보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김태준
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참여연구자 |
김진희
,
박승재
,
이정우
,
김영석
,
한승현
,
채대석
,
장근영
,
이보림
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2021-12 |
과제시작연도 |
2021 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO202300003513 |
과제고유번호 |
1105017309 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2023-06-28
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키워드 |
포스트 코로나19.지역교육생태계.포용성장.평생학습.사회적 자본.post covid-19.local educational ecosystem.inclusive growth.lifelong learning.social capital.
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초록
▼
1. 연구의 개요
가. 연구의 목적
본 연구는 포스트 코로나 시대, 급변하는 노동시장에 대한 유연한 대응, 변화하는 환경에 대한 새로운 라이프 스킬, 직업기술들을 학습하고 업데이트해야만 하는 상황에서 상대적으로 열악한 환경에 놓여있는 지역의 교육생태계 활성화 방안을 마련하는 것이 목적이다. 이를 위해 본 연구에서는 포스트 코로나 시대에 대응하기 위하여 지역교육생태계에서 개인이 학교 교육을 거쳐 성인 및 직업세계에 이르기까지(Lifelong)의 종단적인 측면과 각 생활의 영역(학습-일터-삶, Life-wide)의 횡단적인
1. 연구의 개요
가. 연구의 목적
본 연구는 포스트 코로나 시대, 급변하는 노동시장에 대한 유연한 대응, 변화하는 환경에 대한 새로운 라이프 스킬, 직업기술들을 학습하고 업데이트해야만 하는 상황에서 상대적으로 열악한 환경에 놓여있는 지역의 교육생태계 활성화 방안을 마련하는 것이 목적이다. 이를 위해 본 연구에서는 포스트 코로나 시대에 대응하기 위하여 지역교육생태계에서 개인이 학교 교육을 거쳐 성인 및 직업세계에 이르기까지(Lifelong)의 종단적인 측면과 각 생활의 영역(학습-일터-삶, Life-wide)의 횡단적인 측면을 종합적으로 고려하고자 한다. 즉 생애 학습단계별로 세 가지 연구 분야(초·중등교육-고등-평생교육)를 설정하였으며 지역교육생태계의 활성화를 통해 각 분야에서 교육-고용-복지의 정책 연계가 어떻게 바람직한 방향으로 이루어질 수 있는지 모색하고자 한다. 한편, 전체 연구의 분석 단위로 Hannon et al(2019)과 Kaufman et al(2001)의 연구를 토대로 마이크로(Micro), 매크로(Macro), 그리고 메가(Mega) 수준을 상정하고, 소규모 지역이나 기관 수준에서 광역이나 대도시 지역수준, 국가 또는 글로벌 수준에 이르기까지 각 분야 별 현황과 쟁점사항을 살펴보았다. 이를 통해 포스트 코로나 시대 대응을 위한 지역교육생태계 활성화 전략을 설정하고 각 분야에서 지역교육생태계 활성화를 위한 방안이 무엇인지를 정책 이행 및 전달체제, 인프라, 법제도 및 재정 측면에서 알아보고자 하였다.
나. 연구 내용 및 방법
1) 연구 내용
본 연구에서 수행된 주요 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 포스트 코로나 시대의 국내외 교육환경이 어떠한지 알아보았다. 지역교육생태계의 개념 논의를 통하여 지역교육생태계 구축의 중요성 및 의미를 살펴보았다. 둘째, 포스트 코로나 시대 대응을 위한 국제 기구 및 선진국 대응 현황을 분석하기 위하여 거시적 수준에서 국가 단위의 대응, 중위적 수준에서 지역 단위의 대응, 그리고 미시적 수준에서 개인의 삶과 학습 상황을 알아보았다. 한편 포스트 코로나 시대의 미래 학습 전략으로써 새롭게 부각하고 있는 에듀테크를 통한 지역교육생태계 정책 동향을 분석하였다. 셋째, 생애 학습단계별 지역교육생태계의 현황 및 쟁점 분석이 초거시적, 거시적, 미시적 수준에서 글로벌 수준의 대응현황, 국가 및 정부 수준의 정책, 국내 광역 혹은 기초 지방자치단체, 그리고 개별 기관 수준에서 분석되었다. 마지막으로 포스트 코로나 시대 대응을 위한 지역교육생태계의 비전 및 전략을 설정하고 각 분야에서 지역교육생태계 활성화를 위한 방안이 무엇인지를 정책 이행 및 전달체제, 인프라, 법제도 및 재정 측면에서 알아보았다.
