의약품은 일반상품과 다른 특수성으로 ① 의약품은 인간의 고귀한 생명에 관련된 상품으로 안정성과 신뢰성이 높아야 한다 ② 의약품은 체질, 상태, 적응증에 따라 적량, 적시에 복용 또는 사용해야만 효능이 있고, 과용, 오용, 남용을 하게되면 오히려 건강에 해를 끼치는 부작용을 가져온다. ③ 의약품은 구매결정을 소비자 단독으로 결정하는 것이 아니라 전문가인 의사나 약사의 지시, 권유등에 의하므로 이들과 함께 구매결정을 하는 것이라고 할 수 있다. 그러므로 의약품의 포장디자인은 일반상품의 포장디자인과는 달리 고도의 전문성과 특수성이 요구된다. 따라서 의약품의 포장디자인은 의사, 약사, 소비자등에게 정보의 신뢰성, 관리의 용이성, 미의 정서성을 갖도록 제작해야 한다. 이와같은 요구에 부응하여 의약품 포장디자인이 시각적 효과를 표현하는 색채형성으로 구매자로 부터 구매 소구점을 가져올 수 있는 매개체가 되도록 하여야 한다. 따라서 본 논문은 이와 같은 요구를 충족시킬 수 있는 의약품 포장디자인의 색채표현 효과를 연구하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 이론적 방법과 실증적 연구방법을 병용하였다. 이론적 연구방법은 색채심리를 이용한 질병의 색채처방에 관한 색채 병리학적 선행연구를 비롯한 이론적 문헌연구를 살펴 보았다. 실증적 연구방법은 ① 주요 제약회사가 포장색채를 사용하고 있는 것을 확인하기 위하여 11개 효능별로 구분하고 각 효능별로 매상 10위 순위까지로 정하여 170개 품목을 조사 대상으로 하였으며, 색채는 빨강색 (R), 주황색 (0), 노랑색 (f), 녹색 (G), 파랑색 (B), 남색 (...
의약품은 일반상품과 다른 특수성으로 ① 의약품은 인간의 고귀한 생명에 관련된 상품으로 안정성과 신뢰성이 높아야 한다 ② 의약품은 체질, 상태, 적응증에 따라 적량, 적시에 복용 또는 사용해야만 효능이 있고, 과용, 오용, 남용을 하게되면 오히려 건강에 해를 끼치는 부작용을 가져온다. ③ 의약품은 구매결정을 소비자 단독으로 결정하는 것이 아니라 전문가인 의사나 약사의 지시, 권유등에 의하므로 이들과 함께 구매결정을 하는 것이라고 할 수 있다. 그러므로 의약품의 포장디자인은 일반상품의 포장디자인과는 달리 고도의 전문성과 특수성이 요구된다. 따라서 의약품의 포장디자인은 의사, 약사, 소비자등에게 정보의 신뢰성, 관리의 용이성, 미의 정서성을 갖도록 제작해야 한다. 이와같은 요구에 부응하여 의약품 포장디자인이 시각적 효과를 표현하는 색채형성으로 구매자로 부터 구매 소구점을 가져올 수 있는 매개체가 되도록 하여야 한다. 따라서 본 논문은 이와 같은 요구를 충족시킬 수 있는 의약품 포장디자인의 색채표현 효과를 연구하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 이론적 방법과 실증적 연구방법을 병용하였다. 이론적 연구방법은 색채심리를 이용한 질병의 색채처방에 관한 색채 병리학적 선행연구를 비롯한 이론적 문헌연구를 살펴 보았다. 실증적 연구방법은 ① 주요 제약회사가 포장색채를 사용하고 있는 것을 확인하기 위하여 11개 효능별로 구분하고 각 효능별로 매상 10위 순위까지로 정하여 170개 품목을 조사 대상으로 하였으며, 색채는 빨강색 (R), 주황색 (0), 노랑색 (f), 녹색 (G), 파랑색 (B), 남색 (BP), 보라색 (P), 흰색 (W), 흑색 (BL), 금색 (GO), 은색 (51), 회색(GR), 브라운색 (BR), 국방색 (OD)의 14개색을 기준으로 하였다. 