보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
김형주
|
참여연구자 |
이정협
,
김왕동
,
김종선
,
박희진
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2008-12 |
과제시작연도 |
2008 |
주관부처 |
국무총리실 Office of the Prime Minister |
등록번호 |
TRKO201900018312 |
과제고유번호 |
1105000497 |
사업명 |
경제(과학기술정책연구원) |
DB 구축일자 |
2020-03-21
|
초록
▼
제1장 연구 목적
최근 지역혁신정책의 문제점은 정책 모델들이 모든 지역에 차별화되지 않고 이용되어 각 지역의 강점과 약점을 고려하지 않았다는 것이다.
또한 지역혁신정책에서 지역들은 종종 고립된 단위로 인식되어 타 지역이나 국가, 글로벌 차원의 상호관계가 고려되지 않았다. 이에 따라 유명성공사례를 분석한 결과에서 나온 결론들은 다양한 지역들에 직접 적용되기엔 한계가 있으며, 서로 다른 유형의 지역들에서 나타나는 혁신을 방해하는 요소들을 고려한 차별화된 혁신정책이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 지역혁신환경의 제도
제1장 연구 목적
최근 지역혁신정책의 문제점은 정책 모델들이 모든 지역에 차별화되지 않고 이용되어 각 지역의 강점과 약점을 고려하지 않았다는 것이다.
또한 지역혁신정책에서 지역들은 종종 고립된 단위로 인식되어 타 지역이나 국가, 글로벌 차원의 상호관계가 고려되지 않았다. 이에 따라 유명성공사례를 분석한 결과에서 나온 결론들은 다양한 지역들에 직접 적용되기엔 한계가 있으며, 서로 다른 유형의 지역들에서 나타나는 혁신을 방해하는 요소들을 고려한 차별화된 혁신정책이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 지역혁신환경의 제도화 과정이 지역별로 차별화되는 과정을 분석하고, 이 과정에서 정책적 개입이 각각 어떤 역할을 할 수 있는지 시사점을 제시하는 것을 목적으로 한다.
1990년대 말부터 시작된 우리나라의 지역혁신사업은 지역의 혁신 인프라 구축에 기여한 측면이 있으나 전체적으로 제한적인 성과를 창출하는데 그쳤다는 평가를 받고 있다. 또한 중앙정부의 각 부처들이 지역사업을 경쟁적으로 추진하면서 획일화된 기획과 함께 지역의 특수성을 고려한 차별화된 정책집행이 부족하다는 비판이 제기되고 있으며, 각 지역이 주도하여 지역 특성에 맞춘 지역혁신체제를 기획하고 추진하는 것이 어려운 상황이었다.
이에 따라 지역의 특성을 반영해 지역 주도적 지역혁신체제의 구축이 이루어질 수 있는 제도적 방안과 정책수단이 필요해졌으며, 이에 본 연구는 우리나라의 조건에서 지역혁신체제의 특성 분석에 적합한 주요 구성요소를 중심으로 지역 경쟁력에 직·간접적으로 영향을 미치는 지역혁신환경의 제도화 과정을 분석하여 지역에 맞는 정책을 제안하고자 한다.
(출처 : 요약 5p)
Abstract
▼
Research Purpose
This research intends to examine diverse characteristics of different Korean regional innovation systems, focusing on institutionalization of each region's innovation environment, and suggest implications for regional innovation policies.
Regional innovation systems in thi
Research Purpose
This research intends to examine diverse characteristics of different Korean regional innovation systems, focusing on institutionalization of each region's innovation environment, and suggest implications for regional innovation policies.
Regional innovation systems in this research consist of regional industries, innovation support systems including R&D, finance, education, and technology transfer, and regional innovation environment which has been historically institutionalized and affect regional competitiveness directly and indirectly.
Research Structure
The research is composed of seven chapters. Chapter 1 and Chapter 2 introduce theoretical discuss of regional innovation systems' major components, regional innovation environment, and provide a research framework to analyze diverse characteristics of different regional innonvation systems. Chapter 3 reviews Korean innovation policies led by a central government and provides data of current innovation support systems by each region. Chapter 4, 5, and 6 present case studies of Daegu, Gwangju, and Daejeon respectively, focusing on the institutionalization of each region's innovation environment with the development of "Regional Industrial Promotion Program", one of the major regional innovation policies led by a central government.
Research Results
Three case studies, including analyses of each region's initial conditions, institutionalization of regional innovation environments, and current regional innovation systems, result in two major points.
First, trust and shared goals among regional key actors with the leadership to regional bring coherence are significant in the institutionalization of regional innovation environment.
Second, the region's management of effective linkages to national and global scales contribute to increase regional competitiveness. The case of Daegu shows partially formed cooperation and trust among regional actors, overcoming the lock-in to textile industries which lost most part of its competitiveness. However, the motor of the changes tends to be decentralized, making it difficult to concentrate regional innovative capacities in a coherent way.
The case of Gwangju presents one of the successful examples in which regional innovation policies led by the central government facilitate a regional innovation system based on a new industry. Gwangju has focused on developing photonics industry with the support of the "Regional Industries Promotion Program", and succeed in making agglomerations of critical mass of photonics companies boosting community spirit among regional actors, and effectively managing linkages to the national and global scales.
