보고서 정보
주관연구기관 |
한양대학교 HanYang University |
연구책임자 |
김남욱
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2018-08 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 |
TRKO201800043002 |
과제고유번호 |
1615009518 |
사업명 |
국토교통기술촉진연구 |
DB 구축일자 |
2018-11-24
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키워드 |
교통 시뮬레이션.자율주행.군집주행.전용차선.친환경 자동차.Traffic Simulation.Automated Driving.Platoon Driving.Dedicated Lane.Green Car.
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초록
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본 연구를 통해 얻은 핵심적인 성과는 자율주행과 군집주행 기술, 전용차선 운용 등의 차량 기술 및 도로 운용 기술의 적용이 가능한 고속도로 교통류 해석 모델과 에너지 분석이 가능한 차량 상세 모델임.
· 차량 모델의 경우, 내연기관 차량, HEV, PHEV, BEV 차량에 대해 차대 동력계 시험에서 평가된 연비의 95% 내외의 연비를 시뮬레이션 상에서 추종하는 차량 성능 상세 해석 모델을 확보.
· 사용자가 설정하는 다양한 미래 차량 기술과 도로 운용 기술의 적용이 가능하고, 지리 정보를 기반으로 구축된 교
본 연구를 통해 얻은 핵심적인 성과는 자율주행과 군집주행 기술, 전용차선 운용 등의 차량 기술 및 도로 운용 기술의 적용이 가능한 고속도로 교통류 해석 모델과 에너지 분석이 가능한 차량 상세 모델임.
· 차량 모델의 경우, 내연기관 차량, HEV, PHEV, BEV 차량에 대해 차대 동력계 시험에서 평가된 연비의 95% 내외의 연비를 시뮬레이션 상에서 추종하는 차량 성능 상세 해석 모델을 확보.
· 사용자가 설정하는 다양한 미래 차량 기술과 도로 운용 기술의 적용이 가능하고, 지리 정보를 기반으로 구축된 교통류(교통 흐름) 해석이 가능한 모델 확보
· Mesoscopic 기반의 교통류 해석 모델을 통해 개별 차량의 주행 속도를 출력하고 이를 바탕으로 교통 시스템의 물류 능력 및 에너지 소모량을 정량적으로 평가할 수 있는 프로세스 확보 (시간당 10만대 해석 가능)
(출처 : 보고서 요약서 3p)
Abstract
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Purpose & Contents
Development of an analysis tool that is able to evaluate the performances of a transportation system, such as traffic flow capability and energy consumption of entire vehicles when future vehicle technologies are applied to the transportation system
In order to develop t
Purpose & Contents
Development of an analysis tool that is able to evaluate the performances of a transportation system, such as traffic flow capability and energy consumption of entire vehicles when future vehicle technologies are applied to the transportation system
In order to develop the analysis tool, it is needed to have i) a traffic flow model, ii) high fidelity vehicle models, and iii) high performance computing environment.
Development of a high performance calculation environment, in which high fidelity vehicle models are applied, so that the fuel economies of electrified vehicles are calculated, and individual results of the vehicle simulation are aggregated in order to evaluate the energy consumption of the entire system.
There are three steps to be accomplished for this project. The first one is to develop a traffic flow model that has functionalities, which are described below.
· The tool is able to utilize a geometric information for building a traffic flow model and to apply user defined conditions into the model
· Individual routes could be applied to the vehicles, and users could define the driving situation based on pre-defined routes.
· Vehicles in the flow model respond to the control demands from a central authority in the transportation system.
High fidelity models will be developed to evaluate the energy consumption of the vehicles, so that the entire energy consumption of the transportation system could be calculated from the individual results, while the following configurations are considered for the models.
· Conventional vehicles: vehicle model using internal combustion engine only
· Electrified vehicles: advanced vehicles such as HEV, PHEV, or BEV
· Vehicles equipped with future technologies: vehicle models improved by assumptions based on future technology impacts
High fidelity models developed in this project will show energy efficiencies that are very close to the real world behaviors obtained from vehicle tests.
In the last step, high performance computing resource will be developed for the rapid calculation of the vehicle simulations, while the process has the following capabilities.
· Vehicle compilation will be used, so that rapid simulation is available for the high fidelity models.
· The high performance computing is possible by using parallel computing technology that combines machines on shared networks.
Results
Impact of advanced vehicle technologies like automated vehicle technology and platoon driving technology on performances of a transportation system can be evaluated based on an integrated tool of a mesoscopic scale traffic flow model and a high fidelity vehicle model. The tool developed in this project will have following functionalities.
· It is possible to allow the users to apply different vehicle technologies and configurations in a transportation system to analyze traffic flow.
· The flow model utilizes mesoscopic scale in order to produce speed profiles from the simulation model.
The tool developed in this project is an advanced tool, compared tools based on microscopic scale, in that a number of individual vehicles could be considered in the transportation system.
When it comes to the vehicle model, the high fidelity modes will achieve very close fuel economies, by which the error of the simulation will be less than 5%, compared to the fuel economies obtained from the vehicle test.
Expected Contribution
The integrated simulation platform can be utilized to analyze the impact of dedicated lanes for automated vehicles and to establish an optimized strategic plan for the operation of the transportation system. For instance, a highway driving model will be developed, and the different scenarios will be evaluated in the simulation platform, by which it is possible to establish a strategic plan optimizing the traffic flow and the energy consumption of the entire system according to the technology penetration. This could not only provide insights about the new technologies but also provide comparative results, which could be applied to the optimization process.
The simulation and analysis platform developed in this project could be used to design a new process that uses microscopic scale, which is needed to evaluate the communication between individual vehicles and a control authority. By using the advanced model, the government will be able to build a road map of vehicle and transportation technology based on the impacts of the new technologies.
(출처 : SUMMARY 5p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- SUMMARY ... 5
- Contents ... 6
- 목차 ... 7
- 제1장. 연구개발과제의 개요 ... 8
- 1. 연구개발 목적 ... 8
- 2. 연구개발의 필요성 ... 9
- 3. 연구개발 범위 ... 10
- 제2장. 국내외 기술 개발 현황 ... 16
- 제3장. 연구 수행 내용 및 성과 ... 21
- 1. 차량 모델링 ... 21
- 2. 미시적 교통류 모델 ... 25
- 3. 세종-서울IC 속도프로파일 실측 ... 26
- 4. 고성능 연산 시스템 ... 29
- 5. 대단위 교통시뮬레이션 해석 결과 ... 30
- 제4장. 목표 달성도 및 관련 분야 기여도 ... 35
- 1. 목표 달성도 ... 35
- 2. 관련 분야 기여도 ... 35
- 제5장. 연구개발성과의 활용계획 ... 36
- 제6장. 연구 과정에서 수집한 해외 과학기술 정보 ... 38
- 제7장. 연구개발성과의 보안등급 ... 39
- 제8장. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구시설·장비 현황 ... 40
- 제9장. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전 조치 이행 실적 ... 41
- 제10장. 연구개발과제의 대표적 연구 실적 ... 42
- 제11장. 기타 사항 ... 43
- 제12장. 참고 문헌 ... 44
- 끝페이지 ... 46
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