무용이 인간 육체의 시·공간적인 동작조성을 통해 가시적인 의미체를 형성하는 현상이라고 한다면 순수발생적인 원시무용, 오락무용과 같은 형태에서의 무용에서는 예외가 되겠지만 종합예술로서의 무용에서는 동작 그 자체 뿐만 아니라 장치, 조명, 의상과 같은 부수적인 요소들이 필수적으로 요구된다. 특히 무용의상은 시각예술의 형태로 종합예술로서의 무용에 새로운 무대를 제시하게 하는 방법이 된다. 무용의상은 무용이 본래 의도하는 주제를 관객에게 쉽게 전달하게 해서 관객의 이해와 흥미를 주며 조명과 장치의 일관성 있는 통일을 통해 무용의 시각적 ...
무용이 인간 육체의 시·공간적인 동작조성을 통해 가시적인 의미체를 형성하는 현상이라고 한다면 순수발생적인 원시무용, 오락무용과 같은 형태에서의 무용에서는 예외가 되겠지만 종합예술로서의 무용에서는 동작 그 자체 뿐만 아니라 장치, 조명, 의상과 같은 부수적인 요소들이 필수적으로 요구된다. 특히 무용의상은 시각예술의 형태로 종합예술로서의 무용에 새로운 무대를 제시하게 하는 방법이 된다. 무용의상은 무용이 본래 의도하는 주제를 관객에게 쉽게 전달하게 해서 관객의 이해와 흥미를 주며 조명과 장치의 일관성 있는 통일을 통해 무용의 시각적 효과에 도움을 주며 공연자의 신체적 결함 및 배역의 성격을 결정짓는 역할을 한다. 이러한 무용의상의 역할에 대한 중요성을 고려하면서 문헌적인 조사와 실증적인 비교방법을 통해 한국무용의상의 변천과정과 의상의 이론적 고찰을 하였으며, 무용 의상의 본질을 파악함으로 무용의상의 발전적인 측면을 제시하고자 하였다. 이러한 구성으로 한국무용의상에서 분석되어진 결과를 종합하면 첫째, 전통무용기의 한국무용의상은 음양오행사상과 유교사상에 치중되어 무용의상보다는 의식을 진행하는 예복이었다. 둘째, 신무용기의 무용의상은 한복의 테두리안에서 약간의 변형과 시각적 문제를 화려함만으로 소화해 낼려고 했기때문에 극히 원시적인 형태의 의복이었다. 세째, 현대한국무용기의 무용의상은 무용이 무대위에 행해지는 예술임을 고려해서 입혀지므로 전문적인 무용의상으로서의 출발점이 되었다. 무용이 하나의 예술로서 완성되기 위해서는 여러가지 부수적인 요소들의 종합적이고도 체계적인 조화에 의해서 이루어진다. 20세기 초엽 신무용기부터 근대화된 무용의 형태와 의상의 변화는 지금까지도 무용의상은 한복의 테두리 안에서 벗어나서는 안된다라는 '개조론'과 동작의 현대화와 시대적인 사고방식이 바뀌었다면 의상도 무용과 함께 해야 한다는 '개혁론'과의 내적인 갈등을 겪고 있으며 외적으로는 문헌자료의 부족과 전문적인 무용의상디자이너의 참여부족이라는 문제를 안고 있다. 따라서 보다 발전적인 무용예술을 위해서는 시각적측면과 무용구성에 있어서 중요한 역할을 수행하는 무용의상에 관한 전문적인 관심과 지식이 요구된다고 하겠다.
무용이 인간 육체의 시·공간적인 동작조성을 통해 가시적인 의미체를 형성하는 현상이라고 한다면 순수발생적인 원시무용, 오락무용과 같은 형태에서의 무용에서는 예외가 되겠지만 종합예술로서의 무용에서는 동작 그 자체 뿐만 아니라 장치, 조명, 의상과 같은 부수적인 요소들이 필수적으로 요구된다. 특히 무용의상은 시각예술의 형태로 종합예술로서의 무용에 새로운 무대를 제시하게 하는 방법이 된다. 무용의상은 무용이 본래 의도하는 주제를 관객에게 쉽게 전달하게 해서 관객의 이해와 흥미를 주며 조명과 장치의 일관성 있는 통일을 통해 무용의 시각적 효과에 도움을 주며 공연자의 신체적 결함 및 배역의 성격을 결정짓는 역할을 한다. 이러한 무용의상의 역할에 대한 중요성을 고려하면서 문헌적인 조사와 실증적인 비교방법을 통해 한국무용의상의 변천과정과 의상의 이론적 고찰을 하였으며, 무용 의상의 본질을 파악함으로 무용의상의 발전적인 측면을 제시하고자 하였다. 이러한 구성으로 한국무용의상에서 분석되어진 결과를 종합하면 첫째, 전통무용기의 한국무용의상은 음양오행사상과 유교사상에 치중되어 무용의상보다는 의식을 진행하는 예복이었다. 둘째, 신무용기의 무용의상은 한복의 테두리안에서 약간의 변형과 시각적 문제를 화려함만으로 소화해 낼려고 했기때문에 극히 원시적인 형태의 의복이었다. 세째, 현대한국무용기의 무용의상은 무용이 무대위에 행해지는 예술임을 고려해서 입혀지므로 전문적인 무용의상으로서의 출발점이 되었다. 무용이 하나의 예술로서 완성되기 위해서는 여러가지 부수적인 요소들의 종합적이고도 체계적인 조화에 의해서 이루어진다. 20세기 초엽 신무용기부터 근대화된 무용의 형태와 의상의 변화는 지금까지도 무용의상은 한복의 테두리 안에서 벗어나서는 안된다라는 '개조론'과 동작의 현대화와 시대적인 사고방식이 바뀌었다면 의상도 무용과 함께 해야 한다는 '개혁론'과의 내적인 갈등을 겪고 있으며 외적으로는 문헌자료의 부족과 전문적인 무용의상디자이너의 참여부족이라는 문제를 안고 있다. 따라서 보다 발전적인 무용예술을 위해서는 시각적측면과 무용구성에 있어서 중요한 역할을 수행하는 무용의상에 관한 전문적인 관심과 지식이 요구된다고 하겠다.
