18세기 말 피아노 악기의 발달과 더불어 피아노가 점차 대중적으로 보급되면서 활발한 작곡활동과 피아노연주를 위한 새로운 교습법에 대한 흥미가 고조되었다. 따라서 많은 피아니스트와 피아노 교습의 이론가들은 피아노기술에 관한 많은 교칙본과 교습이론들을 만들었다. 특히 작곡가와 연주가가 일치되는 성향과 기교주의는 피아노의 기술적인 사용에 대해 관심을 갖게 하였고 더불어 연습곡(Etude)의 발전을 가져오게 되었다. 그 중에서 쇼팽(F. Chopin : 1810~1849)은 단순한 기교훈련곡으로서의 연습곡을 낭만적이고 창의적인 연습곡으로 발전시켜 하나의 독립된 예술작품으로 승화시켰다. 본 논문에서는 연습곡의 개념과 역사적 배경을 살펴보아 낭만시기에 쇼팽이 연습곡의 발전에 공헌함으로 후세에 이르기까지 어떠한 영향을 주었는지 전체적인 흐름을 고찰하여 쇼팽 연습곡의 음악사적 위치를 알아보았다. 또한 본래의 의미대로 학습할 수 있는 기틀을 마련하기 위해서 연습곡의 특징을 세분화하여 자세히 살펴보고, 작품10의 12개 연습곡 분석과 악보의 이해를 통한 쇼팽 연습곡의 의도를 파악하여 실제 연주시 부딪치는 기술적, 음악적 문제점에 대한 피아노 학습 방법을 제시함으로써 연습곡의 교육적 의의를 밝혔다. 쇼팽 연습곡의 형식에 있어서 ...
18세기 말 피아노 악기의 발달과 더불어 피아노가 점차 대중적으로 보급되면서 활발한 작곡활동과 피아노연주를 위한 새로운 교습법에 대한 흥미가 고조되었다. 따라서 많은 피아니스트와 피아노 교습의 이론가들은 피아노기술에 관한 많은 교칙본과 교습이론들을 만들었다. 특히 작곡가와 연주가가 일치되는 성향과 기교주의는 피아노의 기술적인 사용에 대해 관심을 갖게 하였고 더불어 연습곡(Etude)의 발전을 가져오게 되었다. 그 중에서 쇼팽(F. Chopin : 1810~1849)은 단순한 기교훈련곡으로서의 연습곡을 낭만적이고 창의적인 연습곡으로 발전시켜 하나의 독립된 예술작품으로 승화시켰다. 본 논문에서는 연습곡의 개념과 역사적 배경을 살펴보아 낭만시기에 쇼팽이 연습곡의 발전에 공헌함으로 후세에 이르기까지 어떠한 영향을 주었는지 전체적인 흐름을 고찰하여 쇼팽 연습곡의 음악사적 위치를 알아보았다. 또한 본래의 의미대로 학습할 수 있는 기틀을 마련하기 위해서 연습곡의 특징을 세분화하여 자세히 살펴보고, 작품10의 12개 연습곡 분석과 악보의 이해를 통한 쇼팽 연습곡의 의도를 파악하여 실제 연주시 부딪치는 기술적, 음악적 문제점에 대한 피아노 학습 방법을 제시함으로써 연습곡의 교육적 의의를 밝혔다. 쇼팽 연습곡의 형식에 있어서 ABA 3부형식을 기본으로 원거리 전조의 반음계 화성 등 혁신적인 화성을 사용하여 넓은 음역(C~f)에 걸쳐 동일한 음형으로 작곡되어 전체적인 통일성을 주었고, 각 곡마다 레가토(legato) 표현을 중요시 여겨 페달(pedal), 루바토(rubato), 운지법(fingering), 프레이징(phraising)의 세심한 처리로 특정한 기술적인 면과 음악적인 면의 두요소가 평형을 이루었다.
