보고서 정보
주관연구기관 |
국립환경과학원 National Institute of Environmental Research |
연구책임자 |
이재원
|
참여연구자 |
권명희
,
김성미
,
이정섭
,
강윤경
,
정준식
,
박형규
,
정대관
,
윤희경
,
이규선
,
정현성
,
정원혁
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
환경부 Ministry of Environment |
등록번호 |
TRKO201900003808 |
과제고유번호 |
1485015841 |
사업명 |
국립환경과학원연구사업(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-07-13
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900003808 |
초록
▼
I. 서 론
항공기 소음은 비행기의 이·착륙 및 공항 주변을 회항하는 등 비행 경로에 따라 고소음이 반복적으로 발생하고, 그 영향 범위가 넓은 특성이 있다. 이러한 소음 특성을 반영하여 민항기가 이용하는 공항 주변의 소음 영향을 관리하기 위하여 공항주변에 소음 모니터링 장비를 이용하여 지속적인 감시 체계를 구축 하거나, 소음 예측모델을 이용하여 향후 피해 예정 지역을 도식화 하는 사전 예방 체계를 함께 구축하는 등의 정책을 마련하고 있다. 환경부에서는 김포, 김해, 제주 등 14개 공항 주변 90개 지점에 대하여 항공기 소음
I. 서 론
항공기 소음은 비행기의 이·착륙 및 공항 주변을 회항하는 등 비행 경로에 따라 고소음이 반복적으로 발생하고, 그 영향 범위가 넓은 특성이 있다. 이러한 소음 특성을 반영하여 민항기가 이용하는 공항 주변의 소음 영향을 관리하기 위하여 공항주변에 소음 모니터링 장비를 이용하여 지속적인 감시 체계를 구축 하거나, 소음 예측모델을 이용하여 향후 피해 예정 지역을 도식화 하는 사전 예방 체계를 함께 구축하는 등의 정책을 마련하고 있다. 환경부에서는 김포, 김해, 제주 등 14개 공항 주변 90개 지점에 대하여 항공기 소음 측정망을 운영하고 있으며, 국토부에서는 김포, 제주 등 주요 공항 주변에 대하여 소음피해 예상 지역을 5년마다 작성하여 항공기 소음 관리 정책에 활용하고 있다.
최근에는 관광, 레저 산업의 활성화에 따른 수요 증가로 접근성 강화를 위하여 울릉 공항, 흑산 공항 등의 소규모 공항의 건설이 예정되거나, 경량 항공기 등록대수가 '09년에 9대에서 '17년에 215대로 증가하는 등 레저 수요를 위한 조종사 양성 훈련 비행기관 및 소형 이착륙장이 지속적으로 증가할 것으로 예상 된다. 그러나 이러한 소형 공항의 증가는 다양한 편의를 주는 반면, 공항 주변의 소음 환경을 저해 할 수 있는 우려가 상존한다. 특히, 조종사 양성 훈련 비행이 주로 이루어지는 양양 공항 등 일부 공항에서는 현재에도 훈련 비행으로 인한 소음 민원이 지속적으로 발생하고 있는 실정이다. 경량항공기의 소음 영향은 제트 엔진으로 운행되는 민간항공기의 소음 영향과 비교하여 상대적으로 낮지만 소음 발생 특성이 달라 기존의 민간 항공기가 운행되는 대형 공항의 소음 관리 방법을 그대로 적용하여 관리하는 것에 대한 검토가 필요하며, 경량항공기 또는 소형공항의 소음 특성에 맞는 소음 관리 방향을 설정할 필요가 있을 것으로 판단된다.
(출처 : 본문 I. 서론 7p)
Abstract
▼
Aircraft noise is repeated high-pitched along the flight path, such as taking off and landing of an airplane and turning around the airport, and has a wide range of effects. Thus, in case of airports used by civil aircraft, a continuous monitoring system is established around the airport using noise
Aircraft noise is repeated high-pitched along the flight path, such as taking off and landing of an airplane and turning around the airport, and has a wide range of effects. Thus, in case of airports used by civil aircraft, a continuous monitoring system is established around the airport using noise monitoring equipment, or a preventive policy system is provided to schematize areas to be affected in the future using a noise prediction model.
The Ministry of Environment operates an aircraft noise measuring network at 90 locations around 14 airports, including Gimpo, Gimhae and Jeju, and the Ministry of Land, Infrastructure and Transport predicts noise-affected areas around major airports such as Gimpo and Jeju every five years for use in its aircraft noise management policies.
Recently, the need for small airports is expected to increase due to the revitalization of tourism and leisure industries, or small take-off and landing areas for leisure demand will continue to increase. However, while this increase of small airports offers a variety of conveniences, there is a possibility that it may impair the noise environment around them. The noise effects of light aircraft are relatively low compared to the noise effects of civil aircraft, but the noise generation characteristics are different, so it is deemed necessary to establish noise management to suit the noise characteristics of light aircraft.
In this study, the affect of the noise around the domestic airport for the light aircraft was investigated and analyzed not only for the current range of noise impacts but also for the future noise impact areas. In the field investigation, variety of the noise indicator and several assessment method of the aircraft noise was applied to reflect the noise characteristics of light aircraft or small airports, as well as for the existing methods of aircraft noise evaluation method. Further, It was proposed that the noise management policy around light airplanes suitable for domestic situations and small airports by examining the noise characteristics of domestic light airplanes and the noise policies of other nations. In addition, the purpose of the survey, analysis, and prediction of noise reduction measures to meet the characteristics of small airports was to be used to establish a preventive policy for reducing light aircraft noise.
The main results of this study are as follows. Noise level around training airports operated by light aircraft(within a distance of 1 km or less) were measured to be between 58 and 73 WECPNL, and around take-off and landing strip for leisure operated by light aircraft(within a distance of 0.5 km or less) less than 45 WECPNL. The day equivalent noise level from which training airport is 53.5 to 67.1 dB(A), which is generally exceeding the 55 dB(A) level of the foreign country light aircraft management standard, and the number of flights is considered high. Thus, the noise management for the small airports is seemed to be necessary continuously.
(출처 : Abstract 5p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 목차 ... 2
- 표목차 ... 3
- 그림목차 ... 4
- Abstract ... 5
- I. 서 론 ... 7
- II. 연구내용 및 방법 ... 9
- 1. 조사대상 경량항공기 운행 공항 선정 ... 9
- 2. 공항 및 이착륙장 주변 소음 측정 및 평가 ... 11
- 가. 현장 측정 방법 ... 11
- 나. 항공기 소음평가 지표 ... 12
- 3. 공항 및 이착륙장 주변 소음 예측 방법 ... 13
- III. 연구결과 및 고찰 ... 14
- 1. 국내외 항공기 소음관리 현황 ... 14
- 가. 국내 경비행기 운행 현황 및 소음관리 제도 ... 14
- 나. 국외 경량항공기 및 소형공항 소음관리 ... 15
- 2. 공항 및 이착륙장 주변 소음 측정 결과 ... 16
- 가. 훈련비행 공항 주변 소음 현황 ... 17
- 나. 이착륙장 주변 소음 현황 ... 23
- 다. 경량 항공기 소음 특성 ... 25
- 3. 경량항공기 운행 공항 소음 저감 방안 ... 28
- 가. 소음분포도를 이용한 저감방법 적용방안 검토 ... 28
- 나. 레저용 이착륙장 주변 미래 소음영향 예측 ... 30
- 4. 경량항공기 운행 공항 소음 평가 개선 및 관리 방안 ... 31
- IV. 결 론 ... 33
- 참 고 문 헌 ... 35
- 끝페이지 ... 35
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