본 연구는 서울시내 유치원 교사들이 유치원 내에서 제기되는 동료교사와 상급자(원장, 원감, 주임교사)와의 관계에서 갈등을 어떻게 해결하는 지를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사는 상급자와의 갈등을 어떻게 해결하는가? 1-1. 갈등해결유형은 경력에 따라 차이가 있는가? 1-2. 갈등해결유형은 학력에 따라 차이가 있는가? 1-3. 갈등해결유형은 근무하는 기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 2. 유치원 교사는 동료교사와의 갈등을 어떻게 해결하는가? 2-1. 갈등해결유형은 경력에 따라 차이가 있는가? 2-2. 갈등해결유형은 학력에 따라 차이가 있는가? 2-3. 갈등해결유형은 근무하는 기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 3. 유치원 교사의 갈등을 해결하는 유형은 갈등대상(상급자, 동료교사)에 따라 차이가 있는가? 본 연구에서는 서울시의 11개 교육청 산하의 유치원을 각각 20개씩 할당표집하여 유치원에 근무하고 있는 공립, 사립 유치원 교사 226명을 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서는 유치원 교사의 갈등대상에 따른 갈등해결유형에 관해 알아보기 위해 Rahim(1983)이 개발한 ROCI-II(Rahim's Organizational Conflict Inventory -II)를 본 연구자가 번안하여 사용하였다. 설문지의 내용은 크게 유치원 교사와 상급자와의 갈등해결 유형을 묻는 설문지 A와 유치원교사와 동료교사와의 갈등해결유형을 묻는 설문지 B로 나누어진다. 설문문항은 각각 35문항씩 총 70문항으로 구성되었다. 수집된 자료의 분석을 위해서는 SPSS PC+ 통계 패키지를 사용하여 일원변량분석, 독립표본 ...
본 연구는 서울시내 유치원 교사들이 유치원 내에서 제기되는 동료교사와 상급자(원장, 원감, 주임교사)와의 관계에서 갈등을 어떻게 해결하는 지를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사는 상급자와의 갈등을 어떻게 해결하는가? 1-1. 갈등해결유형은 경력에 따라 차이가 있는가? 1-2. 갈등해결유형은 학력에 따라 차이가 있는가? 1-3. 갈등해결유형은 근무하는 기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 2. 유치원 교사는 동료교사와의 갈등을 어떻게 해결하는가? 2-1. 갈등해결유형은 경력에 따라 차이가 있는가? 2-2. 갈등해결유형은 학력에 따라 차이가 있는가? 2-3. 갈등해결유형은 근무하는 기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 3. 유치원 교사의 갈등을 해결하는 유형은 갈등대상(상급자, 동료교사)에 따라 차이가 있는가? 본 연구에서는 서울시의 11개 교육청 산하의 유치원을 각각 20개씩 할당표집하여 유치원에 근무하고 있는 공립, 사립 유치원 교사 226명을 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서는 유치원 교사의 갈등대상에 따른 갈등해결유형에 관해 알아보기 위해 Rahim(1983)이 개발한 ROCI-II(Rahim's Organizational Conflict Inventory -II)를 본 연구자가 번안하여 사용하였다. 설문지의 내용은 크게 유치원 교사와 상급자와의 갈등해결 유형을 묻는 설문지 A와 유치원교사와 동료교사와의 갈등해결유형을 묻는 설문지 B로 나누어진다. 설문문항은 각각 35문항씩 총 70문항으로 구성되었다. 수집된 자료의 분석을 위해서는 SPSS PC+ 통계 패키지를 사용하여 일원변량분석, 독립표본 t검증(independent t-test), 종속집단 t 검증(paired t-test)을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 유치원 교사는 상급자와의 갈등해결유형에서 조정유형 점수가 가장 높게 나타났고, 지배 유형의 점수가 가장 낮게 나타났다. 그리고 유치원 교사의 상급자와의 갈등해결유형에서 교사의 경력에 따른 갈등해결유형은 조정, 회피, 지배유형이 통계적으로 유의한 차이가 있었고, 교사의 학력에 따른 갈등해결유형은 지배유형이 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 근무기관의 유형에 따른 갈등해결유형에서는 복종유형이 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 2. 유치원 교사는 동료교사와의 갈등해결유형에서 타협유형 점수가 가장 높게 나타났고, 지배 유형 점수가 가장 낮게 나타났다. 그리고 유치원 교사의 동료교사와의 갈등해결유형에서 교사의 경력에 따른 갈등해결유형은 회피와 지배유형에서 통계적으로 유의한 차이가 있었으나 학력, 근무기관의 유형에 따른 갈등해결유형에는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 3. 유치원 교사의 상급자와 동료교사와의 갈등해결유형은 통계적으로 유의한 차이가 나타났는데, 상급자�都�조정과 복종유형을 더 많이 사용하고, 동료교사�都�타협유형을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다.
