보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
이화진
|
참여연구자 |
이창훈
,
이미경
,
이명애
,
홍미영
,
조지민
,
박소영
,
양윤정
,
권영락
,
시기자
,
이근호
,
권점례
,
박진용
,
동효관
,
김인숙
,
노은희
,
김태은
,
홍선주
,
김명화
,
구자옥
,
신항수
,
조보경
,
정은주
,
김혜숙
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002373 |
과제고유번호 |
1105012187 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002373 |
초록
▼
◦ 이 연구는 2개년에 걸친 연구로서, KICE에서 수행하는 업무 영역(교육과정, 교과서,교수학습, 교육평가, 수능, 검정고시, 교원임용시험)을 중심으로 미래사회 변화에 대비해 현행 학교교육의 적절성을 진단하고, 미래 교육을 선도할 수 있는 교육방향을 정립하고, 그에 따른 교육정책 어젠다(의제)를 발굴하고 세부 과제를 구안하는 것을 목적으로 함.
◦ 1차년도 연구(이화진 외, 2016)에서는 미래사회 변화 대비 현행 학교교육 적절성 진단 및 향후 우리 사회가 지향할 미래 교육방향 탐색에 초점을 두고 수행함.
◦ 이 연구는 2개년에 걸친 연구로서, KICE에서 수행하는 업무 영역(교육과정, 교과서,교수학습, 교육평가, 수능, 검정고시, 교원임용시험)을 중심으로 미래사회 변화에 대비해 현행 학교교육의 적절성을 진단하고, 미래 교육을 선도할 수 있는 교육방향을 정립하고, 그에 따른 교육정책 어젠다(의제)를 발굴하고 세부 과제를 구안하는 것을 목적으로 함.
◦ 1차년도 연구(이화진 외, 2016)에서는 미래사회 변화 대비 현행 학교교육 적절성 진단 및 향후 우리 사회가 지향할 미래 교육방향 탐색에 초점을 두고 수행함.
◦ 2차년도 연구에서는 1차년도 연구 및 초 중등교육 분야 국정과제를 개관하고 시사점을 도출하였음. 이를 바탕으로 미래사회 대비 KICE 고유 업무 영역별 교육 어젠다를 발굴하고, 교육 어젠다와 연계할 수 있는 영역별 중장기 정책 과제를 개발하여 제안함.
◦ 초 중등교육 분야 국정과제를 분석한 결과, 문재인 정부에서 임기 동안 추진할 100대 국정과제 중 초 중등교육에서 풀어할 문제들을 진단하고 해소하고자 제안된 과제는‘내 삶을 책임지는 국가(국정목표 3)-국가가 책임지는 보육과 교육(전략 2)-교실혁명을 통한 공교육 혁신(국정과제 50)’에 주로 포진되어 있으며, 학생 중심 교육과정 개편, 진로맞춤형 고교체제, 기초학력 보장, 혁신학교 등 확대, 교원 전문성 신장, 대입제도 및 공정성 제고 방안을 마련할 수 있는 정책 과제의 개발이 필요한 것으로 나타남.
◦ KICE 업무 영역별로 초 중등교육 분야 국정과제 및 교육 어젠다를 연계한 중장기 정책 과제 개발 방향의 제시 결과는 다음과 같음.
- 교육과정과 관련해서는 학교교육과정의 자율성 확대, 다변화 다양성에 대응한 국가 교육과정 구조의 변화, 학습자 중심의 교육과정 설계, 진전된 핵심 역량 교육과정 모색, 학교-지역 연계의 강화, 과학정보 기술 발달에 대응한 통합 교육과정 강화를 위한 정책 과제 개발 필요성을 제시하였음.
- 교과서와 관련해서는 학급자 중심의 교과서, 다양한 매체를 활용한 교과서, 새로운 교육 패러다임에 적합한 교과서 개발 방향을 모색할 수 있는 정책 과제의 필요성을 제시하였음.
- 교수학습 분야에서는 맞춤형 교수학습, 프로젝트 및 문제해결 중심의 교수학습,테크놀로지 활용, 창의융합형 교수학습, 감성 교육과 협력 의사소통 능력을 키울 수 있는 교수학습을 강조하면서, 이를 지원할 수 있는 유연한 교수학습 환경의 필요성과, 다양한 학습 공간에서의 학습을 촉진시킬 수 있는 지원 체제 구축의 필요성을 제시하였음.
- 교육평가 분야는 국가수준 학업성취도평가와 교실평가로 구분하여 진단함. 국가수준 학업성취도평가는 지식 기반 사회로의 변화에 대비한 평가 체제의 개선과 교육격차 해소를 위한 기초학력 향상 지원을, 교실평가는 학생평가 개선 및 교사 평가역량 신장, 학생 개별 맞춤형 평가 및 핵심역량 신장을 위한 교실 수준 평가를 어젠다로 제시하고 이를 실천할 수 있는 구체적인 정책 과제의 연구 주제를 제안하였음.