18세기 말 피아노 악기의 발달과 더불어 피아노가 점차 대중적으로 보급되면서 활발한 작곡활동과 피아노연주를 위한 새로운 교습법에 대한 흥미가 고조되었다. 따라서 많은 피아니스트와 피아노 교습의 이론가들은 피아노기술에 관한 많은 교칙본과 교습이론들을 만들었다. 특히 작곡가와 연주가가 일치되는 성향과 기교주의는 피아노의 기술적인 사용에 대해 관심을 갖게 하였고 더불어 연습곡(Etude)의 발전을 가져오게 되었다. 그 중에서 쇼팽(F. Chopin : 1810~1849)은 단순한 기교훈련곡으로서의 연습곡을 낭만적이고 창의적인 연습곡으로 발전시켜 하나의 독립된 예술작품으로 승화시켰다. 본 논문에서는 연습곡의 개념과 역사적 배경을 살펴보아 낭만시기에 쇼팽이 연습곡의 발전에 공헌함으로 후세에 이르기까지 어떠한 영향을 주었는지 전체적인 흐름을 고찰하여 쇼팽 연습곡의 음악사적 위치를 알아보았다. 또한 본래의 의미대로 학습할 수 있는 기틀을 마련하기 위해서 연습곡의 특징을 세분화하여 자세히 살펴보고, 작품10의 12개 연습곡 분석과 악보의 이해를 통한 쇼팽 연습곡의 의도를 파악하여 실제 연주시 부딪치는 기술적, 음악적 문제점에 대한 피아노 학습 방법을 제시함으로써 연습곡의 교육적 의의를 밝혔다. 쇼팽 연습곡의 형식에 있어서 ABA 3부형식을 기본으로 원거리 전조의 반음계 화성 등 혁신적인 화성을 사용하여 넓은 음역(C~f)에 걸쳐 동일한 음형으로 작곡되어 전체적인 통일성을 주었고, 각 곡마다 레가토(legato) 표현을 중요시 여겨 페달(pedal), 루바토(rubato), 운지법(fingering), 프레이징(phraising)의 세심한 처리로 특정한 기술적인 면과 음악적인 면의 두요소가 평형을 이루었다.
In the late 18th Century, people became to be interested in new piano training method by improvement and spread of pianos. Accordingly, Many pianists and experts far piano training made many textbooks and theories for piano. The tendency and technicism accorded between composers and players not only...
In the late 18th Century, people became to be interested in new piano training method by improvement and spread of pianos. Accordingly, Many pianists and experts far piano training made many textbooks and theories for piano. The tendency and technicism accorded between composers and players not only made to be concerned about technical use of pianos but also developed Etude. In term, F. Chopin(1810~1849) was developed Etude as a simple skill training tune to be romantic and sublimated and independent work. In this thesis, The concept and historical background of Etude were examined to find hove F. Chopin had influenced on the development of Etude. Also, griping the intention by analyzing the whale works of Etude and to understand the music, this thesis clear the educational significance of Etude by showing a piano training method for technical and musical problems when playing practically. In the form of F. Chopin Etude, based on ABA three part form, I used innovative harmonies to express a whole consistency, and make it balanced between technical and musical fields by carefully dealing with pedal, rubato, fingering, and phraising. Based on such results, this study try to help people understand the musical features of F. Chopin Etude essential for piano study and to reduce technical difficulties of piano training.
In the late 18th Century, people became to be interested in new piano training method by improvement and spread of pianos. Accordingly, Many pianists and experts far piano training made many textbooks and theories for piano. The tendency and technicism accorded between composers and players not only made to be concerned about technical use of pianos but also developed Etude. In term, F. Chopin(1810~1849) was developed Etude as a simple skill training tune to be romantic and sublimated and independent work. In this thesis, The concept and historical background of Etude were examined to find hove F. Chopin had influenced on the development of Etude. Also, griping the intention by analyzing the whale works of Etude and to understand the music, this thesis clear the educational significance of Etude by showing a piano training method for technical and musical problems when playing practically. In the form of F. Chopin Etude, based on ABA three part form, I used innovative harmonies to express a whole consistency, and make it balanced between technical and musical fields by carefully dealing with pedal, rubato, fingering, and phraising. Based on such results, this study try to help people understand the musical features of F. Chopin Etude essential for piano study and to reduce technical difficulties of piano training.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.