보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
정기철
|
참여연구자 |
김승현
,
정일영
,
이다은
,
김가은
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900018193 |
과제고유번호 |
1105013064 |
사업명 |
과학기술정책연구원 |
DB 구축일자 |
2020-03-21
|
초록
▼
1. 서론
□ 연구 배경
○ 혁신적 기술 발전과 기술 융합 등 기술적 동인, 소비자 위상 제고 등 사회적 동인으로 의료 수요자가 중심이 되는 보건의료 패러다임 부각
- 기술적 동인 : 모니터링, 진단, 예측, 치료 등의 과정에서 의료 수요자의 능동적 참여를 가능케 하는 다양한 제품/서비스가 개발되어 수요자가 활용하기 시작
- 사회적 동인 : 의료비 절감, 건강수명 증대, 의료 접근성 제고, 환자 권리 증진 등의 측면에서 의료 수요자 역할 강화가 대두
○ 의료 수요자의 자율성 및 능동적 역할 확대로 임상 영
1. 서론
□ 연구 배경
○ 혁신적 기술 발전과 기술 융합 등 기술적 동인, 소비자 위상 제고 등 사회적 동인으로 의료 수요자가 중심이 되는 보건의료 패러다임 부각
- 기술적 동인 : 모니터링, 진단, 예측, 치료 등의 과정에서 의료 수요자의 능동적 참여를 가능케 하는 다양한 제품/서비스가 개발되어 수요자가 활용하기 시작
- 사회적 동인 : 의료비 절감, 건강수명 증대, 의료 접근성 제고, 환자 권리 증진 등의 측면에서 의료 수요자 역할 강화가 대두
○ 의료 수요자의 자율성 및 능동적 역할 확대로 임상 영역이 변할 것으로 전망
- 의료 수요자의 능동적 참여를 가능케 하는 제품/서비스들은 의료 수요자가 이전보다 적극적으로 건강관련 의사결정에 참여 할 수 있도록 지원
- 현재는 모니터링, 진단, 치료 등 모든 분야를 의사가 담당하나, 향후에는 진단, 모니터링, 일부 치료 분야에서 수요자 역할이 확대될 것으로 전망
- Topol (김성훈 역, 2015)은 의료 수요자 자율성 확대가 의료비가 비싸고 의사를 만나기가 쉽지 않은 미국 보건의료 분야 문제해결에 기여할 것으로 전망
○ 본 연구는 ‘수요자 중심 헬스케어’와 ‘수요자 중심 헬스케어 산업’을 다음과 같이 정의
- 수요자 중심 헬스케어 : 의료 수요자가 관리, 예방, 진단, 예측, 치료 등 보건의료 전반에서 자신의 건강 문제 해결을 위해 능동적으로 참여하는 것
- 수요자 중심의 헬스케어 산업 : 관리, 예방, 진단, 예측, 치료 등 보건의료 전반에서 의료 수요자의 능동적 참여를 가능케 하는 제품/서비스를 만드는 산업
□ 연구 목적과 내용
○ 한국적 상황에서 수요자 중심 헬스케어 산업 미래 전망을 통해 대응 전략 모색
- 본 연구는 수요자 중심 헬스케어 산업의 발전이 국민들이 더욱 적극적으로 자신의 건강문제를 해결하도록 도움을 주기 때문에, 현재 한국이 처한 보건의료 분야 문제점 혹은 위험 요인의 해결에 있어서 역할을 할 수 있을 것으로 기대
- 이에 현재 한국의 수요자 중심 헬스케어 산업 현황을 살펴본 후, 바람직한 미래 상과 비교해 보았을 때 어떠한 대응과 전략을 준비해야 수요자 중심 헬스케어 산업이 소망하는 미래 역할을 하도록 발전할 수 있을지를 모색
○ 아래 연구 질문에 대한 분석이 주요 연구 내용
Q. 수요자 중심 헬스케어 제품/서비스는 어떤 효용을 주는가?
Q. 수요자 중심 헬스케어 산업 현황은 어떠한가?
Q. 수요자 중심 헬스케어 산업에 어떤 요인이 영향을 주는가?
Q. 수요자 중심 헬스케어는 국내 보건의료 분야가 직면한 문제 혹은 위기 해결에 어떻게 기여할 수 있는가?
Q. 결정 요인 변화에 따라 수요자 중심 헬스케어의 미래는 어떻게 달라지는가?
Q. 이상 연구 질문에 대한 답을 종합하여 볼 때 수요자 중심 헬스케어 산업 발전을 위해서 무엇을 준비해야 하는가?
(출처 : 요약 11p)
Abstract
▼
Traditionally, the healthcare sector has been healthcare-professional-centered.
Doctors as experts have made all the decisions for patients, while patients’ role has remained to comply with their doctor’s decisions. However, a patient-centered healthcare paradigm is emerging thanks to technologic
Traditionally, the healthcare sector has been healthcare-professional-centered.
Doctors as experts have made all the decisions for patients, while patients’ role has remained to comply with their doctor’s decisions. However, a patient-centered healthcare paradigm is emerging thanks to technological drivers such as the convergence of healthcare technology with information and communication technology, and social drivers such as consumers’ information expansion and increased status.
