보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
신철균
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참여연구자 |
김지혜
,
유경훈
,
이승호
,
송경오
,
최영준
,
김덕년
,
이안나
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201900001890 |
과제고유번호 |
1105013719 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-06-08
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키워드 |
고교 교육.학생 시선.교육 환경.전망과 과제.미래교육.학생 주도 프로젝트 실행 기법.High school education.Student perspective.Educational environment.Prospective and Tasks.Future Education.Student Agency Driven Action Research (SADAR).
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900001890 |
초록
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본 연구는 학생들의 시선으로 고교 교육의 현실과 미래교육을 바라보고, 학생에게 희망적 교육환경을 조성해주기 위한 정책적 과제를 제안하는 것이 목적이다. 본 연구의 핵심질문은 크게 세 가지이다. 첫째, 학생의 시선으로 바라본 고교 교육의 문제점은 무엇인지,둘째 학생들은 고교 교육의 환경변화와 미래를 어떻게 전망하고 있으며, 어떻게 변화되기를 희망하는지, 셋째 학생들의 희망적인 고교 교육 환경을 마련하기 위한 정책적 과제는 무엇인지이다. 이러한 질문에 답하기 위하여 연구진은 ‘학생 주도 프로젝트 실행기법(Student Agency Dr
본 연구는 학생들의 시선으로 고교 교육의 현실과 미래교육을 바라보고, 학생에게 희망적 교육환경을 조성해주기 위한 정책적 과제를 제안하는 것이 목적이다. 본 연구의 핵심질문은 크게 세 가지이다. 첫째, 학생의 시선으로 바라본 고교 교육의 문제점은 무엇인지,둘째 학생들은 고교 교육의 환경변화와 미래를 어떻게 전망하고 있으며, 어떻게 변화되기를 희망하는지, 셋째 학생들의 희망적인 고교 교육 환경을 마련하기 위한 정책적 과제는 무엇인지이다. 이러한 질문에 답하기 위하여 연구진은 ‘학생 주도 프로젝트 실행기법(Student Agency Driven Action Research, SADAR)’이라는 연구방법을 구안하여 실시하였다. SADAR는 학생들이 주체가 되어 고교 교육의 문제와 미래 교육에 대한 제안을 하는 프로젝트를 교사와 함께 진행하고, 연구진은 그 과정을 관찰·면담 등으로 자료를 수집·분석하는 연구 방법이다.
Ⅱ장에서는 고교 교육 현황과 고교 정책 관련된 문헌 검토를 토대로 연구의 이론적 기초를 마련하였다. 고교 교육의 실태에 관한 문헌들과 고교 체제 개편과 함께 중요하게 추진되어 온 고교 교육력 제고 정책, 교육과정 다양화 정책, 그리고 고교학점제 정책을 중심으로 살펴보았다. 다양한 고교 관련 정책들을 정부에서 추진하고, 때로는 밀어 붙였지만 학생들의 즐거운 교육적 성취와 행복한 생활에서의 성과는 만족스럽지 못하였다. 한편, 교육환경 변화와 미래교육 관련한 선행 연구 분석을 통해 기존 연구들이 미래의 교육 환경 변화를 분석하는 데 있어 학생들의 목소리를 배제하였다는 점과 현장 교육에 대한 심층적인 조사의 방법론이 부재한 채 선험적으로 연구가 진행되었다는 점을 확인하였다.
Ⅲ장에서는 고교 교육에 대한 다양한 환경적 요구와 세계적인 고교 교육 혁신 동향을 분석하였다. 이러한 분석은 우리나라 고교 교육이 처한 상황과 위치 등을 확인하는 자료로서, 이후 학생들의 시선으로 바라본 고교 교육 문제와 전망에 대한 결과를 해석하는 자료로 활용되었다. 인구사회적 환경, 고용·복지적 환경, 정보과학기술 환경, 문화적 환경 변화는 문제해결력과 상황판단력, 그리고 창의력을 갖춘 사람으로 성장하기 어려운 현재의 고교 교육의 상황에 대해 문제의식을 가지게 하였다. 한편, 국제기구 및 주요국의 교육 혁신동향 분석을 통해 고교 교육의 질 관리, 진로·직업 교육의 확대, 학생 주체성의 강조와 선택권의 확대 등의 시사점을 얻었다.