2) 연구 방법
본 연구의 목적을 달성하기 위하여 아래의 3차원의 분석 모형을 기초로 연구를 진행하였다. 첫째, 연구의 분석 단위를 메가(글로벌 및 국가), 매크로(정부 부처), 마이크로(지역, 기관 등) 수준으로 하여 위계적인 분석을 수행하였다. 둘째, 생애 학습단계별로 세 가지 연구 분야(예: 초중등교육-대학-평생교육)를 설정하였다. 셋째, 교육-고용-복지의 정책연계 차원에서 현황과 쟁점을 분석하고 각 분야에서 지역교육생태계 활성화를 위한 방안이 무엇인지를 정책 이행 및 전달체제, 인프라, 법제도 및 재정 측면에서 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 주로 사례 분석 방법을 활용하였다. 첫째, 코로나19 대응을 위한 지역 교육생태계 글로벌 동향을 알아보기 위하여 지방분권형 대처와 중앙집권형 대처를 하고 있는 미국과 이스라엘을 분석대상으로 하였다. 둘째, 에듀테크를 통한 지역교육생태계를 구축하고 있는 국가 사례로 2017년 디지털 혁신 지수(Chakravorti & Chaturvedi, 2017)를 기초로 한국을 기준으로 순위가 상위에 있거나 비슷한 국가들 중 디지털 혁신의 변화 모멘텀이 높은 싱가포르, 영국, 미국이 분석되었다. 셋째, 초중등, 고등, 평생교육을 주제로 각 지역 상황을 고려하여 지역교육생태계의 현황 및 쟁점 분석이 이루어졌다.
마지막으로 국내 광역 및 기초 자치단체, 지방 교육청, 지역 대학, 기타 교육 기관 관계자들을 대상으로 지역교육생태계의 현황과 쟁점 사항에 관한 전문가 협의회 및 워크숍, 집담회를 실시하였다. 이러한 전문가 워크숍 및 집담회을 통해 지역현황 및 쟁점, 그리고 사례들을 분석하고 토론함으로써 향후 지역교육생태계 정책 방향을 설정하고 주요 추진방안을 도출하고자 하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
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1. Research Overview
a. Purpose
The purpose of this study is to prepare a plan to revitalize the educational ecosystem in relatively poor regions in the Republic of Korea faced with a situation in which flexible responses to the rapidly changing labor market and new life skills and vocational
1. Research Overview
a. Purpose
The purpose of this study is to prepare a plan to revitalize the educational ecosystem in relatively poor regions in the Republic of Korea faced with a situation in which flexible responses to the rapidly changing labor market and new life skills and vocational skills pertaining to the changing environment must be learned and updated in the post-COVID-19 era. In order to respond to the post-COVID-19 era, this study comprehensively examines the longitudinal aspects of an individual from earliest education to adulthood and the world of work(lifelong) in the local educational ecosystem as well as the cross-sectional aspects of each life area(learning-work-life, life-wide). In other words, we set three research areas(e.g., K-12 (primary and secondary), post-secondary, and lifelong education) for each stage of lifelong learning, and we explore how the policy linkage of education-employment-welfare in each field could be made in a better way through activation of the local educational ecosystem. Based on the research of Hannon et al(2019) and Kaufman et al(2001) as the unit of analysis for the entire study, micro, macro, and mega levels are assumed. The status and issues of each field were examined from the institutional level to the regional or metropolitan level, national or global level. We attempt to establish a strategy to revitalize the local educational ecosystem to respond to the post-COVID-19 era and investigate what measures are needed to revitalize the local educational ecosystem in each field in terms of policy implementation and delivery system, infrastructure, legal system, and finance.
