보고서 정보
주관연구기관 |
비아이산업 |
연구책임자 |
김영수
|
참여연구자 |
최용원
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-02 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
해양수산부 Ministry of Oceans and Fisheries |
과제관리전문기관 |
해양수산과학기술진흥원 Korea Institute of Marine Science & Technology promotion |
등록번호 |
TRKO202000029741 |
과제고유번호 |
1525007527 |
사업명 |
미래해양산업기술개발사업(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-10-10
|
키워드 |
방폭형 열/연기 복합감지기.방폭형 열/연기 감지기.주소형 열/연기 복합감지기.주소형 화재 발신기.방폭형 발신기.Ex Multi Detector.Ex Smoke and Heat Combined Detectors.Addressable Smoke and Heat Combined Detectors.Addressable Manual Call Point.Ex Call Point.
|
초록
▼
위험지역의 폭발 방지를 위해 Zone 0까지 설치 가능한 높은 안전율이 적용된 본질안전 (intrinsically safety “i”) 방폭구조와 Zone 2에만 적용 가능하지만 설치가 간단하고 비용이 저렴한 비점화(또는 안전증)(non-sparking device “nA” or ec) 방폭구조를 만족하는 제품을 개발하고, IECEx (국제)/ATEX(유럽)/KCs(국내) 인증을 획득하여, 폭넓은 적용 범위와 가격경쟁력 있는 제품을 개발함으로써 시장의 어떤 수요에도 대응할 수 있는 기반을 마련하고자 함.
정량적 성과 달
위험지역의 폭발 방지를 위해 Zone 0까지 설치 가능한 높은 안전율이 적용된 본질안전 (intrinsically safety “i”) 방폭구조와 Zone 2에만 적용 가능하지만 설치가 간단하고 비용이 저렴한 비점화(또는 안전증)(non-sparking device “nA” or ec) 방폭구조를 만족하는 제품을 개발하고, IECEx (국제)/ATEX(유럽)/KCs(국내) 인증을 획득하여, 폭넓은 적용 범위와 가격경쟁력 있는 제품을 개발함으로써 시장의 어떤 수요에도 대응할 수 있는 기반을 마련하고자 함.
정량적 성과 달성 내용으로는 열/연기 복합 감지기와 수동 발신기 모두 본질안전/비점화(또는 안전증) 방폭형 저전력 회로설계의 목표를 달성하였고 국제 방폭(IECEx) 및 국내 방폭(KCs) 인증 각 2건 획득하였으며, 한국선급(KR) 인증은 각 1건 모두 인증서 발급 마무리 단계에 있음. 이에 따른 사업화 실적으로 한진중공업과 현대중공업, 대우조선 해양으로부터 약 8억 원 이상의 수주를 달성함.
(출처 : 요약서 3p)
Abstract
▼
Purpose & Contents
● An intrinsically safe heat/smoke combined detector installed in the cargo hold of Car carrier has never been developed in Korea. Cargo hold is classified as Ex ia IIC T4 hazardous area by the IMO and I.S type detector must be applied. Amount of quantity is more than 1,000 and
Purpose & Contents
● An intrinsically safe heat/smoke combined detector installed in the cargo hold of Car carrier has never been developed in Korea. Cargo hold is classified as Ex ia IIC T4 hazardous area by the IMO and I.S type detector must be applied. Amount of quantity is more than 1,000 and the explosion standard requires IECEx certification and domestic Ex certification.
● For Naval vessels, combined detectors and manual call pointer with shock, vibration, EMI/ EMC test in accordance with MIL SPEC is required so that all product are imported. It is needed to develop domestically.
● Water proof(IP67)with isolator and I.S manual call pointer are also installed in cargo hold of car carrier. It has in never been developed in Korea. Because of this Area is classified as Ex ia IIc T4 area, so intrinsically safe explosion-proof manual call pointer should be installed.
● It shall also be developed for using despite of short, earth and power break in closed Loop of Fire Detection System in accordance with IMO FSS Code CH9, 2.1.6.1.
● This product has patent of No. 10-1399025(International patent PCT/KR2014/005755) by inserting "isolated device" which could apply for "Fire and Gas detection system for installation in hazardous area with both way communication function".
● Therefore, these products are aimed to acquire MED, KR, Domestic, IECEx certification according to EN54-29, EN54-11 and IEC60079.
● Integration FSK with DPLC.
● Intrinsically Safe Circuit.
● Bothway communication for Addresable & Analog Detector
● Sensing technology to find the contamination in the Detector
● Low power consumption lower than 400 uA per detector
● System stabilizing technology adopted isolating circuit
● New protocol Development for Control panel between Multi Detector.
Results
● Marine and offshore plant fire detection systems consist of control unit, transmitter, smoke detector, hea detector, flame detector, smoke and heat detector. Smoke and heat combined detector used instead of single detector for car carrier, naval vessel and some offshore plant
● These products have never been developed domestically and are required to be tested and certified rather than thechinal difficulties in development. It has very important effect on the production cost of components of fire detection systems.
● ex) these devices occupy about 60% of the cost in car crrier fire detection system which is essential for development.
● Foreign companies have received 100% of orders for car carrier, naval vessels and some offshore plants so far. As a result, foreign products have been supplied and components of fire detection system are not independent purchaing units. So, there was no demand domestically.
● If this product is not supplied domestically, it will not be able to gain advatage in competition with foreign companies in terms of system supplier, and it will not be able to supply domestic fire detectors in the future as well.