Ⅳ장에서는 학생 주도 미래교육 제안 프로젝트의 진행 과정을 제시하였다. 학생 주도 미래교육 제안 프로젝트는 2018년 4월부터 8월까지 총 5개월 간, 아홉 개 고등학교의 학생들을 대상으로 진행되었다. ‘프로젝트 준비’ 단계에서 연구진은 학생의 시선으로 고교 교육의 문제와 미래교육을 바라보자는 방향 설정 하에, 실제 학교 현장에서 학생들 중심으로 미래교육 제안 프로젝트를 수행하는 것을 계획하였다. 이러한 연구와 프로젝트 수업을 진행할 참여 교사를 모집하였으며, 아홉 개 고등학교(일반고 7교, 특성화고 2교)의 교사가 참여하였다. 연구진과 참여교사들이 논의하여, ‘학생이 제안하고 학생이 만들어가는 교육정책’이라는 포괄적인 주제로 수업을 실시하며, 교사는 학생들의 주제 탐구와 토론 활동을 촉진하는 길잡이 교사로서의 역할을 하기로 합의하였다. ‘프로젝트 실시’ 단계는 5월에서 8월까지 진행되었으며, ‘고교 현실 문제 토의하기-원하는 학교와 미래교육 환경의 모습 상상하기-희망하는 교육의 모습 저해·촉진 원인 찾기-꿈꾸는 미래교육의 모습 제안하기’의 활동으로 채워졌다. 마지막으로 ‘프로젝트 활동 공유 및 성찰’ 단계에서는 각 학교의 프로젝트 수업이 마무리 되는 8월에 본 프로젝트에 참여했던 학생들이 한자리에 모여 각 학교에서 학습했던 내용을 공유, 토론하고 정책을 제안하는 ‘학생 포럼’ 자리를 가졌다. 이러한 활동은 학생 ‘나 자신’이 현실과 교육 변화의 주체로 서는 것이 필요하고 가능하다는 것을 느끼는 계기가 되었다.
Ⅴ장에서는 학생 주도 프로젝트를 통해 수집된 자료를 분석하여, 학생 시선으로 바라본 고교 교육 문제와 전망에 대한 결과를 크게 다섯 가지 영역으로 제시하였다. ‘배움의 목적과 학교의 의미’, ‘배움의 내용과 과정’, ‘배움의 방식과 평가, 그리고 사회적 관계’, ‘꿈과 진로 그리고 미래’, ‘학교에서의 삶과 학생의 목소리’로 분류된다. 각각의 영역에 대하여 학생들이 인식하고 경험하는 우리 고교 교육의 모습은 교육의 목적이 전도되거나, 경쟁적인 문화가 팽배하고, 경직된 교육과정이 운영되는 등 실로 ‘아픈’것이었고, ‘견디어야’하는 대상이었다. 그러나 그 가운데에서도 학생들은 미래 사회의 변화에 대해 고민하며 고교 교육이 나아갈 방향을 긍정적 또는 부정적으로 전망하고 있었으며, 동시에 이를 바탕으로 미래 교육에 대한 희망상을 적극적으로 표현하였다. 이를 통해 학생들은 미래 사회에 더욱 중요해질 ‘사람공부’의 중요성이나 사회 변화에 대응할 수 있는 융통성 있는 교육과정의 운영, 보다 주체적이고 자율적으로 미래를 그려나갈 수 있도록 지원하는 교육의 필요성 등을 전망하는 동시에 희망하고 있음을 알 수 있었다.