이를 확인 조사하기 위하여는 서울 시내 소재하고 있는 70개의 대형 소매약국을 방문하여 효능별의 제품명, 제형, 회사명별로 포장의 바탕색, 주조색, 보조색, 제품명색, 상호색을 실질확인 조사하였으며, 조사 해당품목의 년간 소비액과 시장 점유율을 조사하였다. 조사된 자료를 기초로 하는 시각적 효과 분석은 회수를 기준으로 하는 단순평균 방법과 소비액을 기준으로 하여 가중평균한 방법에 의한 결과분석을 함께 제시하였다. ② 효능별 의약품 포장색채의 기호도 조사를 하기 위하여는 100개의 개국약사를 설문조사 대상으로 정하였으며 조사목적에 적합한 34개의 답변 자료에 의하여 결과 분석하였다. ③ 실질조사에 의한 포장색채와 설문조사에 의한 포장색채 기호도 조사를 비교 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 질병의 색채처방에 관한 연구에서는 E. D. Babbit, J. D. Hessey, C. G. Sander에 의하여 처방된 기본색채를 확인하여 색채의 전통성을 음미하였다. 둘째: 의약품의 효능별 포장색채의 시각적 효과에 관한 실질조사와 색채기호도의 설문조사 결과는 포장색채를 구성하고 있는 주조색, 바탕색, 보조색, 제품명색, 상호명색으로 구분 실행함으로써, 포장색채의 주된 표현이 주조색이지만 바탕색, 보조색, 제품명색, 상호명색도 주조색의 배색에 영향을 미치는 색채 상호작용의 효과를 주는 역할을 하는 것으로서 주조색과 함께 소비자에게 강한 시선을 골 수 있고 생산자에게 경제적 이익을 줄 수 있는 중요한 포장색채 정보를 확보하였다. 그리고 실질조사에 의한 포장색채와 설문조사에 의한 색채기호도 비교분석 결과는 미래 지향적인 의약품 포장디자인의 색채표현 정보를 제공하게 되었다. 또한 설문조사 결과분석에서는 남, 여의 성별에 따라 색채감각을 달리함을 확인하게 되었다. 셋째: 본 연구에서는 포장색채 표현에 있어서의 소비자 구매심리를 움직일 수 있는 방법을 제시 하였다. 그러므로 본 연구가 약업계 발전에 도움이 될 것으로 여겨진다.
의약품은 일반상품과 다른 특수성으로 ① 의약품은 인간의 고귀한 생명에 관련된 상품으로 안정성과 신뢰성이 높아야 한다 ② 의약품은 체질, 상태, 적응증에 따라 적량, 적시에 복용 또는 사용해야만 효능이 있고, 과용, 오용, 남용을 하게되면 오히려 건강에 해를 끼치는 부작용을 가져온다. ③ 의약품은 구매결정을 소비자 단독으로 결정하는 것이 아니라 전문가인 의사나 약사의 지시, 권유등에 의하므로 이들과 함께 구매결정을 하는 것이라고 할 수 있다. 그러므로 의약품의 포장디자인은 일반상품의 포장디자인과는 달리 고도의 전문성과 특수성이 요구된다. 따라서 의약품의 포장디자인은 의사, 약사, 소비자등에게 정보의 신뢰성, 관리의 용이성, 미의 정서성을 갖도록 제작해야 한다. 이와같은 요구에 부응하여 의약품 포장디자인이 시각적 효과를 표현하는 색채형성으로 구매자로 부터 구매 소구점을 가져올 수 있는 매개체가 되도록 하여야 한다. 따라서 본 논문은 이와 같은 요구를 충족시킬 수 있는 의약품 포장디자인의 색채표현 효과를 연구하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 이론적 방법과 실증적 연구방법을 병용하였다. 