 : 연구요약 6p )
Abstract
▼
Achievement Standards-based Assessment (ASA) is an assessment system
evaluating the extent to which students achieve achievement standards. In order to stabilize the system in school settings, it is necessary to support teachers to implement ASA successfully. The purpose of this study is to ident
Achievement Standards-based Assessment (ASA) is an assessment system
evaluating the extent to which students achieve achievement standards. In order to stabilize the system in school settings, it is necessary to support teachers to implement ASA successfully. The purpose of this study is to identify teachers’ competency required for implementing ASA, to measure their current competency, and to develop operational plans to empower their competency in ASA. The current study developed the plans based on the identification of ASA competency, needs analysis, the analysis of current teacher support programs. The summary of the main results are as follows.
1. Identifying teacher competency in ASA and developing the competency indicators
To identify teacher competency in ASA, the current study performed the Network Analysis, examined the teacher competency emphasized in standards-based education, and analyzed teachers’ main tasks in operating ASA. The study identified 5 aspects of ASA competency (Understanding ASA, Developing and using achievement standards, Teaching for achievement standards, Assessing achievement standards, and Utilizing assessment results) and developed 28 indicators of ASA competency.
2. Performing needs analysis and examining the existing teacher support programs
◦ The study performed needs analysis in order to find the aspects of ASA competency to be reinforced and effective methods for empowering the aspects.
The results of a needs analysis survey revealed that the ability to be reinforced is developing assessment methods aligned to achievement standards. Teachers‘ needs varied depending on their understanding levels of ASA and whether they participated as an ASA assistant before. Most of them chose practice-focused professional learning as the most effective method for empowerment.
◦ To investigate the existing support programs for assisting teachers’ implementation of ASA, the study examined the teacher support programs provided by Metropolitan and Provincial Offices of Education, and performed in-depth interviews with teachers. It was revealed that Metropolitan and Provincial Offices of Education had provided large-scale training programs and focused on sharing manuals for operating ASA. Regarding school-level support, schools mainly delivered information and manuals from Metropolitan and Provincial Offices of Education, and the degree of support varied depending on principles’ or vice-principles’ attitude toward ASA.
◦ Based on the results, the study developed operational plans for empowering teacher competency in ASA focusing on two aspects. The two aspects are improving professional development programs for teachers’ assessment competency and enhancing ASA consulting.
3. Developing a program for improving teachers’ assessment competency
◦ The study developed a software program called ‘Software for Analyzing Achievement Levels’ in order to enable teachers to identify the characteristics of different achievement levels, and to prove feedback based on assesment results.
The software uses the right/wrong item table offered in the current NEIS system and the table of test specifications. It analyzes assessment results and provides useful information, such as the distribution of achievement levels for each class,the percentage of correct answers for each achievement level, and the distribution of choices for each achievement level. The result of piloting the software program showed that teachers evaluate the software positively because of its convenience and useful information.
◦ The study also developed a training module and contents for analysing and utilizing assessment results. The module includes training for analyzing assessment results of students in different achievement levels and evaluating the validity of assessment methods. In order to maximize its utility, the module is designed for small-group, practice-focused professional learning. According to the result of piloting the training module, about 93% of the participants found the contents and format of the module very effective.
4. Developing a program for enhancing ASA consulting
To enhance ASA consulting, the current study developed training modules for consulting and the ASA training guideline. For the compatibility of the modules and the guideline, they were developed under the two major parts, that are understanding of ASA consulting and action plans for ASA consulting. The training modules are consists of 5 sub-modules, and each module includes consulting questions, activities, things to consider. In addition, it includes frequently asked questions and learning activities to answer the questions. The consulting guideline has two parts. The first part covers understanding of ASA consulting, basic consulting skills, and principles of ASA consulting. The second part covers information such as the problems of current ASA consulting, frequently asked questions, consulting checklists.
Based on the results, the study proposed several recommendations regarding improving the current teacher training programs, advancing ASA consulting,strengthening teachers’ support of ASA and establishing support systems for teacher development as well as a roadmap for the proposals.
