이 글은 고등학교 문학 수업 시간에 '윤동주 시를 어떻게 가르칠 것인가'라는 실천적 고민을 바탕으로, 특정 작가와 작품에 대한 구체적인 시 교육 방법론의 한 모형을 만들어 보고자 하는 목적에서 씌어졌다. 윤동주는 늘 자신의 내면을 응시하면서 스스로의 부족한 점에 대해 부끄러워하며 '어떻게 살 것인가'를 고민한 반성적 인식의 시인이었다. 또 시에 드러난 시인의 고뇌와 자기 희생의 결단이 실제 삶에서 그대로 실현되었다는 점에서 '시와 삶의 일치'라는 보기 드문 극적 요소를 제공해 주고 있는 시인이기도 하다. 그러므로, 자신과 이웃, ...
이 글은 고등학교 문학 수업 시간에 '윤동주 시를 어떻게 가르칠 것인가'라는 실천적 고민을 바탕으로, 특정 작가와 작품에 대한 구체적인 시 교육 방법론의 한 모형을 만들어 보고자 하는 목적에서 씌어졌다. 윤동주는 늘 자신의 내면을 응시하면서 스스로의 부족한 점에 대해 부끄러워하며 '어떻게 살 것인가'를 고민한 반성적 인식의 시인이었다. 또 시에 드러난 시인의 고뇌와 자기 희생의 결단이 실제 삶에서 그대로 실현되었다는 점에서 '시와 삶의 일치'라는 보기 드문 극적 요소를 제공해 주고 있는 시인이기도 하다. 그러므로, 자신과 이웃, 민족의 삶에 대한 진지한 성찰과 고뇌가 사라져가고 있는 오늘의 고등학교 문학 교실에서 윤동주의 시를 이해하고 감상하는 것은 특별한 윤리적·미학적 효용을 가진다고 볼 수 있다. 윤동주의 작품은 현행 18종의 문학 교과서 중 16개의 교과서에서 다루어지고 있다. 그의 작품은 「참회록」을 비롯하여 다섯 편의 시가 각각의 교과서에 한 편씩 실려 있다. 그런데 이렇게 개별 교과서에 실린 작품 한두 편의 감상만으로 윤동주의 시 세계를 이해하는 데는 적지 않은 한계가 있다. 교과서의 단원별 체제와 주어진 시수에 맞추어 수업을 진행할 경우 기껏해야 한두 시간에 한두 편 정도의 단편적 감상에 그치고 말 것이기 때문이다. 따라서 이 글에서는 작품 감상에 유용하다고 여겨지는 작품들을 추가하여 종합적 감상에 이르게 하는 방법을 취하였다. 본 연구는 교육 과정 운영에 있어서 문학 교사가 구상하는 학습 목표에 맞게 교과서의 특정 단원이나 작품을 선별, 또는 배제하여 학습 활동을 재구조화 하는 선택적 학습 방법을 시도하고 있다. 이와 같은 학습 방법의 원리에 따라 이 글에서는 문학 비평계의 연구 성과와 문학교육학의 이론적 성과를 결합시켜 실제 수업에 적용할 수 있는 감상 모형을 만들어 내고자 하였다. 이에 따라 수업의 내용은 (1) 시적 화자를 중심으로 한 감상, (2) 시인의 생애와 관련한 감상, (3) 쟁점을 중심으로 한 감상으로 나누었으며, 이는 각각 텍스트 중심, 학습자 중심, 사회문화적 맥락 중심의 교육과정적 접근 방법으로 진행된다. (1) '시적 화자를 중심으로 한 감상'에서는 텍스트 상호성의 원리에 따라 2개씩의 작품을 비교 분석하여 모두 10작품을 감상함으로써 윤동주 시에 나타난 보편적 인식 구조를 탐구함을 목표로 삼았다. 이는 텍스트 중심의 접근방법에 해당한다. (2) '시인의 생애와 관련한 감상'은 텍스트를 시인의 삶과 관련시켜 감상하게 한 후, 학습자로 하여금 '너라면 어떻게 할 것인가'를 생각하는 추체험 과정에 몰입하게 하는 데에 목표를 두었다. 이 과정에서 학습자는 비평적 글쓰기로 시인과 교감하게 되는데, 이는 학습자 중심의 접근 방법에 해당한다. (3) '쟁점을 위주로 한 감상'에서는 윤동주 시 연구에서 논란이 되어 왔던 '저항성 여부'를 주제로 하여 학습자가 토론 과정에 직접 참여하게 한다. 당대의 사회상을 이해하고 민족과 개인의 관계를 생각해 보게 함으로써 학습자의 인식과 판단을 심화시키게 하는데 목표를 둔다. 이는 사회문화적 맥락 중심의 접근 방법에 해당한다. 위와 같은 내용과 과정을 통하여 시 교육의 현장에서 실제로 응용할 수 있는 시 감상법 모형을 탐색하였다. 이밖에도 '한용운', '김소월' 등 특정 작가와 작품에 대한 '독법'이나 '감상법'이 정형화된다면 교육과정 운영상의 제한을 뛰어 넘어 집중적으로 한 시인의 작품을 이해 감상하는데 도움이 될 것이다. 이런 의미에서 본 연구는 시 교육 방법론의 각론에 해당한다.
이 글은 고등학교 문학 수업 시간에 '윤동주 시를 어떻게 가르칠 것인가'라는 실천적 고민을 바탕으로, 특정 작가와 작품에 대한 구체적인 시 교육 방법론의 한 모형을 만들어 보고자 하는 목적에서 씌어졌다. 윤동주는 늘 자신의 내면을 응시하면서 스스로의 부족한 점에 대해 부끄러워하며 '어떻게 살 것인가'를 고민한 반성적 인식의 시인이었다. 또 시에 드러난 시인의 고뇌와 자기 희생의 결단이 실제 삶에서 그대로 실현되었다는 점에서 '시와 삶의 일치'라는 보기 드문 극적 요소를 제공해 주고 있는 시인이기도 하다. 그러므로, 자신과 이웃, 민족의 삶에 대한 진지한 성찰과 고뇌가 사라져가고 있는 오늘의 고등학교 문학 교실에서 윤동주의 시를 이해하고 감상하는 것은 특별한 윤리적·미학적 효용을 가진다고 볼 수 있다. 윤동주의 작품은 현행 18종의 문학 교과서 중 16개의 교과서에서 다루어지고 있다. 그의 작품은 「참회록」을 비롯하여 다섯 편의 시가 각각의 교과서에 한 편씩 실려 있다. 그런데 이렇게 개별 교과서에 실린 작품 한두 편의 감상만으로 윤동주의 시 세계를 이해하는 데는 적지 않은 한계가 있다. 교과서의 단원별 체제와 주어진 시수에 맞추어 수업을 진행할 경우 기껏해야 한두 시간에 한두 편 정도의 단편적 감상에 그치고 말 것이기 때문이다. 