현재 국내외적으로 지형공간정보체계를 이용한 사회기반시설의 관리가 매우 활발하게 진행되고 있으며, 이를 위한 위치자료와 특성자료는 지속적으로 갱신되어 가고 있다. 대표적인 예로 항공사진이나 위성사진을 이용하여 도로망, 건물 등의 시설물을 자동으로 추출하여 시설물의 고도값을 갖고 있지 않은 기존 수치지도의 수정, 보완으로 지형자료의 활용성을 증대시킬 수 있는 자료 제작이 요구되고 있다.
이에 본 연구에서는 수치지도의 파일형식인 DXF 자료를 분석하여 1/1,000 수치지도에서 건물의 수평위치를 자동으로 추출할 수 있는 기법으로 항공사진 영상소의 밝기값에 의한 반자등 건물 ...
현재 국내외적으로 지형공간정보체계를 이용한 사회기반시설의 관리가 매우 활발하게 진행되고 있으며, 이를 위한 위치자료와 특성자료는 지속적으로 갱신되어 가고 있다. 대표적인 예로 항공사진이나 위성사진을 이용하여 도로망, 건물 등의 시설물을 자동으로 추출하여 시설물의 고도값을 갖고 있지 않은 기존 수치지도의 수정, 보완으로 지형자료의 활용성을 증대시킬 수 있는 자료 제작이 요구되고 있다.
이에 본 연구에서는 수치지도의 파일형식인 DXF 자료를 분석하여 1/1,000 수치지도에서 건물의 수평위치를 자동으로 추출할 수 있는 기법으로 항공사진 영상소의 밝기값에 의한 반자등 건물 경계 추출알고리즘을 개발하였다. 개발된 기법을 이용하여 좌우입체사진을 스캐닝 하여 수치화 한 후 부등각 사상변환에 의해 내부표정을 수행하였고, 1/1,000 수치지도에서 도로 교차점, 건물 모서리 등의 특징점을 지상 기준점으로 추출한 후 사진좌표를 이용하여 광속조정법에 의해 외부표정요소를 결정하였다. 또한 수치지도를 이용하여 절점 추출 방법을 통해 특징점들의 절점을 추출한 후 불규칙 삼각망으로 보간하여 음영 기복도를 제작하였으며, 항공사진에서의 특징점 영상정합을 통하여 공액점을 추출한 후 전방교선법을 이용하여 시설물의 수직 위치를 구하였다. 제작된 수치고도모형과 영상정합으로 추출된 시설물의 수평위치와 결합하여 시설물의 3차원 복원을 수행하였다.
본 연구를 통하여 추출된 시설물과 주변 수치고도모형을 결합하여 실제적인 3차원 지형자료를 제작할 수 있었으며, 도심지역에 대한 시설물 추출이 수치지도와 영상정합방법을 통합함으로써 구현될 수 있음을 확인할 수 있었다.
현재 국내외적으로 지형공간정보체계를 이용한 사회기반시설의 관리가 매우 활발하게 진행되고 있으며, 이를 위한 위치자료와 특성자료는 지속적으로 갱신되어 가고 있다. 대표적인 예로 항공사진이나 위성사진을 이용하여 도로망, 건물 등의 시설물을 자동으로 추출하여 시설물의 고도값을 갖고 있지 않은 기존 수치지도의 수정, 보완으로 지형자료의 활용성을 증대시킬 수 있는 자료 제작이 요구되고 있다.
이에 본 연구에서는 수치지도의 파일형식인 DXF 자료를 분석하여 1/1,000 수치지도에서 건물의 수평위치를 자동으로 추출할 수 있는 기법으로 항공사진 영상소의 밝기값에 의한 반자등 건물 경계 추출 알고리즘을 개발하였다. 개발된 기법을 이용하여 좌우입체사진을 스캐닝 하여 수치화 한 후 부등각 사상변환에 의해 내부표정을 수행하였고, 1/1,000 수치지도에서 도로 교차점, 건물 모서리 등의 특징점을 지상 기준점으로 추출한 후 사진좌표를 이용하여 광속조정법에 의해 외부표정요소를 결정하였다. 또한 수치지도를 이용하여 절점 추출 방법을 통해 특징점들의 절점을 추출한 후 불규칙 삼각망으로 보간하여 음영 기복도를 제작하였으며, 항공사진에서의 특징점 영상정합을 통하여 공액점을 추출한 후 전방교선법을 이용하여 시설물의 수직 위치를 구하였다. 제작된 수치고도모형과 영상정합으로 추출된 시설물의 수평위치와 결합하여 시설물의 3차원 복원을 수행하였다.
본 연구를 통하여 추출된 시설물과 주변 수치고도모형을 결합하여 실제적인 3차원 지형자료를 제작할 수 있었으며, 도심지역에 대한 시설물 추출이 수치지도와 영상정합방법을 통합함으로써 구현될 수 있음을 확인할 수 있었다.
Management of infrastructure using GSIS (Geo-Spatial Information System) has been widely performed. Especially lots of efforts have been put to update a positioning and attribute data of GSIS. The task for automatically extracting man-made features such as road networks and buildings from aerial pho...
Management of infrastructure using GSIS (Geo-Spatial Information System) has been widely performed. Especially lots of efforts have been put to update a positioning and attribute data of GSIS. The task for automatically extracting man-made features such as road networks and buildings from aerial photographs has been very important part in updating the geo-spatial data.
This study is focused on the technique for automatically extracting the horizontal position data of a building from 1/1,000 digital map by analyzing DXF(Data eXchange Format) file format. Same efforts have been put into extracting a border of a building semi-automatically.
After scanning the stereo aerial photographs, interior orientation was performed by affaire transformation. Exterior orientation parameters were determined using interest points extracted from overlapped portion of the scene. Shade-relief map of the terrain was also produced by interpolating TINs. The vertical position of features was calculated through the intersection process. Finally, 3-dimensional surface reconstruction process were performed by combining the digital map and extracted vertical position of the building.
As a result, the 3-dimensional geo-spatial data was made by combining the extracted features and digital elevation model. Extraction of man-made features on urban area was successfully performed by combining the digital map and image matching techniques.
Management of infrastructure using GSIS (Geo-Spatial Information System) has been widely performed. Especially lots of efforts have been put to update a positioning and attribute data of GSIS. The task for automatically extracting man-made features such as road networks and buildings from aerial photographs has been very important part in updating the geo-spatial data.
This study is focused on the technique for automatically extracting the horizontal position data of a building from 1/1,000 digital map by analyzing DXF(Data eXchange Format) file format. Same efforts have been put into extracting a border of a building semi-automatically.
After scanning the stereo aerial photographs, interior orientation was performed by affaire transformation. Exterior orientation parameters were determined using interest points extracted from overlapped portion of the scene. Shade-relief map of the terrain was also produced by interpolating TINs. The vertical position of features was calculated through the intersection process. Finally, 3-dimensional surface reconstruction process were performed by combining the digital map and extracted vertical position of the building.
As a result, the 3-dimensional geo-spatial data was made by combining the extracted features and digital elevation model. Extraction of man-made features on urban area was successfully performed by combining the digital map and image matching techniques.
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