본 논문은 사티(Erik Satie, 1866-1925)의 작품들을 통해 사티 음악의 특징을 살펴보고, 그의 음악사적 위치를 재조명하고자 한 것이다. 19세기말에서 20세기초까지의 프랑스 예술계는 근대에서 현대로 넘어가는 중요한 과도기적인 상황에 놓여 있었다. 이러한 시대적 상황을 배경으로 음악활동을 펼쳤던 사티의 생애와 그의 작품 전반에 나타나는 특징적인 요소를 살펴보고, 그의 작품활동 시기를 3기로 나누어 그 작품들 중 시기별로 선곡된 <3개의 짐노페디(3 Gynnope´dises, 1888)>, <스포츠와 오락(Sports et divertissements, 1914)>, <5개의 녹턴(5 Nocturnes, 1919)>의 분석을 통해 사티 음악에 대한 이해를 돕고자 한다. <3개의 짐노페디>, <스포츠와 오락>, <5개의 녹턴>의 세 곡들을 통해 알아본 사티 음악의 전반적인 특징은 단순한 선율과 리듬의 구성, 병진행, 동형진행, 오스티나토 음형, 교회선법, 4도구성 음정의 사용 등이다. 이러한 사티 음악의 특징들은 제1기에 이미 구체화되어 제2기, ...
본 논문은 사티(Erik Satie, 1866-1925)의 작품들을 통해 사티 음악의 특징을 살펴보고, 그의 음악사적 위치를 재조명하고자 한 것이다. 19세기말에서 20세기초까지의 프랑스 예술계는 근대에서 현대로 넘어가는 중요한 과도기적인 상황에 놓여 있었다. 이러한 시대적 상황을 배경으로 음악활동을 펼쳤던 사티의 생애와 그의 작품 전반에 나타나는 특징적인 요소를 살펴보고, 그의 작품활동 시기를 3기로 나누어 그 작품들 중 시기별로 선곡된 <3개의 짐노페디(3 Gynnope´dises, 1888)>, <스포츠와 오락(Sports et divertissements, 1914)>, <5개의 녹턴(5 Nocturnes, 1919)>의 분석을 통해 사티 음악에 대한 이해를 돕고자 한다. <3개의 짐노페디>, <스포츠와 오락>, <5개의 녹턴>의 세 곡들을 통해 알아본 사티 음악의 전반적인 특징은 단순한 선율과 리듬의 구성, 병진행, 동형진행, 오스티나토 음형, 교회선법, 4도구성 음정의 사용 등이다. 이러한 사티 음악의 특징들은 제1기에 이미 구체화되어 제2기, 제3기에 걸쳐 나타난다. 제2기의 작품에서는 <스포츠와 오락>에서 알 수 있듯이 익살스러운 표제와 구체적인 악상기호의 사용으로 사티의 음악을 더욱 독특하게 하였고 제3기에는 피아노 음악뿐 아니라 다양한 장르의 음악을 작곡하였고 기계 음의 사용, 재즈의 도입 등 여러 가지 새로운 시도들을 하였다. 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)와 동시대의 작곡가인 사티는 제1차 세계대전이 일어나기 전에 이미 우아한 분위기와 감각적인 색채를 중요시했던 인상주의의 음악이 아닌 가식적인 장식을 배제하고 간결하고 정확하며 객관적인 음악을 추구하였다. 예술품의 가치를 객관적으로 평가하려는 움직임은 제1차 세계대전 후에 나타난 것으로, 사티는 선구자적인 위치에 있었음을 알 수 있다. 사티의 작품은 입체주의적이고 신비주의적이며 초현실주의적이고 신고전주의적인 양상을 띠고 있다. 그리고 그의 작품들은 후에 구체음악과 Minimalism을 예견하였고, 프랑스 6인조와 나아가 케이지(John Cage, 1912-1993)와 같은 작곡가들에게까지 많은 영향을 주었다.
