최근 직업세계의 복잡성과 전문화로 인해서 대학생들의 직업에 대한 관심이 고조되고 있는 현상을 보이고 있으며, 이는 사회의 전문인력을 길러내는 대학교육에서는 더욱 강조되고 있는 실정이다. 대학은 추구 뿐 아니라 사회에서 필요로 하는 인재를 양성하는 진로의 결정단계이기 때문에 학생들은 취업에 대한 여러 가지 고민과 갈등을 가지게 된다. 이러한 취업에 대한 고민과 갈등은 '취업스트레스'라고도 할 수 있다. 오늘날 많은 사람들이 정도의 차이는 있으나, 각종 스트레스의 영향에 의하여 정신적 부조화, 정서적 갈등, 심리적 부적응 상태에서 살아가고 있다. 이러한 스트레스는 취업의 압박감을 받고있는 대학생들에게도 예외없이 나타난다. 본 연구의 목적은 우리나라 대학생들의 계열별, 학년별, 성별, 그리고 본인이 지각하는 자신의 가정형편, 성적, ...
최근 직업세계의 복잡성과 전문화로 인해서 대학생들의 직업에 대한 관심이 고조되고 있는 현상을 보이고 있으며, 이는 사회의 전문인력을 길러내는 대학교육에서는 더욱 강조되고 있는 실정이다. 대학은 추구 뿐 아니라 사회에서 필요로 하는 인재를 양성하는 진로의 결정단계이기 때문에 학생들은 취업에 대한 여러 가지 고민과 갈등을 가지게 된다. 이러한 취업에 대한 고민과 갈등은 '취업스트레스'라고도 할 수 있다. 오늘날 많은 사람들이 정도의 차이는 있으나, 각종 스트레스의 영향에 의하여 정신적 부조화, 정서적 갈등, 심리적 부적응 상태에서 살아가고 있다. 이러한 스트레스는 취업의 압박감을 받고있는 대학생들에게도 예외없이 나타난다. 본 연구의 목적은 우리나라 대학생들의 계열별, 학년별, 성별, 그리고 본인이 지각하는 자신의 가정형편, 성적, 대인관계 유능성, 대학생활 만족감의 상위, 중위, 하위에 따른 취업스트레스를 알아보는 데 있다. 이에 대한 본 연구에서 설정한 연구가설은 다음과 같다. 1. 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인인 학업, 성격, 학교환경, 가족환경별 취업스트레스의 정도는 계열, 학년 및 성별에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 1-1) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 인문계열과 공업계열 간에 유의한 차이가 있을 것이다. 1-2) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 1,2,3,4학년 간에 유의한 차이가 있을 것이다. 1-3) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 성별간에 유의한 차이가 있을 것이다. 2. 대학생은 전체 취업스트레스 및 하위요인인 학업, 성격, 학교환경, 가족환경별 취업스트레스 정도는 본인이 지각하는 가정형편, 성적, 대인관계 유능성, 대학생활 만족감의 상위, 중위, 하위에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 2-1) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스 정도는 본인이 지각하는 가정형편에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 2-2) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 본인이 지각하는 성적에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 2-3) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 본인이 지각하는 대인관계 유능성에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 2-4) 대학성의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 본인이 지각하는 대학생활 만족감에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 본 연구는 부산시내 소재의 4년제 대학인 D 대학교의 1, 2, 3, 4 학년 학생 1295명을 대상으로 실시하였다. 측정도구는 대학생의 취업스트레스에 관련된 선행연구가 없어, 대학생 50명을 대상으로 졸업후의 취업문제로 대학생활 중에 받고 있는 스트레스를 자유롭게 기술하게 하여 이를 기초로, 코넬대학 '스트레스 측정법(Cornell Medical Index : CMI)'(Shepherd et at., 1966)을 참고하여 대학생의 취업스트레스를 측정할 수 있는 문항으로 연구자가 자작하여 총 90문항을 제작한 후 1차로 전문가의 도움을 얻어 80문항으로 선정한 두 2차로 문항의 타당성을 전문가와 협의한 뒤 수정 작업을 거쳐 최종적으로 72문항을 작성하였다. 수집한 자료처리는 SPSS/PC+ 통계프로그램을 사용하여 2개집단의 차이는 t검증을, 집단내 및 집단간의 차이를 검증하기 위하여 일원변량분석을 실시하였다. 이러한 연구과정을 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 대학생은 전체 취업스트레스의 전도는 인문계열이 공업계열보다 높으며, 특히 하위 요인인 학업요인과 학교환경요인에서 인문계열이 공업계열보다 취업스트레스 정도가 높다. 그러므로 인문계열 대학생들은 취업스트레스 해소방안이 공업계열 대학생 보다 더 필요하다. 2. 대학생의 취업스트레스의 정도는 전체 및 하위요인 모두에서 고학년이 될수록 높다. 그러므로 고학년 대상의 집중적인 취업스트레스 해결책이 필요하다. 3. 대학생의 전체 취업스트레스의 정도는 성별에 따른 차이가 없으며, 하위요인인 학교환경요인에서는 여학생이 더 높고, 가족환경요인에서는 남학생이 더 높다. 그러므로 요인별로 남녀대학생들에게 적절하고 세심한 취업스트레스 해결책이 필요하다.
