본 연구는 자연 교수법의 입력가설과 정의적 여과 가설을 이론적 바탕으로 다음과 같이 연구하였다. 첫째 자연 교수법 중심의 청취 이해 활동을 했을 때 영어듣기 능력의 향상에 효과적인가를 알아 보고자 하였다. 둘째 자연 교수법 중심의 청취 이해 활동을 했을 때 유창도 측면에서 응답(구어적인 응답)의 향상에는 효과적인가를 알아 보고자 하였다. 셋째 자연 교수법 중심의 수업중 발견되는 문제점을 알아 보고자 하였다. 본 연구의 실험 집단은 47명이며 실험기간은 1993년 3월 2일부터 10월 31일까지 약 8개월간이었다. 본 실험에 사용된 주요 교수 방법은 학생의 정의적 요인을 감안 하고 충분한 입력을 제공하기 위해서 단어 카드, 되풀이, 정의, 재미있고 친근한 화제, 반복, 그림, 여기-지금 원리, 논리적 추정, 게임, ...
본 연구는 자연 교수법의 입력가설과 정의적 여과 가설을 이론적 바탕으로 다음과 같이 연구하였다. 첫째 자연 교수법 중심의 청취 이해 활동을 했을 때 영어듣기 능력의 향상에 효과적인가를 알아 보고자 하였다. 둘째 자연 교수법 중심의 청취 이해 활동을 했을 때 유창도 측면에서 응답(구어적인 응답)의 향상에는 효과적인가를 알아 보고자 하였다. 셋째 자연 교수법 중심의 수업중 발견되는 문제점을 알아 보고자 하였다. 본 연구의 실험 집단은 47명이며 실험기간은 1993년 3월 2일부터 10월 31일까지 약 8개월간이었다. 본 실험에 사용된 주요 교수 방법은 학생의 정의적 요인을 감안 하고 충분한 입력을 제공하기 위해서 단어 카드, 되풀이, 정의, 재미있고 친근한 화제, 반복, 그림, 여기-지금 원리, 논리적 추정, 게임, 제스쳐 등을 활용하였다. 실험 대상자들이 영어의 초보자임을 감안하여 응답으로서는 주로 전신 반응법과 그림 선택 및 진위 질문형을 활용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 테스트에서 실험 집단의 듣기능력이 향상되는 것으로 밝혀졌다. 둘째 응답으로서 발화는 이해보다도 더 어려운 것으로 밝혀 졌다. 셋째, 자연 교수법 수업중 발생되었던 문제점은 교과서의 많은 분량과 실험 집단의 문법 설명 요구 및 교사의 자질 문제였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 영어 교사의 청해 및 말하기 능력의 향상을 위한 교육과 둘째, 수업에 자연 교수법의 적용 셋째, 교과서의 분량 감소 등이다.
본 연구는 자연 교수법의 입력가설과 정의적 여과 가설을 이론적 바탕으로 다음과 같이 연구하였다. 첫째 자연 교수법 중심의 청취 이해 활동을 했을 때 영어듣기 능력의 향상에 효과적인가를 알아 보고자 하였다. 둘째 자연 교수법 중심의 청취 이해 활동을 했을 때 유창도 측면에서 응답(구어적인 응답)의 향상에는 효과적인가를 알아 보고자 하였다. 셋째 자연 교수법 중심의 수업중 발견되는 문제점을 알아 보고자 하였다. 본 연구의 실험 집단은 47명이며 실험기간은 1993년 3월 2일부터 10월 31일까지 약 8개월간이었다. 본 실험에 사용된 주요 교수 방법은 학생의 정의적 요인을 감안 하고 충분한 입력을 제공하기 위해서 단어 카드, 되풀이, 정의, 재미있고 친근한 화제, 반복, 그림, 여기-지금 원리, 논리적 추정, 게임, 제스쳐 등을 활용하였다. 실험 대상자들이 영어의 초보자임을 감안하여 응답으로서는 주로 전신 반응법과 그림 선택 및 진위 질문형을 활용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 테스트에서 실험 집단의 듣기능력이 향상되는 것으로 밝혀졌다. 둘째 응답으로서 발화는 이해보다도 더 어려운 것으로 밝혀 졌다. 셋째, 자연 교수법 수업중 발생되었던 문제점은 교과서의 많은 분량과 실험 집단의 문법 설명 요구 및 교사의 자질 문제였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 영어 교사의 청해 및 말하기 능력의 향상을 위한 교육과 둘째, 수업에 자연 교수법의 적용 셋째, 교과서의 분량 감소 등이다.
The purposes of this study based on the Input Hypothesis and the Affective Filter Hypothesis of the Natural Approach are as follows: 1) To investigate the effect of the Natural Approach to class on listening comprehension of middle school students; 2) To investigate the effect of the the Natural App...
The purposes of this study based on the Input Hypothesis and the Affective Filter Hypothesis of the Natural Approach are as follows: 1) To investigate the effect of the Natural Approach to class on listening comprehension of middle school students; 2) To investigate the effect of the the Natural Approach to class on the verbal response; 3) To catch out the difficulties of the Natural Approach to class. The experimental group consisted of 47 students in the second grade of Wan-do Shin-ji Dong middle school. This experiment lasted eight months from March 2 to October 13, 1993. The teaching methods used in the experimental group can be divided into two types: 1) In view of input (the use of word card, paraphrase, interesting topic, repetition, picture, the focus on the key words, now-here principle, logical inference, game, gesture); 2) in view of the response (the use of the total physical response, the choice of the picture. Yes/No question, Either-or question, Wh-question). These types of teaching methods have the close relationship forward the supply of the sufficient comprehensible input. The experiment presents the following results, not showing the development of response statistically: 1) The group has gotten higher score gradually; 2) Production as response is more difficult than comprehension; 3) The difficulties of the Natural Approach to class are the quality of the experimenter, students' demand for grammatical explanation, the quantity of the English book. The writer would like to make a few suggestions rooted in the results of this study as follows: 1) English teachers need to apply the Natural Approach to class and need to improve the English listening and speaking abilities; 2) English book needs to be decreased in quantity.
The purposes of this study based on the Input Hypothesis and the Affective Filter Hypothesis of the Natural Approach are as follows: 1) To investigate the effect of the Natural Approach to class on listening comprehension of middle school students; 2) To investigate the effect of the the Natural Approach to class on the verbal response; 3) To catch out the difficulties of the Natural Approach to class. The experimental group consisted of 47 students in the second grade of Wan-do Shin-ji Dong middle school. This experiment lasted eight months from March 2 to October 13, 1993. The teaching methods used in the experimental group can be divided into two types: 1) In view of input (the use of word card, paraphrase, interesting topic, repetition, picture, the focus on the key words, now-here principle, logical inference, game, gesture); 2) in view of the response (the use of the total physical response, the choice of the picture. Yes/No question, Either-or question, Wh-question). These types of teaching methods have the close relationship forward the supply of the sufficient comprehensible input. The experiment presents the following results, not showing the development of response statistically: 1) The group has gotten higher score gradually; 2) Production as response is more difficult than comprehension; 3) The difficulties of the Natural Approach to class are the quality of the experimenter, students' demand for grammatical explanation, the quantity of the English book. The writer would like to make a few suggestions rooted in the results of this study as follows: 1) English teachers need to apply the Natural Approach to class and need to improve the English listening and speaking abilities; 2) English book needs to be decreased in quantity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.