본고는 한국 현대 성장소설의 전개와 정립 양상, 그리고 담론의 제반 특성을 살펴봄으로써 한국현대소설사에서 성장소설이 담지하고 있는 서사시학의 구조와 문화적 본질을 밝히는 것을 목적으로 한다. II장에서는 성장소설의 개념을 정리하고 그 갈래적 특성과 서사모형을 추출하였다. 성장소설은 입사소설(Initiation novel), 교양소설(Bildungsroman), 보존소설(Perservation novel), 발전소설(Entwicklungsroman)이라는 용어들로 지칭되며, 소년이 성인이 되어가면서 겪게 되는 내면적 갈등과 정신적 성장, 그리고 세계의 주체로 정립되는 각성의 과정을 주로 담고 있는 작품들을 지칭한다. 성장소설은 여러 소설 유형들과 서로 공유하는 성격을 담지하고 있기 때문에 그 갈래적 특성을 명확히 구분하기 어렵다. 성장소설은 실천적 차원과 인식적 차원의 이야기의 두 가지 양상이 변별적으로 드러나는데, 대부분의 성장소설들이 인식적 차원의 성장 소설의 서사 모형을 보여준다. III장에서는 한국 현대 성장소설의 전개와 정립양상을 주요한 모티프별로 ...
본고는 한국 현대 성장소설의 전개와 정립 양상, 그리고 담론의 제반 특성을 살펴봄으로써 한국현대소설사에서 성장소설이 담지하고 있는 서사시학의 구조와 문화적 본질을 밝히는 것을 목적으로 한다. II장에서는 성장소설의 개념을 정리하고 그 갈래적 특성과 서사모형을 추출하였다. 성장소설은 입사소설(Initiation novel), 교양소설(Bildungsroman), 보존소설(Perservation novel), 발전소설(Entwicklungsroman)이라는 용어들로 지칭되며, 소년이 성인이 되어가면서 겪게 되는 내면적 갈등과 정신적 성장, 그리고 세계의 주체로 정립되는 각성의 과정을 주로 담고 있는 작품들을 지칭한다. 성장소설은 여러 소설 유형들과 서로 공유하는 성격을 담지하고 있기 때문에 그 갈래적 특성을 명확히 구분하기 어렵다. 성장소설은 실천적 차원과 인식적 차원의 이야기의 두 가지 양상이 변별적으로 드러나는데, 대부분의 성장소설들이 인식적 차원의 성장 소설의 서사 모형을 보여준다. III장에서는 한국 현대 성장소설의 전개와 정립양상을 주요한 모티프별로 기호학의 방법을 원용하여 파악하였다. 첫째, 한국소설사에 있어서 부권부재의 모티프는 지배적인 이야기구조의 얼개를 담당하고 있는데, 이러한 아버지에 대한 저항과 거부는 기존 질서를 유지해가는 상징으로서의 아버지의 동일성에 대한 저항이고 거부인 것이다. (김남천의 [무자리], 하근찬의 [흰종이 수염], 김원일의 [어둠의 혼], 김소진의 [자전거 도둑] 등) 한국 성장소설의 다른 한 축은 바로 어머니에 대한 애잔함과 공감이, 그리고 밀쳐낼 수 없는 강박관념이 차지하고 있으며(김소진의 [원색생물학습도감], [용두각을 찾아서] 등), 한편 누이에 대한 애증의 감정은 모성성과 연인을 대변함으로써 겪게 될 수밖에 없는 누이에 대한 양가감정으로 드러나고 있다.(김남천의 [소년행]과 황순원의 [별]) 둘째, 한국 현대 성장소설에서 순진하고 무지한 주인공들은 죽음이나 악을 발견하고 체험함으로써 세계나 자아에 대한 새로운 인식, 성숙한 의식에 이르게 된다.(김승옥의 [乾], 송기숙의 [파랑새], 이문열의 [우리들의 일그러진 영웅]) 또한 충격적인 세계를 받아들일 준비가 되어있지 않는 이들에게 세계란 충격적인 환멸로만 인식된다. (윤홍길의 [장마], 김원일의 [노을], 이문열의 [그해 겨울] 등) 셋째, 한국 현대 성장소설은 현실로부터의 낯설게 하기를 통해 관습과 성적 금기로부터 일탈을 보여준다.(김유정의 [동백꽃], 송병수의 [쇼리킴] 등) 또한 새로운 이성에 눈뜨게 되면서 자아의 정체성을 확립해가는 양상이 한국 현대 성장 소설에 드러난다.(황순원의 [소나기], 강신재의 [젊은 느티나무]) 한편 여성 성장소설은 자아의 정체성 확립과 더불어 여성으로서의 성적 정체성을 정립하는 양면성을 보여준다. 특히 주변적 위치에서 여성으로서의 정체성을 정립해가는 고단한 양상이 드러나기도 한다.(박완서의 [엄마의 말뚝], 오정희의 [유년의 뜰], [중국인 거리] 등) IV장에서는 한국 현대 성장 소설의 서사 구조의 양상을 심층구조와 담론 특성으로 구분하여 분석하였다. 먼저, 한국 현대 성장소설의 심층구조를 살펴보면 다음과 같다. 첫째 한국 현대 성장소설의 주제는 '나는 누구인가'라고 하는 자아의 정체성 탐색에 초점이 맞추어져 있으며, 그러한 정체성 탐색의 여정으로 성장 소설이 구조화되어 있다. (이문열의 [그해 겨울], 김남천의 [무자리] , 김원일의 [어둠의 혼] , 송기숙의 [파랑새] 등) 둘째 미숙한 주인공이 성숙하기 위한 과정으로서 정신적·육체적 고통을 경험하게 되는 과정을 통과의례라고 할 수 있으며, 이러한 통과의례에 바탕한 입사담의 성격을 한국 현대 성장소설은 보여 주고 있다. (황순원의 [소나기]와 [별], 윤흥길의 [장마], 이문열의 [그해 겨울] 등) 한편 한국 현대 성장소설의 담론 특성은 첫째, 한국 성장 소설에서 상징적 질서로의 진입을 통한 담론 주체의 정립 양상을 살펴볼 수 있었다. 하지만 탈구조적인 사유체계가 지배적인 상황에서 현대 성장소설의 주체에 대한 정립이 쉽지 않음을 발견하였다. 또한 대부분의 성장 소설에는 10대의 주인공 혹은 서술자가 등장한다. 1인칭 제한 시점을 사용하지 않는 경우에도 성인의 세계에 아직 진입하지 않은 인물이 등장하여 내적 초점화를 구현한다. ([장마], [파랑새], [어둠의 혼], [유년의 뜰], [엄마의 말뚝] 등) 결국 대부분의 성장 소설이 1인칭 유년화자의 순진한 눈을 통해 세계의 속악함에 대한 비판과 자신의 성장 과정을 객관적으로 전달하고 있다. 둘째, 성장소설은 과거의 삶을 기억하고 회상하는 동종 소급 제시의 서술 방식을 통해 오늘의 나를 되돌아보면서 자기 동일성을 확립해 나가는 담론 구조를 보인다. 