보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
조현대
|
참여연구자 |
민철구
,
정상기
,
이상남
,
윤수진
,
이대희
,
장용석
,
백다미
,
홍은표
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국무총리실 Office of the Prime Minister |
등록번호 |
TRKO201900018276 |
과제고유번호 |
1105004440 |
사업명 |
과학기술정책연구원 |
DB 구축일자 |
2020-03-21
|
초록
▼
1. 서언
우리나라의 정부연구개발사업 투자는 비약적으로 증가하고 있다. 규모 면에서는 세계 7위(297억달러), GDP 대비 비율 측면에서는 세계 3위(3.57%)를 기록하고 있으며, 1993년 1.2조원에서 2010년에 43조원 규모로 증가하는 등 그 규모가 꾸준히 확대되고 있다. 또한 이제는 거의 모든 부처들이 국가연구개발사업을 추진할 정도로 복잡 다기화되고 있다.
그러나 기초원천기술을 주로 담당하는 부처와 응용/개발 및 사업화를 담당하는 부처간의 연구성과 상호 연계 및 활용은 부족한 것으로 나타나 부처들간 연
1. 서언
우리나라의 정부연구개발사업 투자는 비약적으로 증가하고 있다. 규모 면에서는 세계 7위(297억달러), GDP 대비 비율 측면에서는 세계 3위(3.57%)를 기록하고 있으며, 1993년 1.2조원에서 2010년에 43조원 규모로 증가하는 등 그 규모가 꾸준히 확대되고 있다. 또한 이제는 거의 모든 부처들이 국가연구개발사업을 추진할 정도로 복잡 다기화되고 있다.
그러나 기초원천기술을 주로 담당하는 부처와 응용/개발 및 사업화를 담당하는 부처간의 연구성과 상호 연계 및 활용은 부족한 것으로 나타나 부처들간 연구개발사업들의 협력 및 연계가 미흡한 것으로 보인다. 즉, 기존의 다부처 사업은 내용면에서 여러 부처가 긴밀히 연계되어 추진되는 단계에 이르지 못하고 있다고 할 수 있다. 최근 개편되어 상설화된 국가과학기술위원회는 ‘다부처 공동기획사업 추진방안’을 발표하고 6개 시범사업을 추진하고 있으나 실질적 종합조정기능의 수행을 위해서는 다부처 사업에 대한 전반적 검토가 요구된다.
이러한 배경 하에서, 본 연구에서는 국가연구개발사업의 효율성과 성과 제고 및 부처간 협력 강화를 위해 기존 문헌 및 국내외 사례 분석을 수행하고 분석내용을 바탕으로 다부처 R&D 사업 기획·추진의 기본방향, 범위, 선정기준, 추진체계 등을 제안하고자 한다.
본 연구는 다음과 같은 방법으로 진행한다. 우선 본 연구와 관련 있는 국내외 문헌들을 고찰하고 분석의 틀을 확립한다. 또한, 미국, 일본 등 해외 주요국의 다부처 공동사업 추진 사례를 살펴봄으로써 본 연구에의 시사점을 도출한다. 이와 함께,최근 우리나라의 다부처 공동사업 추진 동향을 통해 실태 및 문제점을 분석한다.
위와 같은 분석결과에 근거하여 다부처 R&D 사업의 개념 및 범위에 대해 고찰하고 다부처 연구개발사업의 연계유형을 제시하고자 한다. 그리고 부처간 공동 협력추진 가능 분야의 선정 기준을 제시하고 사업의 효과적 추진을 위한 추진체계 및 세부 구축방안을 도출하여 다부처 R&D 사업의 추진방안을 제시하고자 한다.
2. 이론적 배경 및 분석의 틀
그동안 여러 전문가들이 다양한 관점에서 정부연구개발사업에 대한 논의를 진행해왔으며 본 연구에서는 이를 종합적으로 고려하여 다부처 R&D 사업에 대한 분석의 틀을 설계하기 위해서 다음과 같은 사항들을 고려하고자 한다. 첫째, 다부처 R&D 사업이 효과적으로 추진되기 위해서는 거버넌스에 대한 체계적인 검토가 전제되어야 한다(조현대[2003], OECD [2003]). 둘째, 다부처 R&D 사업의 원활한 추진을 위해서는 부처간 협력·조정이 전제되어야 한다(Yi-Yzuu Chien[2003]). 셋째,다부처 R&D 사업의 유형은 어떻게 나눌수 있고, 다부처 사업으로 추진해야 할 유망분야에는 어떠한 것이 있는지 분석해야 한다(김동근·안승구[2010]). 넷째, 다부처 R&D 사업을 본격적으로 추진하기 위해 사업 추진체계 및 방안에 대한 점검이 선행되어야 한다.(국가과학기술위원회[2010], 홍사균외[2006], 김계수·이민형[2003],홍사균·배용호[2000])
(출처 : 요약 7p)
Abstract
▼
R&D programs of Korean governments are complicated as investment scale and participated ministries in the government R&D programs have increased.
Subsequently, the government R&D’s efficiency has been critically questioned.
