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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교통연구원 The Korea Transport Institute |
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연구책임자 | 장원재 |
참여연구자 | 최병호 , 조준한 , 서원호 , 신동호 , 양준모 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2018-07 |
과제시작연도 | 2017 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO202000005363 |
과제고유번호 | 1615009445 |
사업명 | 교통물류연구 |
DB 구축일자 | 2020-05-30 |
키워드 | 교통약자.보행.보행지원서비스.보행기반시설.체험형 테스트베드.Transport Vulnerables.Walking.Pedestrian Assistance Service.Pedestrian Infrastructure.User involvement Test. |
□ 연구의 목적 및 내용
◎ 목적
- 본 연구과제에서는 교통약자 일반의 보행여건 개선과 관련해 교통약자의 보행여건에 관한 정보 제공을 위한 IT 기술 개발과 보행 인프라 개선을 위한 설계 및 평가체계 개발, 그리고 연구단 전체 연구개발의 효과적 추진을 위한 체험형 테스트베드 기술 확보 및 테스트베드 운영을 목적함. 1세세부에서는 교통약자 보행 관련 자료의 수집, 가공, 및 제공 체계의 개발을 통해 교통약자의 보행 특성을 고려한 보행안내서비스 제공 시스템 개발을 목표로 하고 있으며 2세세부에서는 교통약자의 보행 특성을 반영
□ 연구의 목적 및 내용
◎ 목적
- 본 연구과제에서는 교통약자 일반의 보행여건 개선과 관련해 교통약자의 보행여건에 관한 정보 제공을 위한 IT 기술 개발과 보행 인프라 개선을 위한 설계 및 평가체계 개발, 그리고 연구단 전체 연구개발의 효과적 추진을 위한 체험형 테스트베드 기술 확보 및 테스트베드 운영을 목적함. 1세세부에서는 교통약자 보행 관련 자료의 수집, 가공, 및 제공 체계의 개발을 통해 교통약자의 보행 특성을 고려한 보행안내서비스 제공 시스템 개발을 목표로 하고 있으며 2세세부에서는 교통약자의 보행 특성을 반영해야할 필요가 있는 주요 기반시설에 대한 설계기준을 마련하고 지자체 및 관련 단체 등에서 교통약자의 보행환경을 평가할 수 있는 평가체계(매뉴얼 및 S/W) 개발하고자 함. 3세세부에서는 교통약자가 직접 연구개발 성과품이나 서비스를 개발 중에 체험할 수 있도록 테스트 환경을 마련하고 체험군 운영을 통해 실체 체험평가를 시행한 후 그 결과를 연구개발팀에 피드백 하여 연구개발성과품의 실용화 가능성을 높이도록 지원하고자 함
◎ 내용
○ 교통약자 맞춤형 이동경험 공유지원시스템 기술 개발
- 교통약자 유형별 보행에 따른 통행 장애 등 영향요인 분석
- 교통약자 유형별 보행 시 필요정보 도출
- 이동경험 공유를 위한 공간 및 속성 정보 분석
- 보행 공간 정보 수집 체계
- 자료수집 및 가공, 제공을 위한 이동경험 공유지원 시스템 개발
- 교통약자의 특성을 고려한 맞춤형 UI/UX 기술 개발
- 교통약자 맞춤형 경로선택 모형 및 경로안내기술 개발
○ 교통약자 보행 인프라 설계·평가 기술 개발
- 생활도로 교통약자 보행교통사고 특성분석 및 사고원인 심층 분석
- 생활도로 단일로/교차로 속도저감 시설 효과분석 및 설치기준 개발
- 비신호교차로, 횡단보도 등에서의 교통약자 횡단행태 분석
- 교통약자 횡단지원을 위한 횡단지원 시설 설치기준 개발
- 보도시설(보도연석, 보도)의 턱 낮추기 단차 및 연석경사로 기울기에 대한 임상실험 수행을 통한 보도시설 변인에 대한 기준 도출
- 데이터 기반 보도시설 시제품 제작
- 교통약자 보행환경 모형 개발을 위한 정량적·정성적 평가항목 도출 및 진단 평가지표 개발
- 교통약자 행태를 반영한 교통약자 보행환경 모형 개발
- 교통약자 보행환경 자가진단 메뉴얼 및 시스템 개발
○ 교통약자 체험형 테스트베드 기술 개발
- 연차별 세부 개발 기술의 연구 성과물 분석
- 연차별 테스트베드 운영방안
- 테스트베드 기반 환경 조성
- 개발기술의 이용자 측면의 서비스 체험 및 서비스 평가 시나리오 도출 및 평가방법론 정립
- 이용자 측면의 서비스 체험평가가 가능한 서비스 유형별 평가계획서 마련
- 교통약자 체험 대상 기술 및 서비스에 대응하는 체험평가단의 구성방안 도출
- 체험평가단 운영방안 수립 및 운영, 운영결과 분석
□ 연구개발성과
○ 교통약자 맞춤형 이동경험 공유지원시스템 기술 개발
- 교통약자 보행DB 통합 표준안
- 교통약자 보행정보 수집 및 분석 체계
- 교통약자 맞춤형 이동경험공유지원시스템
- 교통약자 맞춤형 UI/UX 기반 경로안내시스템
○ 교통약자 보행 인프라 설계·평가 기술 개발
- 교통약자 보행안전을 고려한 생활도로 속도저감 시설 설치 지침
- 임상평가 기반 생활도로 보도시설 설계지침 및 보도시설 시제품
- 교통약자 안전 횡단지원시설 설치 기준
- 교통약자 보행환경평가 평가․진단 매뉴얼 및 S/W
○ 교통약자 체험형 테스트베드 기술 개발
- 교통약자의 이용자 체험평가체계
- 체험형 테스트베드 환경조성 및 운영 결과
□ 연구개발성과의 활용계획(기대효과)
○ 활용계획
- 교통약자 맞춤형 이동경험공유지원시스템 및 경로안내 시스템을 교통약자의 보행환경 개선을 위한 IT 서비스로 보급
- 유관기관(국토교통부, 행정안전부, 경찰청 등) 생활도로 속도저감 시설 관련 지침 개정 추진
- 지자체 등에서 담당 지역별 교통약자 보행환경 평가 및 진단을 자체적으로 가능하게 하여 지자체 수준에서 유지보수 및 개선을 유도
- 테스트베드 운영경험을 지체장애인 및 시각장애인 관련 제품 업그레이드 및 신제품 개발에 참고자료로 활용
○ 기대효과
- 교통약자 보행안내 서비스 산업 창출
- 지역사회의 보행권에 대한 관심 증가 및 개선사업 추진 여건 조성
- 생활도로 속도저감 효과 극대화를 통한 보행안전 및 도로통행 만족도 향상
- 교통약자의 생체특성을 반영한 보도시설 기준 마련으로 휠체어/시각장애인의 보도시설 만족도 향상
- 교통약자 보행환경 평가 및 진단을 통한 합리적이고 효율적인 운영 및 유지 관리 지원
(출처 : 국문 요약문 4p)
□ Purpose & Contents
◎ Purpose
- The purpose of this research and development project is to improve the quality of walking environments for transport vulnerables by developing IT services, enhancing infrastructure design guidelines and evaluation methodologies, and planing, preparing, and oper
□ Purpose & Contents
◎ Purpose
- The purpose of this research and development project is to improve the quality of walking environments for transport vulnerables by developing IT services, enhancing infrastructure design guidelines and evaluation methodologies, and planing, preparing, and operating test-beds for products from the whole research body. The aim of project sub-group 1 is to develop pedestrian information services through the development of data collection, processing, and provision systems with consideration of the walking behavior and characteristics of transport vulnerables. Project sub-group 2 is to develop design guidelines for the important infrastructure elements that are needed to provide safe andconvenient walking environments for transport vulnerables. The purpose of projectsub-group 3 is to prepare testing environments and perform product tests with potential users, which are followed by an analysis of test results and making feedbacks to the development teams
◎ Contents