성장소설에서는 메타픽션의 방식이 작가 자신의 경험을 되씹는 글쓰기에 대한 글쓰기로 나타난다. 따라서 성장과정에 대한 재평가와 반성적 사유에 바탕한 대부분의 성장 소설은 고백의 담론 방식을 택한다.(김원일의 [노을], 이문열의 [그해 겨울], 박완서의 [엄마의 말뚝] 등) 셋째, 작가의 의식이 단일한 화자, 즉 신빙성 없는 화자의 의식을 통해 일관되게 전달되는 것이 성장 소설의 담론 특성이다. 주인공인 '나'의 성숙 과정이 나의 관찰과 서술에 의해 단일한 음성으로 제시되고 있다. 또한 성장 소설은 작가 혹은 서술자의 단일한 의식의 층위가 주인공 혹은 내포 독자의 의식과 대화적 관계를 형성하면서 대화적 독해에 이르게 된다. 또한 성장소설은 기존의 세계에 대한 비판과 함께 새로운 화해를 시도하며, 그러한 비판과 화해의 공유가 서술자와 세계, 서술자와 독자와의 거리 형성에 기여한다. V장에서는 한국 현대 성장소설의 서사 시학을 추출하고, 그것에 대한 문화적 해석과 한국 현대 성장 소설의 한계를 규명하였다. 결국 성장소설은 봄과 여름 사이의 미토스, 봄의 희극과 여름의 로망스적 성격을 공유하고 있는 유형적 특질을 보여주고 있다. 따라서 성장소설의 주인공은 기존의 질서에 편입하는가 하면, 구질서에 대한 저항을 통해 새로운 세계의 질서를 전망하게 된다. 그런 점에서 한국 현대 성장소설은 기존의 문화적 틀을 그대로 수용하는 상징 권력적인 담론으로 기능하면서 한편으로는 그것을 거부하고 배제하려는 대항 담론으로 작용하고 있는 것이다. 한국 현대 성장 소설은 한국 근대 문학의 화두인 자아의 정체성의 문제를 심도있게 탐색한 소설 유형이라는 점에서 한국문학사상 그 가치를 평가받고 있다. 그런데 그같은 근대적 자아의 모습이 지나치게 서구 편향의 성격을 띤다는 점이 한계로 지적된다. 한편 한국 현대 성장 소설이 가지고 있는 또다른 한계는 지나친 가족주의에의 함몰이다. 그것은 바로 부권의 부재와 어머니와 누이에 대한 의식의 과잉 혹은 강박관념의 표출이다. 결국 가족주의와 온정주의적 양상은 지나친 이념 경도로 인한 갈등으로부터의 거부임과 동시에 또다른 이데올로기의 표출로 인식된다. 또한 한국 현대 성장소설이 자아의 내면과 외부 세계와의 조화를 지향하는 것이 아니라 지나치게 개인의 성장 체험에 바탕한 사소설적인 경향을 보여주는 것도 지적될 수 있다. 그점으로 인해 한국 현대 성장소설이 리얼리즘의 관점에서도, 모더니즘의 관점에서도 온전한 평가를 받지 못했던 것으로 보인다. 이제 한국 현대 성장 소설의 전도에 대한 새로운 유형학적 접근과 문화적 토대에 대한 공동체 구성원 모두의 이해가 필요하다. 즉 참된 자아의 정체성에 대한 인식과 그로부터 시작하는 용기있는 실천이 이루어지는 성장소설, 개인의 내면과 외부 세계, 미학과 역사 현실 사이에서 조화로운 균형을 유지하는 성장의 이야기가 앞으로 한국 현대 성장소설이 지향해야 할 바라고 생각한다.The aim of this dissertation is to study narrative poetics structure and cultural essence of growth novel in the Korean modern novel history by examining general characteristics of development, formation aspect, and discourse in the Korean modern growth novel. In chapter 2, I define the notion of growth novel and draw branched characteristics and narrative model. Growth novel is said to indication novel, bildungsroman, preservation novel, and entwicklungsroman and is named to the works contained experiencing inside conflict and metal mature as a boy is growing to a adult, and awakening formed process as a subject of the world. It is difficult to obviously divide branched characteristics of growth novel because it includes sharing character one another among various novel types. The most of growth novel shows narrative model of cognitive level. Growth novel of executive level is Kim Nam-Chun's [A Wonderer(무자리)], [The Road of Boy(소년행)], Lee Moon-Ryel's [Our Contorted Hero(우리들의 일그러진 영웅)] and [The Winter of the Year(그해 겨울)], etc.) In Chapter 3, I analyze deep structure of the Korean modern growth novel by quoting the method of symbology with each main motive. Firstly, the subject of the Korean modern growth novel brings focus to the ego's stagnation quest, that is, 'who am I?' and growth novel is structured with the weary thoughts of this stagnation quest. (Lee Moon-Ryel's [The Winter of the