도깨비가 등장하거나 도깨비와 관련된 民譯은 크게 두가지로 나누어볼 수 있다. 한 가지는 제보자 자신이 직접 도깨비를 체험했다는 사실담이고, 또 하나는 순수한 민담정신에 입각하여, 일정한 구성을 가지고 진행되는 경우의 민담인데, 본 고는 도깨비담을 후자의 경우에 국한하여 분석을 시도하는 것으로부터 출발한다. 민담분석에 관한 문제는 어떻게 분석하여 기술할 것인가 하는 문제와, 기술해서 어떤 의미를 갖는가의 문제로 나뉘지만 결국 이 두가지의 시도는 분석의 결과를 통해 의미를 규명해내는데까지 나아가야 할 것이므로 결국 하나의 완결에 이르...
도깨비가 등장하거나 도깨비와 관련된 民譯은 크게 두가지로 나누어볼 수 있다. 한 가지는 제보자 자신이 직접 도깨비를 체험했다는 사실담이고, 또 하나는 순수한 민담정신에 입각하여, 일정한 구성을 가지고 진행되는 경우의 민담인데, 본 고는 도깨비담을 후자의 경우에 국한하여 분석을 시도하는 것으로부터 출발한다. 민담분석에 관한 문제는 어떻게 분석하여 기술할 것인가 하는 문제와, 기술해서 어떤 의미를 갖는가의 문제로 나뉘지만 결국 이 두가지의 시도는 분석의 결과를 통해 의미를 규명해내는데까지 나아가야 할 것이므로 결국 하나의 완결에 이르는 과정으로 보아야 할 것이다. 도깨비담을 분석하기 위해 우선 모든 자료를 검토한 후 중 출입증법에 의해 네가지의 유형으로 압축시켰다. 도깨비방망이 획득담 과부의 기지담 도깨비의 보은담 도깨비감투 획득담 이 네가지의 유형들은 결여→획득이라는 사건의 진행과정에 따라 -와 +로 나누어진 각각의 서사구조를 지니고 있다. 이들 서사구조는 자체로서의 의의도 있지만 -가 +되는 상황에서 그리고 +가 -되는 상황에서 나타나는 의미들은 개인적 차원에서의 기능과 함께 윤리라는 제도적 장치와 결합하는 기능까지를 수행하는 역할을 맡는다. 결국 이러한 서사구조들이 작용하여 이야기속에서 어떤 기능을 발휘하는가를 밝히는데 본 연구의 의의를 둔다.
도깨비가 등장하거나 도깨비와 관련된 民譯은 크게 두가지로 나누어볼 수 있다. 한 가지는 제보자 자신이 직접 도깨비를 체험했다는 사실담이고, 또 하나는 순수한 민담정신에 입각하여, 일정한 구성을 가지고 진행되는 경우의 민담인데, 본 고는 도깨비담을 후자의 경우에 국한하여 분석을 시도하는 것으로부터 출발한다. 민담분석에 관한 문제는 어떻게 분석하여 기술할 것인가 하는 문제와, 기술해서 어떤 의미를 갖는가의 문제로 나뉘지만 결국 이 두가지의 시도는 분석의 결과를 통해 의미를 규명해내는데까지 나아가야 할 것이므로 결국 하나의 완결에 이르는 과정으로 보아야 할 것이다. 도깨비담을 분석하기 위해 우선 모든 자료를 검토한 후 중 출입증법에 의해 네가지의 유형으로 압축시켰다. 도깨비방망이 획득담 과부의 기지담 도깨비의 보은담 도깨비감투 획득담 이 네가지의 유형들은 결여→획득이라는 사건의 진행과정에 따라 -와 +로 나누어진 각각의 서사구조를 지니고 있다. 이들 서사구조는 자체로서의 의의도 있지만 -가 +되는 상황에서 그리고 +가 -되는 상황에서 나타나는 의미들은 개인적 차원에서의 기능과 함께 윤리라는 제도적 장치와 결합하는 기능까지를 수행하는 역할을 맡는다. 결국 이러한 서사구조들이 작용하여 이야기속에서 어떤 기능을 발휘하는가를 밝히는데 본 연구의 의의를 둔다.
The tales that demons directly appear in or that they are involved in can be largely divided into two forms. One is the tales told by a story-teller based on his direct experionces that he himself met demons in his life. The other is the tales which have a fixed framework of a story, which go on the...
The tales that demons directly appear in or that they are involved in can be largely divided into two forms. One is the tales told by a story-teller based on his direct experionces that he himself met demons in his life. The other is the tales which have a fixed framework of a story, which go on the sprit for the pure folk tales about demons. In this thesis an alysis of tales about demons is limited to the latter tales. Analysis of folk tales about demons can be thought as two processes: how they will be analyzed and described and what meaning they will have through analysis and description. But these two processes can be regarded as only one, for the two ones are necessary for looking into the meaning through analysis and description. To analyze folk tales about demons, available matters are first to be examined and then to be classified into 4 types of tales by Jung-chul-yip-Jeung-Bop tales of demons' deceiving widows, tales of demons, horsehair cap tales of demons' requital of a favor tales of demons' big bats. These 4 type of tales have respectively epic structures, with development of stories changing from lack(-) to acquisition(+) These epic structurs are of significance in themselves, particularly the meanings appearing in the conditions that(-) chages into(+) or does(-), fulfill their functions as follows they present us with compensatory contentment, and provide us with general information about demons. The aim of this thesis is to axamine what is the ultimate role of these opic structures in the tales.
The tales that demons directly appear in or that they are involved in can be largely divided into two forms. One is the tales told by a story-teller based on his direct experionces that he himself met demons in his life. The other is the tales which have a fixed framework of a story, which go on the sprit for the pure folk tales about demons. In this thesis an alysis of tales about demons is limited to the latter tales. Analysis of folk tales about demons can be thought as two processes: how they will be analyzed and described and what meaning they will have through analysis and description. But these two processes can be regarded as only one, for the two ones are necessary for looking into the meaning through analysis and description. To analyze folk tales about demons, available matters are first to be examined and then to be classified into 4 types of tales by Jung-chul-yip-Jeung-Bop tales of demons' deceiving widows, tales of demons, horsehair cap tales of demons' requital of a favor tales of demons' big bats. These 4 type of tales have respectively epic structures, with development of stories changing from lack(-) to acquisition(+) These epic structurs are of significance in themselves, particularly the meanings appearing in the conditions that(-) chages into(+) or does(-), fulfill their functions as follows they present us with compensatory contentment, and provide us with general information about demons. The aim of this thesis is to axamine what is the ultimate role of these opic structures in the tales.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.