최근 직업세계의 복잡성과 전문화로 인해서 대학생들의 직업에 대한 관심이 고조되고 있는 현상을 보이고 있으며, 이는 사회의 전문인력을 길러내는 대학교육에서는 더욱 강조되고 있는 실정이다. 대학은 추구 뿐 아니라 사회에서 필요로 하는 인재를 양성하는 진로의 결정단계이기 때문에 학생들은 취업에 대한 여러 가지 고민과 갈등을 가지게 된다. 이러한 취업에 대한 고민과 갈등은 '취업스트레스'라고도 할 수 있다. 오늘날 많은 사람들이 정도의 차이는 있으나, 각종 스트레스의 영향에 의하여 정신적 부조화, 정서적 갈등, 심리적 부적응 상태에서 살아가고 있다. 이러한 스트레스는 취업의 압박감을 받고있는 대학생들에게도 예외없이 나타난다. 본 연구의 목적은 우리나라 대학생들의 계열별, 학년별, 성별, 그리고 본인이 지각하는 자신의 가정형편, 성적, 대인관계 유능성, 대학생활 만족감의 상위, 중위, 하위에 따른 취업스트레스를 알아보는 데 있다. 이에 대한 본 연구에서 설정한 연구가설은 다음과 같다. 1. 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인인 학업, 성격, 학교환경, 가족환경별 취업스트레스의 정도는 계열, 학년 및 성별에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 1-1) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 인문계열과 공업계열 간에 유의한 차이가 있을 것이다. 1-2) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 1,2,3,4학년 간에 유의한 차이가 있을 것이다. 1-3) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 성별간에 유의한 차이가 있을 것이다. 2. 대학생은 전체 취업스트레스 및 하위요인인 학업, 성격, 학교환경, 가족환경별 취업스트레스 정도는 본인이 지각하는 가정형편, 성적, 대인관계 유능성, 대학생활 만족감의 상위, 중위, 하위에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 2-1) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스 정도는 본인이 지각하는 가정형편에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 2-2) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 본인이 지각하는 성적에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 2-3) 대학생의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 본인이 지각하는 대인관계 유능성에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 2-4) 대학성의 전체 취업스트레스 및 하위요인별 취업스트레스의 정도는 본인이 지각하는 대학생활 만족감에 따라 유의한 차이가 있을 것이다. 본 연구는 부산시내 소재의 4년제 대학인 D 대학교의 1, 2, 3, 4 학년 학생 1295명을 대상으로 실시하였다. 측정도구는 대학생의 취업스트레스에 관련된 선행연구가 없어, 대학생 50명을 대상으로 졸업후의 취업문제로 대학생활 중에 받고 있는 스트레스를 자유롭게 기술하게 하여 이를 기초로, 코넬대학 '스트레스 측정법(Cornell Medical Index : CMI)'(Shepherd et at., 1966)을 참고하여 대학생의 취업스트레스를 측정할 수 있는 문항으로 연구자가 자작하여 총 90문항을 제작한 후 1차로 전문가의 도움을 얻어 80문항으로 선정한 두 2차로 문항의 타당성을 전문가와 협의한 뒤 수정 작업을 거쳐 최종적으로 72문항을 작성하였다. 수집한 자료처리는 SPSS/PC+ 통계프로그램을 사용하여 2개집단의 차이는 t검증을, 집단내 및 집단간의 차이를 검증하기 위하여 일원변량분석을 실시하였다. 이러한 연구과정을 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 대학생은 전체 취업스트레스의 전도는 인문계열이 공업계열보다 높으며, 특히 하위 요인인 학업요인과 학교환경요인에서 인문계열이 공업계열보다 취업스트레스 정도가 높다. 그러므로 인문계열 대학생들은 취업스트레스 해소방안이 공업계열 대학생 보다 더 필요하다. 2. 대학생의 취업스트레스의 정도는 전체 및 하위요인 모두에서 고학년이 될수록 높다. 그러므로 고학년 대상의 집중적인 취업스트레스 해결책이 필요하다. 3. 대학생의 전체 취업스트레스의 정도는 성별에 따른 차이가 없으며, 하위요인인 학교환경요인에서는 여학생이 더 높고, 가족환경요인에서는 남학생이 더 높다. 그러므로 요인별로 남녀대학생들에게 적절하고 세심한 취업스트레스 해결책이 필요하다.
