보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
김기철
|
참여연구자 |
서지영
,
유창완
,
윤기준
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-10 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002374 |
과제고유번호 |
1105012189 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002374 |
초록
▼
본 연구는 학교에서 이루어지는 체육활동에서 양성평등이 실제적으로 이루어질 수 있도록 학교체육 시설 및 기자재․용품을 중심으로 그 원인 및 대처방안을 강구하는데 목적이 있다. 즉, 신체활동의 참여 기회 제한 및 박탈의 원인을 학교체육 시설 및 기자재․용품에서 찾고 이에 대한 대처방안으로서 표준화된 학교체육 시설 및 기자재․용품 기준을 제시함으로써 학교 내 체육활동에 있어 남녀 모두가 체육활동 기회 및 참여의 평등에 기여하고자 한다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 문헌연구, 설문조사, 심층면담, 전문가 협의
본 연구는 학교에서 이루어지는 체육활동에서 양성평등이 실제적으로 이루어질 수 있도록 학교체육 시설 및 기자재․용품을 중심으로 그 원인 및 대처방안을 강구하는데 목적이 있다. 즉, 신체활동의 참여 기회 제한 및 박탈의 원인을 학교체육 시설 및 기자재․용품에서 찾고 이에 대한 대처방안으로서 표준화된 학교체육 시설 및 기자재․용품 기준을 제시함으로써 학교 내 체육활동에 있어 남녀 모두가 체육활동 기회 및 참여의 평등에 기여하고자 한다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 문헌연구, 설문조사, 심층면담, 전문가 협의회 및 워킹그룹 운영 등의 연구방법을 활용하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다.
먼저 2장에서는 양성평등에 대한 이론적 이해를 위해 양성평등 학교체육의 개념, 교육적 정당성 및 가치, 그리고 교육 정책적 변화과정 및 특색과 한계 및 미래지향성을 조사하여 정리하였다. 특히 지금까지의 학교체육 정책은 양성평등을 실행하는데 중요한 지식 기반이 부족하였기 때문에 이러한 한계를 극복하고 양성평등교육이 지향하는 바를 달성하기 위해 무엇보다도 젠더(gender)를 이해하고 이를 기반으로 여학생 체육 활성화와 더불어 양성평등을 추진하는 체육활동 정책이 요구됨을 밝히고 있다.
3장에서는 양성평등 체육활동에 관련된 주요 해외국가의 사례를 소개하고 있다. 본 연구에서는 미국, 영국, 일본, 싱가포르 4개 국가의 상황을 일반적인 현황 및 그에 따른 시사점 중심으로 기술하고 있는데 각국이 표방하고 있는 관련 정책 내용의 요지는 다음과 같다.
먼저 미국의 사례는 양성평등 관련 정책적 노력이 현실의 변화로 나타나기까지 정책추진 주체가 ‘타이틀 IX’ 법안과 같은 구체적이고 체계적인 제도 장치를 마련해야 할 것을 주장한다. 영국은 아직 양성평등을 위한 체육시설이나 용품에 대한 관심이 부족한 편이므로 무엇보다도 시설과 용품보다는 사회 전체의 인식개선이 우선된다는 입장이며, 일본에서는 양성평등적 학교체육은 기능향상이 중심이 아닌 전체학생을 위한 스포츠, 그리고 젠더프리에 있음을 밝히고 있다. 싱가포르에서는 양성이 평등한 관점에 기반을 둔 시설과 용품의 기준보다 그것들을 활용한 수업 목표 달성을 더욱 중요하게 여기는 입장이므로 게임수업 등과 같은 프로그램의 내용적 요소에 비중을 두고 있는 실정이다.
4장에서는 단위학교에서 구비하고 있는 체육시설, 기자재·용품이 양성평등 관점에서 어떻게 인식되고 있는지를 탐색하기 위해 교사와 학생을 대상으로 설문 조사를 수행하였다.
먼저 교사들을 대상으로 한 설문에서는 남녀학생의 성 역할 및 양성평등에 대한 인식조사를 실시하였다. 그리고 학교 형태(남녀공학, 남학교, 여학교)에 따라 설문을 달리하여 학교체육 시설, 기자재․용품 현황을 설문하고, 본격적으로 영역 공통, 건강․표현 영역,도전 영역, 경쟁 영역으로 나누어 개선점과 그 이유를 설문하였다. 다음으로 학생들을 대상으로 한 설문에서는 남녀학생의 성 역할 및 양성평등에 대한 인식 조사를 하고, 학교체육시설, 기자재․용품 현황과 더불어 개선해야 할 시설, 기자재․용품을 고르고 그 이유를 상기한 다섯 가지 영역별로 답하도록 하였다.