Ⅵ장에서는 고교 교육을 바라보는 학생 시선의 특징과 그 함의점에 대해 서술하였다. 학생 시선의 특징은 첫째, 학생들은 고교 교육의 다양한 측면을 바라보는 주요한 틀로 관계와 정서적 영역을 설정하고 있었다. 둘째, 학생들은 고등학교에서의 ‘실제적’ 배움에 대한 본질적인 고민을 통해 이를 강력하게 지원할 수 있는 체제적 변화를 요구하였다. 셋째, 학생들은 ‘현실교육’과 ‘미래교육’ 사이의 장벽을 느끼며 그 지점에서 갈등하기도 하지만, 미래를 담보해서 현재의 ‘청춘을 수탈’당하기 싫어하며, 교육에 대한 다양화와 개별화의 목소리를 표출하고 있다. 넷째, 학생들은 교육 현실에 대해 주체적으로 의견을 개진하였으며,이를 통해 미래 교육정책 변화에 적극적으로 참여하고자 하였다. 결론적으로 학생들이 바라보는 교육의 시선은 고교 교육에 대한 다양한 환경적 요구 및 세계적인 교육 혁신의 동향과 그 궤를 같이 하고 있었다. 학생들이 공통적으로 희망하는 학습과 생활의 주체성에 대한 요구나 다양성과 개방성이 존재하는 교육의 지점들을 통해 학생들의 생각이 미래교육의 방향과 부합한다는 점을 확인할 수 있었다. 학생의 시선과 세계적인 교육 혁신 동향,환경적 요구 등의 결과가 서로 비슷하기 때문에 학생의 시선이 의미 없어지는 것이 아니라, 오히려 학생의 시선이 정확하고 시대의 흐름과 같은 연장선상 속에 있다는 것을 확인할 수 있는 대목이다.
마지막 Ⅶ장에서는 학생들의 시선을 바탕으로 분석된 결과 등을 종합하여 고교 교육 변화를 위한 비전과 3대 가치, 그리고 이를 실현하기 위한 10대 과제를 제안하였다. 학생들이 지향하는 고교 교육의 비전은 ‘학생들의 학업과 생활, 현재와 미래가 조화로운 행복한 삶’으로 도출되었으며, 이 비전과 함께 수반되어야 하는 ‘주체와 자율’, ‘협력과 공존’, ‘다양과 개방’이라는 3대 가치를 제시하였다. 아울러 고교 교육의 비전과 3대 가치, 그리고 각 교육 영역별로 요구되는 체제 변화의 상을 제시하고 이를 위해 추진되어야 할 10대 과제를 제안하였다. ‘주체와 자율’의 가치 실현을 위해서는 ‘학생의 교육정책참여 플랫폼 상설화’, ‘교육정책학생영향평가제 도입’, 진짜 세상 문제 해결을 위한 ‘학생 주도 프로젝트 수업 활성화’를 제안하였다. ‘협력과 공존’의 가치와 관련해서는 ‘고교 교육 목표 재설정 전국민 공론장 마련’, ‘학생 참여・협력 중심의 새로운 학력관 전환’, ‘학생기본생활기준(Students Living Standards) 제정’이라는 사회 전반의 근본적인 인식 전환과 기본적인 삶의 질 중시를 위한 과제를 제시하였다. 마지막으로 ‘다양과 개방’의 가치 실현을 위해서 일체의 상대평가와 경직된 교육과정에서 벗어나 자유롭게 미래를 탐색하며 학생 스스로 교육과정을 구성해가는 ‘탈표준화된 고교자기설계학기 운영’, ‘지역 교육과정 등 다차원 교육과정 도입’, ‘학생 학습 선택권 확대와 계열 이동 자율화’, 그리고 교육격차 완화와 학생진로 지원에 대한 사회적으로 책임 있는 환경을 조성하기 위하여 ‘학생미래진로분담금’ 도입을 제안하였다. 이러한 10대 과제는 학생들이 요구하는 교육의 방향성을 받아 안은 내용들로써, 우리 교육의 큰 틀을 전환하는 정책적 과제라고 할 수 있겠다. 동시에 10대 과제와 관련하여 제시된 학생들의 절박하고 긴급한 문제 해결책에 대한 제안을 수렴하여, 현실에서 학생들이 좀 더 행복할 수 있는 삶을 살 수 있도록 도와주는 노력도 동시에 병행되어야 할 것이다
끝으로 본 연구의 의의와 결론을 제시하였다. 본 연구의 의의는 첫째, 그 동안 시도되지 못했던 학생 주도의 프로젝트 실행 기법(SADAR)을 새롭게 구안하여, 완고한 공사립 고등학교의 틀 내에서 실시하며 새로운 연구의 장을 개척하였다. 둘째, 미래교육의 전망이 공급자 중심에서 학습자 중심으로 가능하다는 것, 오히려 그러한 시각의 전환이 더 의미 있고 필요하다는 점을 확인시켜 주었다. 셋째, 본 연구를 통해 학생도 자신의 틀을 깨고 열어가는 성장의 기회가 되었을 뿐만 아니라 교사들도 학생의 목소리를 받아 안고 학생들의 아픔과 성장을 목도하면서 교사들 역시 성찰을 하고 보람을 느끼는 기회가 되었다. 이를 통해 학생과 교사의 ‘협력적 공동주체성(co-agency)’의 중요성을 확인할 수 있었다.
