보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
연구책임자 |
박선영
|
참여연구자 |
김복태
,
윤지소
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-12 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202000005515 |
과제고유번호 |
1105014784 |
사업명 |
한국여성정책연구원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-07-29
|
키워드 |
성평등정책 추진체계.양성평등정책담당관.성평등정책.
|
초록
▼
Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성 및 목적
○ 2019년 5월, 8개 부처에 양성평등정책담당관이 설치됨으로써 우리나라의 성평등정책 추진체계는 독립 부처인 여성가족부와 다른 부처 내 하부조직인 양성평등정책담당관이 병합하여 존재하는 병합형으로 변화되었음.그동안 성평등정책의 추진을 위한 국가기구로서 여성가족부의 기능은 여성정책의 기획・종합에서 모든 사회정책을 성평등 관점에서 기획, 시행,점검, 평가하는 성주류화 전략으로 변화하였으나, 이러한 전략이 효과적으로 추진되고 있다고 보기 어려운 것이 현실임. 한편, 2018년 미투에의해
Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성 및 목적
○ 2019년 5월, 8개 부처에 양성평등정책담당관이 설치됨으로써 우리나라의 성평등정책 추진체계는 독립 부처인 여성가족부와 다른 부처 내 하부조직인 양성평등정책담당관이 병합하여 존재하는 병합형으로 변화되었음.그동안 성평등정책의 추진을 위한 국가기구로서 여성가족부의 기능은 여성정책의 기획・종합에서 모든 사회정책을 성평등 관점에서 기획, 시행,점검, 평가하는 성주류화 전략으로 변화하였으나, 이러한 전략이 효과적으로 추진되고 있다고 보기 어려운 것이 현실임. 한편, 2018년 미투에의해 분야별 성희롱․성폭력 방지 정책을 추진할 수 있는 부처 내 전담조직의 필요성이 대두되었음.
○ 성평등정책 추진체계의 변화가 단순히 행정 개편이 아닌, 성평등정책의 발전으로 이어지기 위해서는 여성가족부와 부처별 양성평등정책담당관의 유기적 협력체계의 구축이 필요함. 또한, 행정부 중심의 성평등정책의 한계를 넘어 제도와 정책에 대한 민간영역의 참여를 확대시킬 수 있도록하는 부처별 젠더거버넌스의 정착이 필수적임. 이와 같은 상황에서 본 연구에서는 새롭게 설치된 양성평등정책담당관의 효과적인 정착과 실질화를 위한 방안 마련을 목적으로 함.
2. 연구 내용 및 방법
○ 본 연구는 양성평등정책담당관의 설치 배경과 기능 및 관련 젠더거버넌스 현황을 살펴봄. 양성평등정책담당관 현황 및 기능강화 등의 방안 마련을 위해 각 부처 양성평등정책담당관, 지방자치단체 양성평등정책 담당자, 중앙행정부처 또는 지방자치단체에서 성평등정책 관련 위원회 위원 경험자와 관련 전문가를 대상으로 심층면접을 실시한 결과를 분석함. 이상의 연구결과를 토대로 양성평등정책담당관의 효과적인 정착과 실질화를 위한 조건을 제언함.
○ 연구 방법으로는 문헌연구, 관계자 심층면접, 전문가 자문회의 등을 활용함.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
With the establishment of the Gender Equality Offices in 8 different government departments in May 7, 2019, the gender equality promotionsystem in Korea came to have two separate structures: the Ministry of Gender Equality and Family and the Gender Equality Offices within the 8 government department
With the establishment of the Gender Equality Offices in 8 different government departments in May 7, 2019, the gender equality promotionsystem in Korea came to have two separate structures: the Ministry of Gender Equality and Family and the Gender Equality Offices within the 8 government departments. The primary role of the Ministry of Gender Equality and Family as the national organization solelyresponsible for gender equality promotion has therefore changed from planning and synthesizing of policies for women to gender mainstreamingin planning, implementing, monitoring and evaluating all social policies with gender equality perspectives. However, it is hard to say that the gender mainstreaming strategies have been effectiveenough. Meanwhile, with the rise of the Me Too Movement in 2018,it has been agreed that there need to be organizations within government departments exclusively working for policies on sexualharassment and sexual violence.