이러한 설문 대상 및 내용별로 도출된 주요 결과를 정리하면 먼저 시설의 경우, 양성평등관점에서 남녀학생 모두를 위해 개선이 필요하다고 생각하는 시설 1위로 체육관을 꼽았다.
이와 관련하여 건강․표현 영역별 개선해야 할 시설은 체력단련장과 무용실이었는데, 이는 여학생이 사용하기에 편리한 시설을 갖춘 체력단련장을 설치하고 샤워장과 탈의실을 갖춘다면 여학생들의 체육활동 참여를 높일 수 있다는 예상에 기인했기 때문이다. 다음으로 경쟁 영역에서는 특별히 개선해야 할 시설로 축구장을 꼽고 있는데, 이는 남학생들은 축구장이 너무 작다는 의견을, 여학생들은 축구장이 너무 크다는 의견을 각각 제시한 것에 기인한다.
다음으로 기자재·용품의 경우 건강․표현 영역에서 특별히 개선해야 할 기자재․용품으로 디지털악력계, 좌전굴 측정기, 요가매트를 꼽을 수 있었는데, 여학생이 사용하기에 너무 크거나 딱딱한 재질로 되어있거나, 유연성이 부족한 남학생에게는 실측정이 불가능하다는데 기인한 결과로 볼 수 있다. 다음으로 도전 영역을 보면 특별히 개선해야 할 기자재․용품으로 포환과 뜀틀을 꼽을 수 있는데, 이 역시 여학생이 사용하기에 너무 무겁고 재질이 딱딱하다는 이유에서 기인한 결과이다. 끝으로 경쟁 영역을 보면 특별히 개선해야 할 기자재․용품으로 각종 공의 개선, 이동식 네트 및 넷볼용 기자재․용품을 꼽을 수 있는데,대부분 해당 기자재·용품의 크기, 재질, 무게 등의 순으로 불편을 호소한 결과에 기인했다고 볼 수 있다.
5장에서는 상기한 2-3장의 연구결과를 바탕으로 양성평등 체육활동 활성화에 주목하여 체육 시설, 기자재․용품 표준안을 개발한 과정 및 결과를 제시하였다. 본 연구에서 개발한 표준안이 기존의 것과 비교해 가지는 가장 큰 차이점은 양성평등 체육활동 활성화에 초점을 맞추었다는 것이고, 이를 위해 남녀 모두에게 요구되는 시설, 기자재․용품, 남학생에게 요구되는 시설, 기자재․용품, 여학생에게 요구되는 시설, 기자재․용품으로 모형을 구분하여 초등 3개, 중등 3개 총 6개의 모형을 개발하였다는 점이다.
6장에서는 양성평등적 학교체육 시설 및 용품·기자재 표준안을 통한 실제적인 교육적 성과를 이루기 위한 정책적 지원의 세부 내용을 교육부, 시·도교육청, 단위학교 수준에 맞춰 제시함으로써 양성평등적 관점에서 새롭게 제작된 시설 및 용품·기자재 표준안의 원활한 보급과 이를 통한 양성평등적 학교체육교육의 올바른 구현을 도모하고자 하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
The purpose of this study was to explore root causes and countermeasures that gender equality can be practised in school physical education, centering on physical education facilities, equipment and supplies in school. Specifically, the two research questions were: (i) to look out the cause of parti
The purpose of this study was to explore root causes and countermeasures that gender equality can be practised in school physical education, centering on physical education facilities, equipment and supplies in school. Specifically, the two research questions were: (i) to look out the cause of participation restriction and deprivation from the physical education facilities, equipment and supplies in school; (ii) to offer standardized criterion of physical education facilities, equipment and supplies in school as a countermeasure. Therefore, overall goal of this research is to contribute the equality of participation and opportunity for school physical education regardless of gender.
The data used for this research are collected through document analysis, questionnaires, in-depth interviews, expert consultation and working group. In the second chapter, in order for a theoretical understanding of gender equality, this research investigates (ⅰ) the concept of gender equality in physical education,(ⅱ) educational validity and value and (ⅲ) change, feature, limitation and potentialfuture direction of educational policy. There is a lack of practical knowledge of gender equality in current physical education policy. In order to overcome the limitations and archive gender equality in education, this study shows the necessity of physical education policy that supports gender equality in education and promoting female students’ participation in physical education.
The third chapter introduces the cases of gender equality in physical education in other countries including the US, the UK, Japan and Singapore. The case studies reportthe general present conditions and its policy implications in four states. The principalpoints of the policies are illustrated as below.
