보고서 정보
주관연구기관 |
한국환경정책ㆍ평가연구원 Korea Environment Institute |
연구책임자 |
심창섭
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참여연구자 |
공성용
,
최기철
,
한진석
,
이정석
,
이승민
,
신동원
,
정은혜
,
한지현
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2019-12 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
연구관리전문기관 |
한국환경정책ㆍ평가연구원 Korea Environment Institute |
등록번호 |
TRKO202000031165 |
과제고유번호 |
1105014636 |
사업명 |
한국환경정책평가연구원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-12-12
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키워드 |
미세먼지.정책 분석.배출원.기여도.국민 인식 조사.취약지역.Particulate Matter (PM).Policy Analysis.Emission Source.Contribution.Public Awareness Survey.Vulnerable Areas.
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초록
▼
Ⅶ. 결론
1. 미세먼지 정책이 성과를 얻기 위해서는 모든 관계부처와 지자체가 적극 동참하는 거버넌스의 발전이 필요함
ㅇ 산업단지, 항만, 농축산 부문 등 정책적 니즈에 부응할 수 있는 관련부처의 대응과 협력을 위한 효율적 거버넌스 구축과 정책 이행이 필요함
2. 상대적으로 관리가 미흡한 휘발성 유기화합물질(VOCs), 암모니아 등에 대한 조치가 시급함
❏ 미세먼지에 기여하는 산업단지 등으로부터의 VOCs에 대한 배출량은 과소평가되는 것으로 추정되는 등 불확실성이 매우 큼
ㅇ 주요 산업단지 등의 V
Ⅶ. 결론
1. 미세먼지 정책이 성과를 얻기 위해서는 모든 관계부처와 지자체가 적극 동참하는 거버넌스의 발전이 필요함
ㅇ 산업단지, 항만, 농축산 부문 등 정책적 니즈에 부응할 수 있는 관련부처의 대응과 협력을 위한 효율적 거버넌스 구축과 정책 이행이 필요함
2. 상대적으로 관리가 미흡한 휘발성 유기화합물질(VOCs), 암모니아 등에 대한 조치가 시급함
❏ 미세먼지에 기여하는 산업단지 등으로부터의 VOCs에 대한 배출량은 과소평가되는 것으로 추정되는 등 불확실성이 매우 큼
ㅇ 주요 산업단지 등의 VOCs 배출 저감에 대한 실효적 정책 마련이 시급함
ㅇ VOCs 의 저감은 현재 악화일로인 대기 중 오존 오염 저감에도 기여할 주요 현안임
❏ 농림축산식품부 등 다부처 협업을 통해 대기 중 암모니아의 배출을 억제해야 함
ㅇ 암모니아는 현재 초미세먼지의 농도기여가 가장 큰 물질 중 하나로서 관측을 통해 지역별 미세먼지의 직접 기여를 파악하여 지역 차원의 실효적 저감정책을 실시하여야 함 (농축산 부문)
3. 국내 지역 차원의 주요 배출원별 미세먼지 농도 기여와 미세먼지의 주원인을 밝히고 이를 기반으로 미세먼지 저감의 환경가치를 평가함으로써 지속가능발전 등 상위 개념의 환경정책에 기여할 수 있음
❏ 본 연구의 주요 결과는 정부가 추진하는 권역별 미세먼지 대책 수립에 기여할 수 있음
ㅇ 지역 차원의 주요 배출원의 타 지역 간의 상호 영향을 파악하여, 정교한 지역 맞춤형 정책 수립이 가능함
❏ 지역 주요 배출원의 미세먼지 기여도는 해당 배출원의 사회경제적 가치 등을 평가하여 정책의 우선순위를 도출하고 상위 환경정책을 지원하는 정보로 활용하도록 할 예정임
ㅇ 미세먼지 문제는 대기환경보전 정책의 일부로서 보다 보편적인 개념인 지속가능발전 목표(SDG)와 부합되는 미세먼지 정책이 수립, 이행되어야 함
- 우리나라 미세먼지 정책은 건강, 불평등 완화, 기후변화 대응, 자원순환, 도시 및 에너지 청정화, 산업공정 개선 등에 대한 SDG 목표에 부합할 필요 있음
ㅇ 국토-환경 종합계획 등 국가의 장기적 환경 현안에 부응하는 성과가 되도록 추진하여야 함
4. 미세먼지 정책은 보다 명확한 과학적 근거에 기반을 둔 정책수단을 발굴하여 국민과 적극적으로 소통해야 함
ㅇ 국민 인식 조사 및 전문가 의견 조사 결과, 미세먼지 정책 이행의 성과와 참여를 유도하기 위해서는 보다 신뢰성 있는 과학적 사실에 근거를 둔 정책 도출과 지속적이고 적극적인 대국민 홍보와 정보소통을 통한 정책 수용성 제고가 필요함
(출처 : 요 약 9p)
Abstract
▼
Despite the government’s long-term policies to improve air quality, the concentrations of particulate matter (PM) have not improved in the 2010s. In particular, the highest PM2.5 levels were recorded in March 2019, causing social concerns. In addition, the PM2.5 concentrations in the particularly po
Despite the government’s long-term policies to improve air quality, the concentrations of particulate matter (PM) have not improved in the 2010s. In particular, the highest PM2.5 levels were recorded in March 2019, causing social concerns. In addition, the PM2.5 concentrations in the particularly polluted seasons (fall and winter) are around 30μg/m3. This requires special measures to reduce pollution. This project aimed to suggest a comprehensive national policy through “integrated management” that takes into account not only air quality but also economic, social, and regional factors.
