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Kafe 바로가기주관연구기관 | 대원대학교 |
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연구책임자 | 성덕룡 |
참여연구자 | 박용걸 , 김윤옥 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2020-09 |
과제시작연도 | 2019 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO202100000111 |
과제고유번호 | 1615010714 |
사업명 | 철도기술연구사업(R&D) |
DB 구축일자 | 2021-05-08 |
키워드 | 레일결함.균열진전.레일유지관리기준.표준화.레일탐상.rail defect.crack growth.rail management criteria.Standardization.rail detect. |
열차 탈선사고 예방 및 승차감 향상을 위한 선제적 레일관리의 중요성이 부각되는 시점에서 국내 레일결함관리기준(선로유지관리지침)에 대한 과학적 근거를 마련하였으며, 레일결함 진전예측 모델 개발을 통해 고속 및 일반철도에 적용 가능한 레일결함 유지관리기준(안)과 도시철도에서 활용 가능한 레일결함 유지관리 가이드라인(안)을 제시하였음.
○ 파괴역학적 이론을 기반으로 한 레일결함 진전예측 모델 개발 (S/W 2건, SCIE 2건, KCI 6건)
○ 선로유지관리지침 제16조(레일관리기준) 및 별표 6(레일검사기준), 별표 7(레일
열차 탈선사고 예방 및 승차감 향상을 위한 선제적 레일관리의 중요성이 부각되는 시점에서 국내 레일결함관리기준(선로유지관리지침)에 대한 과학적 근거를 마련하였으며, 레일결함 진전예측 모델 개발을 통해 고속 및 일반철도에 적용 가능한 레일결함 유지관리기준(안)과 도시철도에서 활용 가능한 레일결함 유지관리 가이드라인(안)을 제시하였음.
○ 파괴역학적 이론을 기반으로 한 레일결함 진전예측 모델 개발 (S/W 2건, SCIE 2건, KCI 6건)
○ 선로유지관리지침 제16조(레일관리기준) 및 별표 6(레일검사기준), 별표 7(레일 훼손 및 절손 보고) 개정(안) 제시 (지침 제안 2건, 홍보 2건)
○ 궤도구성품 유지관리 가이드라인(안) 제시
(출처 : 요약서 4p)
Purpose
○ Research purpose
- Development of management criteria and growth predict model for rail defects
Contents
○ Numerical analysis of rail defect
○ Indoor fatigue test of rail defect
○ Long-term monitoring and evaluation by rail defect type
○ Rail defect growth predict
Purpose
○ Research purpose
- Development of management criteria and growth predict model for rail defects
Contents
○ Numerical analysis of rail defect
○ Indoor fatigue test of rail defect
○ Long-term monitoring and evaluation by rail defect type
○ Rail defect growth predict model verification
Results
○ Numerical analysis of rail defect
(Paper published : 6 papers, Manpower development : 2 cases)
○ Indoor fatigue test of rail defect (paper published(SCIE) : 2 papers)
○ Long-term monitoring and evaluation by rail defect type
○ Rail defect growth predict model verification (S/W registration: 2 cases)
○ CODE proposal for each rail defect type
○ Rail defect maintenance guideline proposal
Expected contribution
○ Application
⋅ Application to railroad operating company’s maintenance standard after revision of guidelines in Korea Rail Network Authority’s track maintenance guideline(Article 16, Attached table 6, Attached table 7).
⋅ Application to urban rail defect management criteria
○ Benefits
⋅ Preemptive rail maintenance through field application of management standard for complex defects occurring inside the rail
⋅ Prevent railroad accidents by predicting and managing the progress of sudden internal rail defects
(출처 : SUMMARY 6p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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