Year(그해 겨울)], Kim Nam-Chun's [Wonderer(무자리)], Kim Won-II's [Soul in Darkness(어둠의 혼)], and Ki-Suk's [Blue Bird(파랑새)], etc.) The metal and physical agonies are experienced as the process to grow a immature protagonist; we can call this process rites of passage. The Korean modem growth novel shows these iniciation story characteristics. (Hwang Soon-Won's [Shower(소나기)] and [Star(별)], Yoon Hong-Kil's [The Rainy Seasone(장마)], Lee Moon-Ryel's [The Winter of the Year(그해 겨울)], etc.) Secondly, the motive on the absence of paternal rights takes charge of the frame of dominant story structure in the Korean novel history. The resistance and refusal to this father is the ones of this father's identity as symbol keeping existent order. (Kim Nam-Chun's [Wonderer(무자리)], Ha Kun-Chan's [White Paper Beard(흰종이 수염)], Kim Won-II's [Soul in Darkness(어둠의 혼)], and Kim So-Jin's [The Thief of Bicycle(자전거 도둑)], etc.) Another axis of the Korean growth novel takes up the delicacy and sympathy to mother and the intolerable obsession (Kim So- Jin' s [Original Color Life Study Picture Book(원색생물학습도감)] and [In Search of Crown Horn (용두각을 찾아서)], etc.) The emotion of love and hatred to sister reveals both experienced emotions by speaking for motherhood and women. (Kim Nam-Chun's [The Road of Boy(소년행)] and Hwang Soon-Won's [Star(별)], etc.) Thirdly, the innocent and unknown protagonists come to new conception and matured consciousness about the world and the ego by finding and experiencing death and vice. (Kim Sung-Ok's [Gun(乾)], Song Ki-Suk's [Blue Bird(파랑새)], and Lee Moon-Ryel's [Our Contorted Hero(우리들의 일그러진 영웅)], etc.) The protagonists who are not ready to accept the shocking world conceive the world as traumatic disillusionment. (Yoon Hong- Kil's [The Rainy Seasone(장마)], Kim Won-II's [Sunset(노을)], and Lee Moon-Ryel's [The Winter of the Year(그해 겨울)], etc.) Fourthly, the Korean modem growth novel presents deviation from custom and sexual taboo through making unfamiliarity with the realities of life. (Kim Yoo-Joung's [Camellia Blossom(동백꽃)], and Song Byung-Soo's [Showry Kim(쇼리 킴)], etc.) Seeing the new other sex develops some aspects which establish ego's stagnation in the Korean modern growth novel. (Hwang Soon-Won's [Shower(소나기)]. and Kang Sin-Jae's [Young Zelkova Tree(젊은 느티나무)], etc.) Woman growth novel connotes both sides of ego's stagnation establishment and woman's sexual stagnation formation. Specially, from outskirts position arduous aspects setting stagnation as woman IS showed. (Park Wan-Sea's [Mother's Stick(엄마의 말뚝)] and Oh Joung-Hee's [Childhood's Yard(유년의 뜰)]. [Chinese' Street(중국인의 거리)], etc.) In Chapter 4, I analyze discourse characteristics of the Korean modern growth novel. Firstly. I survey formation aspects of discourse subject through entering symbolic order. 