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Kafe 바로가기주관연구기관 | 중앙대학교 Chung Ang University |
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연구책임자 | 이철진 |
참여연구자 | 장창봉 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2019-02 |
과제시작연도 | 2018 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO201900002073 |
과제고유번호 | 1615009755 |
사업명 | 국토교통기술촉진연구(R&D) |
DB 구축일자 | 2019-06-08 |
키워드 | 수소 네트워크.최적 설계.경제성.안전성.유지관리.Hydrogen network.Optimal design.Profitability.Safety.Management. |
5만 명 규모 도시의 연간 사용 에너지 계산 후 부생수소 인근 지역 및 일반 주거지역으로 나누어 수소 네트워크 설계를 수행. 운송방법(파이프 라인/트레일러) 및 이송 주기에 따른 수소 수송량 산정. 그 이후 수소 충전소 내 저장 탱크 용량 산정. 사고 시나리오 작성 후 안전성 평가를 통한 최종 부지 선정. 공정 시뮬레이션으로 발전용 수소 공급 모델 도출.
수학적 모델링으로 수소 네트워크 최적설계 및 OPEX, CAPEX 계산.
100만 명 규모 도시의 연간 사용 에너지 계산 후 도시 내 수소 공급을 위한 중앙 허브 수소
5만 명 규모 도시의 연간 사용 에너지 계산 후 부생수소 인근 지역 및 일반 주거지역으로 나누어 수소 네트워크 설계를 수행. 운송방법(파이프 라인/트레일러) 및 이송 주기에 따른 수소 수송량 산정. 그 이후 수소 충전소 내 저장 탱크 용량 산정. 사고 시나리오 작성 후 안전성 평가를 통한 최종 부지 선정. 공정 시뮬레이션으로 발전용 수소 공급 모델 도출.
수학적 모델링으로 수소 네트워크 최적설계 및 OPEX, CAPEX 계산.
100만 명 규모 도시의 연간 사용 에너지 계산 후 도시 내 수소 공급을 위한 중앙 허브 수소 충전소 설치 검토. 차량/발전용 수소 이송량 및 운송방법(파이프라인/트레일러)에 따른 주기 계산 후 저장 탱크의 용량 산정. 허브 수소 충전소 및 서브 수소 충전소 각각 사고 시나리오 작성 후 2D/3D 안전성 평가를 통한 최종 부지 선정. 차량/발전용 감압 및 가압공정 시뮬레이션을 통해 복합 수소 공급 모델 도출. 수학적 모델링으로 복합 수소 네트워크 최적설계 및 경제성 평가. 안전성 평가 기법 및 유지관리 기법 체계화.
(출처 : 요약서 3p)
□ Purpose & Contents
First year, we carry out hydrogen network design for 50 thousands population to devide by-product hydrogen area and normal area after calculating annual energy consumption for power. According to transport(pipeline/trailer) and transfer cycle, we calculate hydrogen transporte
□ Purpose & Contents
First year, we carry out hydrogen network design for 50 thousands population to devide by-product hydrogen area and normal area after calculating annual energy consumption for power. According to transport(pipeline/trailer) and transfer cycle, we calculate hydrogen transported volume. And then, A tank capacity is calculated in hydrogen station. Also, A final location of the hydrogen station is chosen through safety assessment by researchers.
Hydrogen supply model for power is carried out using process simulation. We will make mathematics modeling for optimal design about hydrogen network. Finally, A profitability is carried out calculating CAPEX and OPEX.
Second year, we calculate annual hydrogen energy consumption about 1 million population.
And then we should check to install the center hub hydrogen station for hydrogen providing in the city. A transfer cycle is calculated following transport(pipeline/trailer) and hydrogen transfer. Also, the tank capacity is considered by the hydrogen transfer. We can do risk assessment for decision the location of center hub hydrogen station and sub hydrogen station. The complex hydrogen network for car fuel and power is carried out using reducedpressure and pressurization process modeling. We will make a optimal complex hydrogennetwork for car fuel and power using the mathematic modeling. In addition, We carry out a profitability from the network. Finally, We systematize the safety assessment and management to the hydrogen network.
□ Results
1. The complex hydrogen network process model for 1 million population to consider risk assessment.
2. The systematized safety assessment and management.
□ Expected Contribution
The user can predict amount of hydrogen energy, necessary equipment and expenses to making hydrogen network process design according to the population size. Also the user can check risk assessment and management.
(출처 : SUMMARY 4p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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