본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 학생 주도의 학습 환경과 교육 거버넌스를 이뤄내야 한다. 학생의 자발성과 관심에 기반해서 학습이 진행되고 학생 생활 전반에 대한 학생들의 변화 요구와 참여 의지를 받아 안는 교육 거버넌스 구조가 되었을 때 교육이 바뀌고, 학생들이 미래 사회의 주체로 성장할 수 있다. 둘째, 학생들이 자유롭게 도전을하면서도 학습의 안정성이 보장되고 재기의 기회가 주어지는 교육 시스템이 되어야 한다.
자유안정성이 실현되는 교육 시스템이 조성되었을 때, 학생들은 마음 놓고 도전하는 환경속에 잠재력을 발현하고 창의성을 꽃피울 수 있다. 셋째, 학업과 생활이 균형을 이루고 현재와 미래가 조화가 되는 행복한 삶이 보장되는 고교 교육이 이뤄져야 한다. 학생들이 소속감을 갖고 차별받지 않고 존중받으며, 현재의 성취의 즐거움이 미래 사회의 역량으로 이어지는 조화로운 삶이 구현될 때 학생들은 진정한 행복을 느낄 것이다.
(출처 : 연구요약 9p)
Abstract
▼
The purpose of this study is to examine the reality of high school education and to explore future education from the perspective of students and to suggest policy tasks that can create a hopeful educational environment students desire.
There are three major key research questions in this study.
The purpose of this study is to examine the reality of high school education and to explore future education from the perspective of students and to suggest policy tasks that can create a hopeful educational environment students desire.
There are three major key research questions in this study. First, what are the problems of high school education from students’ perspective? Second,how do they predict the change in the educational environment of high schools and its future? Third, what are the policy tasks of creating a hopeful high school education environment for students? To answer these questions, the research team devised a research method called the ‘Student Agency Driven Action Research(SADAR)’ which involves students as the key research agents.
Students conducted a study that concerns examining problems of high school education and its future direction with the guidance of their teacher, and the research team collected data through observation and conducting interview throughout the process.
Chapter II provided a theoretical basis for the study based on reviewing the current status of high school education and various policy documents high school education. The chapter focused on providing in-depth document analysis on the status of various policies introduced for improving high school education in Korea, including ‘high school education capacity enhancement policy’,‘curriculum diversification policy’ and ‘high school credit system policy’.
Previous literature pointed out that despite the continuous introduction of policies to improve high school education, existing policies did not satisfactorily enhance the level of student satisfaction nor achieved effective educational accomplishment. Moreover, the current study confirmed that previous studies on the change of future educational environment excluded actual voices and experiences of students, hence more in-depth research that includes student perspective is required.
Chapter III analyzed various environmental requirements for high school education and current global trends in the high school education sector in order to identify the situation and location of Korea’s high school education.
The analysis result was later used as a source to interpret the results of high school education problems and prospects viewed by students. The changes in the demographic environment as well as employment, welfare system, IT and cultural environment requires the education sector to cultivate ones with high problem-solving and situation estimate skills. However, the current situation of high school education is not effective in developing competencies of students that social change requires. Meanwhile, various implications were obtained through analyzing trends in educational innovation in international organizations and major countries such as quality management of high school education, expansion of career and vocational education, strengthening emphasis of student agency and freedom of choice.
