PBL(Problem-Based Learning)에 의한 중학교 과학 수업 사례 연구 : 중학생들의 과학에 대한 흥미도와 인식의 변화 및 학습의 효과를 중심으로 (A) case study of the science class in middle school by PBL(Problem-Based Learning) : centered on students' interest and the change of perception for science, and the effect of learning원문보기
현대 사회는 넘쳐나는 지식과 정보의 홍수 속에서 얼마나 효율적으로 자신에게 필요한 지식과 정보를 획득하느냐가 생존의 관건이라 해도 과언이 아닐 것이다. 이는 당대를 살아가는 산업사회의 구성원들에게 뿐 아니라 학습 단계에 있는 학생들에게도 필요한 과제이다. 그러나 자칫 대량의 정보의 바다에서 허우적거릴 수 있기에 학생들에게 스스로 정보를 선택하고 더불어 새로운 지식과 정보를 창출해낼 수 있는 능력을 길러주는 것이 무엇보다 중요하다고 본다. 이를 위해서는 생활 속에서 과학을 찾게 하여 과학에 대한 흥미를 길러줌으로써 지식을 습득하고, 이를 생활 속에서 활용하게 할 수 있는 새로운 형태의 수업이 필요하게 된다. 따라서, 본 연구는 이러한 수업 모형으로서 PBL을 도입하고 PBL 실행 이후의 과학에 대한 흥미 및 인식의 변화와 PBL 적용 수업의 학습 효과를 알아보는 데에 그 목적을 두었다. PBL에 의한 중학교 과학과 교수 - 학습 과정의 적용 기간은 1학기동안 실시하였으며 연구 대상은 B여자 중학교 1학년 4개 학급 (157명)을 대상으로 하였으며 과학에 대한 흥미도, 과학에 대한 인식의 변화 설문지와 수업 만족도, 자기 평가서, 조별보고서등의 분석을 통하여 그 결과를 알아보았다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, PBL 실행 전과 PBL 실행 후에 학생들의 과학에 대한 흥미도를 설문 조사한 결과, PBL 실행 후 과학에 대한 흥미가 증가하였으며 이론 중심의 판서 수업시간보다 PBL 수업을 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 학생들이 PBL 수업을 통하여 일상 생활과 과학이 밀접한 관련을 맺고 있음을 인식하게 되었는가를 알아보기 위하여 과학에 대한 인식의 변화를 설문 조사한 결과, PBL 실행 후 학생들은 과학 수업 시간에 배운 내용을 쉽게 우리 주변에 연결시켰으므로 PBL 실행이 과학과 삶의 연계를 학생들이 인식하도록 하는 데에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, PBL 방식에 의하여 나타나는 학습 효과를 살펴본 결과, PBL 실행 후 ...
현대 사회는 넘쳐나는 지식과 정보의 홍수 속에서 얼마나 효율적으로 자신에게 필요한 지식과 정보를 획득하느냐가 생존의 관건이라 해도 과언이 아닐 것이다. 이는 당대를 살아가는 산업사회의 구성원들에게 뿐 아니라 학습 단계에 있는 학생들에게도 필요한 과제이다. 그러나 자칫 대량의 정보의 바다에서 허우적거릴 수 있기에 학생들에게 스스로 정보를 선택하고 더불어 새로운 지식과 정보를 창출해낼 수 있는 능력을 길러주는 것이 무엇보다 중요하다고 본다. 이를 위해서는 생활 속에서 과학을 찾게 하여 과학에 대한 흥미를 길러줌으로써 지식을 습득하고, 이를 생활 속에서 활용하게 할 수 있는 새로운 형태의 수업이 필요하게 된다. 따라서, 본 연구는 이러한 수업 모형으로서 PBL을 도입하고 PBL 실행 이후의 과학에 대한 흥미 및 인식의 변화와 PBL 적용 수업의 학습 효과를 알아보는 데에 그 목적을 두었다. PBL에 의한 중학교 과학과 교수 - 학습 과정의 적용 기간은 1학기동안 실시하였으며 연구 대상은 B여자 중학교 1학년 4개 학급 (157명)을 대상으로 하였으며 과학에 대한 흥미도, 과학에 대한 인식의 변화 설문지와 수업 만족도, 자기 평가서, 조별보고서등의 분석을 통하여 그 결과를 알아보았다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, PBL 실행 전과 PBL 실행 후에 학생들의 과학에 