Recently, the concentration in job of university student is rising to its flood mark owing to the complexity and specialization of work field, which is emphasized by the college education which brings up the professional workforce of society. Students have many kinds of anxieties and conflicts about...
Recently, the concentration in job of university student is rising to its flood mark owing to the complexity and specialization of work field, which is emphasized by the college education which brings up the professional workforce of society. Students have many kinds of anxieties and conflicts about the employment because the university is a final stage where they should decide the courses in life as well as search for learning. This anxiety and conflict about employment can be called 'employment stress'. Nowadays, many people are living in mental disharmony, emotional conflict, and psychological maladjustment by the influence of all kinds of stresses. This stress appears to the students who are subject to the pressure of employment without exception. The purpose of this study is to study employment stress of university students depending on colleges, grade, and sexes and the degree(high, medium, and low) of home economy, results, persona1 relations of competence, and satisfaction in campus life which they perceive. The hypotheses of this thesis are as follows. 1. The degree of total employment stress and schoolwork, character, school environment, and home environment, which are the sub-factors of university students, may be significantly different according to college, grade, and sex. 1-1) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference between literary and engineering colleges. 1-2) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference among first, second, third, and fourth year students. 1-3) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference between sexes. 2, The degree of total employment stress and schoolwork, character, school environment, and home environment, which are the sub-factors of university students, may be significantly different according to the extent(high, medium, and low) of home economy, results, personal relations of competence, and satisfaction in campus life which he/she perceives. 2-1) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference depending on the home economy which he/she perceives. 2-2) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference depending on the results which he/she perceives. 2-3) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference depending on the personal relations of competence which he/she perceives. 2-4) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference depending on the satisfaction in campus life which he/she perceives. This study was conducted with 1,295 first, second, third, and fourth students of D University located in Pusan city for the object. There being no prestudy on the employment stress related with students, 50 students were asked to describe freely the stress during campus life about the employment problems after graduation. On the basis of this, 'Cornell Medical Index : CMI'(Shepherd et al., 1966) were used as measuring instruments to produce total 90 questions that can measure the student's employment stress. At first, the researcher selected 80 questions with the assistance of a specialist and then finally decided 72 questions after discussing their propriety with the specialist through correcting work. SPSS/PC+ statistical program was used to verify the difference between 2 groups by t-test, and that of within and between groups by oneway ANOVA for the collected data processing. The conclusion drawn from this study course is as follows. 1. The degree of total employment stress of university student is higher in the literary college than that of engineering college, and especially in case of schoolwork and school environment factors, the degree of stress in the literary college is higher than that of engineering college. Therefore, the plan of employment stress solution for literary college students is necessary than that of engineering college. 2. The degree of employment stress of university students is higher in the higher school year students in the total and sub-factors. Therefore, concentrative plan of employment stress solution for higher school year students is necessary. 3. The degree of total employment stress of university students is not different between sexes, and in case of school environment factor, girls show higher, and. in case of home environment factor, boys show higher. Therefore, suitable and careful plan of employment stress solution for boys and girls according to factors is necessary. 4. the degree of employment stress of university students is higher in the lower group in total and sub-factors. Therefore, the plan of employment stress home economy at the solution for poor university students is necessary. 5. The degree of employment stress of university student is higher in the total and schoolwork, character, and home environment factors. And in the school environment factor, there is no difference. Therefore, in general, lower the results, more stress the students experience, so, the plan of employment stress solution for university students who are poor in results is necessary. 6. The degree of employment stress of university students is higher in the lower group in personal relations of competence at the total and sub-factors. Therefore, the plan of employment stress solution for university students who are poor in personal relations of competence is necessary. 7. The degree of employment stress of university students is higher in the lower group in satisfaction in campus life at the total and sub-factors. Therefore, the plan of employment stress solution for university students who are poor in satisfaction in campus life is necessary.