- 대학수학능력시험의 경우, 학령기 인구의 감소 추세와 세계통합의 가속화, 스마트 혁명시대에 대비해 창의 융합형 인재 양성을 도모할 수 있도록 창의적이며 비판적 사고 능력을 평가할 수 있는 방향으로의 변화 필요성을 제시하였음.
- 검정고시의 경우 문제 해결 능력 및 창의적 사고 역량을 강화할 수 있는 평가 체제로의 변화 필요성과, 검정고시 위상 제고 및 평생교육 차원에서의 시행 횟수 확대,응시 목적에 따라 검정고시 유형을 세분화하는 방향에서의 정책 과제 수행의 필요성을 제시하였음.
- 교원임용시험과 관련해서는 인구구조 변화에 따른 교원수급의 정책적 변화, 미래사회를 대하여 새롭게 요구되는 역량을 갖춘 교사의 선발, 평가도구의 다양화, 임용 이후 교사 교육과의 연계 등에 대한 방안을 모색할 필요성을 제시하였음.
- 글로벌교육 분야에서는 재외 한국학교 학생에 대한 체계적인 지원 방안과, 한국에 대한 교육개발협력 요청에 대한 효과적인 대응 방안을 모색할 수 있는 정책 연구가 필요함을 제시하였음.
◦ 1차년도 개관 및 초 중등교육분야 국정과제에 대한 분석, KICE 고유 업무 영역별 교육 어젠다와 연계할 수 있는 영역별 중장기 정책 과제 개발을 통해 이 연구에서는 미래사회 변화에 대비하여 교육 분야와 KICE에서 수행해야 할 노력의 방향을 담아 다음의 내용을 제언하며 연구를 마무리함.
- 미래사회 대비 교육의 어젠다를 교육과정, 교과서, 교수 학습, 교육평가 등 교육의 분야별로 도출하였으나 각 어젠다들은 궁극적으로 학교 현장의 혁신을 지원하는 목표를 향해서 전략적으로 연계되어 효과를 극대화하기 위한 노력이 필요함. 따라서 향후 KICE 각 업무 영역들이 연계될 수 있는 교육에 대한 큰 그림을 그리는 연구가 발굴되어야 함.
- 교육 관련 문재인 정부의 국정과제는 교육 민주주의 회복과 교육자치 강화를 표방하고 있어 시도교육청이나 지원청을 중심으로 각 지역의 특성에 맞춘 교육정책들이 입안되고 실행될 것으로 예상됨. 이에 따라 KICE는 시도교육청과 교육정책 네트워크를 구축하고, 교육자치 환경에 걸 맞는 교육현장연구와 사업의 방향을 설정할 필요 있음.
- 미래사회에서 살아갈 시민의 역량을 고려하여 4차 산업 혁명을 이끌고 있는 지능정보기술에 대한 관심과 이해를 바탕으로 KICE는 유관 기관과 함께 할 수 있는 융복합적인 연구 기회를 찾아 공동의 협력 방안을 모색할 필요가 있음.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
As the second year research project in KICE, this study aimed to diagnose the appropriateness of school education, to establish direction of education to lead future education, to find educational policy agenda and todesign detailed educational tasks for the future society and the changing demograph
As the second year research project in KICE, this study aimed to diagnose the appropriateness of school education, to establish direction of education to lead future education, to find educational policy agenda and todesign detailed educational tasks for the future society and the changing demographics of Korea school-aged population. Under this researchpurpose, the KICE research divisions provided future directions in its seven working areas: curriculum, textbook, teaching and learning, education evaluation, College Scholastic Ability Test(CSAT), Korean general education degree(GED), and teacher selection exam.
As preliminary steps, this study took the overview of the first-year study that focused on the current status and the future prospects of education in Korea and national agenda for primary·secondary school education, and it drew implications from them. Based on the preliminary reviews, this study identified education agenda for each KICE’s specialized working area and developed mid/long-term policy tasks that can be linked to the education agenda.
As a result of analyzing national agenda for primary and secondary school education, the proposed agendas to diagnose and solve the problems that need to be solved in education sector among the 100 major national agendas to be implemented during Moon Jae-in’s administration are mostly related to the following national agendas: The state that takes responsibility for own life (National Goal3); Childcare and education for which the state is responsible (strategy 2); Innovation of public education through the classroom revolution (National agenda 50). In addition,according to the study, it is necessary to develop a policy agenda that helps to reorganize as student-centered curriculum and career-oriented high school system, to ensure basic scholastic ability, to expand innovation school, to enhance the professionalism of teacher and to improve CSAT and equity.
