본 연구의 목적은 Carlson(1995)의 이론적 모형을 기초로 하여 초등학교 체육수업 시간에 나타나는 학생 소외의 원인과 행동전략을 규명하는 데 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울시 강서구 교육구청 산하에 있는 개나리 초등학교 5학년, 6학년 학생 45명과 교사 10명을 대상으로 연구를 실시하였다. 연구방법은 질적인 방법으로 학생면담, 교사면담 그리고 서술관찰 등의 기법을 이용하여 자료를 수집하였다. 이와같이 수집된 자료는 항시비교법에 의하여 분석되었다. 그리고 자료의 진실성을 제고하기 위하여 구성원간 검토, 동료간 협의, 다각도 ...
본 연구의 목적은 Carlson(1995)의 이론적 모형을 기초로 하여 초등학교 체육수업 시간에 나타나는 학생 소외의 원인과 행동전략을 규명하는 데 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울시 강서구 교육구청 산하에 있는 개나리 초등학교 5학년, 6학년 학생 45명과 교사 10명을 대상으로 연구를 실시하였다. 연구방법은 질적인 방법으로 학생면담, 교사면담 그리고 서술관찰 등의 기법을 이용하여 자료를 수집하였다. 이와같이 수집된 자료는 항시비교법에 의하여 분석되었다. 그리고 자료의 진실성을 제고하기 위하여 구성원간 검토, 동료간 협의, 다각도 분석법을 이용하였다.
본 연구로부터 도출된 학생의 소외원인은 크게 내부적 요인으로는 신체능력 외부적 요인으로는 수업내용, 교사행동 그리고 동료학생의 행동으로 분류되었다. 학생의 소외원인 중 가장 많이 언급된 내용은 자신의 신체능력과 관련된 것이었다. 이들은 자신의 낮은 신체능력으로 인하여 체육시간에 계속되는 실패와 실수를 하게되어 좌절감과 무기력감을 느끼고 있었다. 학생소외의 두 번째 이유는 수업내용과 관련된 것이다. 학생들은 재미없고 반복되는 수업내용에 대하여 불만을 갖고 있었다. 세 번째 이유는 교사의 행동과 관련된 내용이다. 교사의 기합과 벌, 그리고 차별대우등의 부적절한 지도방법과 독단적인 수업운영 방식이 학생들의 소외에 영향을 끼치고 있었다. 마지막으로는 동료 학생의 행동과 관련된 내용이었다. 학생들은 동료학생의 비난이나 야유 그리고 따돌림등으로 자존심이 상하고 고립된 감정을 느껴서 체육수업에서 소외되고 있었다. 이러한 원인들때문에 학생들은 체육수업에 소극적으로 참여하거나 참여를 기피하고 있었다. 이들은 교사의 꾸지람이나 동료학생의 비난과 같은 불이익이 없다면 체육수업에서 빠지고 싶어하였다.
소외 학생들이 보여주는 행동전략은 꾀병부리기, 보조역할하기, 순서바꾸기, 양보하기, 들러리 서기, 요령피우기등 6가지로 분류되었다. 이 중 꾀병부리기는 체육수업이 하기 싫어서 머리가 아프다거나 배가 아프다고 핑계를 대고 수업을 빠지는 전략으로 이 경우 교사는 이들을 그늘에서 참관수업을 시키거나 교실, 양호실에서 지낼 수 있게 허락하고 있었다. 보조역할하기 전략은 동료학생을 양호실에 데려가거나 게임에서 심판을 보는 등의 방법으로 직접적인 체육활동을 기피하는 전략이다. 순서바꾸기 전략은 띔틀이나 발야구와 같은 일렬로 서서 이루어 지는 활동에서 학생들이 계속 줄의 뒤로 이동하여 기회를 가지지 않는 전략이다. 이 경우 교사는 거의 눈치를 못채고 있었다. 양보하기 전략은 게임의 상황에서 자신이 실패하거나 실수하는 것이 두려워 자신의 기회를 다른 사람에게 넘기는 전략이다. 이들은 자신의 실패나 실수로 동료학생의 비난을 받는 것이 두려워 이러한 전략을 사용하고 있었다. 들러리 서기 전략은 마치 결혼식의 들러리처럼 중요하지 않은 위치로 이동하는 전략으로 기능이 낮은 학생들이 참여는 하되 소극적으로 참여하기 위하여 많이 사용하는 전략이다. 마지막으로 요령피우기 전략은 교사가 있을 때에는 열심히 참여하는 척하나 교사가 없을 때에는 잡담이나 흙장난으로 비참여 행동을 보이는 전략으로 교사의 비난을 피하기 위하여 사용하고 있었다.