10' s protagonists or narrators appear in most growth novel. In case of not using the first-person limitation point of view, the characters who do not enter on the adult world embody inner focalization. ([Shower], [Blue Bird], [Soul in Darkness], [Childhood's Yard], and [Mother's Stick], etc.) Eventually, the most of growth novel objectively convey criticism on the world's vice and one's own growing process through innocent eye of the frist-person child speaker. Secondly, growth novel gets to think back today' s ego through the narration method of the same retroactivity representation by remembering and reviewing the lives of the past, and forms the discourse structure establishing one's own identity. In growth novel, the method of metafiction is expressed with writing on writing which reminds the writer's own experience. This growth novel chooses the discourse method of confession on the basis of reevaluation on growing process and reflective speculation. Kim Won-II's [Sunset(노을)], Lee Moon-Ryel's [The winter of the year(그해 겨울)], and Park Wan-Sea's [Mother's Stick(엄마의 말뚝)], etc,) Thirdly, To convey the writer's consciousness consistently through unauthentic speaker's consciousness is the discourse characteristics. The maturing process of protagonist' ego' is presented with sole voice by one's own view and narration. The growth novel tries criticism of the existing world, and new reconciliation, and the share of these criticism and reconciliation contradictorily contributes to the distance formation between narrator and the world, narrator and reader. In chapter 5, I extract narrative poetics and examine cultural interpretation and limitation in the Korean modern growth novel. Growth novel represents typical characteristics sharing mitos between spring and summer; spring's comedy and summer romance. So protagonists of growth novel are enrolled to existent order or prospect the new world's order through resisting old order. In this point, the Korean modern growth novel has two kinds of function. One is symbolic-powerful discourse accepting existent cultural frame, the other is resistant discourse refusing and excluding it. It is remarkable that the Korean modern growth novel deeply quests the ego's stagnation events -- a topic of conversation in the Korean modern literature. However, the limitation that features of modern ego have tendency to west-oriented characters is pointed. Another limitation of the Korean modern growth novel is the depression of exceeding familism. This limitation is caused by the overflow of the absence of paternal rights and overconsciousness or obsession to mother and sister. Familism and geniality aspects are perceived with the lack of interest in overall society so that growth novel has personal-novelistic tendency on the basis of exceeding a person's growing experience. The Korean modern growth novel is not estimated appropriately from point of view in realism or modernism. The true subject is the existent one ethically. The growth novel should head for the cognition on true ego's stagnation and the courageous practice from beginning it in the Korean modern growth novel.