Chapter IV presented the progress of the Student-led Future Education Initiative Project. The project was conducted on nine high schools for a total five months period from April to August 2018. At the 'Project Preparation' stage, the researchers planned to carry out the student-centered project and invited participation of teachers from total 9 schools (7 general high schools, 2 specialized high schools). The researchers and participating teachers discussed and agreed to conduct the project under a comprehensive theme of achieving 'student-created education policy', and the teachers agreed to act as a guide to facilitate student exploration and discussion activities. The “Project Execution” phase took place from May to August 2018, and activities such as ‘discussing problems of high school education’, ‘imagining dream school and idealistic educational environment’, and ‘exploring factors which limit education improvement’. Finally, in the ‘Project activity sharing and reflections stage’,students who participated in the project gathered together and held a 'student forum' to draw policy suggestions. These activities have provided an opportunity for the students to realize the necessity and importance for them to become active players in shaping educational environment.
Chapter V provides results of the data collected through the student-led project and presents the results in five major areas. They are categorized as “the purpose of learning and the meaning of school,” “the content and process of learning,”“the way of learning, the way of evaluation, and the future,” and “the voice of life and students in school.” The image of our high school education in which students recognize and experience in each area was characterized as‘troubled’ due to competitive academic culture and inflexible learning environment. Students had a somewhat different perspective (positive or negative) on the future of high school education and expressed their expectation on the direction of change in future schools. Students pointed out the importance of establishing a flexible curriculum that can effectively respond towards fast-changing society and to enhance opportunities for students to design their own future with a high degree of autonomy.
Chapter VI describes the characteristics and implications of the students' views on high school education. First, ‘relationship’ and ‘emotion’ were the major frameworks that students used for viewing the state of high school education. Second, students called for a change in the system that could strongly support 'real' learning in high school. Third, students feel the barrier between 'real education' and 'future education' and do not wish to have their youth plundered because of high pressure on their future. Also, students demandeddiversification and individualization of education. Fourth, the students expressed their opinions about the reality of education and actively participated to bring out changes in future education policies. In conclusion, the students' views on education were in line with the diverse environmental needs for high school education and the trend toward global educational innovation. Such similarities between students' views and the results of global educational innovation, environmental needs, etc. support the view that students have accurate views on diagnosing educational problems and can effectively participate as a major agent for policy change.
The final chapter VII proposed three major values for change in high school education and proposed ten policy tasks. The vision of future high school education that students aspired was ‘Happy life with a harmonious balance between students’ academic life and daily life, and balance between present and future’. Also, three major values that should be accompanied with such a vision is ‘self-agency and autonomy’, ‘cooperation and co-existence’, and‘diversification and openness’.
Also, the study proposed the 10 policy tasks to be implemented. In order to realize the value of ‘students self-agency and autonomy’, the policy tasks that secure 'student participation on education policy’, ‘student impact assessment on policy’, ‘establishing platform to secure student participation on policy shaping,' and 'enabling student-led project classes'. Concerning the value of 'cooperation and coexistence', the policy tasks such as 'publicizing issue on resetting high school education objectives',’enhancement on student participation and to create cooperative learning environment’, and ‘establishing Students Basic Living Standards’ were suggested. Finally, in order to realize the value of 'Diversity and Openness', policy tasks such as ‘operating self-designing semester’, ‘introducing regional curriculum and multi-level curriculum’, ‘expanding student learning choice and liberalizing between academic track’ and to ‘introduction on the share of expenses on student future career’. These policy tasks reflect the demands from the students and may act as an important indicators that can transform the framework of our education.
Lastly, the conclusion of this study is as follows. First, the current study has its significance in terms of drawing a new initiative to develop student-led project implementation techniques, which had not been attempted in the past.
Second, the study found the potential of shifting perspective of future education to become more ‘learner-oriented’. Third, this research not only gave students an opportunity to develop their own framework but also experience meaningful educational growth throughout the process. At the same time, participating teachers also had rewarding experiences, especially through witnessing the growth of their students. Through this process, the importance of 'co-agency' between students and teachers was confirmed.