따라서 이 글에서는 작품 감상에 유용하다고 여겨지는 작품들을 추가하여 종합적 감상에 이르게 하는 방법을 취하였다. 본 연구는 교육 과정 운영에 있어서 문학 교사가 구상하는 학습 목표에 맞게 교과서의 특정 단원이나 작품을 선별, 또는 배제하여 학습 활동을 재구조화 하는 선택적 학습 방법을 시도하고 있다. 이와 같은 학습 방법의 원리에 따라 이 글에서는 문학 비평계의 연구 성과와 문학교육학의 이론적 성과를 결합시켜 실제 수업에 적용할 수 있는 감상 모형을 만들어 내고자 하였다. 이에 따라 수업의 내용은 (1) 시적 화자를 중심으로 한 감상, (2) 시인의 생애와 관련한 감상, (3) 쟁점을 중심으로 한 감상으로 나누었으며, 이는 각각 텍스트 중심, 학습자 중심, 사회문화적 맥락 중심의 교육과정적 접근 방법으로 진행된다. (1) '시적 화자를 중심으로 한 감상'에서는 텍스트 상호성의 원리에 따라 2개씩의 작품을 비교 분석하여 모두 10작품을 감상함으로써 윤동주 시에 나타난 보편적 인식 구조를 탐구함을 목표로 삼았다. 이는 텍스트 중심의 접근방법에 해당한다. (2) '시인의 생애와 관련한 감상'은 텍스트를 시인의 삶과 관련시켜 감상하게 한 후, 학습자로 하여금 '너라면 어떻게 할 것인가'를 생각하는 추체험 과정에 몰입하게 하는 데에 목표를 두었다. 이 과정에서 학습자는 비평적 글쓰기로 시인과 교감하게 되는데, 이는 학습자 중심의 접근 방법에 해당한다. (3) '쟁점을 위주로 한 감상'에서는 윤동주 시 연구에서 논란이 되어 왔던 '저항성 여부'를 주제로 하여 학습자가 토론 과정에 직접 참여하게 한다. 당대의 사회상을 이해하고 민족과 개인의 관계를 생각해 보게 함으로써 학습자의 인식과 판단을 심화시키게 하는데 목표를 둔다. 이는 사회문화적 맥락 중심의 접근 방법에 해당한다. 위와 같은 내용과 과정을 통하여 시 교육의 현장에서 실제로 응용할 수 있는 시 감상법 모형을 탐색하였다. 이밖에도 '한용운', '김소월' 등 특정 작가와 작품에 대한 '독법'이나 '감상법'이 정형화된다면 교육과정 운영상의 제한을 뛰어 넘어 집중적으로 한 시인의 작품을 이해 감상하는데 도움이 될 것이다. 이런 의미에서 본 연구는 시 교육 방법론의 각론에 해당한다.
This study is designed to find out a model of teaching poetry written by specific poets, based on the practical consideration of the question 'What is the proper method of teaching the poems of Yoon Dong Ju in our high school literature class?' Yoon Dong Ju was the self-introspecting poet who contin...
This study is designed to find out a model of teaching poetry written by specific poets, based on the practical consideration of the question 'What is the proper method of teaching the poems of Yoon Dong Ju in our high school literature class?' Yoon Dong Ju was the self-introspecting poet who continually pursued the righteous life, gazing at his inner life and ashamed of his weaknesses. His life itself represented a dramatic example of 'agreement of poetry and poet's life', which was acquired after the poets anguish and self-sacrifice. In the present society where self-reflection and anguish about individuals and national consciousness are disappearing, it is essential for our students to comprehend and appreciate the poetry of Yoon Dong Ju in the course of high school literature. The poems of Yoon Dong Ju are found in sixteen authorized textbooks out of eighteen used in the present literature classes. One of the five poems including 'Confessions' is found in these sixteen textbooks respectively. But, if we are to understand his works by reading only a few poems in the textbooks, there are apparently some limits to understand the world of the poet, Yoon Dong Ju. In other words, if the literature classes are completely scheduled to the given curriculum, the