본고는 한국 현대 성장소설의 전개와 정립 양상, 그리고 담론의 제반 특성을 살펴봄으로써 한국현대소설사에서 성장소설이 담지하고 있는 서사시학의 구조와 문화적 본질을 밝히는 것을 목적으로 한다. II장에서는 성장소설의 개념을 정리하고 그 갈래적 특성과 서사모형을 추출하였다. 성장소설은 입사소설(Initiation novel), 교양소설(Bildungsroman), 보존소설(Perservation novel), 발전소설(Entwicklungsroman)이라는 용어들로 지칭되며, 소년이 성인이 되어가면서 겪게 되는 내면적 갈등과 정신적 성장, 그리고 세계의 주체로 정립되는 각성의 과정을 주로 담고 있는 작품들을 지칭한다. 성장소설은 여러 소설 유형들과 서로 공유하는 성격을 담지하고 있기 때문에 그 갈래적 특성을 명확히 구분하기 어렵다. 성장소설은 실천적 차원과 인식적 차원의 이야기의 두 가지 양상이 변별적으로 드러나는데, 대부분의 성장소설들이 인식적 차원의 성장 소설의 서사 모형을 보여준다. III장에서는 한국 현대 성장소설의 전개와 정립양상을 주요한 모티프별로 기호학의 방법을 원용하여 파악하였다. 첫째, 한국소설사에 있어서 부권부재의 모티프는 지배적인 이야기구조의 얼개를 담당하고 있는데, 이러한 아버지에 대한 저항과 거부는 기존 질서를 유지해가는 상징으로서의 아버지의 동일성에 대한 저항이고 거부인 것이다. (김남천의 [무자리], 하근찬의 [흰종이 수염], 김원일의 [어둠의 혼], 김소진의 [자전거 도둑] 등) 한국 성장소설의 다른 한 축은 바로 어머니에 대한 애잔함과 공감이, 그리고 밀쳐낼 수 없는 강박관념이 차지하고 있으며(김소진의 [원색생물학습도감], [용두각을 찾아서] 등), 한편 누이에 대한 애증의 감정은 모성성과 연인을 대변함으로써 겪게 될 수밖에 없는 누이에 대한 양가감정으로 드러나고 있다.(김남천의 [소년행]과 황순원의 [별]) 둘째, 한국 현대 성장소설에서 순진하고 무지한 주인공들은 죽음이나 악을 발견하고 체험함으로써 세계나 자아에 대한 새로운 인식, 성숙한 의식에 이르게 된다.(김승옥의 [乾], 송기숙의 [파랑새], 이문열의 [우리들의 일그러진 영웅]) 또한 충격적인 세계를 받아들일 준비가 되어있지 않는 이들에게 세계란 충격적인 환멸로만 인식된다. (윤홍길의 [장마], 김원일의 [노을], 이문열의 [그해 겨울] 등) 셋째, 한국 현대 성장소설은 현실로부터의 낯설게 하기를 통해 관습과 성적 금기로부터 일탈을 보여준다.(김유정의 [동백꽃], 송병수의 [쇼리킴] 등) 또한 새로운 이성에 눈뜨게 되면서 자아의 정체성을 확립해가는 양상이 한국 현대 성장 소설에 드러난다.(황순원의 [소나기], 강신재의 [젊은 느티나무]) 한편 여성 성장소설은 자아의 정체성 확립과 더불어 여성으로서의 성적 정체성을 정립하는 양면성을 보여준다. 특히 주변적 위치에서 여성으로서의 정체성을 정립해가는 고단한 양상이 드러나기도 한다.(박완서의 [엄마의 말뚝], 오정희의 [유년의 뜰], [중국인 거리] 등) IV장에서는 한국 현대 성장 소설의 서사 구조의 양상을 심층구조와 담론 특성으로 구분하여 분석하였다. 먼저, 한국 현대 성장소설의 심층구조를 살펴보면 다음과 같다. 첫째 한국 현대 성장소설의 주제는 '나는 누구인가'라고 하는 자아의 정체성 탐색에 초점이 맞추어져 있으며, 그러한 정체성 탐색의 여정으로 성장 소설이 구조화되어 있다. (이문열의 [그해 겨울], 김남천의 [무자리] , 김원일의 [어둠의 혼] , 송기숙의 [파랑새] 등) 둘째 미숙한 주인공이 성숙하기 위한 과정으로서 정신적·육체적 고통을 경험하게 되는 과정을 통과의례라고 할 수 있으며, 이러한 통과의례에 바탕한 입사담의 성격을 한국 현대 성장소설은 보여 주고 있다. (황순원의 [소나기]와 [별], 윤흥길의 [장마], 이문열의 [그해 겨울] 등) 한편 한국 현대 성장소설의 담론 특성은 첫째, 한국 성장 소설에서 상징적 질서로의 진입을 통한 담론 주체의 정립 양상을 살펴볼 수 있었다. 하지만 탈구조적인 사유체계가 지배적인 상황에서 현대 성장소설의 주체에 대한 정립이 쉽지 않음을 발견하였다. 또한 대부분의 성장 소설에는 10대의 주인공 혹은 서술자가 등장한다. 1인칭 제한 시점을 사용하지 않는 경우에도 성인의 세계에 아직 진입하지 않은 인물이 등장하여 내적 초점화를 구현한다. ([장마], [파랑새], [어둠의 혼], [유년의 뜰], [엄마의 말뚝] 등) 결국 대부분의 성장 소설이 1인칭 유년화자의 순진한 눈을 통해 세계의 속악함에 대한 비판과 자신의 성장 과정을 객관적으로 전달하고 있다. 둘째, 성장소설은 과거의 삶을 기억하고 회상하는 동종 소급 제시의 서술 방식을 통해 오늘의 나를 되돌아보면서 자기 동일성을 확립해 나가는 담론 구조를 보인다. 성장소설에서는 메타픽션의 방식이 작가 자신의 경험을 되씹는 글쓰기에 대한 글쓰기로 나타난다. 따라서 성장과정에 대한 재평가와 반성적 사유에 바탕한 대부분의 성장 소설은 고백의 담론 방식을 택한다.(김원일의 [노을], 이문열의 [그해 겨울], 박완서의 [엄마의 말뚝] 등) 셋째, 작가의 의식이 단일한 화자, 즉 신빙성 없는 화자의 의식을 통해 일관되게 전달되는 것이 성장 소설의 담론 특성이다. 주인공인 '나'의 성숙 과정이 나의 관찰과 서술에 의해 단일한 음성으로 제시되고 있다. 