本 論文은 學校敎育課程에 社會의 價値體系나 이데올로기가 반영되어 있음을 검토함으로써 學校 敎育內容에 관련된 이데올로기와 社會的 統制를 分析하고 있다. 構造機能主義 관점에서는 學校에서 가르쳐 지는 知識은 社會的으로 合意된 價値 中立的으로 간주하여 졌다. 이러한 관점에서는 知識의 選定·組織의 원리 는 별로 중요한 문제가 되지 않는다. 그러나, 新敎育社會學에서는 知識은 社會的으로 合意되거나 절대적인 것이 아니고, 知識은 社會構造의 正當性을 위해서 社會的 條件에 따라 構成 되어지고 있다고 주장하고 있다. 이러한 知識社會學의 관점은 敎育 ...
本 論文은 學校敎育課程에 社會의 價値體系나 이데올로기가 반영되어 있음을 검토함으로써 學校 敎育內容에 관련된 이데올로기와 社會的 統制를 分析하고 있다. 構造機能主義 관점에서는 學校에서 가르쳐 지는 知識은 社會的으로 合意된 價値 中立的으로 간주하여 졌다. 이러한 관점에서는 知識의 選定·組織의 원리 는 별로 중요한 문제가 되지 않는다. 그러나, 新敎育社會學에서는 知識은 社會的으로 合意되거나 절대적인 것이 아니고, 知識은 社會構造의 正當性을 위해서 社會的 條件에 따라 構成 되어지고 있다고 주장하고 있다. 이러한 知識社會學의 관점은 敎育 內容이 서로 상이한 社會集團의 利害關係와 이데올로기를 반영하고 있음을 제시해준다. 支配 集團의 意圖대로 敎育內容이 決定된다고 할 수 있는 것이다. 學校는 암암리에 特定한 知識을 차별적으로 分配함으로써 社會의 不平等을 유지하는데 기여하고 있다. 이러한 學校敎育의 再生産 理論의 社會的·文化的 意味에 촛점을 두고 논의한다. 本 論文은 서로 다른 次元의 3가지 學校敎育의 再生産 理論에 대해서 논하고 있다. (經濟的 再生産 理論, 文化的 再生産 理論, 그리고 헤게모니的 再生産 理論) 學校敎育의 內容은 이데올로기的인 그리고 文化的 資源에 따라 결정되어 진다. 결론적으로 學校는 근본적으로 不平等한 政治·文化·經濟 制度등과 깊은 관련을 맺고 있다. 다시말하면 學校는 權力과 資源 分配에 있어 構造的 不平等을 창출하고 있는 보다 강력한 힘을 가진 다른 制度들과 관련되어 있다. 이러한 不平等은 學校를 통하여 强化되고 再生産 된다.
本 論文은 學校敎育課程에 社會의 價値體系나 이데올로기가 반영되어 있음을 검토함으로써 學校 敎育內容에 관련된 이데올로기와 社會的 統制를 分析하고 있다. 構造機能主義 관점에서는 學校에서 가르쳐 지는 知識은 社會的으로 合意된 價値 中立的으로 간주하여 졌다. 이러한 관점에서는 知識의 選定·組織의 원리 는 별로 중요한 문제가 되지 않는다. 그러나, 新敎育社會學에서는 知識은 社會的으로 合意되거나 절대적인 것이 아니고, 知識은 社會構造의 正當性을 위해서 社會的 條件에 따라 構成 되어지고 있다고 주장하고 있다. 이러한 知識社會學의 관점은 敎育 內容이 서로 상이한 社會集團의 利害關係와 이데올로기를 반영하고 있음을 제시해준다. 支配 集團의 意圖대로 敎育內容이 決定된다고 할 수 있는 것이다. 學校는 암암리에 特定한 知識을 차별적으로 分配함으로써 社會의 不平等을 유지하는데 기여하고 있다. 이러한 學校敎育의 再生産 理論의 社會的·文化的 意味에 촛점을 두고 논의한다. 本 論文은 서로 다른 次元의 3가지 學校敎育의 再生産 理論에 대해서 논하고 있다. (經濟的 再生産 理論, 文化的 再生産 理論, 그리고 헤게모니的 再生産 理論) 學校敎育의 內容은 이데올로기的인 그리고 文化的 資源에 따라 결정되어 진다. 결론적으로 學校는 근본적으로 不平等한 政治·文化·經濟 制度등과 깊은 관련을 맺고 있다. 다시말하면 學校는 權力과 資源 分配에 있어 構造的 不平等을 창출하고 있는 보다 강력한 힘을 가진 다른 制度들과 관련되어 있다. 이러한 不平等은 學校를 통하여 强化되고 再生産 된다.