A variety of products and services are being developed that enable active participation of medical consumers in the areas of “diagnosis by consumers,”“monitoring by consumers” and “self-prescription,” and they belong to the consumer-centered healthcare industry that the present study focused on. In other words, this study defines consumer-centered healthcare as active participation of medical consumers in healthcare, including management, prevention, prediction, and treatment, to solve their health problems, and the consumer-centered healthcare industry as the industry sector that creates products/services that enableactive participation of medical consumers in all aspects of healthcare, including management, prevention, diagnosis, prediction, and treatment.
The authors of present study expect that the consumer-centered healthcare industry will be able to play a role in solving current problems or risk factors in the healthcare sector faced by South Korea, as it helps individuals to solve their health problems more actively. Therefore, the authors examined the current situation of the consumer-centered healthcare industry in South Korea, and deliberated on the preparations and strategies needed to develop the consumer-centered healthcare industry to play a desirable role in the future.
The present study is divided into four chapters.
Chapter 1 explains the background, purpose, and main contents of the study.
The definition of consumer-centered healthcare industry used in the study is also provided.
Chapter 2 analyzes the current status of the consumer-centered healthcare industry. The authors analyzed the current situation in the US as a global leading case and compared it with the current status in Korea to identify the differences between the two countries. Since the consumer-centered healthcare industry is still in its infancy, the authors identified consumer-centered products/services available to date and classified them to examine the current status of the consumer-centered healthcare industry. The classification of consumer-centered products/servicesstarted with their definition according to preventive medicine categories, such asprimary, secondary, and tertiary prevention, focused on functions providingconsumers with utility or value, and finished with a categorization into threeareas: monitoring/management, diagnosis/prediction, and treatment.
Chapter 3 examines the determinants of future changes in the consumer-centered healthcare industry. The authors investigated technical factors related to the characteristics of products/services, institutional factors related to the healthcare delivery system, and organizational factors related to medical consumers and healthcare providers. In addition. the authors investigated consumers’ current andfuture use of consumer-centered healthcare products/services using a consumer survey.
Chapter 4 explores the future outlook of the consumer-centered healthcare industry in South Korea through a scenario analysis and suggests strategies for the development of the consumer-centered healthcare industry. This chapterdiscusses what aspects of technical, institutional, and organizational factors needto change to prepare for the desired future.
(출처 : SUMMARY 141p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발 간 사 ... 3
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 8
- 요 약 ... 11
- 제1장 서 론 ... 31
- 제1절 연구 배경 ... 31
- 1. 수요자 중심의 헬스케어는 무엇인가? ... 31
- 2. 수요자 중심의 헬스케어가 가능해진 이유는 무엇인가? (기술적 동인) ... 36
- 3. 수요자 중심의 헬스케어가 주목받는 이유는 무엇인가? (사회적 동인) ... 37
- 제2절 연구 목적과 내용 ... 45
- 제2장 수요자 중심 헬스케어 산업의 현재 ... 48
- 제1절 개요 ... 48
- 제2절 모니터링/관리 분야 ... 51
- 1. 현황 총괄 ... 51
- 2. 일반 수요자 모니터링 및 건강관리 ... 54
- 3. 만성질환자 모니터링 및 관리 ... 57
- 4. 영유아/임산부 모니터링 및 관리 ... 61
- 5. 고령자 모니터링 및 관리 ... 64
- 제3절 진단/예측 분야 ... 66
- 1. 현황 총괄 ... 66
- 2. 의료정보 공유 ... 68
- 3. 질병 예측/진단 ... 71
- 제4절 치료 분야 ... 74
- 1. 현황 총괄 ... 74
- 2. 정보 습득과 공유 지원 ... 76
- 3. 의료 접근성 제고 ... 78
- 4. 자가 관리 및 치료 지원 ... 79
- 제3장 수요자 중심 헬스케어 산업 전망의 결정 요인 ... 82
- 제1절 어떠한 미래를 바라는가? ... 82
- 제2절 미래 변화 결정 요인 ... 84
- 1. 기술적 요인 ... 84
- 2. 제도적 요인 ... 85
- 3. 조직적 요인 ... 93
- 제3절 결정요인 현황 분석 ... 94
- 1. 현재 결정 요인이 수요자 중심 헬스케어에 미치는 영향 ... 94
- 2. 보건의료 문제 해결에 있어 현재 수요자 중심 헬스케어의 기여 ... 101
- 3. 의료 수요자 준비 정도 : 수요자 대상 설문조사 결과 ... 110
- 제4장 수요자 중심 헬스케어 산업 전망과 대응전략 ... 119
- 제1절 한국 상황에서의 수요자 중심 헬스케어 산업 전망 ... 119
- 1. 시나리오 도출 ... 119
- 2. 한국적 상황에서의 전망 ... 125
- 제2절 전략 과제 ... 130
- 1. ‘현재 → 중기’ 대응 전략 ... 130
- 2. ‘중기 → 장기’ 대응 전략 ... 134
- 참고문헌 ... 137
- Summary ... 141
- Contents ... 143
- 끝페이지 ... 160
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