본 연구는 서울시내 유치원 교사들이 유치원 내에서 제기되는 동료교사와 상급자(원장, 원감, 주임교사)와의 관계에서 갈등을 어떻게 해결하는 지를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사는 상급자와의 갈등을 어떻게 해결하는가? 1-1. 갈등해결유형은 경력에 따라 차이가 있는가? 1-2. 갈등해결유형은 학력에 따라 차이가 있는가? 1-3. 갈등해결유형은 근무하는 기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 2. 유치원 교사는 동료교사와의 갈등을 어떻게 해결하는가? 2-1. 갈등해결유형은 경력에 따라 차이가 있는가? 2-2. 갈등해결유형은 학력에 따라 차이가 있는가? 2-3. 갈등해결유형은 근무하는 기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 3. 유치원 교사의 갈등을 해결하는 유형은 갈등대상(상급자, 동료교사)에 따라 차이가 있는가? 본 연구에서는 서울시의 11개 교육청 산하의 유치원을 각각 20개씩 할당표집하여 유치원에 근무하고 있는 공립, 사립 유치원 교사 226명을 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서는 유치원 교사의 갈등대상에 따른 갈등해결유형에 관해 알아보기 위해 Rahim(1983)이 개발한 ROCI-II(Rahim's Organizational Conflict Inventory -II)를 본 연구자가 번안하여 사용하였다. 설문지의 내용은 크게 유치원 교사와 상급자와의 갈등해결 유형을 묻는 설문지 A와 유치원교사와 동료교사와의 갈등해결유형을 묻는 설문지 B로 나누어진다. 설문문항은 각각 35문항씩 총 70문항으로 구성되었다. 수집된 자료의 분석을 위해서는 SPSS PC+ 통계 패키지를 사용하여 일원변량분석, 독립표본 t검증(independent t-test), 종속집단 t 검증(paired t-test)을 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 유치원 교사는 상급자와의 갈등해결유형에서 조정유형 점수가 가장 높게 나타났고, 지배 유형의 점수가 가장 낮게 나타났다. 그리고 유치원 교사의 상급자와의 갈등해결유형에서 교사의 경력에 따른 갈등해결유형은 조정, 회피, 지배유형이 통계적으로 유의한 차이가 있었고, 교사의 학력에 따른 갈등해결유형은 지배유형이 통계적으로 유의한 차이가 나타났고, 근무기관의 유형에 따른 갈등해결유형에서는 복종유형이 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 2. 유치원 교사는 동료교사와의 갈등해결유형에서 타협유형 점수가 가장 높게 나타났고, 지배 유형 점수가 가장 낮게 나타났다. 그리고 유치원 교사의 동료교사와의 갈등해결유형에서 교사의 경력에 따른 갈등해결유형은 회피와 지배유형에서 통계적으로 유의한 차이가 있었으나 학력, 근무기관의 유형에 따른 갈등해결유형에는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 3. 유치원 교사의 상급자와 동료교사와의 갈등해결유형은 통계적으로 유의한 차이가 나타났는데, 상급자�都�조정과 복종유형을 더 많이 사용하고, 동료교사�都�타협유형을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate how kindergarten teachers in the Seoul district resolve the conflicts which arise in their relationships with their co-workers (peers) and their superiors (the principal, the vice-principal, the chief teacher). In order to look into the above object of res...