The results of the development directions of mid/long-term policy tasks that are linked to the national agendas for primary·secondary education field and education agenda are as followings:
- Curriculum: Increase of school autonomy, reform of the national curriculum system in response to diversity, design of learner-centered curricula, search for advanced core competency curricula, reinforcement of connection between school and community, and convergence of curriculum for the science and technology development
- Textbook: Design of learner-centered textbooks, development of textbooks using various media, and build innovative textbook system for a new educational paradigm
- Teaching and learning: Emphasis on individualized teaching and learning, increase in project-based and problem-solving learning, use of technology, creative convergence teaching and learning, teaching of emotion and empathy, and establishment of instructional environments for collaboration and communication, necessity of flexible teaching environment to support these, and establishment of supporting system for enhancing learning in various learning places
- Education evaluation: Division of education evaluation into national assessment of educational achievement and classroom assessment, national assessment of educational achievement supporting enhancement of basic scholastic ability to improve evaluation system for the knowledge-based society and to solve education gap, and classroom assessment focusing on improvement of student evaluation and teacher evaluation capacity and individualized assessment
- CSAT: Establishment of the new direction for testing creative and critical thinking ability for the global society and the changing demographics of school-aged population
- Korean GED: Reinforcement of problem-solving ability and creative thinking capacity, improvement recognition for GED, increase in number of exercises of GED from lifelong education aspect, and necessity of conducting policy tasks in the direction of subdividing the type of GED according to the purpose of the examination
- Teacher selection exam: Policy change in the supply of teachers due to the demographic change, development of new teacher selection system recruiting teachers with competency for future society, introduction of diverse measures, and connection of teacher selection tests to teacher training
- Global education: Establishment of systematic support plan for students in Korean schools abroad and necessity of policy research to search for effective countermeasures for request of education development cooperation
Finally, through the analysis of the first-year study and national agenda for primary·secondary education and the development of mid/long-term policy tasks linked to the education agenda of KICE’s specialized working areas, the study concluded with following proposals regarding directions of effort to be put by education field and KICE for the future society.
- Although education agendas for the future society were drawn from each working areas such as curriculum, textbook, teaching and learning, education evaluation for the future society, it is necessary for each agenda systematically to be linked toward the ultimate goal of supporting innovation of schools. Therefore, research that draws a big picture about education that each KICE working areas can be linked to should be found out in the future.
- Since education-related national agendas in Moon Jae-in’s administration advocate recovery of education democracy and reinforcement of education autonomy, it is anticipated that educational policies tailored to the characteristics of each region will be designed and implemented centering on the provincial offices of education. Therefore, KICE needs to build education policies network with the provincial offices of education and to establish directions of education field research and project that are well-matched to the education autonomy environment.
- Based on interest in and understanding of intelligent information technology leading the fourth industrial revolution in consideration of citizen’s competency for the future society, KICE needs to seek convergence research opportunities conducted with related institutions and collaborative plans with them.
(출처 : ABSTRACT 165p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 15
- Ⅰ 서론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구 내용 ... 20
- 3. 연구 방법 ... 21
- Ⅱ 1차년도 연구 개관 및 초‧중등교육 분야 국정과제 분석 ... 23
- 1. 1차년도 연구 개관 ... 25
- 2. 초‧중등교육 분야 국정과제 분석 ... 29
- 3. 시사점 ... 30
- Ⅲ 미래사회 대비 KICE 고유 업무 영역별 정책 어젠다 발굴 ... 33
- 1. 교육과정 ... 35
- 2. 교과서 ... 39
- 3. 교수학습 ... 43
- 4. 교육평가 ... 51
- 5. 대학수학능력시험 ... 58
- 6. 검정고시 ... 62
- 7. 교원임용시험 ... 65
- 8. 글로벌교육 ... 67
- Ⅳ 정책 어젠다 연계 영역별 중장기 과제 개발 ... 73
- 1. 교육과정 ... 75
- 2. 교과서 ... 87
- 3. 교수학습 ... 93
- 4. 교육평가 ... 101
- 5. 대학수학능력시험 ... 117
- 6. 검정고시 ... 131
- 7. 교원임용시험 ... 134
- 8. 글로벌교육 ... 139
- Ⅴ 요약 및 제언 ... 147
- 1. 요약 ... 149
- 2. 제언 ... 158
- 참 고 문 헌 ... 161
- ABSTRACT ... 165
- [부록] KICE 고유 업무 영역별 정책 어젠다 및 중장기 과제 로드맵(2018-2022) ... 169
- 끝페이지 ... 177
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.