Even though it is very important to promote cooperation among differen
R&D programs of Korean governments are complicated as investment scale and participated ministries in the government R&D programs have increased.
Subsequently, the government R&D’s efficiency has been critically questioned.
Even though it is very important to promote cooperation among different ministries for increasing the government R&D’s efficiency, there is a lack of linkage and utilization between different ministries’ R&D projects. Therefore, this study aims to provide the basic policy directions, scope, selection standard, and implementation system of multi-ministerial R&D project.
The main contents of this study are as follows. Firstly, this study reviews related literature for developing research framework that examines multi-ministerial R&D projects’ governance, cooperative coordination, project formation and implementation system. Secondly, it scrutinizes the cases of multi-ministerial R&D projects in USA, Japan and EU. Based on this analysis,it is founded that the developed countries tend to set the national policies initially and after that they plan multi-ministerial R&D projects to accomplish these national policies. Thirdly, this study analyzes the multi-ministerial R&D projects of the Korean government for finding out their problems and implications. For this purpose, this study analyzes six multi-ministerial R&D projects that led by National Science and Technology Committee(NSTC) and three multi-ministerial R&D projects that led by each ministries.
Based on the results of these analyses, this study presents the concept, scope, and types of cooperation of multi-ministerial R&D projects. Moreover, it provides selection standard for possible multi-ministerial R&D projects and proper implementation system and scheme for effective multi-ministerial R&D projects.
This study suggests policy recommendations as follows. The Korean government needs to upgrade the concepts and approaches of multi-ministerial R&D projects. In other words, the Korean government tends to promote multi-ministerial projects not at the level of national policies or higher goal but at the level of projects and tasks. Therefore, the Korean government should upgrade the concept and perspective of multi-ministerial R&D projects and at the same time, it should make institutional tools that can support multi-ministerial R&D projects more effectively. For instance, cross-ministerial action plans for effective promotion of multi-ministerial R&D projects, special budget for efficient promotion of multi-ministerial R&D projects and making control-and-supporting institutions can be considered. It also needs to set the selection standards for possible multi-ministerial R&D projects as follows: overlapping R&D areas between different ministries, major national agenda, research areas that require cooperation among industry-academia-and-research institutes, complex projects that need large scale cost and the national emergent issues that necessitate collaboration between different ministries.
Moreover, it should diversify multi-ministerial R&D projects. It does not need to promote only large scale projects for multi-ministerial R&D projects. It can include medium-size R&D projects to accomplish policy goals. Implementation systems can have more varieties according to the characteristics of multiministerial R&D projects rather than single implementation scheme.
Planning process can be both top-down led by NSTC and bottom-up led by ministries and researchers. Moreover, according to the scale and number of participant ministries, it is necessary to consider establishments of institutions like NCO of the US government that controls and promotes diverse things for these projects.
At the stage of implementing management, the government can consider leading ministries and cooperative ministries based on allocating the amount of budget. At the project evaluation and post-management stage, it needs to develop self-monitoring system, ministries-reviewed evaluation system, feed-back mechanism and outcome and incentive allocation system. Moreover, the role of NSTC can be re-defined and NSTC should secure special budget for acting as control tower of multi-ministerial R&D projects. NSTC also can provide incentives for inducing multi-ministerial R&D projects and coordinating ministries' interests effectively. The government also needs to expand the range and level of participation of professionals and interest groups’ opinions in designing and implementing multi-ministerial R&D projects in Korea.
(출처 : SUMMARY 199p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발 간 사 ... 5
- 요 약 ... 7
- 목차 ... 21
- 표목차 ... 23
- 그림목차 ... 25
- 제1장 서 론 ... 27
- 제1절 연구의 필요성과 목적 ... 27
- 제2절 연구의 주요 내용과 방법 ... 29
- 제2장 이론적 배경 및 분석의 틀 ... 31
- 제1절 이론적 배경 ... 31
- 제2절 분석의 틀 ... 39
- 제3장 해외 주요국 다부처 R&D 사업 추진 사례분석 및 시사점 ... 41
- 제1절 미국 ... 41
- 제2절 일본 ... 61
- 제3절 EU ... 74
- 제4절 특징 및 시사점 ... 97
- 제4장 우리나라의 다부처 R&D 사업 추진 최근 실태 및 시사점 ... 101
- 제1절 개관 ... 101
- 제2절 국과위 주도의 다부처 R&D사업 공동기획 추진 실태 ... 106
- 제3절 부처 차원의 다부처 R&D사업 공동기획 추진 실태 ... 126
- 제4절 특징 및 시사점 ... 144
- 제5장 다부처 R&D 사업 유형・분야 설정 및 추진 방안 ... 148
- 제1절 기본 방향 ... 148
- 제2절 개념 및 범위 ... 150
- 제3절 다부처 R&D 사업 추진가능분야 선정기준 ... 154
- 제4절 부처간 연계 유형 분석을 통한 다부처 연계화 ... 167
- 제5절 추진체계 ... 169
- 제6장 결 론 ... 181
- 참고문헌 ... 185
- 부록: 선도기술개발사업의 주요 내용 ... 191
- SUMMARY ... 199
- CONTENTS ... 203
- 끝페이지 ... 209
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.