보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
황용수
|
참여연구자 |
장용석
,
김석현
,
조가원
,
양창훈
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2009-12 |
과제시작연도 |
2009 |
주관부처 |
국무총리실 Office of the Prime Minister |
과제관리전문기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
등록번호 |
TRKO201900018289 |
과제고유번호 |
1105001307 |
사업명 |
경제(과학기술정책연구원) |
DB 구축일자 |
2020-03-21
|
초록
▼
1. 연구의 개요
○ 연구의 목적: 과학기술혁신정책의 과학화를 위한 다년도 연구사업 중 2차년도 사업으로서 과학기술혁신시스템의 체계적 진단을 뒷받침하기 위한 증거기반 진단체계의 과학화 상태를 점검하고 이를 개선하기 위한 과학화 과제 모색
- 본 연구에서 진단의 과학화 대상으로 삼은 과학기술혁신시스템은 국가적 차원의 거시적 시스템
○ 연구결과의 활용: 차년도 연구로 발간을 추진하는 “한국 과학기술혁신시스템의 현황과 진단 - 증거기반에 입각하여 -”에 활용할 증거기반체계의 기반 제공
○ 연구의 내용<
1. 연구의 개요
○ 연구의 목적: 과학기술혁신정책의 과학화를 위한 다년도 연구사업 중 2차년도 사업으로서 과학기술혁신시스템의 체계적 진단을 뒷받침하기 위한 증거기반 진단체계의 과학화 상태를 점검하고 이를 개선하기 위한 과학화 과제 모색
- 본 연구에서 진단의 과학화 대상으로 삼은 과학기술혁신시스템은 국가적 차원의 거시적 시스템
○ 연구결과의 활용: 차년도 연구로 발간을 추진하는 “한국 과학기술혁신시스템의 현황과 진단 - 증거기반에 입각하여 -”에 활용할 증거기반체계의 기반 제공
○ 연구의 내용
- 제1장: 연구의 개요와 과학기술혁신정책의 과학화의 본 연구의 포지션 설정
- 제2장: 과학기술혁신시스템 진단을 위한 증거기반 체계의 벤치마킹 사례 분석과 시사점 도출
- 제3장: 과학기술혁신시스템 진단의 접근방법을 고찰하고 본 연구의 진단 프레임워크 제시
- 제4장: 증거기반에 입각한 과학기술혁신시스템 진단체계의 구성(진단범주-진단요소-진단지표-증거기반-데이터)을 분석하고 증거기반체계의 과학화 상태 점검
- 제5장에서는 과학기술혁신시스템 진단을 위한 증거기반의 과학화 과제 제시
(출처 : 요약 5p)
Abstract
▼
This study is the second year research purporting to improve evidence bases for effective science, technology, and innovation (STI) policies in Korea. This study aims to design a framework of evidence base scheme and assess evidence bases for diagnosing STI system. The study was initiated to check e
This study is the second year research purporting to improve evidence bases for effective science, technology, and innovation (STI) policies in Korea. This study aims to design a framework of evidence base scheme and assess evidence bases for diagnosing STI system. The study was initiated to check evidence bases preliminary for diagnosing the Korea's STI system next year.
In order to achieve these objectives, firstly, it reviewed and assessed various cases of framework of evidence base scheme for diagnosing STI systems for useful benchmarking. The cases reviewed cover "innovation vital signs developed by the Alliance of Science and Technology Research", "composite indicators or synthetic index such as the European Innovation Scoreboard, technology index of the World Economic Forum, etc.", "STI-related indicators included in economic indicator scheme", "the Composite Science and Technology Innovation Index in Korea", the Science and Engineering Indicators in the US", "the Science and Technology Indicators in Japan". Secondly, the study reviewed domains of STI system in order to get lessons in designing domains for diagnosing STI system. The cases reviewed cover "the Oslo Manual of the OECD", "the Generic STI System Model", "the Framework for Analysing STI indicators in Canada".
In addition to this, the study explored functions of diagnosing STI system and perspectives of setting a framework of diagnosing STI system.
Based on these reviews, the study established a framework of diagnosing STI system for its own. Domains for diagnosing STI system adopted in this study are (a) STI infrastructure including education, technological infrastructure, human resources, investment resources, (b) STI conditions including economic conditions, social conditions, institutional conditions, (c) STI activities including R&D activities, innovation activities, activities linking STI, (d) STI space including globalization, regional innovation, (e) STI impacts including economic development, social development. Elements and procedures of checking and assessing evidence bases are "Model - Diagnosing Domains - Diagnosing Elements - Evidence Bases - Metrics - Data". Diagnosing elements and Evidence bases were derived based on problem(policy) relevance. Metrics and data were checked and assessed based on measurability and availability. Evidence bases, metrics and data were checked based on possibility of international comparativeness.