The Daejeon case shows a splited regional innovation system which resulted from conflicts between Daedeok and the local government and actors. Daedeok has been an isolated island in Daejeon with a strong linkage to the central government and other actors at the national scale. The regional innovation policies in Daejeon, which have aimed to develop productive relationships between local industries, universities, and government research institutes in Daedeok, failed to build a bridge between local industries and Daedeok.
Policy Implications
For the future of the three regions in the case studies, the following points are suggested in terms of the policy perspective.
The case of Daegu needs to plan regional innovation policies to tune the voices for different regional actors and provide a long-term regional vision which concentrates regional capacities. Decreasing unproductive conflicts between textile industries and the other major industries in the region will be the first step to make. And synergetic effects can be expected if the related industries in the surrounding area are blended and result in another sense of innovation in Daegu.
For Gwangju, it will be important to consecutively promote regional innovation policies to support formation of regional community spirit and trust among innovative actors. The characteristics of photonic industries should also be considered, especially the significance of product exports and high probability of making fusion technologies and products.
The case of Daejeon needs to provide new incentives for government research institutes in Daedeok to actively participate in regional innovation projects. Also R&D-related services would be as another regional strategic industry. Considering the recommendable existing regional demands for them.
(출처 : SUMMARY 303p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 요약 ... 5
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 19
- 제1장 서론 ... 21
- 제1절 연구배경 및 목적 ... 21
- 1. 최근 지역혁신정책의 문제점 ... 21
- 2. 우리나라의 지역혁신사업 ... 22
- 제2절 연구의 구성 ... 23
- 제2장 이론적 배경 및 연구의 틀과 분석방법 ... 25
- 제1절 이론적 배경 ... 25
- 1. 지역의 다양성과 지역혁신정책의 차별화 ... 25
- 2. 지역혁신체제의 구성과 공간적 다원성 ... 28
- 제2절 연구의 틀과 분석방법 ... 46
- 1. 연구의 틀 ... 46
- 2. 분석방법 : 사례연구 ... 47
- 제3장 사례연구 1 : 대구 ... 58
- 제1절 초기조건 ... 59
- 1. 산업화와 섬유산업의 발전 ... 59
- 2. 신산업의 등장 ... 62
- 제2절 지역혁신환경의 제도화 ... 72
- 1. 1단계 밀라노 프로젝트(1999년~2003년) ... 72
- 2. 2단계 지역산업진흥사업(2004년~2007년) ... 78
- 3. 지역혁신환경의 제도화와 외부연계성 ... 84
- 제3절 현재모습 ... 86
- 1. 산업 현황 분석 ... 86
- 2. 혁신지원시스템 역량 분석 ... 92
- 제4절 소결 ... 99
- 제4장 사례연구 2 : 광주 ... 101
- 제1절 초기조건 ... 102
- 1. 산업 현황분석 ... 102
- 2. 혁신지원시스템 역량 분석 ... 105
- 3. 지역혁신체제의 모습 및 특징 ... 108
- 제2절 지역혁신환경의 제도화 ... 110
- 1. 사업의 선정 과정 ... 110
- 2. 1차 사업(2000년~2003년) ... 112
- 3. 제2단계 사업(2004년~2007년) ... 119
- 제3절 현재모습 ... 133
- 1. 산업 현황 분석 ... 133
- 2. 혁신지원시스템 역량 분석 ... 135
- 3. 지역혁신체제 모습 및 특징 ... 137
- 제4절 소결 ... 140
- 제5장 사례연구 3 : 대전 ... 143
- 제1절 초기조건 ... 145
- 1. 산업 현황 분석 ... 145
- 2. 혁신지원시스템 역량 분석 ... 147
- 3. 지역혁신체제의 모습 및 특징: 악순환 ... 150
- 제2절 지역혁신환경의 제도화 ... 152
- 1. 추진배경 및 정책목표 ... 152
- 2. 4대 전략산업과 선정과정 ... 153
- 3. 4대 전략산업의 성과 및 제도화 과정 ... 155
- 제3절 현재모습 ... 158
- 1. 산업 현황 분석 ... 158
- 2. 혁신지원시스템 역량 분석 ... 159
- 3. 지역혁신체제 모습 및 특징 ... 165
- 제4절 소결 ... 172
- 제6장 분석결과 및 정책적 시사점 ... 177
- 제1절 분석개요 및 결과 ... 177
- 제2절 정책적 시사점 ... 181
- 참고문헌 ... 183
- 부록 ... 188
- 부록1. 지역혁신체제의 구성요소와 지역혁신에 영향을 미치는 요인 ... 188
- 부록 2. 지역전략산업 진흥사업 ... 193
- 부록 3. 지역별 혁신지원시스템의 비교 ... 198
- 1. R&D 시스템 ... 198
- 2. 교육시스템 ... 207
- 3. 금융시스템 ... 209
- 4. 기술이전시스템 ... 211
- 부록 4. 기업 면담조사 양식 ... 212
- 1. 기업 일반 내용 ... 212
- 2. 창업 ... 212
- 3. 기업 활동과 네트워크 ... 213
- 4. 혁신지원시스템 ... 214
- 5. 지역전략산업진흥사업관련 내용 ... 215
- 6. 지역혁신환경 ... 215
- 부록 5. 기업 면담조사 - 대구기업사례 ... 217
- 부록 6. 기업 면담조사 - 광주기업사례 ... 228
- 부록 7. 기업 면담조사 - 대전기업사례 ... 251
- SUMMARY ... 303
- CONTENTS ... 307
- 끝페이지 ... 311
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.