보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
연구책임자 |
문유경
|
참여연구자 |
전기택
,
박건표
,
한진영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-10 |
주관부처 |
여성가족부 Ministry of Gender Equality & Family(MOGEF) |
등록번호 |
TRKO201900000929 |
DB 구축일자 |
2019-06-22
|
초록
▼
Ⅵ. 결론 및 정책제언
□ 성인지 통계의 관련 법규 준수와 정책 환경 개선
○ 유럽연합, 경제개발협력기구 등의 사례와 같이 각종 국제기구들은 회원국의 성인지 통계 생산을 위한 다양한 권고와 가이드라인을 제시하고, 성인지 통계를 통계 개발 프로그램의 중요한 내용으로 추진하고 있음. 따라서, 통계청과 여성가족부는 공공 및 민간 부분의 통계작성기관이 관련 법규를 준수하여, 성인지 통계를 적극적으로 생산할 수 있도록 다양한 노력을 기울일 필요가 있음. 이를 위해 국가승인통계의 성별 구분 현황에 대한 지속적인 점검과 개선·
Ⅵ. 결론 및 정책제언
□ 성인지 통계의 관련 법규 준수와 정책 환경 개선
○ 유럽연합, 경제개발협력기구 등의 사례와 같이 각종 국제기구들은 회원국의 성인지 통계 생산을 위한 다양한 권고와 가이드라인을 제시하고, 성인지 통계를 통계 개발 프로그램의 중요한 내용으로 추진하고 있음. 따라서, 통계청과 여성가족부는 공공 및 민간 부분의 통계작성기관이 관련 법규를 준수하여, 성인지 통계를 적극적으로 생산할 수 있도록 다양한 노력을 기울일 필요가 있음. 이를 위해 국가승인통계의 성별 구분 현황에 대한 지속적인 점검과 개선·권고, 성인지 통계 생산을 위한 제도 개선, 성인지 통계 생산을 위한 새로운 방법론의 개발 및 교육 등 다각적이고 적극적인 방안을 마련하여 추진해야 할 것임.
○ 또한 국제기구의 활발한 성인지 통계 정책을 국내에 적극적으로 소개하고, 전문가 그룹을 결성하여 성인지 통계의 새로운 주제를 지속적으로 발굴하고 있음. 한국의 성인지 통계가 국제적인 추세에 발맞추고 더 나아가 선도적으로 나아가기 위해서 국내 통계청을 대상으로 유엔 통계청의 활동을 알리고, 적극적으로 역할을 요구할 필요가 있음. 유엔 통계청의 성인지 통계 프로그램의 내용을 국내에 소개하기 위해서는 성인지통계 시스템(GSIS)의 활용을 고려할 수 있음.
□ 국제기구 제공용 성인지 통계의 점검과 지속적 생산
○ 국제기구 제공용 성인지 통계를 점검하고 지속적으로 생산할 필요가 있음. 유엔통계청의 “최소 수준의 성인지 지표” DB를 보면 한국은 51개 지표 중 일부가 보고되어 있지 않음. 예를 들어 고용 부문의 ‘대형 상장회사 여성 이사 비율’, ‘공공부문 취업자 중 여성 비율’, 기업인 부문의 ‘여성 발명가 비율’, ‘제조, 건설업 자영업자 비율’, ‘서비스업 자영업자 비율’, ‘30세 이하 취업자 중 자영업자 비율’, ‘외국인 취업자 중 자영업자 비율’, ‘대학 졸업 학력 취업자 중 자영업자 비율’, ‘30세 미만 자영업자 비율’, 개발부문의 ‘여성이 소유주인 토지의 비율’ 등과 관련된 한국 통계가 제시되지 않고 있음.
□ 국제적 추세에 따른 새로운 주제의 개발과 국제비교가 가능한 항목 개발
○ 국제적 추세에 따른 새로운 주제의 개발이 필요함. 특히 유엔의 SDGs(지속 가능한 개발목표)와 관련된 지표를 성 인지적으로 점검할 필요가 요구됨. 그 밖에도 ILO에서 새롭게 제안한 노동력 저활용 지표와 관련한 노동, 실업, 경제활동인구 등에서의 성 인지적 개념의 발굴이 필요함.
□ 성인지 통계의 보급과 심화분석
○ 스웨덴을 비롯한 핀란드와 캐나다의 경우 성인지 통계의 확산을 위해 통계의 가독성을 높이는데 힘쓰고 있음. 예를 들어 「스웨덴의 여성과 남성」 책자는 120여개의 지표를 매우 간결하지만 쉽고 이해하기 쉽게 제시하고 있음. 한 눈에 볼 수 있게 표를 구성하고, 그래프도 다양하면서 가장 효과적으로 보여줄 수 있는 방식을 채택하고 있음. 또한 「캐나다의 여성」과 같이 특정 주제를 집중적으로 통계와 도표, 해설을 적절하게 조합한 책자의 발간도 고려할 만함. 이 책은 원주민 여성, 이주민 여성과 같은 새로운 이슈에 대한 성인지 통계를 집중적으로 다루고 있음.
