본고는 국어과 교육 현장에서 '사이시옷'을 어떻게 가르칠 것인가에 관한 문제를 다루었다. '사이시옷'에 관해서는 지금껏 활발한 논의가 있었음에도 불구하고 아직 이렇다할 만한 의견의 일치가 이루어지지 않은 현실이다. 또 그에 따라 맞춤법의 표기 규정이나 발음 규정도 변해 왔다. 따라서 교육 현장에서는 '사이시옷'의 교육에 있어 많은 혼선을 빚고 있다. 그러므로 '사이시옷'의 교수 - 학습 방안을 세우기 위해서는 무엇보다 '사이시옷'에 관한 국어학적 연구 결과들을 검토함으로써 교수 - 학습 내용에 대한 국어학적 근거를 확 실히 하여야만 한다. 또 '사이시옷'에 대한 국어과 교육의 일차적인 근거가 될 수밖에 없는 맞춤법의 규정에 관해서도 고찰해야만 한다. 이에 따라 본고에서는 음운론적, 형태·통사론적, 의미론적 측면에서 '사이시옷'의 국어학적 연구 결과들을 검토했다. 특히 교육 현장에서 가장 혼란을 빚고 있는 합성어에서의 '사이시옷'의 개재 여부에 관한 문제를 해결하기 위한 방안으로 이 문제를 형태소간 의미 결합의 양상으로 해결하고자 한 신회삼(1989)의 '모체어근 가설'을 원용했다. 맞춤법의 고찰에 있어서는 지금껏 '사이시옷'의 발음과 표기에 관한 '사이시옷'의 규정이 어떻게 변해 왔으며 특히 현행 맞춤법에 있어 '사이시옷'의 규정으로 인해 교육 현장에서 초래하고 있는 문제점들을 고찰했다. 이러한 근거를 바탕으로 '사이시옷' 교수 - 학습의 전략을 세웠다. 먼저 음운론적인 면에서는 '사이시옷'이 결합된 앞 말의 발음을 빨리 닫고 일정한 휴지를 지속시키면서 후두를 긴장시켜 뒷 말의 첫소리를 된소리로 만든다는 것을 교수 - 학습의 내용으로 설정하였다. 그러나 형태·통사론적인 기능에 있어 '사이시옷'이 통사적 결합의 파격을 극복한다는 내용은 '부사+명사'와 같은 특정한 몇 경우에만 한정되므로 이를 교수 - 학습할 경우 학생들로 하여금 오히려 혼란만 초래할 수 있다고 보아 중등학교 국어과의 '사이시옷' 교수 - 학습에서는 다루지 않는 편이 효과적이라고 보았다. 오히려 신회삼(1989)의 의미론 적 접근인 앞 말에 의미의 중심이 있을 경우 의미 구성이 부자연스러우므로 이를 해결하기 위해 사이시옷이 쓰였다고 설명하는 편이 더 효과적이라고 보았다. 의미론적인 면에서는 '모체어근 가설'을 통해 합성어의 '사이시옷' 개재 여부에 관한 문제를 해결할 수 있음을 보였다. 또 이를 통해 '김밥' 등과 같이 현행 국어과 교육에서 문제가 되고 있는 몇 가지 경우의 발음에 관한 해답을 제공받을 수 있었다. 그러나 '모체어근 가설'이 근본적으로 중심 의미(모체어근)의 선택을 토대로 한 것으로서 이러한 선택의 기준이 중등학생들의 경우 불명료함으로 인해 '모체어근 가설'이 교수 - 학습될 경우 오히려 혼란을 초래할 수도 있으므로 이것은 한 가설로서 교사의 일방적인 제시에 의해 설명 되는 것이 효과적이라고 보았다. 교육 방법적인 면에서는 교수 - 학습의 과정이 다른 경험과학적 사실을 다루는 영역과 마찬가지로 탐구 학습의 과정이 되어야 한다는 점, 교수 - 학습의 내용이 학생들의 실제 언어 생활과 직접적으로 관련되어야 한다는 점, 교과서의 다른 영역을 수업의 재제로서 적극 활용하여야 한다는 점을 전략으로 세웠다. 이러한 전략을 바탕으로 실제 중학교 국어과 과정에서 직접 활용될 수 있는 '사이시옷' 의 교수 - 학습 지도안을 작성했다. 마지막에 부록으로 현행 중학교 국어 교과서에 나타난 사잇소리 현상의 용례를 덧붙였다.This is the dissertion of '사이시옷 ' which has been actively studied than any dther fields of national language study. In the mean time, there has been a number of research works to examine the '사이시옷' in a basic number of which the study mostly concentrated on vocal characteristics and grammatical functions. Vocal characteristic means that in the first time close the last consonant of preceding word ...
본고는 국어과 교육 현장에서 '사이시옷'을 어떻게 가르칠 것인가에 관한 문제를 다루었다. '사이시옷'에 관해서는 지금껏 활발한 논의가 있었음에도 불구하고 아직 이렇다할 만한 의견의 일치가 이루어지지 않은 현실이다. 또 그에 따라 맞춤법의 표기 규정이나 발음 규정도 변해 왔다. 따라서 교육 현장에서는 '사이시옷'의 교육에 있어 많은 혼선을 빚고 있다. 그러므로 '사이시옷'의 교수 - 학습 방안을 세우기 위해서는 무엇보다 '사이시옷'에 관한 국어학적 연구 결과들을 검토함으로써 교수 - 학습 내용에 대한 국어학적 근거를 확 실히 하여야만 한다. 또 '사이시옷'에 대한 국어과 교육의 일차적인 근거가 될 수밖에 없는 맞춤법의 규정에 관해서도 고찰해야만 한다. 이에 따라 본고에서는 음운론적, 형태·통사론적, 의미론적 측면에서 '사이시옷'의 국어학적 연구 결과들을 검토했다. 특히 교육 현장에서 가장 혼란을 빚고 있는 합성어에서의 '사이시옷'의 개재 여부에 관한 문제를 해결하기 위한 방안으로 이 문제를 형태소간 의미 결합의 양상으로 해결하고자 한 신회삼(1989)의 '모체어근 가설'을 원용했다. 맞춤법의 고찰에 있어서는 지금껏 '사이시옷'의 발음과 표기에 관한 '사이시옷'의 규정이 어떻게 변해 왔으며 특히 현행 맞춤법에 있어 '사이시옷'의 규정으로 인해 교육 현장에서 초래하고 있는 문제점들을 고찰했다. 이러한 근거를 바탕으로 '사이시옷' 교수 - 학습의 전략을 세웠다. 먼저 음운론적인 면에서는 '사이시옷'이 결합된 앞 말의 발음을 빨리 닫고 일정한 휴지를 지속시키면서 후두를 긴장시켜 뒷 말의 첫소리를 된소리로 만든다는 것을 교수 - 학습의 내용으로 설정하였다. 