본 연구는 간 기능 이상과 지방간 경험이 있는 대학생의 영양교육 효과에 관한 측정을 목적으로 하였다. 20-29세의 전체 조사대상 656명 중 간 기능 장애가 있는 19명의 지원자에게 영양교육을 실시하였고, 일반적인 영양지식, 간 기능과 관련된 영양지식, 식사 섭취상태, 건강상태, 혈청 지질 농도, 간 기능 검사 항목의 지표인 SGOT와 SGPT의 농도를 영양 교육 전후로 조사하였다. 전체 조사대상은 간 기능과 관련된 요인들이 대체로 양호하였으나, 이들 중 55명이 간기능 이상군으로 분류되었다. (SGOT, SGPT의 수준이 각각 40U/L, 35U/L이상인 경우) 영양교육 후의 일반적 영양소에 대한 개념과 간 질환과 관련된 요인들에 대한 인식도 점수는 5.0점에서 8.1점으로 향상되어 유의적으로 증가하였다 (p<.001). 일반사항 중 체중과 수축기 혈압은 유의적으로 감소하였으나 (p<.05), 체지방과 이완기 혈압은 차이가 없었다. 생활습관에서 스트레스 정도는 유의적으로 감소하였고, 운동량은 유의적으로 증가하였다 (p<.01). 영양소 섭취상태 조사 결과는 열량 섭취가 권장량에 비하여 매우 부족하였으며, 당질, ...
본 연구는 간 기능 이상과 지방간 경험이 있는 대학생의 영양교육 효과에 관한 측정을 목적으로 하였다. 20-29세의 전체 조사대상 656명 중 간 기능 장애가 있는 19명의 지원자에게 영양교육을 실시하였고, 일반적인 영양지식, 간 기능과 관련된 영양지식, 식사 섭취상태, 건강상태, 혈청 지질 농도, 간 기능 검사 항목의 지표인 SGOT와 SGPT의 농도를 영양 교육 전후로 조사하였다. 전체 조사대상은 간 기능과 관련된 요인들이 대체로 양호하였으나, 이들 중 55명이 간기능 이상군으로 분류되었다. (SGOT, SGPT의 수준이 각각 40U/L, 35U/L이상인 경우) 영양교육 후의 일반적 영양소에 대한 개념과 간 질환과 관련된 요인들에 대한 인식도 점수는 5.0점에서 8.1점으로 향상되어 유의적으로 증가하였다 (p<.001). 일반사항 중 체중과 수축기 혈압은 유의적으로 감소하였으나 (p<.05), 체지방과 이완기 혈압은 차이가 없었다. 생활습관에서 스트레스 정도는 유의적으로 감소하였고, 운동량은 유의적으로 증가하였다 (p<.01). 영양소 섭취상태 조사 결과는 열량 섭취가 권장량에 비하여 매우 부족하였으며, 당질, 티아민, 니아신, 비타민 A, 비타민 C의 섭취량은 유의적으로 증가하였으나 (p<.01), 지방과 철분의 섭취는 유의적으로 감소하였다 (p<.001). 식사 행동에 대한 영양교육을 실시했음에도 불구하고 결식이 잦았고, 불규칙적인 식사로 균형적인 영양 섭취가 이루어지지 못한 것으로 나타났다. 영양교육 중에 알코올 섭취의 제한으로 음주량, 음주 기간과 빈도는 감소하였고, 혈청 성분의 변화에서는 SGPT와 TG의 농도가 유의적으로 감소하였다 (p<.001). 이상의 결과로 간 기능 장애에 대한 영양교육은 영양 지식, 생활습관과 혈청 농도에 영향을 미쳤고, SGPT와 TG의 저하로 지방간 경험 간 기능 장애군의 간 기능을 개선시킬 수 있었다.