In this study forty nine diagnosing elements and corresponding one hundred twenty four diagnosing indicators were derived. Due to that too broad scope of diagnosing elements and diagnosing indicators were included in the study, only examples among those are presented and assessment results of evidence bases is not included at the abstract.
For instance, diagnosing elements of STI infrastructure in the framework of this study are follows.
< STI infrastructure >
- Education: level of education, quality of education, state of foreign education, investment for education, related policies/institutions
- Technological infrastructure: R&D facilities/equipments, IT and internet
- Human resources: level of manpower, supply and demand of manpower, human capital, employment and exploitation of manpower, mobility and career paths of manpower, international circulation of manpower, related government programs and qualification institutions
- investment resources: level of investment, acquisition and allocation of investment, supply of loans, flows of foreign capital
And also, for instance, diagnosing indicators of education in the framework of this study are follows.
< STI infrastructure >
- Level of education: Attainment level of education, Attainment level of higher education in S&T, level of participation of lifelong education
- Quality of education: Environment of general education, Education environment in S&T and mathematics, Achievement of education, Rate of returns of education
- State of foreign education: Size of foreign education, Size of foreign education in S&T and mathematics, Size of foreign students, Size of foreign students majoring S&T in higher education
- Investment for education: Private education expenditures, Public education expenditures, Investment for education-related infrastructure, Time inputs for education
- Related policies/institutions: Efficiency and stability of public education, ratio of mathematics and science in public education curricula, Government assistance related to S&T
(출처 : SUMMARY 287p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 요약 ... 5
- 목차 ... 23
- 표목차 ... 26
- 그림목차 ... 29
- 제1장 서 론 ... 31
- 제1절 연구의 개요 ... 31
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 31
- 2. 연구의 내용 및 방법 ... 32
- 제2절 과학기술혁신정책의 과학화와 본 연구의 입장 ... 34
- 제2장 과학기술혁신시스템 진단을 위한 증거기반 체계 사례 분석 ... 39
- 제1절 과학기술혁신시스템 진단을 위한 증거기반의 확장 ... 39
- 1. ASTRA의 혁신 활력징후 체계 ... 39
- 2. 과학기술혁신시스템의 종합지표 ... 49
- 3. 관련 경제지표에 포함된 과학기술혁신 연관지표 ... 66
- 제2절 과학기술혁신시스템 진단과 연관된 한국의 증거기반 구축 노력 ... 76
- 1. 개요 ... 76
- 2. 관련 노력 분석 ... 78
- 3. 과학화를 위한 과제 ... 89
- 제3절 과학기술혁신시스템 진단을 위한 주요 증거기반체계의 분석․평가 ... 91
- 1. 사례의 선정과 분석・평가의 주안점 ... 91
- 2. 주요 증거기반체계의 내용분석 ... 95
- 3. 증거기반체계의 비교 분석과 시사점 ... 108
- 제3장 과학기술혁신시스템 진단의 접근방법과 프레임워크 ... 118
- 제1절 과학기술혁신시스템의 진단적 이해 ... 118
- 1. 과학기술혁신시스템의 개념과 진단 영역 ... 118
- 2. 과학기술혁신시스템의 진단의 목적과 기능 ... 129
- 3. 과학기술혁신시스템의 진단과 증거기반의 활용 ... 132
- 제2절 본 연구의 진단 프레임워크 설정 ... 136
- 1. 진단 프레임워크 설정의 시각 ... 136
- 2. 본 연구의 진단 프레임워크 ... 138
- 제4장 과학기술혁신시스템 진단체계의 증거기반 분석 ... 166
- 제1절 STI 기반 ... 166
- 1. 교육 ... 166
- 2. 기술기반 ... 182
- 3. 인적 자원 ... 188
- 4. 투자 자원 ... 204
- 제2절 STI 조건 ... 211
- 1. 경제적 조건 ... 211
- 2. 사회적 조건 ... 214
- 3. 제도적 조건 ... 216
- 제3절 STI 활동 ... 220
- 1. 연구개발 활동 ... 220
- 2. 혁신 활동 ... 231
- 3. STI 연계 활동 ... 234
- 제4절 STI 공간 ... 248
- 1. 세계적 공간 ... 248
- 2. 지역적 공간 ... 257
- 제5절 STI 영향 ... 262
- 1. 경제발전 ... 262
- 2. 사회발전 ... 267
- 제5장 과학기술혁신시스템 진단의 과학화를 위한 과제 ... 269
- 참고문헌 ... 277
- SUMMARY ... 287
- CONTENTS ... 291
- 끝페이지 ... 297
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