○ Development of travel experience sharing platform technology for transport vulnerables
- Analysis of travel obstacles causing inconvenience for transport vulnerables
- Evaluation of needed information when walking for each vulnerable group
- Spatial and attribute database standards for sharing travel experiences
- Data collection systems
- Travel pattern analysis systems using travel related information
- Integrated data collection, processing, and provision systems for sharing travel experiences
- Development of UI/UX technologies fitted for transport vulnerables in consideration of perceptual ability and response characteristics
- Path selection models and pedestrian navigational technologies
○ Development Pedestrian infrastructure design and evaluation methodologies for transport vulnerables
- Site study and analysis of traffic accident characteristics using black-box video images
- Development of guidelines for traffic calm areas and installation of safety facilities based on traffic accident and pedestrian walking behavior analyses
- Analysis of crossing behavior of transport vulnerables at an unsignalized intersection
- Development of guidelines for crossing support facilities for transport vulnerables
- Performing site test for walking facilities and development of an walking burden estimation model
- Development of Design guidelines for pedestrian facilities based on an walking burden estimation model
- Identification of quantitative and qualitative evaluation elements and development of evaluation indices for an walking environment model
- Development of an walking environment evaluation model considering behaviors of transport vulnerables
- Development of an self-evaluation manual and a software for evaluation of walking environments for transport vulnerables
○ Development of user-participant test-bed technologies
- Analysis of research products
- Test-bed operation planing
- Preparation of test-bed environments
- Development of user-experience and service evaluation scenarios and evaluation methodologies
- Preparation of testing plans
- Preparation of mobilization plans for the testing products
- Preparation of tests, performing tests, and analysis of test results
□ Results
○ Development of travel experience sharing platform technologies for transport vulnerables
- Spatial and attribute database standards
- Pedestrian walking data collection and analysis systems
- Integrated travel experiences sharing platform
- Pedestrian navigational systems based on UI/UX technologies fitted for transport vulnerables
○ Development Pedestrian infrastructure design and evaluation methodologies for transport vulnerables
- Installation guidelines of safety facilities for decreasing vehicle speeds for the safety of transport vulnerables
- Sidewalk design guidelines and sidewalk prototype for zone 30 areas based on clinical testings
- Guidelines for crossing support facilities for transport vulnerables
- A self-evaluation manual and a software for evaluation of walking environments
○ Development of user-participant test-bed technologies
- Development of user-participating evaluation schemes
- User-participant test-bed operations results
□ Expected Contribution
○ Plans for practical use
- Deploying a new IT service to improve vulnerables’ walking experiences using an travel experience sharing platform and pedestrian navigation systems
- Revising official guidelines and manuals concerning facilities for decreasing vehicle speeds by discussing with related government bodies such as Ministry of public safety and security, Ministry of Land, Infrastructure and Transport, and National policeagency, etc
- Encouraging local governments to evaluate and improve walking environments for transport vulnerables using the developed manual and software
- Making use of test-bed operation experiences for new product developments or upgrades for disabled persons
○ Expected Effects
- Emergence of a new market for pedestrian information services for transport vulnerables
- Increase of local interests on the walking environments and motivations for improvements
- Increase of user satisfaction for safety and conveniences of walking environments
- Increase of satisfaction of disabled persons for enhanced sidewalks
- Reasonable and efficient operations and maintenance support with evaluation and diagnosis of walking environments for transport vulnerables
(출처 : SUMMARY 6p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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