또한 성장 소설은 작가 혹은 서술자의 단일한 의식의 층위가 주인공 혹은 내포 독자의 의식과 대화적 관계를 형성하면서 대화적 독해에 이르게 된다. 또한 성장소설은 기존의 세계에 대한 비판과 함께 새로운 화해를 시도하며, 그러한 비판과 화해의 공유가 서술자와 세계, 서술자와 독자와의 거리 형성에 기여한다. V장에서는 한국 현대 성장소설의 서사 시학을 추출하고, 그것에 대한 문화적 해석과 한국 현대 성장 소설의 한계를 규명하였다. 결국 성장소설은 봄과 여름 사이의 미토스, 봄의 희극과 여름의 로망스적 성격을 공유하고 있는 유형적 특질을 보여주고 있다. 따라서 성장소설의 주인공은 기존의 질서에 편입하는가 하면, 구질서에 대한 저항을 통해 새로운 세계의 질서를 전망하게 된다. 그런 점에서 한국 현대 성장소설은 기존의 문화적 틀을 그대로 수용하는 상징 권력적인 담론으로 기능하면서 한편으로는 그것을 거부하고 배제하려는 대항 담론으로 작용하고 있는 것이다. 한국 현대 성장 소설은 한국 근대 문학의 화두인 자아의 정체성의 문제를 심도있게 탐색한 소설 유형이라는 점에서 한국문학사상 그 가치를 평가받고 있다. 그런데 그같은 근대적 자아의 모습이 지나치게 서구 편향의 성격을 띤다는 점이 한계로 지적된다. 한편 한국 현대 성장 소설이 가지고 있는 또다른 한계는 지나친 가족주의에의 함몰이다. 그것은 바로 부권의 부재와 어머니와 누이에 대한 의식의 과잉 혹은 강박관념의 표출이다. 결국 가족주의와 온정주의적 양상은 지나친 이념 경도로 인한 갈등으로부터의 거부임과 동시에 또다른 이데올로기의 표출로 인식된다. 또한 한국 현대 성장소설이 자아의 내면과 외부 세계와의 조화를 지향하는 것이 아니라 지나치게 개인의 성장 체험에 바탕한 사소설적인 경향을 보여주는 것도 지적될 수 있다. 그점으로 인해 한국 현대 성장소설이 리얼리즘의 관점에서도, 모더니즘의 관점에서도 온전한 평가를 받지 못했던 것으로 보인다. 이제 한국 현대 성장 소설의 전도에 대한 새로운 유형학적 접근과 문화적 토대에 대한 공동체 구성원 모두의 이해가 필요하다. 즉 참된 자아의 정체성에 대한 인식과 그로부터 시작하는 용기있는 실천이 이루어지는 성장소설, 개인의 내면과 외부 세계, 미학과 역사 현실 사이에서 조화로운 균형을 유지하는 성장의 이야기가 앞으로 한국 현대 성장소설이 지향해야 할 바라고 생각한다.The aim of this dissertation is to study narrative poetics structure and cultural essence of growth novel in the Korean modern novel history by examining general characteristics of development, formation aspect, and discourse in the Korean modern growth novel. In chapter 2, I define the notion of growth novel and draw branched characteristics and narrative model. Growth novel is said to indication novel, bildungsroman, preservation novel, and entwicklungsroman and is named to the works contained experiencing inside conflict and metal mature as a boy is growing to a adult, and awakening formed process as a subject of the world. It is difficult to obviously divide branched characteristics of growth novel because it includes sharing character one another among various novel types. The most of growth novel shows narrative model of cognitive level. Growth novel of executive level is Kim Nam-Chun's [A Wonderer(무자리)], [The Road of Boy(소년행)], Lee Moon-Ryel's [Our Contorted Hero(우리들의 일그러진 영웅)] and [The Winter of the Year(그해 겨울)], etc.) In Chapter 3, I analyze deep structure of the Korean modern growth novel by quoting the method of symbology with each main motive. Firstly, the subject of the Korean modern growth novel brings focus to the ego's stagnation quest, that is, 'who am I?' and growth novel is structured with the weary thoughts of this stagnation quest. (Lee Moon-Ryel's [The Winter of the Year(그해 겨울)], Kim Nam-Chun's [Wonderer(무자리)], Kim Won-II's [Soul in Darkness(어둠의 혼)], and Ki-Suk's [Blue Bird(파랑새)], etc.) The metal and physical agonies are experienced as the process to grow a immature protagonist; we can call this process rites of passage. The Korean modem growth novel shows