본 연구의 목적은 1, 2세 영아의 놀이 행동을 관찰하여 영아의 상징놀이 행동 유형의 지속시간을 분석하므로서, 영아의 상징놀이에 대한 이해를 돕고 교사 상호작용의 중요성을 인식하여 유아교육 관련기관에서 기초자료로 활용하고자 하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 1, 2세 영아의 전체놀이 시간 중 상징놀이 출현시간은 연령별, 교사의 상호작용 유무에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형별 지속시간은 교사의 상호작용 유무에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형별 지속시간은 영아의 연령 집단에 따라 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형의 출현형태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 노원구에 소재한 S어린이집과 도봉구에 소재한 S어린이집, 중랑구에 위치한 S어린이집에 다니고 있는 1, 2세 영아 40명으로 1, 2세 영아의 상징놀이 행동 유형의 지속시간을 알아보기 위해 영아의 놀이 행동을 각 40분씩 총 1600분 동안 ...
본 연구의 목적은 1, 2세 영아의 놀이 행동을 관찰하여 영아의 상징놀이 행동 유형의 지속시간을 분석하므로서, 영아의 상징놀이에 대한 이해를 돕고 교사 상호작용의 중요성을 인식하여 유아교육 관련기관에서 기초자료로 활용하고자 하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 1, 2세 영아의 전체놀이 시간 중 상징놀이 출현시간은 연령별, 교사의 상호작용 유무에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형별 지속시간은 교사의 상호작용 유무에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형별 지속시간은 영아의 연령 집단에 따라 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형의 출현형태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 노원구에 소재한 S어린이집과 도봉구에 소재한 S어린이집, 중랑구에 위치한 S어린이집에 다니고 있는 1, 2세 영아 40명으로 1, 2세 영아의 상징놀이 행동 유형의 지속시간을 알아보기 위해 영아의 놀이 행동을 각 40분씩 총 1600분 동안 비디오 카메라로 촬영하여 분석하였다. 영아의 상징놀이 행동 관찰의 결과를 분석하기 위해 전체놀이 중 상징놀이 출현시간의 비율과 교사의 상호작용 요인 유무와 영아의 연령에 따라 나타나는 상징놀이 행동의 유형별 지속시간을 구하고, 평균과 표준편차를 산출하여 분석하였다. 상징놀이 행동 유형과 교사의 상호작용 유무, 영아의 연령의 차이를 분석하기 위해 삼원 변량분석을 하였고, 상징놀이 행동 유형간의 사후 검증을 위해서 Duncan 검증을 하였다. 마지막으로 1, 2세 영아의 상징놀이의 유형별 출현형태는 관찰된 빈도와 빈도에 따른 평균 지속시간으로 분석하였고 나타난 상징놀이 행동유형의 형태를 질적으로 연구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 1, 2세 영아의 전체놀이 시간 중 상징놀이의 출현시간이 차지하는 비율은 교사의 상호작용 유무와 영아의 연령에 따라 차이를 보였다. 1, 2세 모두 교사의 상호작용이 있을 때 상징놀이 행동이 많이 나타났으며, 2세가 1세보다 2배 많은 상징놀이 행동이 나타났다. 둘째, 1, 2세 영아의 상징놀이의 유형별 지속시간은 교사의 상호작용이 있을 때 더 길었으며, 복잡한 단계의 상징놀이 행동이 나타났다. 1세의 경우 교사의 상호작용이 있을 때 낮은 수준의 '전가상'이 적게 나타난 반면, '줄거리 없는 연속된 생물 가상'이나 '연결된 자기를 향한 가상'이 많이 나타났다. 2세의 경우 교사의 상호작용이 있을 때 '전가상'은 거의 나타나지 않았으며, 복잡한 수준의 '연결된 무생물 가상'이나 '연결된 무생물을 향한 대체'가 길게 나타났다. 셋째, 1, 2세 영아의 상징놀이의 유형별 지속시간은 영아의 연령 집단에 따라 차이를 보였다. 1세 영아의 경우 제일 낮은 수준의 '전가상'과 '자기를 향한 가상'이 많이 나타났고 그 외의 복잡한 수준의 상징놀이 행동은 거의 나타나지 않은 반면, 2세 영아는 1세 영아�獨�나타나지 않았던 '연결된 자기를 향한 가상', '연결된 자기를 향한 대체'등 복잡한 수준의 상징놀이 행동이 오래 지속 되었다. 넷째, 1, 2세 영아의 상징놀이의 유형별 빈도와 평균 지속시간은 연령별, 교사의 상호작용 유무에 따라 차이를 보였다. 1, 2세 모두 교사 상호작용이 있을 때 더 복잡한 단계의 상징놀이를 자주, 오래 지속하였고, 상호작용이 없을 때 1, 2세 모두 '전가상'이나 자기를 대상으로 한 가상행동이 많았다. 교사의 언어적 상호작용과 모델링은 영아의 상징놀이를 더 복잡한 수준으로 이끄는 역할을 했다.