The Gender Equality Offices were introduced in the abovementioned context. The major roles of the Offices include helping apply gender equality perspectives to policies of each department, fixing gender- discriminatory structures, and preventing sexual harassment and sexual violence in the policy areas of the departments. Thisstudy aims to make policy suggestions for effective operation of theGender Equality Offices.
This study consists of the following topics: first, the contextual review on the establishment of the Gender Equality Offices andtheir roles, and related gender governance; second, analyses of the in-depth interviews of experts including gender equality officers in charge from each government department, gender equality policy officers of local authorities, central and local gender equality commissioners,and gender specialists; last, based on the results of the analyses, suggestions made for effective settlement and better operation ofthe Gender Equality Offices.
The suggestions we made are as follows. First, consultative organizations of gender equality officers should be institutionalized, and related directives(by the Ministy of Gender Equality and Family) should be enacted. Second, in order to reinforce the Gender Equality Offices aswell as gender equality policies within each department, it is necessaryto strengthen gender equality commissions as gender governance.
Third, the status of the Gender Equality Office as a control tower for gender equality policies in each department should be heightened.
Fourth, cooperation system between departments should be built.
Fifth, the gender equality office should be introduced to the rest of the government departments. Last, the Framework Act of on Gender Equality should be revised so that it includes stipulations on the Gender Equality Offices and the consultative organizations of the Gender Equality Officers.
(출처 : Abstract 111p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 18
- Ⅰ. 서 론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2. 연구 내용 및 방법 ... 24
- 가. 연구 내용 ... 24
- 나. 연구 방법 ... 24
- Ⅱ. 양성평등정책담당관 설치 배경과 기능 및 관련 젠더거버넌스 현황 ... 27
- 1. 성평등정책 추진체계 발전과정 ... 29
- 가. 여성부 설립 이전: 정무장관(제2)실 중심형 ... 30
- 나. 여성특별위원회, 여성부, 여성가족부와 중앙부처: 병렬형 ... 32
- 다. 여성가족부와 중앙부처: 여성가족부 중심형 ... 38
- 2. 양성평등정책담당관 설치 배경 및 주요 기능 ... 39
- 가. 양성평등정책담당관의 설치 배경 ... 39
- 나. 양성평등정책담당관의 주요 기능 ... 41
- 다. 양성평등정책담당관의 조직구성 ... 49
- 3. 부처 내 성평등정책 관련 젠더거버넌스 현황 ... 53
- 가. 양성평등정책담당관협의체 ... 53
- 나. 부처 내 젠더거버스 ... 56
- 4. 소결 ... 67
- Ⅲ. 심층면접을 통해 본 양성평등정책담당관 기능, 문제점, 발전방안 ... 71
- 1. 조사 설계 ... 73
- 가. 조사 목적 및 대상 ... 73
- 2. 조사 결과 ... 75
- 가. 양성평등정책담당실 설치와 운영 ... 75
- 나. 양성평등정책담당실 업무의 효율적 운영을 위한 노력 ... 80
- 다. 양성평등정책담당관 인력 구성 ... 84
- 라. 양성평등정책담당실의 전 부처 확대 ... 86
- 마. 젠더거버넌스 운영 방안 ... 87
- 바. 양성평등정책담당관협의체 ... 91
- 3. 소결 ... 93
- Ⅳ. 요약 및 양성평등정책담당관 효율적 운영 및 실질화 방안 ... 95
- 1. 요약 ... 97
- 2. 양성평등정책담당관 효율적 운영 및 실질화 방안 ... 99
- 가. 양성평등정책담당관협의체 제도화 ... 99
- 나. 부처 별 성평등위원회 기능 강화 ... 100
- 다. 양성평등정책담당관 효율적 운영 방안 ... 101
- 라. 양성평등정책담당관 전 부처로의 순차적 확대 ... 103
- 마. 「양성평등기본법」 개정을 통한 양성평등정책담당관 및 양성평등정책담당관협의체 법정화 ... 104
- 참고문헌 ... 107
- Abstract ... 111
- 끝페이지 ... 115
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.