(출처 : 연구요약 19p)
Abstract
▼
Gender statistics have gained growing importance not only in terms of its academic value as evidence-based data but also as a tool for women’s policy that shows the levels and directions of gender equality. Although Korea’s policies on gender statistics have made progress over the past decades, rese
Gender statistics have gained growing importance not only in terms of its academic value as evidence-based data but also as a tool for women’s policy that shows the levels and directions of gender equality. Although Korea’s policies on gender statistics have made progress over the past decades, researchers and policy-makers still express their concerns about the lack of statistics. In this background, this study examined the implementing systems of gender statistics policies of major international organizations and developed countries and their recent trends. The study also analyzed the current conditions and characteristics of statistical products to use them as a basis for monitoring and developing Korea’s policies on gender statistics.
This study primarily focused on the gender statistics policies and activities of international organizations, including the United Nations, European Union, the Organization for Economic Co-operation and Development. The study also identified the current conditions of gender statistics policies of major developed countries, including Sweden, Finland, and Canada in order to benchmark them. Also, by holding international forums on gender statistics, we plan to make a keynote presentation on the gender statistics policies of international organizations and share with Asian countries the successful experiences of developed countries in gender statistics.
Policies on gender statistics of major international organizations and developed countries can be introduced, respectively, as follows: The gender statistics policies of the United Nations have been a foundation for each country’s gender statistics policies over the past three decades and have also had a great impact on Korea’s gender statistics policies. “Regulation (EU) No 99/2013 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2013 on the European Statistical Programme 2013-17” has also provided an important basis for the European Union member states and Eurostat to produce gender statistics. In the European Union, representative publications on gender statistics include “Women in EU-28 States” (Web version, published by Eurostat), “Gender Pay Gap” (Web version, published by Eurostat),” and “The life of women and men in Europe-A statistical portrait” (published by Eurostat). Also, “European Union’s Gender Equality Index” has been announced on the homepage of the European Institute for Gender Equality. The Index was developed to determine the gender equality levels of European Union countries and the achievements of the EU’s implementation of gender equality policies. The OECD issued “The 2015 OECD Recommendation of the Council on Gender Equality in Public Life,” a representative draft recommendation that encouraged member states to produce gender statistics. The recommendation promotes sustainability of gender equality and gender mainstreaming initiatives and proposes the development, implementation, and monitoring of gender-responsive policies using gender-disaggregated data and indicators as institutional mechanisms for efficient implementation. The organization also published Women and Men in OECD Countries as its leading book on gender statistics.
The main polices of the EU and the OECD can be applied to Korea’s gender statistics policies in the following matters: First, more gender statistics can be produced by reinforcing compliance with related laws. Second, gender statistics can be continually produced for the purpose of providing the data for international organizations. Third, it is necessary to develop internationally comparable items for lifetime survey, the survey of violence against women, and the survey of work and family reconciliation.
Sweden clearly describes how to prepare gender statistics in its Official Statistics Act. The country also issues a publication on statistics entitled Women and Men in Sweden 2016, which presents not only basic gender-disaggregated data but also in-depth statistics. Also, Statistics Sweden presents statistics in a straightforward manner in an effort to provide statistical data that is accessible to children and novices in statistics.
Finland is a leading country in gender equality with its women’s political participation index surpassing the mean of the EU and OECD. Based on the Government Action Plan for Gender Equality 2012-2015, which began in 2012, the country provides diverse data related to gender equality through publications and websites in statistics as well. Its publications on gender equality statistics include The Gender Equality Barometer, Women and Men in Finland, and Nordic Gender Equality in Figures, a book that compares the gender equality levels of the Nordic countries. Also, TASURI (Gender Equality in Top Management - Changing Practices in Economic Decision-Making), an ongoing government project, is noteworthy from the aspect that it is an advanced production of gender statistics as a gender equality project in the economic decision-making area.
In Canada, the federal government implemented gender impact assessment to raise gender equality awareness in 1995. In particular, in the policy development phase, gender equality awareness aims to have decision makers take note of gender differences based on gender statistics. Women in Canada, a representative publication on gender statistics, has been published jointly by Status of Women Canada and Statistics Canada every other five years since 1985.