Since 2017, the government has strengthened PM policy and has augmented existing policy measures. In particular, a 2019 amendment to the Atmospheric Environment Conservation Act made it mandatory to supply air cleaners to improve indoor air quality in schools, subway stations, and children’s facilities, and to promote the use of LNG vehicles. Additional strengthened measures included the reduced operation of coal power plants during the high concentration seasons and restrictions on the operation of high-emitting vehicles. In cooperation with the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs and the Ministry of Maritime Affairs and Fisheries, a plan to reduce PM in the agricultural and livestock sectors has recently been established. In addition, the Ministry of Environment is promoting regionally-specified basic PM plans based on regional characteristics in 2020. However, to prepare such regional plans, it is necessary to assess the scientific efforts of the PM monitoring network that comprehensive measures and manages various PM precursors to identify the exact cause of the secondary PM production.
To deal with PM pollution at the local level, this study analyzed the causes of pollution in southern Gyeonggi regions (Anseong and Icheon city, etc.), where PM2.5 levels were severe. The investigation over Anseong, Icheon, etc. showed that ammonia is likely to be the main agent of secondary PM production in the southern Gyeonggi area. Precise observations outside the major urban areas (e.g., rural areas, inland industrial areas, coastal industrial areas, etc.) are also essential. Thus, identifying the main contributors of the regional PM pollution and implementing reliable and effective policy measures will be the first step in dealing with the local PM pollution.
The government’s PM mitigation policy should be based on scientific facts. Thus this study summarizes recent important scientific findings as follows.
- Transboundary transport of PM pollution is a relatively large contributor in the pollution seasons (winter and spring). However, it is necessary to effectively implement strengthened policies in the pollution seasons as there are also various domestic contributions from the agricultural and livestock sectors and from industry and coal power generation. Ultimately, however, more reductions are required regardless of season.
- Secondary PM production is higher in May and June. This reveals that the reduction of PM precursors (NOx, SOx, VOCs, etc.) among domestic sources can be relatively effective.
- Currently, the government’s countermeasures focus mainly on the reduction of nitrates and sulfur oxides in the coal-fired power sector and transportation sector.
It has been found that the planetary boundary layer is lower due to fine dust and precursor emissions. That means PM concentrations can be higher near the surface. Therefore, it is desirable to implement policies to reduce total PM and its precursors emissions nationwide.
The study also conducted a calculation of emissions’ contributions (nine emissions categories) to regional PM concentrations in eight regions across the country. We expect that these quantitative results can be applied to research to more accurately discuss the economic costs of the sources of air pollution and the environmental value of PM policy. This interdisciplinary research is meaningful in deriving and utilizing research results that conform to broader environmental concepts (sustainability, comprehensive land and environment planning, etc.).
The main results are as follows.
- Based on the emission amounts, PM2.5 and its precursors (PM2.5, SOx, NOx, VOC) had the highest contributions in the Yeongnam region, but the estimates of emissions’ contributions to regional PM concentrations showed that the Chungcheong (27%) province and metropolitan areas (26%) recorded the highest contributions (2016). This means that emission inventories alone have limitations in effective policy prioritization.
- The main contributors to annual average PM concentrations by sector as follows: industry (25%), manure and fertilizer use (24%), road transportation (20%), non-road transportation (13%), and power generation (7%). These are followed by commercial and domestic combustion (4%), others (4%), and agricultural and livestock activities.
- Public trust in government information and policies is gradually increasing. However, our survey showed that the public believes that PM concentration levels and their effects are more severe than the observations. Public still remains highly sensitive to the damage caused by PM pollution. More active communication about government policies must be an important issue.
Therefore, the prompt and accurate delivery of information based on scientific facts and the development of appropriate policy measures and sufficient communication among stakeholders including local governments and policy beneficiaries, are very critical. Finally, the reduction of volatile organic compounds (VOCs) is insufficient, given the current state of technology under development. The reduction of VOCs in Korea is critical not only to mitigating secondary PM production but also air quality policies for ozone (O3) reduction.
(출처 : Executive Summary 173p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 서 언 ... 3
- 요 약 ... 5
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 16
- 제1장 서 론 ... 19
- 제2장 미세먼지 대응 정책 현황 ... 22
- 1. 부문별 주요 미세먼지 대책 현황 ... 27
- 2. 요약 및 시사점 ... 54
- 제3장 미세먼지 관련 최근 연구성과 분석 ... 55
- 1. 최근 주요 미세먼지 연구성과와 정책 연계성 ... 55
- 2. 요약 및 시사점 ... 65
- 제4장 미세먼지 배출원별 기여와 주요 관리정책 효과 분석 ... 68
- 1. 분석 개요 ... 68
- 2. 미세먼지 배출원별 배출량 기여도 ... 73
- 3. 주요 배출원별 미세먼지 농도 기여도 분석 ... 76
- 4. 주요 미세먼지 관리정책의 농도 저감 효과 분석 ... 89
- 5. 요약 및 시사점 ... 97
- 제5장 미세먼지 취약지역 정책 개선 방안 ... 99
- 1. 지역 특성을 반영한 미세먼지 취약지역 선정: 경기도 남부 ... 99
- 2. 취약지역의 원인과 대응 방향 ... 101
- 3. 요약 및 정책 시사점 ... 104
- 제6장 미세먼지 국민 인식 및 전문가 의견 조사 ... 107
- 1. 조사 개요 ... 107
- 2. 조사 결과 ... 115
- 제7장 결 론 ... 128
- 참고문헌 ... 135
- 부록 ... 143
- 부록Ⅰ. 영국의 암모니아 저감정책(Clean Air Strategy)을 통한 관리 선진화방안 사례 ... 145
- 부록Ⅱ. 미세먼지 국민 인식 설문조사표 ... 152
- 부록Ⅲ. 미세먼지 전문가 의견 설문조사표 ... 163
- Executive Summary ... 173
- 끝페이지 ... 192
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