우리나라의 의료보험제도는 법제정이후 경제개발 우선의 정부정책에 따라 14년후 인 1977년에 지불능력이 있는 대기업을 중심으로 사회보험방식으로 시행되기 시작했다.
정책의 결정, 시행과정에서 국민의 의사가 배제된 채 정부의 의지와 경제성장에 따른 과실로 만들어진 제도는 급속하게 확대되어져 다른 나라에서는 예를 찾아볼 수 없는 단기간에 전국민을 가입대상자로 하게 되었으나 양적인 팽창에 비하여 제공되는 급여의 수준이나 의료의 질은 충분하지 못하였다.
의료인력의 대도시 편중현상, 의료보험 종별간의 재정격차 진료수가와 의료보험강제지정제에 따른 의료계와의 마찰, 일차 진료기관의 불충분성 또는 신뢰도 저하에 따른 대학병원으로의 진료집중, 과도한 본인부담금, 의료보험 관리체계에 대한 국민적 갈등, 농어촌 지역의 의료접근의 어려움 등에 관한 문제가 끊임없이 제기되고 있으며 제도자체의 불충분성에 대한 사회전체의 불만이 높은 편이다.
특히 재정적 측면에서 보완정책은 시급한 현실이며 단순히 가용자원이 있는 것으로 평가되는 직장의료보험의 적립금이나 흑자분을 이용하여 근로자에게 부담을 전가시키려는 정책은 검토되어져야 한다.
의료인력과 자원의 적절한 배분 지역자체 내에서의 1차 보건의료정책 ...
우리나라의 의료보험제도는 법제정이후 경제개발 우선의 정부정책에 따라 14년후 인 1977년에 지불능력이 있는 대기업을 중심으로 사회보험방식으로 시행되기 시작했다.
정책의 결정, 시행과정에서 국민의 의사가 배제된 채 정부의 의지와 경제성장에 따른 과실로 만들어진 제도는 급속하게 확대되어져 다른 나라에서는 예를 찾아볼 수 없는 단기간에 전국민을 가입대상자로 하게 되었으나 양적인 팽창에 비하여 제공되는 급여의 수준이나 의료의 질은 충분하지 못하였다.
의료인력의 대도시 편중현상, 의료보험 종별간의 재정격차 진료수가와 의료보험강제지정제에 따른 의료계와의 마찰, 일차 진료기관의 불충분성 또는 신뢰도 저하에 따른 대학병원으로의 진료집중, 과도한 본인부담금, 의료보험 관리체계에 대한 국민적 갈등, 농어촌 지역의 의료접근의 어려움 등에 관한 문제가 끊임없이 제기되고 있으며 제도자체의 불충분성에 대한 사회전체의 불만이 높은 편이다.
특히 재정적 측면에서 보완정책은 시급한 현실이며 단순히 가용자원이 있는 것으로 평가되는 직장의료보험의 적립금이나 흑자분을 이용하여 근로자에게 부담을 전가시키려는 정책은 검토되어져야 한다.
의료인력과 자원의 적절한 배분 지역자체 내에서의 1차 보건의료정책 결정구조, 주민과 근로자가 직접 의료보험의 운영에 참여할 수 있는 방안, 불합리성이 지적된 진료비 지불제도 및 심사기구 등에 대하여 정부의 권한을 대폭 축소 또는 이양 등을 통한 합리적 운영의 기틀이 만들어져야 하며 특히 의료보험조합의 운영권을 정부로부터 독립할 수 있도록 보장하고 결쟁을 통하여 자립적 운영구조를 가질 수 있도록 하여야 한다.
의료비에 대한 가계지출이 확대될 것으로 보여지는 지금의 과도한 본인부담제도를 개선하여 실질적인 사회보험방식의 국민건강권 확보를 위하여 정부재정지출 규모를 확대하고 지역의료보험조합의 취약한 보험재정의 확충과 불공한 보험료 부과방식을 개선하기 위해 국민소득파악율을 높여 소득 중심의 보험료를 책정 하도록 하여야 한다.
우리나라의 의료보험제도는 법제정이후 경제개발 우선의 정부정책에 따라 14년후 인 1977년에 지불능력이 있는 대기업을 중심으로 사회보험방식으로 시행되기 시작했다.
정책의 결정, 시행과정에서 국민의 의사가 배제된 채 정부의 의지와 경제성장에 따른 과실로 만들어진 제도는 급속하게 확대되어져 다른 나라에서는 예를 찾아볼 수 없는 단기간에 전국민을 가입대상자로 하게 되었으나 양적인 팽창에 비하여 제공되는 급여의 수준이나 의료의 질은 충분하지 못하였다.
의료인력의 대도시 편중현상, 의료보험 종별간의 재정격차 진료수가와 의료보험강제지정제에 따른 의료계와의 마찰, 일차 진료기관의 불충분성 또는 신뢰도 저하에 따른 대학병원으로의 진료집중, 과도한 본인부담금, 의료보험 관리체계에 대한 국민적 갈등, 농어촌 지역의 의료접근의 어려움 등에 관한 문제가 끊임없이 제기되고 있으며 제도자체의 불충분성에 대한 사회전체의 불만이 높은 편이다.