그러나 형태·통사론적인 기능에 있어 '사이시옷'이 통사적 결합의 파격을 극복한다는 내용은 '부사+명사'와 같은 특정한 몇 경우에만 한정되므로 이를 교수 - 학습할 경우 학생들로 하여금 오히려 혼란만 초래할 수 있다고 보아 중등학교 국어과의 '사이시옷' 교수 - 학습에서는 다루지 않는 편이 효과적이라고 보았다. 오히려 신회삼(1989)의 의미론 적 접근인 앞 말에 의미의 중심이 있을 경우 의미 구성이 부자연스러우므로 이를 해결하기 위해 사이시옷이 쓰였다고 설명하는 편이 더 효과적이라고 보았다. 의미론적인 면에서는 '모체어근 가설'을 통해 합성어의 '사이시옷' 개재 여부에 관한 문제를 해결할 수 있음을 보였다. 또 이를 통해 '김밥' 등과 같이 현행 국어과 교육에서 문제가 되고 있는 몇 가지 경우의 발음에 관한 해답을 제공받을 수 있었다. 그러나 '모체어근 가설'이 근본적으로 중심 의미(모체어근)의 선택을 토대로 한 것으로서 이러한 선택의 기준이 중등학생들의 경우 불명료함으로 인해 '모체어근 가설'이 교수 - 학습될 경우 오히려 혼란을 초래할 수도 있으므로 이것은 한 가설로서 교사의 일방적인 제시에 의해 설명 되는 것이 효과적이라고 보았다. 교육 방법적인 면에서는 교수 - 학습의 과정이 다른 경험과학적 사실을 다루는 영역과 마찬가지로 탐구 학습의 과정이 되어야 한다는 점, 교수 - 학습의 내용이 학생들의 실제 언어 생활과 직접적으로 관련되어야 한다는 점, 교과서의 다른 영역을 수업의 재제로서 적극 활용하여야 한다는 점을 전략으로 세웠다. 이러한 전략을 바탕으로 실제 중학교 국어과 과정에서 직접 활용될 수 있는 '사이시옷' 의 교수 - 학습 지도안을 작성했다. 마지막에 부록으로 현행 중학교 국어 교과서에 나타난 사잇소리 현상의 용례를 덧붙였다.This is the dissertion of '사이시옷 ' which has been actively studied than any dther fields of national language study. In the mean time, there has been a number of research works to examine the '사이시옷' in a basic number of which the study mostly concentrated on vocal characteristics and grammatical functions. Vocal characteristic means that in the first time close the last consonant of preceding word fast and after adjusting short-period of pause to represent its boundary, reinforce first consonant of accompanying word by compressing the larynx during the stoppage. In addition, it has been considered as the instrument of solving the prevention of vocalization, the theory of 지격촉음 and 통사적 abnormality in grammatical function. In spite of these understandings, there has been an inconsistent instruction in education while no principles are established to make peoples know the function of intervention of regular 사이시옷. This study, hereupon, observes various types of 사이시옷 and their examples appeared since the invention of 훈민정음. Based on the result of observation, it is concluded that 'ㄱ,ㄷ,ㅂ,ㅸ,ㅅ,ㆆ'were acted on the function of entry vocal 촉음 of preceding pronunciation. Also, it is found out that since King Sungjong, many changed forms of 사이시옷 were used in the form of unified 사이시옷. Hangul Spelling System, an institution which revised 'Unified Spelling Rules of Hangul(l993)', regulates that 사이시옷 should be used to mention only the innate language of compound word and not used even if it is heavily pronunciated in a Chinese word. Meanwhile, when divided into two types which are voiced 사이시옷 and vice versa(which is explained in Chapter Three,) the educational instruction on the spot has been done by the following occasions, First, 사이시옷 is voiced when it i) has the possessive meaning in the middle of a preceding subject word and an accompanying word with subjunctive position, ii) considerably includes the meaning of unconjugative adjective in which an accompanying word is a subject and a prededing word modifies it. Contrary, 사이시옷 is not pronounced when i) a prededing word becomes a part of