● After the development of this product, it lead to price competitiveness of domestic companies in the fire detection system used in car carrier, naval vessel, offshore plant and EPC company.
● Also, Hyundai Glovis which owns domestic car carrier, can save the cost of parts and maintenance of the commercial vessels and naval vessels of Korea. It makes to enter overseas markets as well such as Japan and China.
Expected Contribution
● The Fire / Gas detection system for vessel classified as an essential safety equipment by IMO(International Maritaime Organization). Despite of high proportion of the shipbuilding equipment market, it is considered as a representative equipments which has lack of efforts to nationalize of core technology in South Korea.
● Therefore, we want to give meaningful contribution for Korea shipbuilding market which is facing the crisis in recent years through accumulated experience of integrating the know-how of overseas certification acquisition process for the technology, quality credibility, development/supply business of fire detection system for many years, completion of development of "smoke/heat intrinsic safety composite detector and manual call pointer including isolator" made of entirely domestic technology so that it will replace impoted goods and enhance competitiveness of Korean shipbuilder with Government supports.
● TBA have been completed with Automobile Carrier Design Department of Hyundai Mipo Shipbuilding(Hull No. 8220/8221/8222/8223). Our company is not able to supply multi detector so far, so the ship owner(CIDO) has agreed to supply a single smoke detector. However, in the next project, it is inevitable to supply multi detector.
● Ship owner(Hyundai Glovis) of Hull No. S889/890(HHI) requested our company to supply but there are difficulties to acquire orders due to unable to supply multi detector. But it is expected that there will be no problem receiving the order because the multi detector development is completed.
● Fire Detection System(BDS-4000) is on display at Marine Business Division of HHI which constructs the offshore plant. It is expected that the Multi detectors will increase the preference for the offshore plant fire detection system.
(출처 : SUMMARY 6p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요약문 ... 4
- SUMMARY ... 6
- Contents ... 8
- 목차 ... 11
- 제1장. 연구개발과제의 개요 ... 14
- 1. 연구개발 목적 ... 14
- 1.1 핵심기술 ... 15
- 1.2 비아이산업(주) 보유 세계최초, 국제화재안전장치 코드에 준한 ‘양방향통신 특허’ 기술 접목 을 통한 기술 상세 설명 ... 16
- 2. 연구개발의 필요성 ... 18
- 2.1 산업적 중요성 ... 18
- 2.2 경제적 중요성 ... 19
- 3. 연구개발 범위 ... 20
- 3.1. 1차년도(2017년) ... 20
- 3.2. 2차년도(2018년) ... 21
- 제2장. 국내외 기술 개발 현황 ... 22
- 1. Fire & gas system 국내외 경쟁기업현황 ... 22
- 2. 국내외 기술 및 산업동향 ... 23
- 제3장. 연구 수행 내용 및 성과 ... 24
- 1. 본질안전/비점화(또는 안전증) 방폭형 저전력 회로설계 ... 24
- 1.1. 열/연기 복합감지기 ... 27
- 1.2. 수동발신기 ... 39
- 1.3. 완제품 및 성능 검증 ... 46
- 1.4. 품질시스템 구축 ... 52
- 2. 한국선급(KR) 인증 ... 54
- 2.1. KR 인증 신청 ... 54
- 2.2. 도면 승인 ... 55
- 2.3. 성능시험 및 환경시험 시료제작 및 시료검사 ... 56
- 2.4. 인증 시험 ... 57
- 2.5. Test report ... 59
- 3. 국제방폭(IECEx) 인증 ... 64
- 3.1. IECEx 규정 검토 ... 64
- 3.2. 방폭 인증 신청 ... 67
- 3.3. 방폭 PCB 설계 ... 69
- 3.4. 방폭 인증용 시료 PCB 제작 ... 73
- 3.5. 방폭 인증 온도 시험 시료 제작 ... 74
- 3.6. 공장 심사 ... 75
- 3.7. 인증 획득 ... 76
- 4. 국내방폭(KCs) 인증 ... 77
- 4.1. KCs 인증기준 검토 ... 77
- 4.2. 방폭 인증 신청 ... 78
- 4.3. 인증 획득 ... 80
- 5. 사업화 성과 ... 81
- 5.1. 수주 실적 ... 81
- 5.2. 사업화를 위한 수요처별 Fire & gas 시스템 구성 최적화 ... 88
- 제4장. 목표 달성도 및 관련 분야 기여도 ... 96
- 1. 목표 달성도 ... 96
- 2. 관련 분야 기여도 ... 97
- 2.1 기술적 측면 ... 97
- 2.2 경제적․산업적 측면 ... 97
- 2.3 사회적 측면 ... 97
- 제5장. 연구개발성과의 활용계획 ... 98
- 1. 최근 세계시장 조선시장 점유율 ... 98
- 2. 세계시장 사업화 전략 ... 102
- 제6장. 연구 과정에서 수집한 해외 과학기술 정보 ... 103
- 제7장. 연구개발성과의 보안등급 ... 104
- 제8장. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구시설·장비 현황 ... 105
- 제9장. 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전 조치 이행 실적 ... 106
- 제10장. 연구개발과제의 대표적 연구 실적 ... 109
- 제11장. 기타 사항 ... 111
- 제12장. 참고 문헌 ... 112
- 별지 ... 113
- 별지1. 교정 성적서 ... 113
- 별지2. Test report ... 120
- 끝페이지 ... 296
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.