보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
이승호
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참여연구자 |
박영숙
,
허주
,
박효원
,
신철균
,
장민경
,
이샛별
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2020-12 |
과제시작연도 |
2020 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO202100005747 |
과제고유번호 |
1105015787 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2021-06-19
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키워드 |
교사 인플루언서.교사 팔로워.네트워크화된 개인주의.소셜 미디어.소셜 네트워크 분석.teacher influencers.teacher followers.networked individualism.SNS.social media.social network analysis
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초록
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■ 결론 및 후속연구
이상의 연구 내용을 바탕으로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 코로나19 이후 변화하는 교육 환경에 있어 교사 인플루언서는 의미 있는 역할을 할 수 있을 것이다. 둘째, 교사 인플루언서의 선의와 열정을 인정하고 이들에 대해 긍정적인 관점으로 바라볼 필요가 있다. 셋째, 교사 인플루언서 개인 혹은 팀의 성과를 인정하고 공유하며, 변화에 발빠르게 대처할 수 있는 행정적 유연성 및 이들의 협업을 지원해 줄 수 있는 기반이 필요하다. 넷째, 교사 인플루언서에 대한 정책 방안은 교사의 잠재 역량을 끌어내는 전문
■ 결론 및 후속연구
이상의 연구 내용을 바탕으로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 코로나19 이후 변화하는 교육 환경에 있어 교사 인플루언서는 의미 있는 역할을 할 수 있을 것이다. 둘째, 교사 인플루언서의 선의와 열정을 인정하고 이들에 대해 긍정적인 관점으로 바라볼 필요가 있다. 셋째, 교사 인플루언서 개인 혹은 팀의 성과를 인정하고 공유하며, 변화에 발빠르게 대처할 수 있는 행정적 유연성 및 이들의 협업을 지원해 줄 수 있는 기반이 필요하다. 넷째, 교사 인플루언서에 대한 정책 방안은 교사의 잠재 역량을 끌어내는 전문성 개발과도 연계할 필요가 있다.
본 연구의 후속 연구과제를 다음과 같이 제안할 수 있다. 첫째, 설문조사 대상 표집범위를 전체 교사로 확장시켜, 통계적 추정을 통하여 연구 결과를 도출할 필요가 있다.
둘째, 각 플랫폼별 교사 인플루언서에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 교사 인플루언서의 정체성에 관한 연구도 수행할 수 있다. 넷째, 팔로워 중 초‧중‧고 학생에 대한 연구가 필요하다. 다섯째, 학생들과 교사 인플루언서가 상호작용하는 온라인 공간에서 학생들을 안전한 콘텐츠로 어떻게 유도할지 이에 대한 연구가 필요하다. 여섯째, 교사 인플루언서와 원격 교육을 연계하는 방안에 대한 연구가 필요하다.
마지막으로 추후 논의할 점에 대해 제시하였다. 첫째, 교사 인플루언서들의 등장과 이들에 대한 추종은 교직사회를 더 파편화되고 개인주의가 심화되도록 만드는 것은 아닌지에 대해 심도 있는 논의가 필요하다. 둘째, 외모와 이미지 위주의 교사 인플루언서에 대한 비판적 시각에 대해 고민할 필요가 있다. 셋째, 교사 인플루언서의 역량이 오프라인의 학교, 교원, 학생에게 어떻게 하면 도움이 될지 논의할 필요가 있다. 넷째, 젊은 세대의 교사 중심으로 SNS 플랫폼 중심의 연수가 대세가 된다면, 학교내 전문적학습공동체와 관계 재정립 측면도 생각해볼 문제이다. 다섯째, 상업적 이윤을 추구하는 SNS 플랫폼에서의 교육활동에 대한 고민이 필요하다.
(출처 : 연구요약 10p)
Abstract
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■ Conclusion and Follow-up Studies
The following four conclusions were made based on this research. First, teacher influencers will be able to play a meaningful role in the changing educational landscape after COVID-19. Second, the goodwill and enthusiasm of teacher influencers should be acknowle
■ Conclusion and Follow-up Studies
The following four conclusions were made based on this research. First, teacher influencers will be able to play a meaningful role in the changing educational landscape after COVID-19. Second, the goodwill and enthusiasm of teacher influencers should be acknowledged and they should be looked upon in a positive light. Third, the achievements of individual or group of teacher influencers must be recognized and shared, administrative flexibility is needed to quickly respond to change, and a foundation upon which their collaboration can be supported must be established. Fourth, policy measures regarding teacher influencers need to be tied with professional development that can help teachers reach their full potential.
Also, six follow-up research ideas were proposed. First, the scope of the survey target sampling must be expanded to include all teachers and make a statistical estimation. Second, a study on teacher influencers of each platform should be made. Third, a study on the identity of teacher influencers may be done.
Fourth, a study is needed on the elementary, middle school, and high school student followers. Fifth, research is needed on how to lead students to safe content online where students and teacher influencers can interact. Sixth, research should be done on how to tie teacher influencers with remote education.
Lastly, five topics for further discussion were listed. First, in-depth discussion is required on whether the emergence of teacher influencers and their followers is further fragmenting the education environment and deepening individualism.
Second, further discussion is needed on the criticism of teacher influencers who focus on their looks and image. Third, thorough discussion is needed on how the capabilities of teacher influencers can help schools, teachers, and students offline. Fourth, if training focused on social media platforms for young teachers becomes mainstream, the reestablishment of the relationship with the professional learning community within the school is another issue to think about. Fifth, further discussion is needed on educational activities on social media platforms that seek commercial profit.
(출처 : Abstract 227p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 17
- Ⅰ. 서론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2. 연구 내용 ... 23
- 3. 연구 방법 ... 24
- 4. 연구의 제한점 ... 31
- Ⅱ. 교사 인플루언서의 개념적 특성 탐색 ... 33
- 1. 인플루언서 관련 문헌분석 ... 35
- 2. 교사 인플루언서의 특성: 일반 인플루언서와의 비교 ... 48
- 3. 해외 연구 및 교사 인플루언서 활동 사례 ... 54
- 4. 국내 연구 및 교사 인플루언서 활동 사례 ... 64
- 5. 요약 및 시사점 ... 70
- Ⅲ. 교사 인플루언서의 활동 실태 조사 ... 75
- 1. 교사 인플루언서의 현황 및 실태 ... 77
- 2. 설문조사에서 나타난 교사 인플루언서의 활동 ... 94
- 3. 면담조사에서 나타난 교사 인플루언서의 활동 ... 107
- 4. 요약 및 시사점 ... 132
- Ⅳ. 교사 인플루언서의 영향 분석 ... 137
- 1. 설문조사에서 나타난 교사 인플루언서의 영향 ... 139
- 2. 면담조사에서 나타난 교사 인플루언서의 영향 ... 159
- 3. 요약 및 시사점 ... 176
- Ⅴ. 종합논의 및 정책 제언 ... 181
- 1. 종합논의: 교원정책에 주는 시사점 ... 183
- 2. 정책 제언 ... 190
- 3. 전체 요약 및 결론 ... 207
- 참고문헌 ... 215
- Abstract ... 223
- 부록 ... 229
- 부록1. 교사 인플루언서 현황 ... 231
- 부록2. 면담조사 질문 리스트 ... 242
- 부록3. 설문조사 질문 리스트 ... 244
- 부록4. 교사 인플루언서 및 팔로워 설문조사 결과 ... 257
- 끝페이지 ... 308
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