Seeing that dance is a phenomenon to form visible meaning through composition of spatio-temporal motions of the human body, not only motion itself but incidental facts such as stage setting, illumination, music, and costume are absolute requisites tn expressing such a phenomenon. Costume, especially...
Seeing that dance is a phenomenon to form visible meaning through composition of spatio-temporal motions of the human body, not only motion itself but incidental facts such as stage setting, illumination, music, and costume are absolute requisites tn expressing such a phenomenon. Costume, especially, is a means of presenting a new stage as a shape of visual arts (arts based on vision). Costume provides the audience with comprehension and interest as it clearly communicates the theme and the essential intent of the dance. It also provides visual effects by means of coherent unity between illumination and stage setting, and in addition has a role in deciding the cast and their characters. This treatise deals with the role of dance costume considerating the importance of it, and deals with the elements of the stage, general dance costume, and theoretical consideration of the costume through philological research and positive comparison. The purpose of this study is to suggest developing methods for dance costumes, inquiring into the historical meaning of the Korean dance costume and its characteristics as well as forms of dance costume under the focus of main works. We can come to the conclusion analyzed by such constitutions as follows ; First, the Korean dance costume was of a heavy style because of ideology based on oriental ideals, and was confused due to absence of technique. Second, in the period of traditional dance, the costume was akin to a ceremonial dress to use in formal ceremonies. Third, the dance costume, in the new period of dance, was modernistic but it departed from the dress style based on accurate investigation. For the purposer of obtaining full sight effects, they added a spangle, and also used light cloth for more ease of movement. Fourth, the dance costume in modern Korean dance which is departing from the fixed conception that the costume of Korean dance is characterized by harmony and popularity based on theatrical arts, not by brilliance and consideration based on the theme, subject matter, and design. As a result, continuous changes have been made in the Korean dance costumes until now, which has become la costume for dancing only'. Dances are with a view to develop as one of the arts, synthetic and systematic symmetry of diverse accompanying sectors. from the early 20th century until the present, the forms of modernized dance and change in type of dancing garments have given rise to interior and exterior problem. So, for the development of the dance arts, professional knowledge of dance costume, accomplishing the great part on the visual side and organization of dance, and interests about it are necessary.
Seeing that dance is a phenomenon to form visible meaning through composition of spatio-temporal motions of the human body, not only motion itself but incidental facts such as stage setting, illumination, music, and costume are absolute requisites tn expressing such a phenomenon. Costume, especially, is a means of presenting a new stage as a shape of visual arts (arts based on vision). Costume provides the audience with comprehension and interest as it clearly communicates the theme and the essential intent of the dance. It also provides visual effects by means of coherent unity between illumination and stage setting, and in addition has a role in deciding the cast and their characters. This treatise deals with the role of dance costume considerating the importance of it, and deals with the elements of the stage, general dance costume, and theoretical consideration of the costume through philological research and positive comparison. The purpose of this study is to suggest developing methods for dance costumes, inquiring into the historical meaning of the Korean dance costume and its characteristics as well as forms of dance costume under the focus of main works. We can come to the conclusion analyzed by such constitutions as follows ; First, the Korean dance costume was of a heavy style because of ideology based on oriental ideals, and was confused due to absence of technique. Second, in the period of traditional dance, the costume was akin to a ceremonial dress to use in formal ceremonies. Third, the dance costume, in the new period of dance, was modernistic but it departed from the dress style based on accurate investigation. For the purposer of obtaining full sight effects, they added a spangle, and also used light cloth for more ease of movement. Fourth, the dance costume in modern Korean dance which is departing from the fixed conception that the costume of Korean dance is characterized by harmony and popularity based on theatrical arts, not by brilliance and consideration based on the theme, subject matter, and design. As a result, continuous changes have been made in the Korean dance costumes until now, which has become la costume for dancing only'. Dances are with a view to develop as one of the arts, synthetic and systematic symmetry of diverse accompanying sectors. from the early 20th century until the present, the forms of modernized dance and change in type of dancing garments have given rise to interior and exterior problem. So, for the development of the dance arts, professional knowledge of dance costume, accomplishing the great part on the visual side and organization of dance, and interests about it are necessary.
주제어
#무용의상 한국무용의상 Korean Costume for Dance
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.