본 연구는 간 기능 이상과 지방간 경험이 있는 대학생의 영양교육 효과에 관한 측정을 목적으로 하였다. 20-29세의 전체 조사대상 656명 중 간 기능 장애가 있는 19명의 지원자에게 영양교육을 실시하였고, 일반적인 영양지식, 간 기능과 관련된 영양지식, 식사 섭취상태, 건강상태, 혈청 지질 농도, 간 기능 검사 항목의 지표인 SGOT와 SGPT의 농도를 영양 교육 전후로 조사하였다. 전체 조사대상은 간 기능과 관련된 요인들이 대체로 양호하였으나, 이들 중 55명이 간기능 이상군으로 분류되었다. (SGOT, SGPT의 수준이 각각 40U/L, 35U/L이상인 경우) 영양교육 후의 일반적 영양소에 대한 개념과 간 질환과 관련된 요인들에 대한 인식도 점수는 5.0점에서 8.1점으로 향상되어 유의적으로 증가하였다 (p<.001). 일반사항 중 체중과 수축기 혈압은 유의적으로 감소하였으나 (p<.05), 체지방과 이완기 혈압은 차이가 없었다. 생활습관에서 스트레스 정도는 유의적으로 감소하였고, 운동량은 유의적으로 증가하였다 (p<.01). 영양소 섭취상태 조사 결과는 열량 섭취가 권장량에 비하여 매우 부족하였으며, 당질, 티아민, 니아신, 비타민 A, 비타민 C의 섭취량은 유의적으로 증가하였으나 (p<.01), 지방과 철분의 섭취는 유의적으로 감소하였다 (p<.001). 식사 행동에 대한 영양교육을 실시했음에도 불구하고 결식이 잦았고, 불규칙적인 식사로 균형적인 영양 섭취가 이루어지지 못한 것으로 나타났다. 영양교육 중에 알코올 섭취의 제한으로 음주량, 음주 기간과 빈도는 감소하였고, 혈청 성분의 변화에서는 SGPT와 TG의 농도가 유의적으로 감소하였다 (p<.001). 이상의 결과로 간 기능 장애에 대한 영양교육은 영양 지식, 생활습관과 혈청 농도에 영향을 미쳤고, SGPT와 TG의 저하로 지방간 경험 간 기능 장애군의 간 기능을 개선시킬 수 있었다.
The purpose of this program was to assess the impact of nutrition education for university students with a liver disorder. Six hundred and fifty six volunteers between the ages of 20 and 29 were screened for liver disorder. Nineteen volunteers who were found to have a high SGOT and SGPT levels were ...
The purpose of this program was to assess the impact of nutrition education for university students with a liver disorder. Six hundred and fifty six volunteers between the ages of 20 and 29 were screened for liver disorder. Nineteen volunteers who were found to have a high SGOT and SGPT levels were selected and participated in a nutrition education program for the prevention of liver disorder. General nutrition knowledge, dietary intake, anthropometry, serum lipids levels, SGOT and SGPT were investigated before and after a two months program in nutrition education. Collected data was analysed for frequencies and percentages of responses. The results of this study are as follows: In the preliminary screening, health status factors related to liver function such as serum lipids levels, SGOT, SGPT levels and ones lifestyle were generally good. Fifty five were classified as having a liver disorder of which 19 took part in the program (SGOT higher than 40 U/L and SGPT higher than 35 U/L, Ministry of Labor, 1989). In the treatment group, nutrition knowledge about the five food groups and liver function were significantly(p<.001) improved from 5.0 to 8.1. Weight and systolic blood pressure decreased significantly(p<.05). In the nutrient intake, the caloric intake were less than those of RDA. This was because of alcohol consumption. It decreased significantly after nutrition education. Intake of vitamin C, carbohydrate, niacin, and thiamin increased significantly (p<.01) while fat and iron intake decreased significantly(p<.001). Stress decreased significantly, but physical activity increased significantly(p<.01). SGPT and triglyceride decreased significantly(p<.001), but other serum composition did not change significantly. In conclusion, this nutrition education program for the prevention of liver disorder could have a significant impact on serum composition levels, nutrition knowledge, one's lifestyle, and potentially improve ones health.
The purpose of this program was to assess the impact of nutrition education for university students with a liver disorder. Six hundred and fifty six volunteers between the ages of 20 and 29 were screened for liver disorder. Nineteen volunteers who were found to have a high SGOT and SGPT levels were selected and participated in a nutrition education program for the prevention of liver disorder. General nutrition knowledge, dietary intake, anthropometry, serum lipids levels, SGOT and SGPT were investigated before and after a two months program in nutrition education. Collected data was analysed for frequencies and percentages of responses. The results of this study are as follows: In the preliminary screening, health status factors related to liver function such as serum lipids levels, SGOT, SGPT levels and ones lifestyle were generally good. Fifty five were classified as having a liver disorder of which 19 took part in the program (SGOT higher than 40 U/L and SGPT higher than 35 U/L, Ministry of Labor, 1989). In the treatment group, nutrition knowledge about the five food groups and liver function were significantly(p<.001) improved from 5.0 to 8.1. Weight and systolic blood pressure decreased significantly(p<.05). In the nutrient intake, the caloric intake were less than those of RDA. This was because of alcohol consumption. It decreased significantly after nutrition education. Intake of vitamin C, carbohydrate, niacin, and thiamin increased significantly (p<.01) while fat and iron intake decreased significantly(p<.001). Stress decreased significantly, but physical activity increased significantly(p<.01). SGPT and triglyceride decreased significantly(p<.001), but other serum composition did not change significantly. In conclusion, this nutrition education program for the prevention of liver disorder could have a significant impact on serum composition levels, nutrition knowledge, one's lifestyle, and potentially improve ones health.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.