특히 재정적 측면에서 보완정책은 시급한 현실이며 단순히 가용자원이 있는 것으로 평가되는 직장의료보험의 적립금이나 흑자분을 이용하여 근로자에게 부담을 전가시키려는 정책은 검토되어져야 한다.
의료인력과 자원의 적절한 배분 지역자체 내에서의 1차 보건의료정책 결정구조, 주민과 근로자가 직접 의료보험의 운영에 참여할 수 있는 방안, 불합리성이 지적된 진료비 지불제도 및 심사기구 등에 대하여 정부의 권한을 대폭 축소 또는 이양 등을 통한 합리적 운영의 기틀이 만들어져야 하며 특히 의료보험조합의 운영권을 정부로부터 독립할 수 있도록 보장하고 결쟁을 통하여 자립적 운영구조를 가질 수 있도록 하여야 한다.
의료비에 대한 가계지출이 확대될 것으로 보여지는 지금의 과도한 본인부담제도를 개선하여 실질적인 사회보험방식의 국민건강권 확보를 위하여 정부재정지출 규모를 확대하고 지역의료보험조합의 취약한 보험재정의 확충과 불공한 보험료 부과방식을 개선하기 위해 국민소득파악율을 높여 소득 중심의 보험료를 책정 하도록 하여야 한다.
Our Health care system was put in action in 1977, 14 years after the insurance law was established due to our country's economy tirst policy. It was enacted mainly on large corporations who could afford the cost in forms of social insurance.
The system, which was made without the people's understand...
Our Health care system was put in action in 1977, 14 years after the insurance law was established due to our country's economy tirst policy. It was enacted mainly on large corporations who could afford the cost in forms of social insurance.
The system, which was made without the people's understandings in the trial and decision of the government's policy, and which was a mistaken child of the rapid economic growth, expanded at an incredible rate and soon had the whole nation as it's members, which is a case that cannot be seen in the history of other country's medical insurance systems. But on the other hand, the quality of the medical service and the pay was not enough compared to the rapid growth in the numbers of it's members.
Questions about the concentration of the medical human power to large cities, conflicts with the medical society on the financial differentials of the many kinds of medical insurances and on the forceful insurancing, the lack of hospitals or the concentration of the patients to university hospitals because of the loss of confidence in the normal hospitals, high cost, the people's conflicts on the medical insurance administration, the difficulty of providing medical services to farming and fishing areas is being continuously raised and the society is generally discontent with the incompleteness of the system itself.
The corrections on the financial side of the system is especially in need, and the policy to use funds from the laborer's medical insurances and putting pressure on the working man must be looked over.
Reasonable management of the medical insurance system must be accomplished through the appropriate distributions of the medical human power and resources, the local first stage health-medical policy decision, plans to include the citizens and the workers in the management of the medical insurance system, the reduction of the government's power in the unreasonable medical treatment payment system. Especially, the medical insurance guild's management must be independent from the government and should be allowed competition in order to achieve self-reliance.
Since the increase of the family's medical payments seems due, the high self payment system must be corrected so that the government increases the funds for medical services for the nation's health. Finally, the government has to maximize it's revenue researching ability and base the medical insurance funds on the nation's revenue to supplement the financially weak local medical insurance guild and correct the unjust medical insurance payment system.
Our Health care system was put in action in 1977, 14 years after the insurance law was established due to our country's economy tirst policy. It was enacted mainly on large corporations who could afford the cost in forms of social insurance.
The system, which was made without the people's understandings in the trial and decision of the government's policy, and which was a mistaken child of the rapid economic growth, expanded at an incredible rate and soon had the whole nation as it's members, which is a case that cannot be seen in the history of other country's medical insurance systems. But on the other hand, the quality of the medical service and the pay was not enough compared to the rapid growth in the numbers of it's members.
Questions about the concentration of the medical human power to large cities, conflicts with the medical society on the financial differentials of the many kinds of medical insurances and on the forceful insurancing, the lack of hospitals or the concentration of the patients to university hospitals because of the loss of confidence in the normal hospitals, high cost, the people's conflicts on the medical insurance administration, the difficulty of providing medical services to farming and fishing areas is being continuously raised and the society is generally discontent with the incompleteness of the system itself.
The corrections on the financial side of the system is especially in need, and the policy to use funds from the laborer's medical insurances and putting pressure on the working man must be looked over.
Reasonable management of the medical insurance system must be accomplished through the appropriate distributions of the medical human power and resources, the local first stage health-medical policy decision, plans to include the citizens and the workers in the management of the medical insurance system, the reduction of the government's power in the unreasonable medical treatment payment system. Especially, the medical insurance guild's management must be independent from the government and should be allowed competition in order to achieve self-reliance.
Since the increase of the family's medical payments seems due, the high self payment system must be corrected so that the government increases the funds for medical services for the nation's health. Finally, the government has to maximize it's revenue researching ability and base the medical insurance funds on the nation's revenue to supplement the financially weak local medical insurance guild and correct the unjust medical insurance payment system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.