대한 흥미도를 설문 조사한 결과, PBL 실행 후 과학에 대한 흥미가 증가하였으며 이론 중심의 판서 수업시간보다 PBL 수업을 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 학생들이 PBL 수업을 통하여 일상 생활과 과학이 밀접한 관련을 맺고 있음을 인식하게 되었는가를 알아보기 위하여 과학에 대한 인식의 변화를 설문 조사한 결과, PBL 실행 후 학생들은 과학 수업 시간에 배운 내용을 쉽게 우리 주변에 연결시켰으므로 PBL 실행이 과학과 삶의 연계를 학생들이 인식하도록 하는 데에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, PBL 방식에 의하여 나타나는 학습 효과를 살펴본 결과, PBL 실행 후 자율학습 능력이 향상되었으며 활용한 자료의 양도 많아져서 학습 목표가 충분히 달성되는 자기 주도적 학습이 이루어진 것으로 나타났다. 즉, 중학교 1학년에게 PBL에 의한 교수 - 학습 과정을 적용한 결과, PBL 실행전과 비교하여 학생들에게 흥미를 유발시켜 과학 과목을 일상 생활과 연결시키도록 하는 데에 효과적이었으며 자기 주도적 학습이 이루어짐을 알 수 있었다. 따라서, PBL 모형의 사례가 다양하게 개발되어 학교 교육 현장에 널리 보급되어 PBL의 긍정적인 효과에 대한 깊이 있는 연구가 이루어지기를 기대한다.
현대 사회는 넘쳐나는 지식과 정보의 홍수 속에서 얼마나 효율적으로 자신에게 필요한 지식과 정보를 획득하느냐가 생존의 관건이라 해도 과언이 아닐 것이다. 이는 당대를 살아가는 산업사회의 구성원들에게 뿐 아니라 학습 단계에 있는 학생들에게도 필요한 과제이다. 그러나 자칫 대량의 정보의 바다에서 허우적거릴 수 있기에 학생들에게 스스로 정보를 선택하고 더불어 새로운 지식과 정보를 창출해낼 수 있는 능력을 길러주는 것이 무엇보다 중요하다고 본다. 이를 위해서는 생활 속에서 과학을 찾게 하여 과학에 대한 흥미를 길러줌으로써 지식을 습득하고, 이를 생활 속에서 활용하게 할 수 있는 새로운 형태의 수업이 필요하게 된다. 따라서, 본 연구는 이러한 수업 모형으로서 PBL을 도입하고 PBL 실행 이후의 과학에 대한 흥미 및 인식의 변화와 PBL 적용 수업의 학습 효과를 알아보는 데에 그 목적을 두었다. PBL에 의한 중학교 과학과 교수 - 학습 과정의 적용 기간은 1학기동안 실시하였으며 연구 대상은 B여자 중학교 1학년 4개 학급 (157명)을 대상으로 하였으며 과학에 대한 흥미도, 과학에 대한 인식의 변화 설문지와 수업 만족도, 자기 평가서, 조별보고서등의 분석을 통하여 그 결과를 알아보았다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, PBL 실행 전과 PBL 실행 후에 학생들의 과학에 대한 흥미도를 설문 조사한 결과, PBL 실행 후 과학에 대한 흥미가 증가하였으며 이론 중심의 판서 수업시간보다 PBL 수업을 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 학생들이 PBL 수업을 통하여 일상 생활과 과학이 밀접한 관련을 맺고 있음을 인식하게 되었는가를 알아보기 위하여 과학에 대한 인식의 변화를 설문 조사한 결과, PBL 실행 후 학생들은 과학 수업 시간에 배운 내용을 쉽게 우리 주변에 연결시켰으므로 PBL 실행이 과학과 삶의 연계를 학생들이 인식하도록 하는 데에 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, PBL 방식에 의하여 나타나는 학습 효과를 살펴본 결과, PBL 실행 후 자율학습 능력이 향상되었으며 활용한 자료의 양도 많아져서 학습 목표가 충분히 달성되는 자기 주도적 학습이 이루어진 것으로 나타났다. 즉, 중학교 1학년에게 PBL에 의한 교수 - 학습 과정을 적용한 결과, PBL 실행전과 비교하여 학생들에게 흥미를 유발시켜 과학 과목을 일상 생활과 연결시키도록 하는 데에 효과적이었으며 자기 주도적 학습이 이루어짐을 알 수 있었다. 따라서, PBL 모형의 사례가 다양하게 개발되어 학교 교육 현장에 널리 보급되어 PBL의 긍정적인 효과에 대한 깊이 있는 연구가 이루어지기를 기대한다.