The final conclusions obtained from this study are as follows. First, we need to achieve a student-led learning environment and education governance.
Education can change as students learn based on their own will and once they have certain level of interests in learning subjects. Through allowing more opportunities for students to participate, they can grow as agents that can lead the growth of future society. Second, an education system should secure learning stability and to provide an environment that allows ‘second-chance’to students in order to reduce their burden. Third, a high school education should ensure students to have a balanced academic life and a personal life.
Moreover, students should be given opportunities to ‘live’ and ‘enjoy’ the present time rather than investing too much energy and time on securing unsecured bright ‘future.’ Also, students should have the strong sense of belonging to their affiliated organization and should be respected with what they are in order to maximize their capacity building and learning outcome.
(출처 : Abstract 291p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 7
- 연구요약 ... 9
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 19
- Ⅰ 서 론 ... 21
- 1 연구 목적 및 필요성 ... 23
- 2 연구 문제 및 연구 내용 ... 27
- 3 연구 방법 ... 29
- 4 연구의 제한점 ... 41
- Ⅱ 고교 교육 실태와 정책 변화 ... 43
- 1 고교 교육 현황과 실태 ... 45
- 2 교육 환경 변화와 미래교육 관련 선행 연구 ... 61
- 3 고교 교육 관련 주요 정책 변천 ... 65
- Ⅲ 고교 교육에 대한 환경적 요구와 세계적인 고교 교육 혁신 동향 ... 77
- 1 고교 교육에 대한 환경적 요구와 상황 ... 79
- 2 세계적인 고교 교육 혁신 동향 분석 ... 92
- Ⅳ 학생 주도 미래교육 제안 프로젝트 진행 과정 ... 117
- 1 전반적 진행 과정 ... 119
- 2 참여학교 진행 과정: B고, H고 사례를 중심으로 ... 126
- Ⅴ 학생 시선으로 바라본 고교 교육 문제와 전망분석 ... 135
- 1 배움의 목적과 학교의 의미 ... 137
- 2 배움의 내용과 과정 ... 150
- 3 배움의 방식과 평가, 그리고 사회적 관계 ... 165
- 4 꿈과 진로, 그리고 미래 ... 180
- 5 학교에서의 삶과 학생의 목소리 ... 194
- 6 요 약 ... 208
- Ⅵ 고교 교육을 바라보는 학생 시선의 특징과 함의 ... 211
- 1 고교 교육을 바라보는 학생 시선의 특징 ... 213
- 2 환경적 요구에 비추어 본 학생 시선의 함의 ... 216
- 3 세계적인 교육 혁신 동향에 비추어본 학생 시선의 함의 ... 222
- Ⅶ 고교 교육 변화를 위한 핵심 가치 및 정책 과제 ... 227
- 1 고교 교육 변화의 비전과 3대 가치 ... 229
- 2 고교 교육 변화를 위한 10대 과제 ... 239
- 3 전체 요약 및 결론 ... 269
- 참고문헌 ... 275
- Abstract ... 291
- 부록 ... 297
- 부록 1. 학생 포럼 ‘교육정책 제안’ 투표 결과 ... 297
- 부록 2-1. B고 활동지: “우리가 성장하는 교육활동을 제안해봅시다” ... 300
- 부록 2-2. B고등학교 학생 토론 내용 ... 301
- 부록 2-3. B고등학교 학생들이 제작한 설문지(고등학교 2,3학년 대상) ... 302
- 부록 2-4. B고등학교 학생 설문조사 분석 결과 ... 304
- 부록 3-1. H고등학교 “교육개선 제안 프로젝트” 교육과정 디자인 ... 305
- 부록 3-2. H고등학교 학생 보고서 ... 308
- 부록 4. F 고등학교 ‘학생’ 소감문 ... 312
- 부록 5. I 고등학교 ‘교사’ 소감문 ... 314
- 부록 6. 연구 참여 설명서 및 동의서 ... 316
- 부록 7. 학생 면담 질문지 ... 321
- 끝페이지 ... 324
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