이론적 연구방법은 색채심리를 이용한 질병의 색채처방에 관한 색채 병리학적 선행연구를 비롯한 이론적 문헌연구를 살펴 보았다. 실증적 연구방법은 ① 주요 제약회사가 포장색채를 사용하고 있는 것을 확인하기 위하여 11개 효능별로 구분하고 각 효능별로 매상 10위 순위까지로 정하여 170개 품목을 조사 대상으로 하였으며, 색채는 빨강색 (R), 주황색 (0), 노랑색 (f), 녹색 (G), 파랑색 (B), 남색 (BP), 보라색 (P), 흰색 (W), 흑색 (BL), 금색 (GO), 은색 (51), 회색(GR), 브라운색 (BR), 국방색 (OD)의 14개색을 기준으로 하였다. 이를 확인 조사하기 위하여는 서울 시내 소재하고 있는 70개의 대형 소매약국을 방문하여 효능별의 제품명, 제형, 회사명별로 포장의 바탕색, 주조색, 보조색, 제품명색, 상호색을 실질확인 조사하였으며, 조사 해당품목의 년간 소비액과 시장 점유율을 조사하였다. 조사된 자료를 기초로 하는 시각적 효과 분석은 회수를 기준으로 하는 단순평균 방법과 소비액을 기준으로 하여 가중평균한 방법에 의한 결과분석을 함께 제시하였다. ② 효능별 의약품 포장색채의 기호도 조사를 하기 위하여는 100개의 개국약사를 설문조사 대상으로 정하였으며 조사목적에 적합한 34개의 답변 자료에 의하여 결과 분석하였다. ③ 실질조사에 의한 포장색채와 설문조사에 의한 포장색채 기호도 조사를 비교 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 질병의 색채처방에 관한 연구에서는 E. D. Babbit, J. D. Hessey, C. G. Sander에 의하여 처방된 기본색채를 확인하여 색채의 전통성을 음미하였다. 둘째: 의약품의 효능별 포장색채의 시각적 효과에 관한 실질조사와 색채기호도의 설문조사 결과는 포장색채를 구성하고 있는 주조색, 바탕색, 보조색, 제품명색, 상호명색으로 구분 실행함으로써, 포장색채의 주된 표현이 주조색이지만 바탕색, 보조색, 제품명색, 상호명색도 주조색의 배색에 영향을 미치는 색채 상호작용의 효과를 주는 역할을 하는 것으로서 주조색과 함께 소비자에게 강한 시선을 골 수 있고 생산자에게 경제적 이익을 줄 수 있는 중요한 포장색채 정보를 확보하였다. 그리고 실질조사에 의한 포장색채와 설문조사에 의한 색채기호도 비교분석 결과는 미래 지향적인 의약품 포장디자인의 색채표현 정보를 제공하게 되었다. 또한 설문조사 결과분석에서는 남, 여의 성별에 따라 색채감각을 달리함을 확인하게 되었다. 셋째: 본 연구에서는 포장색채 표현에 있어서의 소비자 구매심리를 움직일 수 있는 방법을 제시 하였다. 그러므로 본 연구가 약업계 발전에 도움이 될 것으로 여겨진다.
Unlike the common goods (1)Medicine deal ins wi th human life should have high safety and confidence. (2) Being effective when used properly according to the conditions and features of the patient, when used improperly it has side-effects on the patient. (3)The purchase of medicine is determined not...