본 연구의 목적은 1, 2세 영아의 놀이 행동을 관찰하여 영아의 상징놀이 행동 유형의 지속시간을 분석하므로서, 영아의 상징놀이에 대한 이해를 돕고 교사 상호작용의 중요성을 인식하여 유아교육 관련기관에서 기초자료로 활용하고자 하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 1, 2세 영아의 전체놀이 시간 중 상징놀이 출현시간은 연령별, 교사의 상호작용 유무에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형별 지속시간은 교사의 상호작용 유무에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형별 지속시간은 영아의 연령 집단에 따라 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 1, 2세 영아의 상징놀이 유형의 출현형태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 노원구에 소재한 S어린이집과 도봉구에 소재한 S어린이집, 중랑구에 위치한 S어린이집에 다니고 있는 1, 2세 영아 40명으로 1, 2세 영아의 상징놀이 행동 유형의 지속시간을 알아보기 위해 영아의 놀이 행동을 각 40분씩 총 1600분 동안 비디오 카메라로 촬영하여 분석하였다. 영아의 상징놀이 행동 관찰의 결과를 분석하기 위해 전체놀이 중 상징놀이 출현시간의 비율과 교사의 상호작용 요인 유무와 영아의 연령에 따라 나타나는 상징놀이 행동의 유형별 지속시간을 구하고, 평균과 표준편차를 산출하여 분석하였다. 상징놀이 행동 유형과 교사의 상호작용 유무, 영아의 연령의 차이를 분석하기 위해 삼원 변량분석을 하였고, 상징놀이 행동 유형간의 사후 검증을 위해서 Duncan 검증을 하였다. 마지막으로 1, 2세 영아의 상징놀이의 유형별 출현형태는 관찰된 빈도와 빈도에 따른 평균 지속시간으로 분석하였고 나타난 상징놀이 행동유형의 형태를 질적으로 연구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 1, 2세 영아의 전체놀이 시간 중 상징놀이의 출현시간이 차지하는 비율은 교사의 상호작용 유무와 영아의 연령에 따라 차이를 보였다. 1, 2세 모두 교사의 상호작용이 있을 때 상징놀이 행동이 많이 나타났으며, 2세가 1세보다 2배 많은 상징놀이 행동이 나타났다. 둘째, 1, 2세 영아의 상징놀이의 유형별 지속시간은 교사의 상호작용이 있을 때 더 길었으며, 복잡한 단계의 상징놀이 행동이 나타났다. 1세의 경우 교사의 상호작용이 있을 때 낮은 수준의 '전가상'이 적게 나타난 반면, '줄거리 없는 연속된 생물 가상'이나 '연결된 자기를 향한 가상'이 많이 나타났다. 2세의 경우 교사의 상호작용이 있을 때 '전가상'은 거의 나타나지 않았으며, 복잡한 수준의 '연결된 무생물 가상'이나 '연결된 무생물을 향한 대체'가 길게 나타났다. 셋째, 1, 2세 영아의 상징놀이의 유형별 지속시간은 영아의 연령 집단에 따라 차이를 보였다. 1세 영아의 경우 제일 낮은 수준의 '전가상'과 '자기를 향한 가상'이 많이 나타났고 그 외의 복잡한 수준의 상징놀이 행동은 거의 나타나지 않은 반면, 2세 영아는 1세 영아�獨�나타나지 않았던 '연결된 자기를 향한 가상', '연결된 자기를 향한 대체'등 복잡한 수준의 상징놀이 행동이 오래 지속 되었다. 넷째, 1, 2세 영아의 상징놀이의 유형별 빈도와 평균 지속시간은 연령별, 교사의 상호작용 유무에 따라 차이를 보였다. 1, 2세 모두 교사 상호작용이 있을 때 더 복잡한 단계의 상징놀이를 자주, 오래 지속하였고, 상호작용이 없을 때 1, 2세 모두 '전가상'이나 자기를 대상으로 한 가상행동이 많았다. 교사의 언어적 상호작용과 모델링은 영아의 상징놀이를 더 복잡한 수준으로 이끄는 역할을 했다.
The purpose of this study was to examine the symbolic play the during the toddlers' play time in 1 and 2-year-old toddlers by toddlers by analyzing the duration of type of the symbolic play. Following research questions were raised for the purpose of the study. 1. Are there any differences on the du...