Modern society, an age of overflowing information and knowledge, has made it a key of the survival to get an information and knowledge effectively, which should meet our needs. It is an important problem to the students in learning stage as well as the members of industrial society in this era. But ...
Modern society, an age of overflowing information and knowledge, has made it a key of the survival to get an information and knowledge effectively, which should meet our needs. It is an important problem to the students in learning stage as well as the members of industrial society in this era. But it is more important to develop students' ability to create new knowledge and information in addition to selecting information themselves because they may struggle in the sea of information. We should have students find science in their usual life to grow interest for science and get the knowledge relating to it, so we need the new style of class in which can apply this knowledge to their life. Accordingly, this study has introduced PBL as new model, and set up the object to know the change of interest and perception for science, and the effect of PBL after PBL class. As for the application period for the teaching-learning process of science class in Middle School by PBL, all had been carried out throughout the 1st semester. As the objects of study four class(157 students) in the 1st grade in B Girls' Middle School was taken. The basic direction of assessment was questionnaires about interest and perception for science, the satisfaction in the class, self-assessment, portfolio and so on. If summarizing the results of study, it is like following. First, questionnaire was taken about students' interest for science before and after PBL class. The results show that students' interest for science has increased and students prefer PBL class to blackboard demonstration centering on the theory. Second, questionnaire about perception for science was taken to know that students perceived the close relation between their usual life and science by PBL. The results show that students perceived effectively the connection between their life and science by PBL because they connected the learning contents in science class with their surroundings after PBL. Third, PBL effects show that self-control learning ability was developed and self-leading learning with learning object was achieved simultaneously through using plenty of materials. That is, the application of the teaching-learning process to the 1st grade in Middle School result that PBL was effective to connect the science subject with usual life, inciting students' interest, compared with before PBL practice, and learning was achieved self-leadingly. Accordingly, I hope that a more profound study should be made on the positive effect of PBL, developing the case of PBL model diversely and popularizing it to school education field.
Modern society, an age of overflowing information and knowledge, has made it a key of the survival to get an information and knowledge effectively, which should meet our needs. It is an important problem to the students in learning stage as well as the members of industrial society in this era. But it is more important to develop students' ability to create new knowledge and information in addition to selecting information themselves because they may struggle in the sea of information. We should have students find science in their usual life to grow interest for science and get the knowledge relating to it, so we need the new style of class in which can apply this knowledge to their life. Accordingly, this study has introduced PBL as new model, and set up the object to know the change of interest and perception for science, and the effect of PBL after PBL class. As for the application period for the teaching-learning process of science class in Middle School by PBL, all had been carried out throughout the 1st semester. As the objects of study four class(157 students) in the 1st grade in B Girls' Middle School was taken. The basic direction of assessment was questionnaires about interest and perception for science, the satisfaction in the class, self-assessment, portfolio and so on. If summarizing the results of study, it is like following. First, questionnaire was taken about students' interest for science before and after PBL class. The results show that students' interest for science has increased and students prefer PBL class to blackboard demonstration centering on the theory. Second, questionnaire about perception for science was taken to know that students perceived the close relation between their usual life and science by PBL. The results show that students perceived effectively the connection between their life and science by PBL because they connected the learning contents in science class with their surroundings after PBL. Third, PBL effects show that self-control learning ability was developed and self-leading learning with learning object was achieved simultaneously through using plenty of materials. That is, the application of the teaching-learning process to the 1st grade in Middle School result that PBL was effective to connect the science subject with usual life, inciting students' interest, compared with before PBL practice, and learning was achieved self-leadingly. Accordingly, I hope that a more profound study should be made on the positive effect of PBL, developing the case of PBL model diversely and popularizing it to school education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.