Recently, the concentration in job of university student is rising to its flood mark owing to the complexity and specialization of work field, which is emphasized by the college education which brings up the professional workforce of society. Students have many kinds of anxieties and conflicts about the employment because the university is a final stage where they should decide the courses in life as well as search for learning. This anxiety and conflict about employment can be called 'employment stress'. Nowadays, many people are living in mental disharmony, emotional conflict, and psychological maladjustment by the influence of all kinds of stresses. This stress appears to the students who are subject to the pressure of employment without exception. The purpose of this study is to study employment stress of university students depending on colleges, grade, and sexes and the degree(high, medium, and low) of home economy, results, persona1 relations of competence, and satisfaction in campus life which they perceive. The hypotheses of this thesis are as follows. 1. The degree of total employment stress and schoolwork, character, school environment, and home environment, which are the sub-factors of university students, may be significantly different according to college, grade, and sex. 1-1) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference between literary and engineering colleges. 1-2) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference among first, second, third, and fourth year students. 1-3) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference between sexes. 2, The degree of total employment stress and schoolwork, character, school environment, and home environment, which are the sub-factors of university students, may be significantly different according to the extent(high, medium, and low) of home economy, results, personal relations of competence, and satisfaction in campus life which he/she perceives. 2-1) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference depending on the home economy which he/she perceives. 2-2) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference depending on the results which he/she perceives. 2-3) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference depending on the personal relations of competence which he/she perceives. 2-4) The degree of total and sub-factors employment stress of university students may show significant difference depending on the satisfaction in campus life which he/she perceives. This study was conducted with 1,295 first, second, third, and fourth students of D University located in Pusan city for the object. There being no prestudy on the employment stress related with students, 50 students were asked to describe freely the stress during campus life about the employment problems after graduation. On the basis of this, 'Cornell Medical Index : CMI'(Shepherd et al., 1966) were used as measuring instruments to produce total 90 questions that can measure the student's employment stress. At first, the researcher selected 80 questions with the assistance of a specialist and then finally decided 72 questions after discussing their propriety with the specialist through correcting work. SPSS/PC+ statistical program was used to verify the difference between 2 groups by t-test, and that of within and between groups by oneway ANOVA for the collected data processing. The conclusion drawn from this study course is as follows. 1. The degree of total employment stress of university student is higher in the literary college than that of engineering college, and especially in case of schoolwork and school environment factors, the degree of stress in the literary college is higher than that of engineering college. Therefore, the plan of employment stress solution for literary college students is necessary than that of engineering college. 2. The degree of employment stress of university students is higher in the higher school year students in the total and sub-factors. Therefore, concentrative plan of employment stress solution for higher school year students is necessary. 3. The degree of total employment stress of university students is not different between sexes, and in case of school environment factor, girls show higher, and. in case of home environment factor, boys show higher. Therefore, suitable and careful plan of employment stress solution for boys and girls according to factors is necessary. 4. the degree of employment stress of university students is higher in the lower group in total and sub-factors. Therefore, the plan of employment stress home economy at the solution for poor university students is necessary. 5. The degree of employment stress of university student is higher in the total and schoolwork, character, and home environment factors. And in the school environment factor, there is no difference. Therefore, in general, lower the results, more stress the students experience, so, the plan of employment stress solution for university students who are poor in results is necessary. 6. The degree of employment stress of university students is higher in the lower group in personal relations of competence at the total and sub-factors. Therefore, the plan of employment stress solution for university students who are poor in personal relations of competence is necessary. 7. The degree of employment stress of university students is higher in the lower group in satisfaction in campus life at the total and sub-factors. Therefore, the plan of employment stress solution for university students who are poor in satisfaction in campus life is necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.