The purpose of this study is to investigate how kindergarten teachers in the Seoul district resolve the conflicts which arise in their relationships with their co-workers (peers) and their superiors (the principal, the vice-principal, the chief teacher). In order to look into the above object of research, research questions have been established as the following: 1.How do kindergarten teachers resolve conflicts with their superiors? 1-1.Do conflict management styles differ according to their working backgrounds? 1-2.Do conflict management styles differ according to their study backgrounds? 1-3.Do conflict management styles differ according to the type of kindergarten they are working for? 2.How do kindergarten teachers resolve conflicts with their co-workers? 2-1.Do conflict management styles differ according to their working backgrounds? Working backgrounds? 2-2.Do conflict management styles differ according to their study backgrounds? 2-3.Do conflict management styles differ according to the type of kindergarten they are working for? 3. Do conflict management styles differ according to the subject of conflict (superiors, co-workers)? 20 kindergartens from each of the 11 Offices of Education in Seoul City were allocated, and from these, 226 kindergarten teachers who are working in private and public kindergarten schools were selected as the subjects. In order to look into the conflict management styles according to the subject of conflict, an adaptation of Rahim's (1983) ROCI-II (Rahim's Organizational Conflict Inventory -II) was used. The questionnaire is composed of two parts with 35 questions for each part; one of the parts questions management styles in the conflict with superiors, and the other questions management styles in the conflict with co-workers. To analyze the corrected data, the one-way-ANOVA analysis, the independent t-test, and the paired t-test from the SPSS PC+ statistical data package were carried through. The summary for the results of this study is as follows: 1.Kindergarten teachers, in their conflict management styles with superiors, showed highest points in integrating styles but showed lowest points in domination styles. Results on the effect of teaching backgrounds to integrating, avoiding and dominating styles were statistically meaningful. In addition, dominating style and obliging style were statistically meaningful in study backgrounds and type of kindergarten, respectively. 2.Kindergarten teachers, in their conflict management styles with co-workers, showed highest points in compromising styles but showed lowest points in domination styles. Although avoiding and dominating styles were meaningful to teaching backgrounds, study backgrounds and type of kindergarten showed no meaningful results in conflict management styles. 3.In the conflict management style of kindergarten teachers with their co-workers and superiors, there is a tendency to resolve the conflict through integrating and obliging more when the conflict is with superiors than otherwise. Another tendency is that kindergarten teachers resolve their conflict through compromising when the conflict is with co-workers.
The purpose of this study is to investigate how kindergarten teachers in the Seoul district resolve the conflicts which arise in their relationships with their co-workers (peers) and their superiors (the principal, the vice-principal, the chief teacher). In order to look into the above object of research, research questions have been established as the following: 1.How do kindergarten teachers resolve conflicts with their superiors? 1-1.Do conflict management styles differ according to their working backgrounds? 1-2.Do conflict management styles differ according to their study backgrounds? 1-3.Do conflict management styles differ according to the type of kindergarten they are working for? 2.How do kindergarten teachers resolve conflicts with their co-workers? 2-1.Do conflict management styles differ according to their working backgrounds? Working backgrounds? 2-2.Do conflict management styles differ according to their study backgrounds? 2-3.Do conflict management styles differ according to the type of kindergarten they are working for? 3. Do conflict management styles differ according to the subject of conflict (superiors, co-workers)? 20 kindergartens from each of the 11 Offices of Education in Seoul City were allocated, and from these, 226 kindergarten teachers who are working in private and public kindergarten schools were selected as the subjects. In order to look into the conflict management styles according to the subject of conflict, an adaptation of Rahim's (1983) ROCI-II (Rahim's Organizational Conflict Inventory -II) was used. The questionnaire is composed of two parts with 35 questions for each part; one of the parts questions management styles in the conflict with superiors, and the other questions management styles in the conflict with co-workers. To analyze the corrected data, the one-way-ANOVA analysis, the independent t-test, and the paired t-test from the SPSS PC+ statistical data package were carried through. The summary for the results of this study is as follows: 1.Kindergarten teachers, in their conflict management styles with superiors, showed highest points in integrating styles but showed lowest points in domination styles. Results on the effect of teaching backgrounds to integrating, avoiding and dominating styles were statistically meaningful. In addition, dominating style and obliging style were statistically meaningful in study backgrounds and type of kindergarten, respectively. 2.Kindergarten teachers, in their conflict management styles with co-workers, showed highest points in compromising styles but showed lowest points in domination styles. Although avoiding and dominating styles were meaningful to teaching backgrounds, study backgrounds and type of kindergarten showed no meaningful results in conflict management styles. 3.In the conflict management style of kindergarten teachers with their co-workers and superiors, there is a tendency to resolve the conflict through integrating and obliging more when the conflict is with superiors than otherwise. Another tendency is that kindergarten teachers resolve their conflict through compromising when the conflict is with co-workers.
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