According to the case of the US, policy-makers should provide a specific and institutional strategy such as “Title IX”, considering the practical field until the political efforts come to fruition. The UK’s approach to gender equality in physical education gives priority to improving social recognition of gender equality due to lack of interest in physical education facilities and equipment for gender parity. In the caseof Japan, gender equality in physical education is a sport for all students andgender-free, not focusing on improvement of physical fitness. Finally, Singapore emphasizes achievement goals in classes through the use physical education facilities, equipment and supplies, rather than gender parity. In line with this perspective, physical education policy gives priority to its inner factor of the programme such as game class.
The fourth chapter provides a detailed overview of the questionnaires used in this study that surveyed students and teachers to find out how to perceive the physical education facilities and equipment from the perspective of gender equality.
In the questionnaire for teachers, the survey was conducted to find out the gender role and equality of male and female students. The survey of physical education facilities and equipment was conducted to determine the point of improvement and the reason by five areas: overall, health, expression, challenge, and competition area according to school (single gender and coeducation school). In the following questionnaire for students, the survey was conducted to find out the gender role and equality of male and female students and to answer the point of improvement and the reason of the physical education facilities and equipment as well as its current status by five areas as noted above.
The key findings from this survey are as follows. From the perspective of gender equality, a school gymnasium was ranked the first facility, which has to improve for both male and female students. In line with this, the weight room and dancing room were chosen the physical education facilities that need improvement in the health and expression area respectively. This is due to the expectation that it will enhance female students’ engagement in physical education to install female-friendly weight room with locker room and shower. In the competition area, students selected soccer field as a facility that needs to improve. Whereas male students suggest that soccer field is small, female answered that it is too big relatively.
In the case of equipment and supplies in physical education, digital hand dynamometer, sitting trunk flexion test and yoga mat were chosen the equipment and supplies in physical education. This is due to those are too big or hard for female students and it is difficult to measure actually for male students, who are less flexible relatively. In the challenge area, the shot and vaulting horse were chosen the equipment and supplies that need improvement. This is also due to those are heavy and hard forfemale students. Finally, in the competition area, all kinds of ball, moveable net and netball equipment were chosen to need improvement. This is due to the result that students experience inconvenient in the order of its size, material and weight.
The fifth chapter, based on empirical findings from chapter two and three, presents the process of development of standards for physical education facilities, equipment and supplies and its result in terms of gender equality. The main differences compared with the existing standards is that the standards developed in this study focus on the gender equality. More specifically, six models are developed with three mode physical education facilities and equipment for male, female and both male and female, consisting of three models for elementary school and three models for middle school.
Finally, the sixth chapter provides the details of political support for actual educational outcomes at the level of the Ministry of Education, provincial education office and school through the gender equality standards of physical education facilities, equipment and supplies in school. In addition, this study sought to promote the implementation of the newly developed gender equality standards and realization of gender equality in physical education through the standards.
(출처 : ABSTRACT 167p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 16
- Ⅰ 서 론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구 내용 ... 20
- 3. 연구 방법 ... 21
- Ⅱ 이론적 배경 ... 25
- 1. 양성평등 학교체육의 개념 ... 27
- 2. 양성평등 학교체육의 교육적 정당성 및 가치 ... 31
- 3. 양성평등 학교체육에 관한 교육 정책적 변화과정 및 특색 ... 37
- 4. 양성평등 학교체육에 관한 교육 정책적 한계 및 미래지향성 ... 51
- Ⅲ 국외 양성평등 체육활동 정책 동향 ... 55
- 1. 미국 ... 57
- 2. 영국 ... 60
- 3. 일본 ... 63
- 4. 싱가포르 ... 66
- Ⅳ 양성평등적 체육시설 및 기자재·용품에 대한 인식 및 실태조사 ... 71
- 1. 설문 조사 방법 ... 73
- 2. 설문 결과 ... 75
- Ⅴ 양성평등적 체육활동 활성화를 위한 학교체육 시설, 기자재·용품 표준안 개발 ... 107
- 1. 표준안 개발의 일반 원리 ... 109
- 2. 표준안의 범주와 내용 요소 ... 117
- 3. 표준안 모형 및 개발의 실제 ... 123
- Ⅵ 요약 및 제언 ... 149
- 1. 요약 ... 151
- 2. 정책 제언 ... 153
- 참 고 문 헌 ... 163
- ABSTRACT ... 167
- 부 록 ... 171
- [부록 1] 양성평등 체육활동 활성화를 위한 초등 시설 및 기자재·용품 표준안 ... 173
- [부록 2] 양성평등 체육활동 활성화를 위한 중등 시설 및 기자재·용품 표준안 ... 179
- 끝페이지 ... 185
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.