these iniciation story characteristics. (Hwang Soon-Won's [Shower(소나기)] and [Star(별)], Yoon Hong-Kil's [The Rainy Seasone(장마)], Lee Moon-Ryel's [The Winter of the Year(그해 겨울)], etc.) Secondly, the motive on the absence of paternal rights takes charge of the frame of dominant story structure in the Korean novel history. The resistance and refusal to this father is the ones of this father's identity as symbol keeping existent order. (Kim Nam-Chun's [Wonderer(무자리)], Ha Kun-Chan's [White Paper Beard(흰종이 수염)], Kim Won-II's [Soul in Darkness(어둠의 혼)], and Kim So-Jin's [The Thief of Bicycle(자전거 도둑)], etc.) Another axis of the Korean growth novel takes up the delicacy and sympathy to mother and the intolerable obsession (Kim So- Jin' s [Original Color Life Study Picture Book(원색생물학습도감)] and [In Search of Crown Horn (용두각을 찾아서)], etc.) The emotion of love and hatred to sister reveals both experienced emotions by speaking for motherhood and women. (Kim Nam-Chun's [The Road of Boy(소년행)] and Hwang Soon-Won's [Star(별)], etc.) Thirdly, the innocent and unknown protagonists come to new conception and matured consciousness about the world and the ego by finding and experiencing death and vice. (Kim Sung-Ok's [Gun(乾)], Song Ki-Suk's [Blue Bird(파랑새)], and Lee Moon-Ryel's [Our Contorted Hero(우리들의 일그러진 영웅)], etc.) The protagonists who are not ready to accept the shocking world conceive the world as traumatic disillusionment. (Yoon Hong- Kil's [The Rainy Seasone(장마)], Kim Won-II's [Sunset(노을)], and Lee Moon-Ryel's [The Winter of the Year(그해 겨울)], etc.) Fourthly, the Korean modem growth novel presents deviation from custom and sexual taboo through making unfamiliarity with the realities of life. (Kim Yoo-Joung's [Camellia Blossom(동백꽃)], and Song Byung-Soo's [Showry Kim(쇼리 킴)], etc.) Seeing the new other sex develops some aspects which establish ego's stagnation in the Korean modern growth novel. (Hwang Soon-Won's [Shower(소나기)]. and Kang Sin-Jae's [Young Zelkova Tree(젊은 느티나무)], etc.) Woman growth novel connotes both sides of ego's stagnation establishment and woman's sexual stagnation formation. Specially, from outskirts position arduous aspects setting stagnation as woman IS showed. (Park Wan-Sea's [Mother's Stick(엄마의 말뚝)] and Oh Joung-Hee's [Childhood's Yard(유년의 뜰)]. [Chinese' Street(중국인의 거리)], etc.) In Chapter 4, I analyze discourse characteristics of the Korean modern growth novel. Firstly. I survey formation aspects of discourse subject through entering symbolic order. 