b. Methodology
The main research content that is presented in this study proceeds as follows. First, we investigated what domestic and overseas educational environments are like in the post-COVID-19 era. By discussing the concept of the local educational ecosystem, the importance and meaning of building a local educational ecosystem were examined. Second, in order to analyze the status of international organizations and advanced countries in terms of how they respond to the post-COVID-19 era, the response at the national level at the macro level, the response at the regional level at the intermediate level, and the personal life and learning situation at the micro level were investigated. Meanwhile, the local educational ecosystem policy trend through Edutech, which is emerging as a future learning strategy in the post-COVID-19 era, was analyzed. Third, analysis of the current status and issues of the local educational ecosystem by the lifelong learning stage was analyzed at the mega, macro, and micro levels at the global level, national and government level policies, regional or basic local government level, and at the level of individual institutions. Lastly, we set the vision and strategy of the local educational ecosystem to respond to the post-COVID-19 era, and we investigated what measures were necessary to revitalize the local educational ecosystem in each field in terms of policy implementation and delivery system, infrastructure, legal system, and finance.
In order to achieve the purpose of this study, the study was conducted based on the following three-dimensional analysis model: First, the analysis was subdivided into Mega(global and national), Macro(government ministries), and Micro(local cases) units. Second, three research fields(e.g., K-12(primary and secondary), post-secondary, and lifelong education) were set for each stage of lifelong learning. Third, the current status and issues were analyzed in terms of policy linkage between education-employment-welfare, and the plan to revitalize the local educational ecosystem in each field was investigated in terms of policy implementation and delivery system, infrastructure, legal system, and finance.
In this study, the case analysis method was mainly used. First, in order to identify the global trend of the local educational ecosystem for responding to COVID-19, the United States and Israel, which are taking both decentralized and centralized responses, were analyzed. Second, as examples of countries that are building local educational ecosystems through Edutech, Singapore, the United Kingdom, and the United States, which have a high level of digital innovation change momentum among countries with similar or high rankings based on comparisons to the Republic of Korea, were analyzed in terms of the 2017 Digital Innovation Index(Chakravorti & Chaturvedi, 2017). Third, under the themes of K-12(primary and secondary), post-secondary, and lifelong education the current status and issues of the local educational ecosystem were analyzed based on each region, level, and size distribution with consideration for the ease and accessibility of data collection. Lastly, expert councils, workshops, and meetings related to the current status and issues of the local educational ecosystem were held for domestic local educational institutions, central universities, local governments, and officials from the Office of Education. Through these expert workshops and meetings, the current state of the region and cases were shared while the future policy direction was set, and major tasks were derived.
(source : Abstract 429p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연 구 요 약 ... 7
- 목차 ... 19
- 표목차 ... 21
- 그림목차 ... 24
- Ⅰ. 서 론 ... 27
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 29
- 2. 연구 내용 ... 32
- 3. 연구 방법 ... 33
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 37
- 1. 포스트 코로나 시대 지역교육생태계의 개념적 고찰 ... 39
- 2. 포스트 코로나 시대 지역교육생태계의 중요성 및 과제 ... 59
- Ⅲ. 선진국 지역교육생태계 정책 동향 분석 ... 77
- 1. 국제기구 및 선진국의 정책 동향 ... 79
- 2. 에듀테크를 활용한 주요국 지역교육생태계 정책동향 분석 ... 92
- 3. 시사점 ... 145
- Ⅳ. 지역교육생태계 현황 및 쟁점 분석 ... 151
- 1. 초·중등교육 혁신을 통한 지역교육생태계 현황 및 쟁점 ... 153
- 2. 고등교육 혁신을 통한 지역교육생태계 현황 및 쟁점 ... 191
- 3. 평생교육 혁신을 통한 지역교육생태계 현황 및 쟁점(직업교육 중심) ... 229
- 4. 평생교육 혁신을 통한 지역교육생태계 현황 및 쟁점(시민참여교육 중심) ... 266
- Ⅴ. 포스트 코로나 시대 대응을 위한 지역교육생태계 활성화 방안 ... 307
- 1. 포스트 코로나 시대 대응을 위한 지역교육생태계 활성화 전략 ... 309
- 2. 지역교육생태계 활성화 영역 및 방안 ... 316
- Ⅵ. 결론 및 정책 제언 ... 367
- 1. 결론 ... 369
- 2. 정책 제언 ... 376
- 참고문헌 ... 382
- Abstract ... 429
- 끝페이지 ... 446
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