Based on the results of the research, this study makes the following suggestions. First, comply with laws related to gender statistics and improve policy environment. Second, monitor and continually produce gender statistics for the purpose of providing the data for international organizations. Third, develop new themes and internationally comparable items according to global trends. Fourth, distribute gender statistics and perform in-depth analysis of the statistics.
(출처 : Abstract 357p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구요약 ... 4
- 목차 ... 22
- 표목차 ... 25
- 그림목차 ... 26
- Ⅰ 서 론 ... 28
- 1. 연구목적 및 필요성 ... 29
- 2. 연구내용 및 방법 ... 29
- 가. 연구내용 ... 29
- 나. 연구방법 ... 30
- Ⅱ 국제기구의 성인지 통계 정책과 활동 ... 31
- 1. 국제연합(UN)의 성인지 통계 정책과 활동 ... 32
- 가. 유엔 통계청의 국제 성인지 통계 프로그램 ... 32
- 나. 세계여성회의 주요 결의안과 권고안 ... 56
- 다. 의의 및 시사점 ... 78
- 2. 유럽연합(EU)의 성인지 통계 정책과 활동 ... 79
- 가. 성인지 통계 관련 규정 ... 79
- 나. 성인지 통계 생산 현황 ... 79
- 3. 경제개발협력기구(OECD)의 성인지 통계 정책과 활동 ... 96
- 가. 성인지 통계 관련 권고안 ... 96
- 나. 성인지 통계 생산 현황 ... 96
- 4. 정책제언 ... 105
- 가. 관련 법규 준수 강화를 통한 성인지통계 생산 확대 ... 105
- 나. 국제기구 제공용 성인지 통계의 지속적 생산 ... 105
- 다. 국제비교가 가능한 생활시간조사, 여성에 대한 폭력조사, 일가정양립실태조사 항목 개발 ... 106
- Ⅲ 성인지 통계 선도국의 정책 현황 ... 107
- 1. 스웨덴의 성인지 통계 정책과 현황 ... 108
- 가. 최근 성인지 통계 정책 동향 ... 108
- 나. 스웨덴 통계제도의 일반적 특성 및 공식통계 ... 109
- 다. 성인지 통계 생산 현황 ... 113
- 라. 의의 및 시사점 ... 126
- 2. 핀란드의 성인지 통계 정책과 현황 ... 128
- 가. 성평등 2012-2015 실행계획 ... 129
- 나. 신규 성인지 통계 발굴을 위한 노력 ... 130
- 다. 성인지 통계 간행물 ... 132
- 라. 홈페이지 ... 136
- 마. 정책적 시사점 ... 138
- 3. 캐나다의 성인지 통계 정책과 현황 ... 139
- 가. 성별영향평가 플러스(Gender Based Analysis Plus) ... 140
- 나. 캐나다 통계청의 분석보고서 ... 141
- 다. 간행물 ... 145
- 라. 홈페이지 ... 147
- Ⅳ 성인지 통계 국제포럼 개최 ... 148
- 1. 국제포럼 개최 ... 149
- 가. 개최 배경 및 목적 ... 149
- 나. 행사 개요 ... 149
- 다. 주요 참석자 및 발표 내용 ... 150
- Ⅴ 한국의 성인지 통계정책과 생산 현황 ... 155
- 1. 성인지 통계 정책 추진 현황 ... 156
- 가. 양성평등기본법과 기본계획 ... 156
- 나. 통계법과 기본계획 ... 157
- 2. 성인지 통계 생산 현황 ... 160
- 가. 국가통계의 성인지적 개선 현황 ... 160
- 나. 성인지 통계의 생산과 보급 현황 ... 162
- Ⅵ 결론 및 정책제언 ... 168
- 1. 결론 ... 169
- 가. 국제기구의 성인지통계 정책과 활동 ... 169
- 나. 성인지 통계 선도국의 정책과 생산 현황 ... 173
- 다. 한국의 정책과 생산 현황 ... 177
- 2. 정책제언 ... 179
- 가. 성인지통계의 관련 법규 준수와 정책 환경 개선 ... 179
- 나. 국제기구 제공용 성인지 통계의 점검과 지속적 생산 ... 180
- 다. 국제적 추세에 따른 새로운 주제의 개발과 국제비교가 가능한 항목 개발 ... 180
- 라. 성인지 통계의 보급과 심화분석 ... 181
- 참고문헌 ... 182
- 부 록 ... 184
- 부록 1. 2016년 성인지 통계 국제포럼 초청장 ... 185
- 부록 2. 2016년 성인지 통계 국제포럼 국・영문 프로그램 ... 186
- 부록 3. 성인지 통계 국제포럼 자료집 ... 188
- Abstract ... 357
- 끝페이지 ... 361
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.