This paper is intended to analyze the ideology and social control of curriculum content by examining the value system or ideology of society is reflected in the school curriculum. In the perspectives of structural functionalism, educational knowledge has been considered as the consensus on its legit...
This paper is intended to analyze the ideology and social control of curriculum content by examining the value system or ideology of society is reflected in the school curriculum. In the perspectives of structural functionalism, educational knowledge has been considered as the consensus on its legitimacy in a society and regarded as value free. From this point of view, the principles of the selection, organization of educational knowledge is not problematic. However, the new sociologists of education have suggested that knowledge is neither considered as a consensus nor an absolutes. The new sociologists of education argue that educational knowledge has been constructed for the purpose of legitimizing social structure in socio-cultural conditions. The sociology of education argue that educational knowledge has been constructed for the purpose of legitimizing social structure in socio-cultural conditions. The sociology of knowledge point of view suggests that curriculum content have reflected the relative power of different social groups with their interests and ideologies. The intention of dominant group in society become the major factors of determination of curriculum contents. Therefore, a more complete, sociological analysis of the curriculum must concern with the social determinants of the organization of knowledge. Schools contribute to inequality in that they are organized to differentially distribute specific kinds of knowledge. I would like to focus on certain aspects of social and economic meaning, related to this reproduction theory of schooling. This paper discuss three important theories that constitute various dimensions of the reproduction model of schooling the economic-reproductive model, the cultural-reproduction model, and the hegemonic-state reproductive model. The curriculum in schools responds to and represents ideological and cultural resources. Concludly, schools are caught up in a nexus of the other institutions-political, economic, and cultural-that are basically unequal. That is, schools exist through their relations to other more powerful institutions, institutions that are combined in such a way as to generate structural inequalities of power and access to resources. These inequalities are reinforced and reproduced by schools.
This paper is intended to analyze the ideology and social control of curriculum content by examining the value system or ideology of society is reflected in the school curriculum. In the perspectives of structural functionalism, educational knowledge has been considered as the consensus on its legitimacy in a society and regarded as value free. From this point of view, the principles of the selection, organization of educational knowledge is not problematic. However, the new sociologists of education have suggested that knowledge is neither considered as a consensus nor an absolutes. The new sociologists of education argue that educational knowledge has been constructed for the purpose of legitimizing social structure in socio-cultural conditions. The sociology of education argue that educational knowledge has been constructed for the purpose of legitimizing social structure in socio-cultural conditions. The sociology of knowledge point of view suggests that curriculum content have reflected the relative power of different social groups with their interests and ideologies. The intention of dominant group in society become the major factors of determination of curriculum contents. Therefore, a more complete, sociological analysis of the curriculum must concern with the social determinants of the organization of knowledge. Schools contribute to inequality in that they are organized to differentially distribute specific kinds of knowledge. I would like to focus on certain aspects of social and economic meaning, related to this reproduction theory of schooling. This paper discuss three important theories that constitute various dimensions of the reproduction model of schooling the economic-reproductive model, the cultural-reproduction model, and the hegemonic-state reproductive model. The curriculum in schools responds to and represents ideological and cultural resources. Concludly, schools are caught up in a nexus of the other institutions-political, economic, and cultural-that are basically unequal. That is, schools exist through their relations to other more powerful institutions, institutions that are combined in such a way as to generate structural inequalities of power and access to resources. These inequalities are reinforced and reproduced by schools.
주제어
#교육내용 이데올로기 재생산이론
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