본 연구는 초등학교 체육수업에서의 학생소외의 원인과 행동전략을 규명함으로써 소외된 학생을 위한 수업조직과 교수행동의 선정 및 후속연구의 주제와 방법면에서 시사점을 모색하고자 하였다.
본 연구의 목적은 Carlson(1995)의 이론적 모형을 기초로 하여 초등학교 체육수업 시간에 나타나는 학생 소외의 원인과 행동전략을 규명하는 데 있었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울시 강서구 교육구청 산하에 있는 개나리 초등학교 5학년, 6학년 학생 45명과 교사 10명을 대상으로 연구를 실시하였다. 연구방법은 질적인 방법으로 학생면담, 교사면담 그리고 서술관찰 등의 기법을 이용하여 자료를 수집하였다. 이와같이 수집된 자료는 항시비교법에 의하여 분석되었다. 그리고 자료의 진실성을 제고하기 위하여 구성원간 검토, 동료간 협의, 다각도 분석법을 이용하였다.
본 연구로부터 도출된 학생의 소외원인은 크게 내부적 요인으로는 신체능력 외부적 요인으로는 수업내용, 교사행동 그리고 동료학생의 행동으로 분류되었다. 학생의 소외원인 중 가장 많이 언급된 내용은 자신의 신체능력과 관련된 것이었다. 이들은 자신의 낮은 신체능력으로 인하여 체육시간에 계속되는 실패와 실수를 하게되어 좌절감과 무기력감을 느끼고 있었다. 학생소외의 두 번째 이유는 수업내용과 관련된 것이다. 학생들은 재미없고 반복되는 수업내용에 대하여 불만을 갖고 있었다. 세 번째 이유는 교사의 행동과 관련된 내용이다. 교사의 기합과 벌, 그리고 차별대우등의 부적절한 지도방법과 독단적인 수업운영 방식이 학생들의 소외에 영향을 끼치고 있었다. 마지막으로는 동료 학생의 행동과 관련된 내용이었다. 학생들은 동료학생의 비난이나 야유 그리고 따돌림등으로 자존심이 상하고 고립된 감정을 느껴서 체육수업에서 소외되고 있었다. 이러한 원인들때문에 학생들은 체육수업에 소극적으로 참여하거나 참여를 기피하고 있었다. 이들은 교사의 꾸지람이나 동료학생의 비난과 같은 불이익이 없다면 체육수업에서 빠지고 싶어하였다.
소외 학생들이 보여주는 행동전략은 꾀병부리기, 보조역할하기, 순서바꾸기, 양보하기, 들러리 서기, 요령피우기등 6가지로 분류되었다. 이 중 꾀병부리기는 체육수업이 하기 싫어서 머리가 아프다거나 배가 아프다고 핑계를 대고 수업을 빠지는 전략으로 이 경우 교사는 이들을 그늘에서 참관수업을 시키거나 교실, 양호실에서 지낼 수 있게 허락하고 있었다. 보조역할하기 전략은 동료학생을 양호실에 데려가거나 게임에서 심판을 보는 등의 방법으로 직접적인 체육활동을 기피하는 전략이다. 순서바꾸기 전략은 띔틀이나 발야구와 같은 일렬로 서서 이루어 지는 활동에서 학생들이 계속 줄의 뒤로 이동하여 기회를 가지지 않는 전략이다. 이 경우 교사는 거의 눈치를 못채고 있었다. 양보하기 전략은 게임의 상황에서 자신이 실패하거나 실수하는 것이 두려워 자신의 기회를 다른 사람에게 넘기는 전략이다. 이들은 자신의 실패나 실수로 동료학생의 비난을 받는 것이 두려워 이러한 전략을 사용하고 있었다. 들러리 서기 전략은 마치 결혼식의 들러리처럼 중요하지 않은 위치로 이동하는 전략으로 기능이 낮은 학생들이 참여는 하되 소극적으로 참여하기 위하여 많이 사용하는 전략이다. 마지막으로 요령피우기 전략은 교사가 있을 때에는 열심히 참여하는 척하나 교사가 없을 때에는 잡담이나 흙장난으로 비참여 행동을 보이는 전략으로 교사의 비난을 피하기 위하여 사용하고 있었다.
본 연구는 초등학교 체육수업에서의 학생소외의 원인과 행동전략을 규명함으로써 소외된 학생을 위한 수업조직과 교수행동의 선정 및 후속연구의 주제와 방법면에서 시사점을 모색하고자 하였다.
