글로벌 법제논의의 현황과 전망 - 자율주행자동차에 대한 법적 규제를 중심으로- Trends and Prospects of Legal Issues in a Global Context - Focusing on legal regulations on autonomous vehicles -원문보기
보고서 정보
주관연구기관
한국법제연구원 Korea Legislation Research Institute
연구책임자
황문규
보고서유형
최종보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2018-10
과제시작연도
2018
주관부처
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination
등록번호
TRKO201900018128
과제고유번호
1105013414
사업명
한국법제연구원(R&D)
DB 구축일자
2019-11-30
키워드
자율주행차.자율주행자동차.자율주행기술.자율주행시스템.autonomous vehicle or autonomous and connected vehicle.autonomous vehicle techonology.automated driving system.
초록▼
Ⅰ. 배경 및 목적 ▶ 자율주행차의 등장으로 인류 역사에서 자동차 방정식에 상수로서 요구되는 플레이어인‘인간 운전자’가 쓸모없게 되는 시대를 맞이하고 있음 ▶ 자율주행차에 대한 정책의 방향을 제시하여 정책의 불확실성은 줄이고 예측가능성은 높이는 입법정책 마련 필요 ○ 주요 선진국들은 자율주행차 관련 기술적 개발과 병행하여 관련 법률의 입법 등 제도화에 이르렀고, 이를 토대로 관련 정책을 일관성 있게 추진 ○ 우리나라는 자율주행차 준비 지수는 세계 10위이지만, 미국, 영국, 독일 등 주요 선진국들보다 자율주행
Ⅰ. 배경 및 목적 ▶ 자율주행차의 등장으로 인류 역사에서 자동차 방정식에 상수로서 요구되는 플레이어인‘인간 운전자’가 쓸모없게 되는 시대를 맞이하고 있음 ▶ 자율주행차에 대한 정책의 방향을 제시하여 정책의 불확실성은 줄이고 예측가능성은 높이는 입법정책 마련 필요 ○ 주요 선진국들은 자율주행차 관련 기술적 개발과 병행하여 관련 법률의 입법 등 제도화에 이르렀고, 이를 토대로 관련 정책을 일관성 있게 추진 ○ 우리나라는 자율주행차 준비 지수는 세계 10위이지만, 미국, 영국, 독일 등 주요 선진국들보다 자율주행 관련 기술개발의 시작이 늦었고, 관련 법 제도의 준비도 부족 ▶ 해외 주요 선진국 및 국제기구의 자율주행차 관련 입법정책적 동향을 파악하고 우리나라에 주는 시사점을 제시하고자 함
Ⅱ. 주요 내용 ▶ 2018. 7. 9 – 7. 12.간 미국 샌프란시스코에서 개최된 ‘Automated Vehicles Symposium 2018’에 참석하여 자율주행자동차의 기술적 안전 및 정책 등에 대한 쟁점들을 분석․정리 ○ 자율주행차는 교통사고율 제로에 도달할 정도로 기술적으로 완벽하다는 환상에서 벗어나 현실을 직시하도록 대중에 대한 이해와 이를 통한 기술의 수용성을 제고할 필요 ○ 자율주행차의 기술표준 등을 마련하기 위하여 SAE 기준 레벨 3, 레벨 4단계의 자율주행기능 테스트를 위한 유럽의 ‘L3 파일럿 프로젝트’ 및 독일의 ‘페가수스 프로젝트’ 실시
▶ 미국에서의 자율주행차 관련 입법정책적 동향 소개 ○ 미국의 자율주행차 정책에 관한 2017년 9월의 ‘Automated Driving Systems 2.0’ 및 2018년 10월의 ‘Automated Vehicles 3.0’을 소개 ○ 연방하원의 SELF DRIVE Act 와 연방상원의 AV START ACT 을 소개 ○ 주 차원에서 자율주행차의 사용을 처음 허가한 네바다 주의 입법 소개 ○ 2018년 운전자 없는 완전 자율주행차의 시험운행을 허용한 캘리포니아 주의 입법소개
▶ 독일에서의 자율주행차 관련 입법정책적 동향 소개 ○ 자율주행 교통을 위한 20개 윤리지침의 원문을 번역하여 소개 ○ 2017년 5월 개정된 자율주행차 관련 도로교통법(StVG) 5개 조문(제1a조, 제1b조,제1c조, 제12조, 제32조, 제63a조)을 상세하게 소개 ○ 지능형 교통시스템에 관한 법률((IVSG)을 상세하게 소개
▶ 영국에서의 자율주행차 관련 입법정책적 동향 소개 ○ 무인자동차 시범사업을 위한 프로젝트 소개 ○ 무인자동차로 가는 길: 자율주행차 기술에 대한 규제의 세부검토보고서를 상세히소개 ○ 무인자동차로 가는 길: 시험운행을 위한 지침을 상세히 소개 ○ 2017년 3월의 자율주행차의 미래(Connected and Autonomous Vehicles: The future?)’보고서를 소개 ○ 2017년 8월의 자율주행차의 사이버보안 원칙(The Key Principles of Cyber Security for Connected and Automated Vehicles)을 소개 ○ 2018년 7월 19일 제정된 자율주행 및 전기 자동차에 관한 법률(Automated and Electric Vehicles Act)를 상세히 소개
▶ 국제적 차원의 입법정책적 동향 소개 ○ 비엔나 협약의 개정 및 그 과정에 대해 소개 ○ 자율주행차의 사이버 보안 및 데이터 보호를 위한 국제적 노력에 대해 소개 ○ 유럽의 입법정책적 동향에 대해 소개
Ⅲ. 기대효과 ○ 자율주행차 관련 최신 국제동향 및 법제를 소개하고 우리나라에 주는 시사점을 제시함으로써 향후 자율주행차에 대한 입법정책의 기초자료로 활용 ○ 국제적 흐름에 부합하는 법 제도를 마련함과 동시에 자율주행차에 관한 국제협약의 개정 등에 관한 논의에 적극 동참 ○ 자율주행차에 관한 사회적 논의를 활성화하여 대중의 이해도를 높여 자율주행차에 대한 사회적 수용성을 확보
(출처 : 요약문 7p)
Abstract▼
Ⅰ. Backgrounds and Purposes ▶ With the emergence of the connected and autonomous Vehicles, the world is welcoming an era, where the ‘human driver’, a player required as a constant in consumer automobile equation, is becoming obsolete. ▶ By suggesting policy direction regarding connected and au
Ⅰ. Backgrounds and Purposes ▶ With the emergence of the connected and autonomous Vehicles, the world is welcoming an era, where the ‘human driver’, a player required as a constant in consumer automobile equation, is becoming obsolete. ▶ By suggesting policy direction regarding connected and autonomous Vehicles policies, legislative policies should be set up to reduce the uncertainty and increase the predictability of the policy. ○ Major advanced nations are consistent in carrying out related policies based on the technological development of connected and automated Vehicles in parallel with the institutionalization including the legislation of related laws they have achieved. ○ South Korea ranks the 10th place in the ‘Autonomous Vehicles Readiness Index’, however, its commencement of autonomous navigation technology development falls behind major advanced nations such as US, UK andGermany and the related legal system lacks preparedness as well. ▶ Intends to identify trends in legislative policies regarding autonomous vehicles of major overseas developed countries and international organizations and to suggest its implications for South Korea.
