바흐는 후기 바로크시대의 거두(巨頭)로서 오페라(opera)를 제외하고는 바로크시대의 악기, 성악을 통한 모든 장르에 걸쳐서 수많은 걸작을 작곡했다. 음악사적 입장에서 조명해 볼 때 바흐는 개혁자가 아닌‘완성자’로 평가된다. 이는 그가 당시 이탈리아의 코렐리(A.Corelli,1653-1713), 비발디(A.Vivaldi,1678- 1741)의 풍부한 화성과 협주양식, 프랑스 클라브생 악파의 건반기법과 륄리(J.B.Lully,1632-1687)의 서곡양식, 독일의 북스테후데(D.Buxtehude,1637경-1707), 파헬벨(J....
바흐는 후기 바로크시대의 거두(巨頭)로서 오페라(opera)를 제외하고는 바로크시대의 악기, 성악을 통한 모든 장르에 걸쳐서 수많은 걸작을 작곡했다. 음악사적 입장에서 조명해 볼 때 바흐는 개혁자가 아닌‘완성자’로 평가된다. 이는 그가 당시 이탈리아의 코렐리(A.Corelli,1653-1713), 비발디(A.Vivaldi,1678- 1741)의 풍부한 화성과 협주양식, 프랑스 클라브생 악파의 건반기법과 륄리(J.B.Lully,1632-1687)의 서곡양식, 독일의 북스테후데(D.Buxtehude,1637경-1707), 파헬벨(J.Pachelbel,1653-1706)의 오르간 예술 등의 영향이 모이는 교차로가 되어 그들의 작품을 집대성해서 갈고 다듬어 높은 예술적 경지로 이끌어 올렸기 때문이다. 바흐의 수많은 걸작품중에서 라이프찌히(Leipzig)시대에 작곡한 골드베르크 변주곡-Goldberg Variations은 바로크 건반악기의 금자탑으로, 그 시대의 변주기법을 집대성한 것이다. 바흐의 골드베르크 변주곡은 2성으로 된 아리오소 스타일의 주제와 30개의 변주곡으로 연주에 약 50분을 요하는 장대한 곡으로 예나 지금이나 변주곡 가운데 최고봉으로 평가받는 작품이다. 주제는 느린 춤곡풍인 사라반드(saraband)풍의 G 장조 aria 이다. 이 변주곡에서는 상성부의 멜로디보다는 순차적으로 하행하는 베이스가 더 중요한 역할을 한다. 이 곡의 가장 중요한 특징은 구성을 보면 2개의 특성 있는 변주곡을 간격으로 매 3번째마다 1도부터 9도까지 카논(canon)으로 구성되어 있고, 제10변주곡은 푸게타(fughetta), 제16변주곡은 불란서풍 서곡이고, 제 30변주곡은 쿠오들리베트(quodlibet) 로 이 당시 대중화되었던 두 개의 민요선율을 혼합하여 대위법적으로 사용했다. 그리고 이 곡의 끝은 aria da capo로서 처음의 aria로 되돌아간다. 전체적인 구성은 A-B-A(aria-variations-aria) 의 형태로서 하나의 원을 이룬다. 30개의 변주곡 중에서 어느 한 곡도 비슷한 곡이 없고, 각 변주곡마다 하나같이 새롭고도 환희에 가득찬 음악적 표현과 고양된 예술 유형을 보여주고 있다. 이외에도 바흐의 작품들을 보면 그 시대까지에 인류가 획득한 음악표현 방법의 모든 장점이 포함되어 있으며, 그의 음악은 극도로 높여진 대위법 음악이지만 무한한 변화가 있고, 그가 개척한 새로운 길은 지금까지도 후세의 사람들을 놀라게 하고 있다.
바흐는 후기 바로크시대의 거두(巨頭)로서 오페라(opera)를 제외하고는 바로크시대의 악기, 성악을 통한 모든 장르에 걸쳐서 수많은 걸작을 작곡했다. 음악사적 입장에서 조명해 볼 때 바흐는 개혁자가 아닌‘완성자’로 평가된다. 이는 그가 당시 이탈리아의 코렐리(A.Corelli,1653-1713), 비발디(A.Vivaldi,1678- 1741)의 풍부한 화성과 협주양식, 프랑스 클라브생 악파의 건반기법과 륄리(J.B.Lully,1632-1687)의 서곡양식, 독일의 북스테후데(D.Buxtehude,1637경-1707), 파헬벨(J.Pachelbel,1653-1706)의 오르간 예술 등의 영향이 모이는 교차로가 되어 그들의 작품을 집대성해서 갈고 다듬어 높은 예술적 경지로 이끌어 올렸기 때문이다. 바흐의 수많은 걸작품중에서 라이프찌히(Leipzig)시대에 작곡한 골드베르크 변주곡-Goldberg Variations은 바로크 건반악기의 금자탑으로, 그 시대의 변주기법을 집대성한 것이다. 바흐의 골드베르크 변주곡은 2성으로 된 아리오소 스타일의 주제와 30개의 변주곡으로 연주에 약 50분을 요하는 장대한 곡으로 예나 지금이나 변주곡 가운데 최고봉으로 평가받는 작품이다. 주제는 느린 춤곡풍인 사라반드(saraband)풍의 G 장조 aria 이다. 이 변주곡에서는 상성부의 멜로디보다는 순차적으로 하행하는 베이스가 더 중요한 역할을 한다. 이 곡의 가장 중요한 특징은 구성을 보면 2개의 특성 있는 변주곡을 간격으로 매 3번째마다 1도부터 9도까지 카논(canon)으로 구성되어 있고, 제10변주곡은 푸게타(fughetta), 제16변주곡은 불란서풍 서곡이고, 제 30변주곡은 쿠오들리베트(quodlibet) 로 이 당시 대중화되었던 두 개의 민요선율을 혼합하여 대위법적으로 사용했다. 그리고 이 곡의 끝은 aria da capo로서 처음의 aria로 되돌아간다. 전체적인 구성은 A-B-A(aria-variations-aria) 의 형태로서 하나의 원을 이룬다. 30개의 변주곡 중에서 어느 한 곡도 비슷한 곡이 없고, 각 변주곡마다 하나같이 새롭고도 환희에 가득찬 음악적 표현과 고양된 예술 유형을 보여주고 있다. 이외에도 바흐의 작품들을 보면 그 시대까지에 인류가 획득한 음악표현 방법의 모든 장점이 포함되어 있으며, 그의 음악은 극도로 높여진 대위법 음악이지만 무한한 변화가 있고, 그가 개척한 새로운 길은 지금까지도 후세의 사람들을 놀라게 하고 있다.