poems are sure to be appreciated only fragmentally. To overcome this limit, this study chooses a method in which significant poems are added for synthetic appreciation. A selective learning method are chosen and teachers of literature classes have a right to make a restructuring plan through which they can include or exclude some of the chapters or works in the textbooks. Based on the achievement of literary criticism and literature education theory, this study explores to make an appreciation model that can be applied to practical learning situations. Accordingly, contents of curriculum are divided into (1) appreciation focused on the poetic narrator (2) appreciation related with the poet s life (3) appreciation focused on the point of issue. These appreciation methods are pursued through text-centered, learner-centered, and socioculture-centered approaches. (1) 'Appreciation focused on the poetic narrator' is done according to the intertextual principle. Comparative analysis of two poems is made in order to find out the universal cognitive structure represented in the poems of Yoon Dong Ju. The total of the used poems is ten, and this kind of appreciation is done through the text-centered approach. (2) 'Appreciation related with the poets life' is done by appreciating poems with a relationship to the poets life. This method is to make students be immersed in the life of the poet and follow the experience of the poet, asking themselves, 'What would you do if you were the poet?' In this process of critical writing, learners can experience a rapport with the poet, which is obtained by a learner-centered approach. (3) 'Appreciation focused on the point of issue' is done by making learners participate in the practical discussion. The main issue of the discussion is 'Is there a factor of resistance in the poems of Yoon dong Ju?', which have raised a hot dispute. The purpose of this method is to help learners to understand the social conditions of those days and fully comprehend the relationships between individuals and a nation, and finally deepen the learners cognition and judgment. This can be said a socioculture-centered approach. Through these contents and procedures, this investigation is made on the purpose of being applied to the field of poetry education. In addition to this investigation, standardization of the method of reading or appreciating the specific poets such as 'Han Yong Un' or 'Kim So Wol' and their works are needed. If it can be gained, this model of appreciating poetry can exceed the limit of curriculum. In this sense, this study can be a practical step to the whole theory of poetry teaching methods.
