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Kafe 바로가기주관연구기관 | 에스피테크놀러지 |
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연구책임자 | 장상규 |
참여연구자 | 고기남 , 서영우 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2019-08 |
과제시작연도 | 2019 |
주관부처 | 과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 | TRKO202000004339 |
과제고유번호 | 1711082615 |
사업명 | 글로벌프론티어지원(R&D) |
DB 구축일자 | 2020-07-29 |
키워드 | 공존현실.가상현실.실감미디어.소셜네트워크 서비스.Coexistent Reality.Virtual Reality.Realistic Media.4D+.Social Network Service. |
□ 연구의 목적 및 내용
본 과제는, 네트워크로 연결된 다수 원격 사용자들이 한 장소에 있는 것처럼 함께 상호작용을 통한 협업이 가능하도록 새로운 가치공간인 실감교류인체감응 확장공간(Coexistent Space)를 실현할 수 있는 공존현실 소프트웨어 프레임워크 및 관련 원천 기술을 기반으로 한 4D+ SNS, 커머스와 같은 미래 선도형 서비스와 플랫폼 요소기술을 개발하고 신사업 창출을 목표로 함
원격의 사용자들이 상호작용을 통한 협업을 수행함으로써, 다양한 공존현실 서비스를 제공 가능한 서비스를 기획 및 개발하고, 시범
□ 연구의 목적 및 내용
본 과제는, 네트워크로 연결된 다수 원격 사용자들이 한 장소에 있는 것처럼 함께 상호작용을 통한 협업이 가능하도록 새로운 가치공간인 실감교류인체감응 확장공간(Coexistent Space)를 실현할 수 있는 공존현실 소프트웨어 프레임워크 및 관련 원천 기술을 기반으로 한 4D+ SNS, 커머스와 같은 미래 선도형 서비스와 플랫폼 요소기술을 개발하고 신사업 창출을 목표로 함
원격의 사용자들이 상호작용을 통한 협업을 수행함으로써, 다양한 공존현실 서비스를 제공 가능한 서비스를 기획 및 개발하고, 시범서비스 운영을 통한 시스템의 안정성을 확보하여 다양한 사업화 전략 및 비즈니스 모델을 도출하고, 새로운 가치를 창출할 수 있는 사업화 기반을 마련함
□ 연구개발성과
공존현실 소프트웨어 프레임워크 3.0과 세부기술들을 통합 활용하여, 현실과 가상세계가 통합된 혼합현실 환경에서의 다수의 사용자가 함께 참여하는 4D+ SNS 플랫폼을 개발, 구축하고 이를 활용한 4D+ SNS 및 커머스 콘텐츠를 개발하고, 시범서비스 운영을 통한 공존현실 응용서비스 플랫폼의 완성도를 확보하고, 이에 대한 사업화를 추진함
① 공존현실 프레임워크 기반 다수 사용자 접속 4D+ SNS 플랫폼 개발
- CRSF 3.0 기반의 4D+ SNS 플랫폼 개발로 3개 이상의 원격지 네트워크 환경 지원
- 4D+ 객체, 아바타 및 환경 모델 저작도구 개발
- 연구단 보유 기술 통합에 의한 인터랙션 시스템 구축
② 공존현실 콘텐츠 개발
- 공존현실 4D+ SNS 콘텐츠 개발
- 공존현실 커머스 콘텐츠 개발
③ 공존현실 서비스 시범운영 및 평가
- 원격지 3곳 이상의 테스트베드 구축
- 3개월 시범서비스 운영을 통한 문제점 파악 및 보완 작업 수행
- 5인/40인의 UI/UX 시험 평가 수행 및 결과를 반영한 안정된 서비스 기반 마련
- 시범서비스 운영을 토대로 기술이전 혹은 창업을 통한 신규 비즈니스/사업화 전략 수립 및 사업화 수행
□ 연구개발성과의 활용계획(기대효과)
5G 시대에 따른 전송 속도 제한의 해소와 급속히 발전해가는 확장 단말 기기의 성능에 따라 공존현실 서비스가 확장 단말에서도 체험가능한 시대가 도래할 것으로 예상되며, 이에 따른 모바일 기기를 통한 서비스 확대 기반 마련이 가능할 것으로 기대됨
공존현실서비스는 현행 실감미디어 서비스와 달리 시간, 장소, 거리 제약 없이 서비스 제공이 가능하며, 시범서비스를 통한 MR 환경의 SNS 및 커머스 서비스 개발을 통해 국내외 신사업 분야 진출이 가능함
공존현실 콘텐츠의 개발 및 저작환경을 개선하고, 다양한 플랫폼과의 호환성을 높여 공존현실 콘텐츠를 유통가능한 마켓 시스템과 연동함으로써, 콘텐츠 개발을 통한 고부가가치 수익 창출이 가능한 Ecosystem 환경을 조성할 것으로 기대됨
(출처 : 요약문 4p)
□ Purpose & Contents
The purpose of this study is to develop future-leading service and create a new industry area like 4D+ smart work and 4D+ SNS, Commercial Service using coexistent reality software framework or related original technology which makes a new valuable space, namely, coexistent sp
□ Purpose & Contents
The purpose of this study is to develop future-leading service and create a new industry area like 4D+ smart work and 4D+ SNS, Commercial Service using coexistent reality software framework or related original technology which makes a new valuable space, namely, coexistent space that allows multiple user's remote collaboration through synchronous interaction.
Thus, the ultimate objective of this study is to plan and develop various services to provide coexistent reality experience which means remote users are working together through coexistent space. With this, we will derive the commercialization strategies and business models from test-bed operation and system stability. As a result, it will set a solid foundation to commercialize future services to create new value.
□ Results
We develop the process in the following three-step process to archive the objectives of the study.
① Developing multi-user 4D+ SNS platform based on CRSF(Coexistence Reality Software Framework)
- Developing 4D+ SNS platform to support more than 3 remote network site using CRSF 3.0.
- Developing authoring tool for 4D+ object, avatar and environment map.
- Construction of interaction system by integrating of the research group technology.
② Developing contents of coexistence reality
- Developing a 4D+ SNS contents of coexistence reality
- Developing a commercial contents of coexistence reality
③ Operate and evaluate coexistent reality service test-bed
- Building more than 3 remote testbed.
- For recognition of problem of the coexistent reality service and filling a gap, it operates test-bed for 3 months.
- UI/UX usability test for 5/40 users is applied. The service reflects the result on the usability test for reliable service.
□ Expected Contribution
The coexistent reality service will soon be used even though in variant devices device because of the rapid development of mobile device technology and improvement of transmission speed limit based on 5G network. By considering it, it is expected that close cooperation with mobile users can be involved.
In addition, it can be possible to extend the coexistent reality service to various fields, for example, smart telemedicine, smart training, smart healthcare. We expect that coexistent reailty ecosystem environment which makes a higher value-added business and profit model by making and distributing coexistent reality service content.
(출처 : SUMMARY 5p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
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