( 출처 : ABSTRACT 185p )
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 4
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 9
- 표목차 ... 12
- 그림목차 ... 14
- Ⅰ. 서론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 18
- 가. 연구의 필요성 ... 18
- 나. 연구 목적 ... 20
- 2. 연구 내용 및 방법 ... 21
- 가. 연구 내용 ... 21
- 나. 연구 방법 ... 23
- Ⅱ. 성취평가제 내실화를 위한 교사 역량 탐색 ... 28
- 1. 성취평가제와 교사 역량 ... 29
- 2. 성취평가제 내실화를 위한 교사 역량의 구체화 ... 32
- 가. 성취평가제 관련 개념의 의미 연결망 분석 ... 32
- 나. 교사의 성취평가제 운영 단계별 주요 과업 분석 ... 35
- 다. 기준 중심 교육에서 강조하는 교사의 능력 분석 ... 38
- 라. 성취평가제 내실화를 위한 교사 역량의 영역 및 지표 개발 ... 40
- Ⅲ. 교사의 역량 강화 지원 방향 모색 ... 45
- 1. 지원 내용 구체화를 위한 요구 분석 ... 46
- 가. 요구 분석 개요 ... 46
- 나. 요구 분석 결과 ... 49
- 2. 시・도교육청 및 단위학교의 지원 현황 파악 ... 62
- 가. 시・도교육청 차원의 지원 현황 ... 62
- 나. 단위학교 차원의 지원 현황 ... 67
- 3. 교사 역량 강화 지원을 위한 기본 방향 ... 79
- 가. 교사의 평가 역량 강화를 위한 연수 내실화 ... 79
- 나. 성취수준별 학생 특성 파악 정보 제공 방안 마련 ... 83
- 다. 단위학교 운영 지원을 위한 컨설팅 확대 ... 85
- Ⅳ. 교사의 평가 역량 강화 지원 프로그램 개발 ... 88
- 1. 프로그램 개발의 방향 ... 89
- 가. 참여자의 요구를 반영한 연수 주제 선정 ... 89
- 나. 소규모 실습 활동 확대 ... 90
- 다. 성취수준별 분석 소프트웨어 제공 ... 90
- 2. 성취수준별 분석 소프트웨어 개발 ... 91
- 가. 성취수준별 분석 소프트웨어 개발 방향 ... 91
- 나. 성취수준별 분석 소프트웨어 구성 ... 93
- 다. 성취수준별 분석 결과 ... 95
- 3. 평가 역량 강화를 위한 연수 콘텐츠 개발 ... 102
- 가. 연수 콘텐츠의 주요 내용 및 활동 ... 102
- 나. 평가 결과 분석 및 활용 중심의 연수 콘텐츠 ... 106
- 4. 평가 역량 강화 연수의 시범 적용 ... 123
- 가. 시범 적용 대상 및 내용 ... 123
- 나. 시범 적용 결과 분석 ... 125
- V. 성취평가제 컨설팅 지원의 체계화 ... 132
- 1. 컨설팅 지원의 방향 ... 133
- 가. 지원 방향 구체화 ... 133
- 나. 지원 내용 ... 138
- 2. 성취평가제 컨설팅 연수 모듈 개발 ... 140
- 가. 개발 과정 및 구조 ... 140
- 나. 모듈의 주요 내용 ... 141
- 3. 성취평가제 컨설팅 가이드라인 개발 ... 145
- 가. 개발 과정 및 구조 ... 145
- 나. 가이드라인의 주요 내용 ... 146
- Ⅵ. 결론 및 정책 제언 ... 157
- 1. 결론 ... 158
- 2. 정책 제언 ... 162
- 가. 성취평가제 운영 내실화를 위한 교사 연수 개선 ... 163
- 나. 성취평가제 컨설팅의 전문성 및 효율성 강화 ... 165
- 다. 성취평가제에 대한 교사의 공감도 제고 ... 168
- 라. 성취평가제에서의 교사 역량 강화를 위한 지원 체제 확립 ... 172
- 참고문헌 ... 181
- Abstract ... 185
- 부록 ... 188
- 부록1. 성취평가제 관련 교사 역량에 대한 요구 조사 설문지 ... 189
- 부록2. 성취수준별 분석 소프트웨어 실행 절차 ... 197
- 부록3. 평가 역량 강화 연수 모듈에서의 자기 진단평가지 예시 ... 200
- 부록4. 성취평가제 컨설팅 연수 모듈 ... 204
- 끝페이지 ... 208
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.