As a prominent leader of the late Baroque age, Bach had composed lots of masterpieces extending over all genres through the musical instruments and vocal music of the Baroque age, except the opera. Seen from the standpoint of musical history, Bach is judged as "the one to complete", not "a reformer"...
As a prominent leader of the late Baroque age, Bach had composed lots of masterpieces extending over all genres through the musical instruments and vocal music of the Baroque age, except the opera. Seen from the standpoint of musical history, Bach is judged as "the one to complete", not "a reformer". This is because he had become the crossroad where the influence of the abundant harmony and concerto style of A.Corelli(1653-1713) and A.vivaldi(1618-1741) of Italy, the keyboard techniques of the clavecin school , the prelude style of J.B. Lully (1632-1687) of France and the organ arts of D.Buxtehude(1637-1707) and J. pachelbel(1653-1706) of Germany gathered, had integrated their works to polish and trim and led them to a higher artistic state. Among Bach's numerous masterpieces, Goldberg Variation composed in the Leipzing age was, as a monument of keyboard instrument of the Baroque age, the one to integrate the variation techniques of the age. Bach's Goldberg Variation, as a magnificient work that has an arioso-styled theme with two voices and 30 variations and needs about 50 minutes for a performance, is a masterpiece judged to be the greatest variation for all ages. The theme is a G major aria with saraband style, a slow dance music. In this variation, rather than a melody in the above voice, the base going down in regular sequence plays a more important role. Seeing the most important characteristics of this music, you can know that this music is consisted of canon from the 1st degree to the 9th degree every third times with having two characteristic variations as an interval, No. 10 variation is fughetta, No. 16 variation is a prelude with a french style and No.30 variation is quodlibet to mix two fork melodies popular at that times and use contrapuntally. And the ending of this music, as an aria de capo, turns back to the initial aria. The overwhole constitution, as A·B·A(aria-variation-aria), constitutes one circle. Among those 30 variations, nothing is even similar and each and every variation shows a new and delightful musical expression and an exalted artistic style. Beside this, seeing Bach's works, you can understand that those works include all advantages of musical method of expression the mankind had achieved till that time and that his music is a contrapuntal one extremely hightened but has an endless changes, and the new way he had pioneered has amazed posterity until now.
As a prominent leader of the late Baroque age, Bach had composed lots of masterpieces extending over all genres through the musical instruments and vocal music of the Baroque age, except the opera. Seen from the standpoint of musical history, Bach is judged as "the one to complete", not "a reformer". This is because he had become the crossroad where the influence of the abundant harmony and concerto style of A.Corelli(1653-1713) and A.vivaldi(1618-1741) of Italy, the keyboard techniques of the clavecin school , the prelude style of J.B. Lully (1632-1687) of France and the organ arts of D.Buxtehude(1637-1707) and J. pachelbel(1653-1706) of Germany gathered, had integrated their works to polish and trim and led them to a higher artistic state. Among Bach's numerous masterpieces, Goldberg Variation composed in the Leipzing age was, as a monument of keyboard instrument of the Baroque age, the one to integrate the variation techniques of the age. Bach's Goldberg Variation, as a magnificient work that has an arioso-styled theme with two voices and 30 variations and needs about 50 minutes for a performance, is a masterpiece judged to be the greatest variation for all ages. The theme is a G major aria with saraband style, a slow dance music. In this variation, rather than a melody in the above voice, the base going down in regular sequence plays a more important role. Seeing the most important characteristics of this music, you can know that this music is consisted of canon from the 1st degree to the 9th degree every third times with having two characteristic variations as an interval, No. 10 variation is fughetta, No. 16 variation is a prelude with a french style and No.30 variation is quodlibet to mix two fork melodies popular at that times and use contrapuntally. And the ending of this music, as an aria de capo, turns back to the initial aria. The overwhole constitution, as A·B·A(aria-variation-aria), constitutes one circle. Among those 30 variations, nothing is even similar and each and every variation shows a new and delightful musical expression and an exalted artistic style. Beside this, seeing Bach's works, you can understand that those works include all advantages of musical method of expression the mankind had achieved till that time and that his music is a contrapuntal one extremely hightened but has an endless changes, and the new way he had pioneered has amazed posterity until now.
주제어
#Bach 변주곡 Goldberg Variations 골드베르크 변주곡
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.