This study is designed to find out a model of teaching poetry written by specific poets, based on the practical consideration of the question 'What is the proper method of teaching the poems of Yoon Dong Ju in our high school literature class?' Yoon Dong Ju was the self-introspecting poet who continually pursued the righteous life, gazing at his inner life and ashamed of his weaknesses. His life itself represented a dramatic example of 'agreement of poetry and poet's life', which was acquired after the poets anguish and self-sacrifice. In the present society where self-reflection and anguish about individuals and national consciousness are disappearing, it is essential for our students to comprehend and appreciate the poetry of Yoon Dong Ju in the course of high school literature. The poems of Yoon Dong Ju are found in sixteen authorized textbooks out of eighteen used in the present literature classes. One of the five poems including 'Confessions' is found in these sixteen textbooks respectively. But, if we are to understand his works by reading only a few poems in the textbooks, there are apparently some limits to understand the world of the poet, Yoon Dong Ju. In other words, if the literature classes are completely scheduled to the given curriculum, the poems are sure to be appreciated only fragmentally. To overcome this limit, this study chooses a method in which significant poems are added for synthetic appreciation. A selective learning method are chosen and teachers of literature classes have a right to make a restructuring plan through which they can include or exclude some of the chapters or works in the textbooks. Based on the achievement of literary criticism and literature education theory, this study explores to make an appreciation model that can be applied to practical learning situations. Accordingly, contents of curriculum are divided into (1) appreciation focused on the poetic narrator (2) appreciation related with the poet s life (3) appreciation focused on the point of issue. These appreciation methods are pursued through text-centered, learner-centered, and socioculture-centered approaches. (1) 'Appreciation focused on the poetic narrator' is done according to the intertextual principle. Comparative analysis of two poems is made in order to find out the universal cognitive structure represented in the poems of Yoon Dong Ju. The total of the used poems is ten, and this kind of appreciation is done through the text-centered approach. (2) 'Appreciation related with the poets life' is done by appreciating poems with a relationship to the poets life. This method is to make students be immersed in the life of the poet and follow the experience of the poet, asking themselves, 'What would you do if you were the poet?' In this process of critical writing, learners can experience a rapport with the poet, which is obtained by a learner-centered approach. (3) 'Appreciation focused on the point of issue' is done by making learners participate in the practical discussion. The main issue of the discussion is 'Is there a factor of resistance in the poems of Yoon dong Ju?', which have raised a hot dispute. The purpose of this method is to help learners to understand the social conditions of those days and fully comprehend the relationships between individuals and a nation, and finally deepen the learners cognition and judgment. This can be said a socioculture-centered approach. Through these contents and procedures, this investigation is made on the purpose of being applied to the field of poetry education. In addition to this investigation, standardization of the method of reading or appreciating the specific poets such as 'Han Yong Un' or 'Kim So Wol' and their works are needed. If it can be gained, this model of appreciating poetry can exceed the limit of curriculum. In this sense, this study can be a practical step to the whole theory of poetry teaching methods.
주제어
#윤동주 시 교육 방법론 TEACHING POETRY 국어교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.