본 논문은 사티(Erik Satie, 1866-1925)의 작품들을 통해 사티 음악의 특징을 살펴보고, 그의 음악사적 위치를 재조명하고자 한 것이다. 19세기말에서 20세기초까지의 프랑스 예술계는 근대에서 현대로 넘어가는 중요한 과도기적인 상황에 놓여 있었다. 이러한 시대적 상황을 배경으로 음악활동을 펼쳤던 사티의 생애와 그의 작품 전반에 나타나는 특징적인 요소를 살펴보고, 그의 작품활동 시기를 3기로 나누어 그 작품들 중 시기별로 선곡된 <3개의 짐노페디(3 Gynnope´dises, 1888)>, <스포츠와 오락(Sports et divertissements, 1914)>, <5개의 녹턴(5 Nocturnes, 1919)>의 분석을 통해 사티 음악에 대한 이해를 돕고자 한다. <3개의 짐노페디>, <스포츠와 오락>, <5개의 녹턴>의 세 곡들을 통해 알아본 사티 음악의 전반적인 특징은 단순한 선율과 리듬의 구성, 병진행, 동형진행, 오스티나토 음형, 교회선법, 4도구성 음정의 사용 등이다. 이러한 사티 음악의 특징들은 제1기에 이미 구체화되어 제2기, 제3기에 걸쳐 나타난다. 제2기의 작품에서는 <스포츠와 오락>에서 알 수 있듯이 익살스러운 표제와 구체적인 악상기호의 사용으로 사티의 음악을 더욱 독특하게 하였고 제3기에는 피아노 음악뿐 아니라 다양한 장르의 음악을 작곡하였고 기계 음의 사용, 재즈의 도입 등 여러 가지 새로운 시도들을 하였다. 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)와 동시대의 작곡가인 사티는 제1차 세계대전이 일어나기 전에 이미 우아한 분위기와 감각적인 색채를 중요시했던 인상주의의 음악이 아닌 가식적인 장식을 배제하고 간결하고 정확하며 객관적인 음악을 추구하였다. 예술품의 가치를 객관적으로 평가하려는 움직임은 제1차 세계대전 후에 나타난 것으로, 사티는 선구자적인 위치에 있었음을 알 수 있다. 사티의 작품은 입체주의적이고 신비주의적이며 초현실주의적이고 신고전주의적인 양상을 띠고 있다. 그리고 그의 작품들은 후에 구체음악과 Minimalism을 예견하였고, 프랑스 6인조와 나아가 케이지(John Cage, 1912-1993)와 같은 작곡가들에게까지 많은 영향을 주었다.
The purpose of this study is to examine the features of Satie's music and highlight his position in musical history through Satie's works. The French artistic community from late 19th century to early 20th century places in an important turning point from the modem and to contemporary music. Under t...
The purpose of this study is to examine the features of Satie's music and highlight his position in musical history through Satie's works. The French artistic community from late 19th century to early 20th century places in an important turning point from the modem and to contemporary music. Under the background of the times, this study looks into characterized factors indicated in his whole works by dividings Satie's life and work acting periods into 3 terms, tries to give a help in understanding Satie's musics of his works by the times, , , . Overall features of Satie's music examined through 3 musical composition are simple composition of melody and rhythm, parallelism, sequence, music form of ostinato, mode, use of 4th degree interval and so on. These features of Satie's music are already given shape to in the first period, shown through the second and third periods. As understood in of the second works, he much more made peculiar his music by using humorous programs, and symbols of concrete musical motif, composed many genres of musics includings piano pieces, and made many new attempts such as use of mechanical sound and introduction of jazz in the third period. Satie, the contemporary composer of Debussy, further ahead of the out-break of the World War I, abandoned false decoration. not belonging to the impressionistic music having placed emphasis on graceful atmosphere and sensible colors, pursued simple, accurate and objective music. It is found that Satie was in a position of pioneer as the movement to objectively evaluate the value of artistic work appeared after the World War I In Satie's works, we can find the cubic, mystical, surrealistic, neo-classical looks. Also his works predicted subsequent music concrete and minimalism, furthermore, had much effect on French 'Les six' and many composers like Cage.
The purpose of this study is to examine the features of Satie's music and highlight his position in musical history through Satie's works. The French artistic community from late 19th century to early 20th century places in an important turning point from the modem and to contemporary music. Under the background of the times, this study looks into characterized factors indicated in his whole works by dividings Satie's life and work acting periods into 3 terms, tries to give a help in understanding Satie's musics of his works by the times, , , . Overall features of Satie's music examined through 3 musical composition are simple composition of melody and rhythm, parallelism, sequence, music form of ostinato, mode, use of 4th degree interval and so on. These features of Satie's music are already given shape to in the first period, shown through the second and third periods. As understood in of the second works, he much more made peculiar his music by using humorous programs, and symbols of concrete musical motif, composed many genres of musics includings piano pieces, and made many new attempts such as use of mechanical sound and introduction of jazz in the third period. Satie, the contemporary composer of Debussy, further ahead of the out-break of the World War I, abandoned false decoration. not belonging to the impressionistic music having placed emphasis on graceful atmosphere and sensible colors, pursued simple, accurate and objective music. It is found that Satie was in a position of pioneer as the movement to objectively evaluate the value of artistic work appeared after the World War I In Satie's works, we can find the cubic, mystical, surrealistic, neo-classical looks. Also his works predicted subsequent music concrete and minimalism, furthermore, had much effect on French 'Les six' and many composers like Cage.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.