본 연구는 패턴 블록에 관한 것으로, 초등학교 수학 교실에서 패턴 블록을 활용하는 방법을 구안하는데 목적을 두었다. 패턴 블록의 특성과 패턴 블록을 활용한 선행 연구를 고찰하고, 교육과정을 분석하여 활용 방안을 탐구하고, 패턴 블록을 활용한 수업을 하였다. 패턴 블록을 활용한 수업을 통하여 학생들의 학습 태도의 변화 모습을 알아보고, 활용 방안의 타당성도 검토하였다. 패턴 블록의 특성과 선행 연구를 탐색한 결과 패턴 블록이 수학과에서 유용하게 쓰일 수 있는 자료라는 것을 알게 되었다. 교육과정을 분석한 결과 패턴 블록이 활용될 수...
본 연구는 패턴 블록에 관한 것으로, 초등학교 수학 교실에서 패턴 블록을 활용하는 방법을 구안하는데 목적을 두었다. 패턴 블록의 특성과 패턴 블록을 활용한 선행 연구를 고찰하고, 교육과정을 분석하여 활용 방안을 탐구하고, 패턴 블록을 활용한 수업을 하였다. 패턴 블록을 활용한 수업을 통하여 학생들의 학습 태도의 변화 모습을 알아보고, 활용 방안의 타당성도 검토하였다. 패턴 블록의 특성과 선행 연구를 탐색한 결과 패턴 블록이 수학과에서 유용하게 쓰일 수 있는 자료라는 것을 알게 되었다. 교육과정을 분석한 결과 패턴 블록이 활용될 수 있는 학습 요소가 많았으며, 추출된 학습 요소를 중심으로 활용 방안을 구안하였다. 활용 방안을 기초로 하여 지도안을 구안하고, 실제 수업을 하여 학생들의 학습 태도의 변화와 구안된 활용 방안이 가지는 문제점을 확인하였다. 이러한 연구 과정에서 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 패턴 블록은 모든 학생들의 참여를 촉진할 수 있는 자료이다. 패턴 블록은 학생의 흥미를 유발하고, 능동적으로 학습에 참여하게 한다. 또 다양한 학습 활동의 기초 경험을 제공하며, 개인차를 완화시킬 수 있다. 둘째, 패턴 블록은 학생들의 문제 해결의 경험을 풍부하게 하여 그들의 문제를 해결하는데 다양한 방법을 활용할 수 있도록 하는데 도움을 준다. 셋째, 수학에 대한 학생들의 생각을 변화시킬 수 있다. 패턴 블록을 사용함으로써 학생들은 수학이 문제를 풀고 답을 맞추어보는 과목이 아니라 그 과정이나 방법을 중요하게 여기는 과목이라는 것을 알았다. 넷째, 패턴 블록은 수학의 특정한 개념에만 유용한 자료가 아니라 여러 분야에 융통성 있게 쓰일 수 있는 자료이다. 그리고 패턴 블록을 게임이나 퍼즐의 형식으로 활용할 수 있는 연구와 학생들의 특성이나 학습 방법에 따른 적절한 활용 방안을 고안하기 위한 지속적인 연구가 있어야 할 것이다.