Ⅱ. Major Content ▶ Attended the ‘Automated Vehicles Symposium 2018’ held in San Francisco, USA from July 9th to July12th, 2018, to analyze and organize the issues regarding technical safety and policies regarding autonomous vehicles. ○ Connected and autonomous Vehicles should raise public understanding and technology acceptance enabling them to break the public illusion that those vehicles are technologically flawless enough to achieve a target of zero road traffic accidents. ○ With the purpose of establishing a technological standard for connected and autonomous Vehicles, implementing the European ‘L3 Pilot project’ and the German ‘Pegasus project’ for autonomous driving function tests of level 3 and 4 according to the standards of SAE.
▶ Introduction of legislative policy trends in connected and autonomous vehicles in the United States ○ Introduction of ‘Automated Driving System 2.0’ of September 2017 and ‘Automated Vehicles 3.0’ of October 2018 on connected and autonomous Vehicle Policy of the United States ○ Introduction of the SELF DRIVE ACT of the Hous of Representatives and AV START ACT of the Senate ○ Introduction of the Nevadan legislation, which primally authorized the use of connected and autonomous vehicle on a state-level ○ Introduction of the Californian legislation, which allowed the testing of fully automated vehicles in 2018
▶ Introduction of legislative policy trends in connected and autonomous vehicles in Germany ○ Introducing the translation of the source document of ‘20 Ethical rules for automated and connected vehicular traffic’ ○ Introduction of the five provisions of Road Traffic Act regarding connected and autonomous vehicles ( StVG ) revised in May 2017 (Article 1a, Article 1b, Article 1c, Article 12, Article 32, Article 63a) ○ Introduction of the legislation on Intelligent Transportation System
▶ Introduction of legislative policy trends in connected and autonomous vehicles in the UK ○ Introduction of the research and development project for driverless cars ○ An elaborate introduction of ‘The pathway to Driverless Cars: A detailed review of regulations for automated vehicle technologies’ ○ a detailed introduction of ‘the Pathway to Driverless Cars: A Code of Practice for Testing’ ○ Introduction of the ‘Connected and Autonomous Vehicles: The future?’ report of March 2017 ○ Introduction of the ‘Key Principles of Cyber Security for Connected and Autonomous Vehicles’ of August 2017 ○ A detailed introduction of the ‘Automated and Electric Vehicles Act’ enacted on May 19th, 2018
▶ Introduction of legislative policy trends at an international level ○ Introduction of the revision of the ‘Vienna Convention on Road Traffic’ and its procedure ○ Introduction of international efforts aimed at cyber-security and data protection of connected and automated Vehicles ○ Introduction of European Legislative policy trends
Ⅲ. Expected Effects ○ Introducing latest international trends and legislations regarding connected and automated Vehicles and suggesting its implications for South Korea and thereby using them as a basis for future legislative policies ○ Establishing Laws and Regulations in line with international trends and simultaneously actively participating in discussions concerning the revision of international convention on connected and autonomous vehicles ○ Building social acceptance on connected and autonomous vehicles by promoting social discussion adressing such vehicles and thereby raising public awareness
(출처 : Abstract 11p)
목차 Contents
표지 ... 1
요 약 문 ... 7
Abstract ... 11
목차 ... 15
제1장 서 론 ... 19
제1절 연구의 배경 및 목적 ... 21
제2절 연구의 범위와 방법 ... 27
제3절 기대효과 ... 28
제2장 자율주행자동차 관련 국제심포지움 참석 보고 - Automated Vehicles Symposium 2018를 중심으로 ... 31
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