10' s protagonists or narrators appear in most growth novel. In case of not using the first-person limitation point of view, the characters who do not enter on the adult world embody inner focalization. ([Shower], [Blue Bird], [Soul in Darkness], [Childhood's Yard], and [Mother's Stick], etc.) Eventually, the most of growth novel objectively convey criticism on the world's vice and one's own growing process through innocent eye of the frist-person child speaker. Secondly, growth novel gets to think back today' s ego through the narration method of the same retroactivity representation by remembering and reviewing the lives of the past, and forms the discourse structure establishing one's own identity. In growth novel, the method of metafiction is expressed with writing on writing which reminds the writer's own experience. This growth novel chooses the discourse method of confession on the basis of reevaluation on growing process and reflective speculation. Kim Won-II's [Sunset(노을)], Lee Moon-Ryel's [The winter of the year(그해 겨울)], and Park Wan-Sea's [Mother's Stick(엄마의 말뚝)], etc,) Thirdly, To convey the writer's consciousness consistently through unauthentic speaker's consciousness is the discourse characteristics. The maturing process of protagonist' ego' is presented with sole voice by one's own view and narration. The growth novel tries criticism of the existing world, and new reconciliation, and the share of these criticism and reconciliation contradictorily contributes to the distance formation between narrator and the world, narrator and reader. In chapter 5, I extract narrative poetics and examine cultural interpretation and limitation in the Korean modern growth novel. Growth novel represents typical characteristics sharing mitos between spring and summer; spring's comedy and summer romance. So protagonists of growth novel are enrolled to existent order or prospect the new world's order through resisting old order. In this point, the Korean modern growth novel has two kinds of function. One is symbolic-powerful discourse accepting existent cultural frame, the other is resistant discourse refusing and excluding it. It is remarkable that the Korean modern growth novel deeply quests the ego's stagnation events -- a topic of conversation in the Korean modern literature. However, the limitation that features of modern ego have tendency to west-oriented characters is pointed. Another limitation of the Korean modern growth novel is the depression of exceeding familism. This limitation is caused by the overflow of the absence of paternal rights and overconsciousness or obsession to mother and sister. Familism and geniality aspects are perceived with the lack of interest in overall society so that growth novel has personal-novelistic tendency on the basis of exceeding a person's growing experience. The Korean modern growth novel is not estimated appropriately from point of view in realism or modernism. The true subject is the existent one ethically. The growth novel should head for the cognition on true ego's stagnation and the courageous practice from beginning it in the Korean modern growth novel.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.