[학위논문]인터넷 방송의 등장에 따른 지상파 라디오의 대응전략 : DJ 프로그램을 중심으로 (A) Study of Countermeasure of Public Radio Broadcasting to The Introduction of Internet Broadcasting : In The Study of DJ Radio Programs원문보기
TV의 등장이후 퇴보하리라는 예상을 뒤엎고 라디오는 나름대로의 장점을 인정받으면서 건재해왔고, 승용차 보급이 늘어나면서 제2의 부흥기를 맞는 듯 했다. 그러나 통신과 방송이 융합되는 정보통신, 인터넷 혁명이 몰고 온 미디어 지각변동의 조짐 앞에서 방황하고 있는 것이 현재의 라디오의 현실이다. 또한 인터넷 방송이 등장하면서 이에 따른 라디오의 대응방안이 필요하며, 이 분야에 관한 보다 전문적이고 체계적인 이론들이 절실하다. 이에 본 논문은 라디오의 과제를 정확히 파악하고자 최근 증가세를 보이고 있는 인터넷 방송의 현황을 조사하고 이에 대응하는 지상파라디오 방송의 전략을 제시하였다. 그리하여 앞으로 새롭게 맞게 될 ‘라디오시대’ 에 대비하며, 인터넷의 활용을 바탕으로 발전하고 활성화될 수 있는 라디오의 미래의 모습을 장출하는데 그 목적이 있다. 본 논문은 크게 문헌조사 및 이론적 배경 부분과 현황분석, 전략 제시 등으로 나뉜다. 제2장에서는 이론적 연구로 라디오 방송의 현황을 DJ 프로그램을 중심으로 파악하였으며 인터넷의 미디어 특성을 고찰하였다. 제3장에서는 인터넷 방송의 등장에서부터 현재에 이르기까지의 자세한 현황을 라디오를 중심으로 조사하였으며 제4장에서는 지상파 방송의 인터넷 활용전략과 앞으로의 활성화 방안 등을 제시하였다. 결론적으로 차세대 인터넷 사회에서 인터넷도 방송 서비스의 구현수단으로 역한을 할 것이므로 인터넷의 특성을 충분히 활용한 새로운 컨텐츠의 개발과 보급은 글로벌 경쟁체제에서 경제적 가치뿐만이 아니라 문화적 부가 가치를 창출할 수 있는 중요한 수단이 될 것이다. 기존의 신문, 방송, 언론 관련 학문영역이 이제는 웹 공간으로 확대되어야 할 것이며 매체수렴 (media ...
TV의 등장이후 퇴보하리라는 예상을 뒤엎고 라디오는 나름대로의 장점을 인정받으면서 건재해왔고, 승용차 보급이 늘어나면서 제2의 부흥기를 맞는 듯 했다. 그러나 통신과 방송이 융합되는 정보통신, 인터넷 혁명이 몰고 온 미디어 지각변동의 조짐 앞에서 방황하고 있는 것이 현재의 라디오의 현실이다. 또한 인터넷 방송이 등장하면서 이에 따른 라디오의 대응방안이 필요하며, 이 분야에 관한 보다 전문적이고 체계적인 이론들이 절실하다. 이에 본 논문은 라디오의 과제를 정확히 파악하고자 최근 증가세를 보이고 있는 인터넷 방송의 현황을 조사하고 이에 대응하는 지상파라디오 방송의 전략을 제시하였다. 그리하여 앞으로 새롭게 맞게 될 ‘라디오시대’ 에 대비하며, 인터넷의 활용을 바탕으로 발전하고 활성화될 수 있는 라디오의 미래의 모습을 장출하는데 그 목적이 있다. 본 논문은 크게 문헌조사 및 이론적 배경 부분과 현황분석, 전략 제시 등으로 나뉜다. 제2장에서는 이론적 연구로 라디오 방송의 현황을 DJ 프로그램을 중심으로 파악하였으며 인터넷의 미디어 특성을 고찰하였다. 제3장에서는 인터넷 방송의 등장에서부터 현재에 이르기까지의 자세한 현황을 라디오를 중심으로 조사하였으며 제4장에서는 지상파 방송의 인터넷 활용전략과 앞으로의 활성화 방안 등을 제시하였다. 결론적으로 차세대 인터넷 사회에서 인터넷도 방송 서비스의 구현수단으로 역한을 할 것이므로 인터넷의 특성을 충분히 활용한 새로운 컨텐츠의 개발과 보급은 글로벌 경쟁체제에서 경제적 가치뿐만이 아니라 문화적 부가 가치를 창출할 수 있는 중요한 수단이 될 것이다. 기존의 신문, 방송, 언론 관련 학문영역이 이제는 웹 공간으로 확대되어야 할 것이며 매체수렴 (media convergence) 또는 디지털 수렴 (digital convergence) 라는 현상에 대비하여 인터넷 공간에서 신문, 방송, 언론의 나아갈 방향을 정립함이 필요하다. 특히 지상파 라디오도 예전의 패러다임을 깨고 인터넷 방송 환경에 적극 대응해야하며 앞으로 생존을 위한 치밀한 계획을 늦추지 말아야 한다. 또한 인터넷 방송과의 경쟁에서 유리한 조건을 선점하기 위해서는 인터넷의 매체 특성에 대한 바른 이해와 함께 지상파 라디오의 활성화방안에 대한 끊임없는 관심이 필요하다. 이러한 부단한 노력이 있을 때 지상파 라디오는 무궁무진한 발전을 이루어 낼 수 있을 것이다.