The purpose of this study was to examine the symbolic play the during the toddlers' play time in 1 and 2-year-old toddlers by toddlers by analyzing the duration of type of the symbolic play. Following research questions were raised for the purpose of the study. 1. Are there any differences on the duration of the toddlers' symbolic play by the factors of the teacher's intervention and of the toddler's age? 2. Are there any differences on the duration of each type of the toddler's symbolic play by the factor of the teacher's intervention? 3. Are there any differences on the duration of each type of the toddler's symbolic play by each age group of the toddlers? 4. How are differences on each type of the toddler's symbolic play? For this study, 40 of one and two-year-old toddlers of S-preschools in Nowon-ku, Tobong-ku, and Choonglang-ku, were observed. Data were collected by video-tape of 40 toddlers for 40 minutes each time, total 1600 minutes, in order to know the duration of each type of their symbolic play behavior. To analyze the result from the observation, mean and standard deviation of the duration of each type of the toddler's symbolic play by each age group of toddlers, under the both conditions of with, and without the teacher's intervention, were analyzed. Three-Way ANOVA was used to analyze each type of symbolic play, toddler's age and teacher's intervention, and Duncan Test was used for post-hoc test each level of symbolic play. The results of the study were as follows. 1. There were significant differences on the ratio of symbolic plays among total play time by the factors of the teacher's intervention and of the toddler's age. With the teacher's intervention, the both age groups of toddlers participated with the symbolic play for much longer time, and 2-year-old toddlers over 2 times more amount of symbolic play than 1-year-old toddlers did. 2. The teacher's intervention affected the duration and the type of the symbolic play of the toddlers. Under the teacher's intervention, they participated higher type of symbolic play rather than lower type of one, as well as the duration of symbolic play was longer. 3. There were also significant differences on the duration of each type of symbolic play by the age of the toddlers. 1-year-old toddlers participated more of the lowest level of symbolic play like 'pre-pretend' and 'pretend-self' while for longer time, 2-year-old toddlers did much more of complex type of symbolic play like 'sequenced self substitution's and 'sequenced self pretend' which 1-year-old toddlers rarely participated with. The older the toddler's age participated with, the higher level of symbolic play they do for longer time. 4. There were significant differences on the duration of each type of symbolic play by the age of the toddlers and the teacher's intervention.
The purpose of this study was to examine the symbolic play the during the toddlers' play time in 1 and 2-year-old toddlers by toddlers by analyzing the duration of type of the symbolic play. Following research questions were raised for the purpose of the study. 1. Are there any differences on the duration of the toddlers' symbolic play by the factors of the teacher's intervention and of the toddler's age? 2. Are there any differences on the duration of each type of the toddler's symbolic play by the factor of the teacher's intervention? 3. Are there any differences on the duration of each type of the toddler's symbolic play by each age group of the toddlers? 4. How are differences on each type of the toddler's symbolic play? For this study, 40 of one and two-year-old toddlers of S-preschools in Nowon-ku, Tobong-ku, and Choonglang-ku, were observed. Data were collected by video-tape of 40 toddlers for 40 minutes each time, total 1600 minutes, in order to know the duration of each type of their symbolic play behavior. To analyze the result from the observation, mean and standard deviation of the duration of each type of the toddler's symbolic play by each age group of toddlers, under the both conditions of with, and without the teacher's intervention, were analyzed. Three-Way ANOVA was used to analyze each type of symbolic play, toddler's age and teacher's intervention, and Duncan Test was used for post-hoc test each level of symbolic play. The results of the study were as follows. 1. There were significant differences on the ratio of symbolic plays among total play time by the factors of the teacher's intervention and of the toddler's age. With the teacher's intervention, the both age groups of toddlers participated with the symbolic play for much longer time, and 2-year-old toddlers over 2 times more amount of symbolic play than 1-year-old toddlers did. 2. The teacher's intervention affected the duration and the type of the symbolic play of the toddlers. Under the teacher's intervention, they participated higher type of symbolic play rather than lower type of one, as well as the duration of symbolic play was longer. 3. There were also significant differences on the duration of each type of symbolic play by the age of the toddlers. 1-year-old toddlers participated more of the lowest level of symbolic play like 'pre-pretend' and 'pretend-self' while for longer time, 2-year-old toddlers did much more of complex type of symbolic play like 'sequenced self substitution's and 'sequenced self pretend' which 1-year-old toddlers rarely participated with. The older the toddler's age participated with, the higher level of symbolic play they do for longer time. 4. There were significant differences on the duration of each type of symbolic play by the age of the toddlers and the teacher's intervention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.