The purpose of this study was to analyze on causes of student alienation and action strategies in physical education classes of elementary school on the basis of Garlson's study(1995). To achieve this purpose forty-five students and ten teachers at a elementary school in seoul were investigated. The...
The purpose of this study was to analyze on causes of student alienation and action strategies in physical education classes of elementary school on the basis of Garlson's study(1995). To achieve this purpose forty-five students and ten teachers at a elementary school in seoul were investigated. The qualitative research methods were employed and data were collected through various methods such as interviews and observation. Data were analyzed by using constant comparative methods and the trustworthiness of data was confirmed through member check, peer debriefing, and triangulations.
Four major causes of student's alienation in physical education classes of elementary school were physical ability, curriculum, teacher, and peerbehaviors. The first cause was physical ability of individual students. Students who have low physical ability feels powerlessness because of continue failure in physical education classes. The second cause was curriculum. Student are dissatisfied with repetitive and uninteresting curriculum. The third cause was teacher. Teacher's punishment, discriminating treatment and arbitrary decision make students alienated from physical education classes. The fourth cause was peerbehavior. Student withdraw and feel isolated from their peers in physical education classes because of peer's criticism and ridicule. these four causes makes students alienated and withdraw from physical education classes. They would prefer to withdraw from physical education. If they were to do so without penalty.
The alienated student used certain action strategies to avoid physical education classes such as pretending sickness, helping others, changing order, yielding, serving as a bridesmaid, and doing unfaithfully. Pretending sickness includes pretended headache and stomachache and students use it skip physical education classes. Helping others is taking peers to nurse-teacher and becoming a referee for skipping physical education classes. Changing orders is that students change orders on purpose and back to the line in a vaulting horse and foot baseball classes. In this case a teacher rarely find out those students. Yielding is that students yield his/her chance to others in game for fear of making mistakes. these students are afraid of being criticised by their peers. Becoming bridesmaid is like serving as a bridesmaid in wedding ceremony. These students fix themselves unimportant position and participate in physical education classes passively. The final category of action strategy is doing unfaithfully. These students participate in physical education classes with a teacher but out of teacher's sight they participate in physical education classes unfaithfully for example, with idle talk or joke.
This study concluded with the presentations of practical implications for physical education teaching and follow-up researcher based on the student's alienation causes and action strategies.
The purpose of this study was to analyze on causes of student alienation and action strategies in physical education classes of elementary school on the basis of Garlson's study(1995). To achieve this purpose forty-five students and ten teachers at a elementary school in seoul were investigated. The qualitative research methods were employed and data were collected through various methods such as interviews and observation. Data were analyzed by using constant comparative methods and the trustworthiness of data was confirmed through member check, peer debriefing, and triangulations.
Four major causes of student's alienation in physical education classes of elementary school were physical ability, curriculum, teacher, and peerbehaviors. The first cause was physical ability of individual students. Students who have low physical ability feels powerlessness because of continue failure in physical education classes. The second cause was curriculum. Student are dissatisfied with repetitive and uninteresting curriculum. The third cause was teacher. Teacher's punishment, discriminating treatment and arbitrary decision make students alienated from physical education classes. The fourth cause was peerbehavior. Student withdraw and feel isolated from their peers in physical education classes because of peer's criticism and ridicule. these four causes makes students alienated and withdraw from physical education classes. They would prefer to withdraw from physical education. If they were to do so without penalty.
The alienated student used certain action strategies to avoid physical education classes such as pretending sickness, helping others, changing order, yielding, serving as a bridesmaid, and doing unfaithfully. Pretending sickness includes pretended headache and stomachache and students use it skip physical education classes. Helping others is taking peers to nurse-teacher and becoming a referee for skipping physical education classes. Changing orders is that students change orders on purpose and back to the line in a vaulting horse and foot baseball classes. In this case a teacher rarely find out those students. Yielding is that students yield his/her chance to others in game for fear of making mistakes. these students are afraid of being criticised by their peers. Becoming bridesmaid is like serving as a bridesmaid in wedding ceremony. These students fix themselves unimportant position and participate in physical education classes passively. The final category of action strategy is doing unfaithfully. These students participate in physical education classes with a teacher but out of teacher's sight they participate in physical education classes unfaithfully for example, with idle talk or joke.
This study concluded with the presentations of practical implications for physical education teaching and follow-up researcher based on the student's alienation causes and action strategies.
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