TV의 등장이후 퇴보하리라는 예상을 뒤엎고 라디오는 나름대로의 장점을 인정받으면서 건재해왔고, 승용차 보급이 늘어나면서 제2의 부흥기를 맞는 듯 했다. 그러나 통신과 방송이 융합되는 정보통신, 인터넷 혁명이 몰고 온 미디어 지각변동의 조짐 앞에서 방황하고 있는 것이 현재의 라디오의 현실이다. 또한 인터넷 방송이 등장하면서 이에 따른 라디오의 대응방안이 필요하며, 이 분야에 관한 보다 전문적이고 체계적인 이론들이 절실하다. 이에 본 논문은 라디오의 과제를 정확히 파악하고자 최근 증가세를 보이고 있는 인터넷 방송의 현황을 조사하고 이에 대응하는 지상파라디오 방송의 전략을 제시하였다. 그리하여 앞으로 새롭게 맞게 될 ‘라디오시대’ 에 대비하며, 인터넷의 활용을 바탕으로 발전하고 활성화될 수 있는 라디오의 미래의 모습을 장출하는데 그 목적이 있다. 본 논문은 크게 문헌조사 및 이론적 배경 부분과 현황분석, 전략 제시 등으로 나뉜다. 제2장에서는 이론적 연구로 라디오 방송의 현황을 DJ 프로그램을 중심으로 파악하였으며 인터넷의 미디어 특성을 고찰하였다. 제3장에서는 인터넷 방송의 등장에서부터 현재에 이르기까지의 자세한 현황을 라디오를 중심으로 조사하였으며 제4장에서는 지상파 방송의 인터넷 활용전략과 앞으로의 활성화 방안 등을 제시하였다. 결론적으로 차세대 인터넷 사회에서 인터넷도 방송 서비스의 구현수단으로 역한을 할 것이므로 인터넷의 특성을 충분히 활용한 새로운 컨텐츠의 개발과 보급은 글로벌 경쟁체제에서 경제적 가치뿐만이 아니라 문화적 부가 가치를 창출할 수 있는 중요한 수단이 될 것이다. 기존의 신문, 방송, 언론 관련 학문영역이 이제는 웹 공간으로 확대되어야 할 것이며 매체수렴 (media convergence) 또는 디지털 수렴 (digital convergence) 라는 현상에 대비하여 인터넷 공간에서 신문, 방송, 언론의 나아갈 방향을 정립함이 필요하다. 특히 지상파 라디오도 예전의 패러다임을 깨고 인터넷 방송 환경에 적극 대응해야하며 앞으로 생존을 위한 치밀한 계획을 늦추지 말아야 한다. 또한 인터넷 방송과의 경쟁에서 유리한 조건을 선점하기 위해서는 인터넷의 매체 특성에 대한 바른 이해와 함께 지상파 라디오의 활성화방안에 대한 끊임없는 관심이 필요하다. 이러한 부단한 노력이 있을 때 지상파 라디오는 무궁무진한 발전을 이루어 낼 수 있을 것이다.
Despite the forecast of the radio would be retrograded after the television is introduced on the market, the radio has been increasing its popularity with supplying of automobile. However, the radio is facing a diastrophism of media led by information technology and Internet revolution. Also, with t...
Despite the forecast of the radio would be retrograded after the television is introduced on the market, the radio has been increasing its popularity with supplying of automobile. However, the radio is facing a diastrophism of media led by information technology and Internet revolution. Also, with the introduction of Internet broadcasting, the radio is facing countermoves and in demand of more developed and structured theory developments. This study is to examine the tasks of the radio and research the popularity of internet broadcasting to counterpart the strategy of the radio programs. Therefore, the radio programs be prepared to the new era of radio and present the vision of features of the radio in the future. This study is composed of research the theories, analysis of current movements, and suggest the strategy. In chapter 2, the theoretical back ground is presented based on the radio programs that run by DJ(Disk Jockey). Also, the characteristics of Internet media were studied. In chapter 3, the current trend is analyzed from the introduction of the radio to the present. In chapter 4, strategies of Internet application in the public broadcasting are presented. In conclusion, next generation of Internet society, Internet is able to role of broadcasting method. Therefore, the development and distribution of new contents will be the important method of economic and cultural measure of unlimited competing world environment. Also, traditional types of newspaper, broadcasting, media related studies must expand their interest to web space to prepare for media convergence and digital convergence. Especially, public broadcasting radio programs must aggressively prepare for the upcoming internet centered broadcasting environment from breaking out of the old paradigm. It is heavily required to study the characteristics of Internet broadcasting and continuing interest of public broadcasting radio programming for betterness.
Despite the forecast of the radio would be retrograded after the television is introduced on the market, the radio has been increasing its popularity with supplying of automobile. However, the radio is facing a diastrophism of media led by information technology and Internet revolution. Also, with the introduction of Internet broadcasting, the radio is facing countermoves and in demand of more developed and structured theory developments. This study is to examine the tasks of the radio and research the popularity of internet broadcasting to counterpart the strategy of the radio programs. Therefore, the radio programs be prepared to the new era of radio and present the vision of features of the radio in the future. This study is composed of research the theories, analysis of current movements, and suggest the strategy. In chapter 2, the theoretical back ground is presented based on the radio programs that run by DJ(Disk Jockey). Also, the characteristics of Internet media were studied. In chapter 3, the current trend is analyzed from the introduction of the radio to the present. In chapter 4, strategies of Internet application in the public broadcasting are presented. In conclusion, next generation of Internet society, Internet is able to role of broadcasting method. Therefore, the development and distribution of new contents will be the important method of economic and cultural measure of unlimited competing world environment. Also, traditional types of newspaper, broadcasting, media related studies must expand their interest to web space to prepare for media convergence and digital convergence. Especially, public broadcasting radio programs must aggressively prepare for the upcoming internet centered broadcasting environment from breaking out of the old paradigm. It is heavily required to study the characteristics of Internet broadcasting and continuing interest of public broadcasting radio programming for betterness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.