Unlike the common goods (1)Medicine deal ins wi th human life should have high safety and confidence. (2) Being effective when used properly according to the conditions and features of the patient, when used improperly it has side-effects on the patient. (3)The purchase of medicine is determined not by advice of consumers alone, but by that of experts such as doctors or pharmacists. Therefore the package design of medicine, unlike the common goods one, requires high expertism and specialities. Accordingly the package design of medicine should be manufactured to offer the belief in the information, readiness of management, and emotion of beauty to the consumers. Abiding by this need the package design of medicine should be the media by the color form to express the visual effect, which brings the motive to the buyers. This thesis is aimed at the study of the color expression effect to meet this need of the package design. The method of the study is on the theoretical and experimental. The theoretical method has been in observing philology along with the prestudy of color disease on the color prescription of illness using the color psychology. The experimental method of the study is as follows: (1) In order to make it certain for the main pharmaceutical companies to use the package color we classified 17 effective parts, making 170 examining objects by deciding the sales chart from the first to the 10th degree on each effective field. The color is based on 14 colors: red(R), orange (0), yellow(Y), green(G), blue(B), blue purple(BP), purple(P), white(W), black(BL), gold(GO), silver(SI), gray(GR), brown(BR), and olive drab(OD). By visiting 70 big dealers in the city of Seoul, we examined the base color, the main color, and the side color, of the package. each for the name of companies and the sum of yearly consumption and the market sales rate of the examined items. The visual effect analysis examined is presented wi th the simple average method based on the times and the multiple average method based on the sum of consumption. (2) In order to examine the medicine package design preference on effect we had 100 drug stores for questionnaires, and on the 34 resulting answers fit to the examining object we analyzed the result. (3) We comparatively analyzed the package color preference by questionnaires and practical examining. The summary of the result is as follows: (1) In the study on the color prescription of illness, we savored the color tradition making use of the base color prescribed by E. D. Babbit, J. D. Hessey, and C. G. Sander. (2) The practical examining on the visual effectiveness of the effect ive package color of medicine is practiced by dividing into the main color, the base color, the subsidiary color, the goods title color, and the color of a firm name, thereby we obtained the information of the important package color which has an effect on the harmony of color, giving a strong eye-appeal ing to the consumers, an economic benefit to the manufacturers. And the result of the comparative analysis of color preference by questionnaire, and the package color by practical examining affect the informal ion of the color express iou of future-oriented medicine package design. And we made it sure that the male and the female are different in their color sense. (3) This study presented the method which could affect the psychology of the consumers in the expression of the package color. Therefore, this will help with the development of pharmaceutical business.
Unlike the common goods (1)Medicine deal ins wi th human life should have high safety and confidence. (2) Being effective when used properly according to the conditions and features of the patient, when used improperly it has side-effects on the patient. (3)The purchase of medicine is determined not by advice of consumers alone, but by that of experts such as doctors or pharmacists. Therefore the package design of medicine, unlike the common goods one, requires high expertism and specialities. Accordingly the package design of medicine should be manufactured to offer the belief in the information, readiness of management, and emotion of beauty to the consumers. Abiding by this need the package design of medicine should be the media by the color form to express the visual effect, which brings the motive to the buyers. This thesis is aimed at the study of the color expression effect to meet this need of the package design. The method of the study is on the theoretical and experimental. The theoretical method has been in observing philology along with the prestudy of color disease on the color prescription of illness using the color psychology. The experimental method of the study is as follows: (1) In order to make it certain for the main pharmaceutical companies to use the package color we classified 17 effective parts, making 170 examining objects by deciding the sales chart from the first to the 10th degree on each effective field. The color is based on 14 colors: red(R), orange (0), yellow(Y), green(G), blue(B), blue purple(BP), purple(P), white(W), black(BL), gold(GO), silver(SI), gray(GR), brown(BR), and olive drab(OD). By visiting 70 big dealers in the city of Seoul, we examined the base color, the main color, and the side color, of the package. each for the name of companies and the sum of yearly consumption and the market sales rate of the examined items. The visual effect analysis examined is presented wi th the simple average method based on the times and the multiple average method based on the sum of consumption. (2) In order to examine the medicine package design preference on effect we had 100 drug stores for questionnaires, and on the 34 resulting answers fit to the examining object we analyzed the result. (3) We comparatively analyzed the package color preference by questionnaires and practical examining. The summary of the result is as follows: (1) In the study on the color prescription of illness, we savored the color tradition making use of the base color prescribed by E. D. Babbit, J. D. Hessey, and C. G. Sander. (2) The practical examining on the visual effectiveness of the effect ive package color of medicine is practiced by dividing into the main color, the base color, the subsidiary color, the goods title color, and the color of a firm name, thereby we obtained the information of the important package color which has an effect on the harmony of color, giving a strong eye-appeal ing to the consumers, an economic benefit to the manufacturers. And the result of the comparative analysis of color preference by questionnaire, and the package color by practical examining affect the informal ion of the color express iou of future-oriented medicine package design. And we made it sure that the male and the female are different in their color sense. (3) This study presented the method which could affect the psychology of the consumers in the expression of the package color. Therefore, this will help with the development of pharmaceutical business.
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