contents which an accompanying word covers, ii) an acconpanying word is converted from a verb or adjective into a noun, iii) it has a characteristic of completely singular noun, not divided into two words. Besides this approach, the researcher observed it by introducing the theory of 'Hypothesis of 모체 Etymon' to try another semantic approach for the 사이시옷 Assuming the compound word equated as N₁+N₂=N₃, if the subject of a compound word is positioned on the part of N₁, grammatically inconsistent main body causes imperfect relationship between two etymons and to settle it, 사이시옷 is inevitably inserted. On the other hand, if the subject of a compound word is positioned on N₂, grammatically consistent main body makes the insertion of 사이시옷 unnecessary. Finally, it is recommended that 사이시옷 should not be used inordinately, observing the rules of usage of 사이시옷 based on Hangul Spelling System. At the same time, it s required that more consistent and efficient instruction of usage should be established n educational field.
본고는 국어과 교육 현장에서 '사이시옷'을 어떻게 가르칠 것인가에 관한 문제를 다루었다. '사이시옷'에 관해서는 지금껏 활발한 논의가 있었음에도 불구하고 아직 이렇다할 만한 의견의 일치가 이루어지지 않은 현실이다. 또 그에 따라 맞춤법의 표기 규정이나 발음 규정도 변해 왔다. 따라서 교육 현장에서는 '사이시옷'의 교육에 있어 많은 혼선을 빚고 있다. 그러므로 '사이시옷'의 교수 - 학습 방안을 세우기 위해서는 무엇보다 '사이시옷'에 관한 국어학적 연구 결과들을 검토함으로써 교수 - 학습 내용에 대한 국어학적 근거를 확 실히 하여야만 한다. 또 '사이시옷'에 대한 국어과 교육의 일차적인 근거가 될 수밖에 없는 맞춤법의 규정에 관해서도 고찰해야만 한다. 이에 따라 본고에서는 음운론적, 형태·통사론적, 의미론적 측면에서 '사이시옷'의 국어학적 연구 결과들을 검토했다. 특히 교육 현장에서 가장 혼란을 빚고 있는 합성어에서의 '사이시옷'의 개재 여부에 관한 문제를 해결하기 위한 방안으로 이 문제를 형태소간 의미 결합의 양상으로 해결하고자 한 신회삼(1989)의 '모체어근 가설'을 원용했다. 맞춤법의 고찰에 있어서는 지금껏 '사이시옷'의 발음과 표기에 관한 '사이시옷'의 규정이 어떻게 변해 왔으며 특히 현행 맞춤법에 있어 '사이시옷'의 규정으로 인해 교육 현장에서 초래하고 있는 문제점들을 고찰했다. 이러한 근거를 바탕으로 '사이시옷' 교수 - 학습의 전략을 세웠다. 먼저 음운론적인 면에서는 '사이시옷'이 결합된 앞 말의 발음을 빨리 닫고 일정한 휴지를 지속시키면서 후두를 긴장시켜 뒷 말의 첫소리를 된소리로 만든다는 것을 교수 - 학습의 내용으로 설정하였다. 그러나 형태·통사론적인 기능에 있어 '사이시옷'이 통사적 결합의 파격을 극복한다는 내용은 '부사+명사'와 같은 특정한 몇 경우에만 한정되므로 이를 교수 - 학습할 경우 학생들로 하여금 오히려 혼란만 초래할 수 있다고 보아 중등학교 국어과의 '사이시옷' 교수 - 학습에서는 다루지 않는 편이 효과적이라고 보았다. 오히려 신회삼(1989)의 의미론 적 접근인 앞 말에 의미의 중심이 있을 경우 의미 구성이 부자연스러우므로 이를 해결하기 위해 사이시옷이 쓰였다고 설명하는 편이 더 효과적이라고 보았다. 의미론적인 면에서는 '모체어근 가설'을 통해 합성어의 '사이시옷' 개재 여부에 관한 문제를 해결할 수 있음을 보였다. 또 이를 통해 '김밥' 등과 같이 현행 국어과 교육에서 문제가 되고 있는 몇 가지 경우의 발음에 관한 해답을 제공받을 수 있었다. 그러나 '모체어근 가설'이 근본적으로 중심 의미(모체어근)의 선택을 토대로 한 것으로서 이러한 선택의 기준이 중등학생들의 경우 불명료함으로 인해 '모체어근 가설'이 교수 - 학습될 경우 오히려 혼란을 초래할 수도 있으므로 이것은 한 가설로서 교사의 일방적인 제시에 의해 설명 되는 것이 효과적이라고 보았다. 교육 방법적인 면에서는 교수 - 학습의 과정이 다른 경험과학적 사실을 다루는 영역과 마찬가지로 탐구 학습의 과정이 되어야 한다는 점, 교수 - 학습의 내용이 학생들의 실제 언어 생활과 직접적으로 관련되어야 한다는 점, 교과서의 다른 영역을 수업의 재제로서 적극 활용하여야 한다는 점을 전략으로 세웠다. 이러한 전략을 바탕으로 실제 중학교 국어과 과정에서 직접 활용될 수 있는 '사이시옷' 의 교수 - 학습 지도안을 작성했다. 