본 연구는 패턴 블록에 관한 것으로, 초등학교 수학 교실에서 패턴 블록을 활용하는 방법을 구안하는데 목적을 두었다. 패턴 블록의 특성과 패턴 블록을 활용한 선행 연구를 고찰하고, 교육과정을 분석하여 활용 방안을 탐구하고, 패턴 블록을 활용한 수업을 하였다. 패턴 블록을 활용한 수업을 통하여 학생들의 학습 태도의 변화 모습을 알아보고, 활용 방안의 타당성도 검토하였다. 패턴 블록의 특성과 선행 연구를 탐색한 결과 패턴 블록이 수학과에서 유용하게 쓰일 수 있는 자료라는 것을 알게 되었다. 교육과정을 분석한 결과 패턴 블록이 활용될 수 있는 학습 요소가 많았으며, 추출된 학습 요소를 중심으로 활용 방안을 구안하였다. 활용 방안을 기초로 하여 지도안을 구안하고, 실제 수업을 하여 학생들의 학습 태도의 변화와 구안된 활용 방안이 가지는 문제점을 확인하였다. 이러한 연구 과정에서 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 패턴 블록은 모든 학생들의 참여를 촉진할 수 있는 자료이다. 패턴 블록은 학생의 흥미를 유발하고, 능동적으로 학습에 참여하게 한다. 또 다양한 학습 활동의 기초 경험을 제공하며, 개인차를 완화시킬 수 있다. 둘째, 패턴 블록은 학생들의 문제 해결의 경험을 풍부하게 하여 그들의 문제를 해결하는데 다양한 방법을 활용할 수 있도록 하는데 도움을 준다. 셋째, 수학에 대한 학생들의 생각을 변화시킬 수 있다. 패턴 블록을 사용함으로써 학생들은 수학이 문제를 풀고 답을 맞추어보는 과목이 아니라 그 과정이나 방법을 중요하게 여기는 과목이라는 것을 알았다. 넷째, 패턴 블록은 수학의 특정한 개념에만 유용한 자료가 아니라 여러 분야에 융통성 있게 쓰일 수 있는 자료이다. 그리고 패턴 블록을 게임이나 퍼즐의 형식으로 활용할 수 있는 연구와 학생들의 특성이나 학습 방법에 따른 적절한 활용 방안을 고안하기 위한 지속적인 연구가 있어야 할 것이다.
The purpose of this study is investigate the method for using the pattern blocks in the mathematics class of elementary school. I investigated the specific property of pattern blocks, looked into many theories of pattern blocks, analyzed into mathematics curriculum to search about using method of pa...
The purpose of this study is investigate the method for using the pattern blocks in the mathematics class of elementary school. I investigated the specific property of pattern blocks, looked into many theories of pattern blocks, analyzed into mathematics curriculum to search about using method of pattern blocks, and taught using pattern blocks. After the instruction finished on using pattern blocks, I observed that the students attitudes was changed and I tested whether the using method was valid. To analyze into the mathematic curriculum, I found the mathematic curriculum have a lot of the factor of learn to make use of pattern blocks for learning. The result of this study are as follows: First, pattern blocks is a material that all students take part in learning activity. Pattern blocks raise concern of student on a mathematics lesson, take lesson in mathematics. And give a student base experiences for many learning activity, diminish in a difference of learning capability. Second, pattern blocks make a student solve a problem using several methods. Third, pattern blocks changes for a thought of student about a mathematics. If a student uses a pattern blocks, he knows not that mathematics is to finding the answer of problem but that he should have a great regard for the process and way of problem solving. Fourth, pattern blocks is a material not usefulness a specific the concept of mathematics but put to use many scope in mathematics. The research on a puzzle or game using of pattern blocks and on the proper method considering the learner's characteristics and learning method should be continued.
The purpose of this study is investigate the method for using the pattern blocks in the mathematics class of elementary school. I investigated the specific property of pattern blocks, looked into many theories of pattern blocks, analyzed into mathematics curriculum to search about using method of pattern blocks, and taught using pattern blocks. After the instruction finished on using pattern blocks, I observed that the students attitudes was changed and I tested whether the using method was valid. To analyze into the mathematic curriculum, I found the mathematic curriculum have a lot of the factor of learn to make use of pattern blocks for learning. The result of this study are as follows: First, pattern blocks is a material that all students take part in learning activity. Pattern blocks raise concern of student on a mathematics lesson, take lesson in mathematics. And give a student base experiences for many learning activity, diminish in a difference of learning capability. Second, pattern blocks make a student solve a problem using several methods. Third, pattern blocks changes for a thought of student about a mathematics. If a student uses a pattern blocks, he knows not that mathematics is to finding the answer of problem but that he should have a great regard for the process and way of problem solving. Fourth, pattern blocks is a material not usefulness a specific the concept of mathematics but put to use many scope in mathematics. The research on a puzzle or game using of pattern blocks and on the proper method considering the learner's characteristics and learning method should be continued.
주제어
#초등학교 수학수업 패턴블록
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.