19세기 후반 드뷔시(Claude Achille Debussy : 1862~1918)를 중심으로 성립한 프랑스의 인상주의 음악은 당대의 인상주의 회화와 상징주의 문학의 영향을 받아 음악적 성립파 기법의 발전이 이루어졌다. 인상주의 음악의 소재는 자연이나 순간적인 사물의 느낌을 나타내거나, 회화적인 표제를 채택하는 등, 인상주의 화가들이 뚜렸한 윤곽을 피하고 희미한 형태로 표현한다는 점 등을 음악에 적용시켰다. 많은 작곡가들이 인상주의적 수법을 모방했지만 어떤 작곡가도 인상주의 음악가라고 말하기에는 부적합하며, 사실 드뷔시를 제외하...
19세기 후반 드뷔시(Claude Achille Debussy : 1862~1918)를 중심으로 성립한 프랑스의 인상주의 음악은 당대의 인상주의 회화와 상징주의 문학의 영향을 받아 음악적 성립파 기법의 발전이 이루어졌다. 인상주의 음악의 소재는 자연이나 순간적인 사물의 느낌을 나타내거나, 회화적인 표제를 채택하는 등, 인상주의 화가들이 뚜렸한 윤곽을 피하고 희미한 형태로 표현한다는 점 등을 음악에 적용시켰다. 많은 작곡가들이 인상주의적 수법을 모방했지만 어떤 작곡가도 인상주의 음악가라고 말하기에는 부적합하며, 사실 드뷔시를 제외하고 인상주의 음악의 대표자를 찾는 것은 불가능하다고 할 수 있다. 드뷔시는 <베르가마스크>(Suite Bergamasque)와 <피아노를 위하여>(Suite pour le Piano)라는 2개의 조곡을 남겼으며, 본 논문에 조곡의 변천사와 시대별 작곡가들의 작품도 함께 수록하였다. 인상주의적 경향은 드뷔시의 중기 이후 작품에서 나타나고 있는데 본 논문에서는 그의 피아노 음악 제 2 기의 전환기적 스타일을 대표하는 작품인 <Pour le Piano>에 사용된 형식 및 화성적 언어를 구체적으로 분석하여 인상주의 음악의 특성과 그 배경을 연구해 봄으로써 연주해석에 도움을 주고자 한다. 이 연구를 위하여 먼저 드뷔시의 생애와 작품세계 및 인상주의 음악을 고찰함으로써 그의 음악적인 사상과 작곡기법을 이해하고 악곡 분석을 통하여 드뷔시의 독특한 피아노 음악의 인상파적 기법과 화성어법을 파악함으로써 그의 작품에 대한 이해를 돕고 뛰어난 인상주의 작곡가로서 드뷔시의 위치를 재확인하고자 한다.
19세기 후반 드뷔시(Claude Achille Debussy : 1862~1918)를 중심으로 성립한 프랑스의 인상주의 음악은 당대의 인상주의 회화와 상징주의 문학의 영향을 받아 음악적 성립파 기법의 발전이 이루어졌다. 인상주의 음악의 소재는 자연이나 순간적인 사물의 느낌을 나타내거나, 회화적인 표제를 채택하는 등, 인상주의 화가들이 뚜렸한 윤곽을 피하고 희미한 형태로 표현한다는 점 등을 음악에 적용시켰다. 많은 작곡가들이 인상주의적 수법을 모방했지만 어떤 작곡가도 인상주의 음악가라고 말하기에는 부적합하며, 사실 드뷔시를 제외하고 인상주의 음악의 대표자를 찾는 것은 불가능하다고 할 수 있다. 드뷔시는 <베르가마스크>(Suite Bergamasque)와 <피아노를 위하여>(Suite pour le Piano)라는 2개의 조곡을 남겼으며, 본 논문에 조곡의 변천사와 시대별 작곡가들의 작품도 함께 수록하였다. 인상주의적 경향은 드뷔시의 중기 이후 작품에서 나타나고 있는데 본 논문에서는 그의 피아노 음악 제 2 기의 전환기적 스타일을 대표하는 작품인 <Pour le Piano>에 사용된 형식 및 화성적 언어를 구체적으로 분석하여 인상주의 음악의 특성과 그 배경을 연구해 봄으로써 연주해석에 도움을 주고자 한다. 이 연구를 위하여 먼저 드뷔시의 생애와 작품세계 및 인상주의 음악을 고찰함으로써 그의 음악적인 사상과 작곡기법을 이해하고 악곡 분석을 통하여 드뷔시의 독특한 피아노 음악의 인상파적 기법과 화성어법을 파악함으로써 그의 작품에 대한 이해를 돕고 뛰어난 인상주의 작곡가로서 드뷔시의 위치를 재확인하고자 한다.
In the late nineteenth century, french impressionistic music, which had created with Debussy (Claud Achille Debussy : 1862-1918) as the central figure, made development of musical form and art under. He influence of impressionistic paintings and symbolistic literature of the day. Impressionistic mus...
In the late nineteenth century, french impressionistic music, which had created with Debussy (Claud Achille Debussy : 1862-1918) as the central figure, made development of musical form and art under. He influence of impressionistic paintings and symbolistic literature of the day. Impressionistic musicians adopted the nature and the momentary feeling of things as materials of their works. They also took the pictorial title. Impressionistic painters refused the clear outline and expressed their works with dim form. It applied to music. Many composers imitated impressionistic art but no composers are suitable to be regarded as impressionistic composers. Actually to find the representative figure of impressionistic music, except Debussy, is almost impossible. Debussy composed two suites, "Suite Bergamasque" and "Suit pour le piano" and the changing history of suites and the works of composers in each time are recorded in this thesis. Impressionistic tendency is shown in Debussy's works composed after the middle age. This thesis may help the interpretation of performance by studying the quality and background of impressionistic music, with a concrete analysis of a form and harmonic language used in "Pour le piano", the work that represents the second transitional style of his piano music. for this study, first, his musical thought and the art of composition must be understood by investigating Debussy's life and his world of works, and impressionistic music. And understanding the harmonic language usage and the impressionistic art of Debussy's particular piano music, through the analysis of a tune, may help to understand his works and reaffirm the Debussy's position as an impressionistic composer.
In the late nineteenth century, french impressionistic music, which had created with Debussy (Claud Achille Debussy : 1862-1918) as the central figure, made development of musical form and art under. He influence of impressionistic paintings and symbolistic literature of the day. Impressionistic musicians adopted the nature and the momentary feeling of things as materials of their works. They also took the pictorial title. Impressionistic painters refused the clear outline and expressed their works with dim form. It applied to music. Many composers imitated impressionistic art but no composers are suitable to be regarded as impressionistic composers. Actually to find the representative figure of impressionistic music, except Debussy, is almost impossible. Debussy composed two suites, "Suite Bergamasque" and "Suit pour le piano" and the changing history of suites and the works of composers in each time are recorded in this thesis. Impressionistic tendency is shown in Debussy's works composed after the middle age. This thesis may help the interpretation of performance by studying the quality and background of impressionistic music, with a concrete analysis of a form and harmonic language used in "Pour le piano", the work that represents the second transitional style of his piano music. for this study, first, his musical thought and the art of composition must be understood by investigating Debussy's life and his world of works, and impressionistic music. And understanding the harmonic language usage and the impressionistic art of Debussy's particular piano music, through the analysis of a tune, may help to understand his works and reaffirm the Debussy's position as an impressionistic composer.
주제어
#Debussy, Claude Achille 피아노 음악 인상파 상징주의
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.