마지막에 부록으로 현행 중학교 국어 교과서에 나타난 사잇소리 현상의 용례를 덧붙였다.This is the dissertion of '사이시옷 ' which has been actively studied than any dther fields of national language study. In the mean time, there has been a number of research works to examine the '사이시옷' in a basic number of which the study mostly concentrated on vocal characteristics and grammatical functions. Vocal characteristic means that in the first time close the last consonant of preceding word fast and after adjusting short-period of pause to represent its boundary, reinforce first consonant of accompanying word by compressing the larynx during the stoppage. In addition, it has been considered as the instrument of solving the prevention of vocalization, the theory of 지격촉음 and 통사적 abnormality in grammatical function. In spite of these understandings, there has been an inconsistent instruction in education while no principles are established to make peoples know the function of intervention of regular 사이시옷. This study, hereupon, observes various types of 사이시옷 and their examples appeared since the invention of 훈민정음. Based on the result of observation, it is concluded that 'ㄱ,ㄷ,ㅂ,ㅸ,ㅅ,ㆆ'were acted on the function of entry vocal 촉음 of preceding pronunciation. Also, it is found out that since King Sungjong, many changed forms of 사이시옷 were used in the form of unified 사이시옷. Hangul Spelling System, an institution which revised 'Unified Spelling Rules of Hangul(l993)', regulates that 사이시옷 should be used to mention only the innate language of compound word and not used even if it is heavily pronunciated in a Chinese word. Meanwhile, when divided into two types which are voiced 사이시옷 and vice versa(which is explained in Chapter Three,) the educational instruction on the spot has been done by the following occasions, First, 사이시옷 is voiced when it i) has the possessive meaning in the middle of a preceding subject word and an accompanying word with subjunctive position, ii) considerably includes the meaning of unconjugative adjective in which an accompanying word is a subject and a prededing word modifies it. Contrary, 사이시옷 is not pronounced when i) a prededing word becomes a part of contents which an accompanying word covers, ii) an acconpanying word is converted from a verb or adjective into a noun, iii) it has a characteristic of completely singular noun, not divided into two words. Besides this approach, the researcher observed it by introducing the theory of 'Hypothesis of 모체 Etymon' to try another semantic approach for the 사이시옷 Assuming the compound word equated as N₁+N₂=N₃, if the subject of a compound word is positioned on the part of N₁, grammatically inconsistent main body causes imperfect relationship between two etymons and to settle it, 사이시옷 is inevitably inserted. On the other hand, if the subject of a compound word is positioned on N₂, grammatically consistent main body makes the insertion of 사이시옷 unnecessary. Finally, it is recommended that 사이시옷 should not be used inordinately, observing the rules of usage of 사이시옷 based on Hangul Spelling System. At the same time, it s required that more consistent and efficient instruction of usage should be established n educational field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.