본 연구는 CMC를 통한 대인관계를 설명할 수 있는 지배적인 가설로 통용되고 있는 기능적 대안 가설이 여전히 기능하고 있다는 것에 대한 논의를 덧붙이고자 하였다. PC방에서의 CMC를 통한 대인관계가 보편화되고 있는 시점에서 CMC가 여전히 대면접촉의 대안이 되고 있을 것이라고 예상하고, 기능적 대안 가설에서 제기하고 있는 변인 이외의 다른 변인에 주목하여 이를 검증해 보고자 하였다.
또한 기존의 연구들은 대부분 CMC상의 사회정서적 이용량, 즉 대인관계의 양적인 측면에 집중하였는데, 본 연구는 관계수준이라는 관계의 질적인 측면에...
본 연구는 CMC를 통한 대인관계를 설명할 수 있는 지배적인 가설로 통용되고 있는 기능적 대안 가설이 여전히 기능하고 있다는 것에 대한 논의를 덧붙이고자 하였다. PC방에서의 CMC를 통한 대인관계가 보편화되고 있는 시점에서 CMC가 여전히 대면접촉의 대안이 되고 있을 것이라고 예상하고, 기능적 대안 가설에서 제기하고 있는 변인 이외의 다른 변인에 주목하여 이를 검증해 보고자 하였다.
또한 기존의 연구들은 대부분 CMC상의 사회정서적 이용량, 즉 대인관계의 양적인 측면에 집중하였는데, 본 연구는 관계수준이라는 관계의 질적인 측면에 관심을 둠으로써, PC방에서의 CMC를 통한 대인관계에서 일어나는 관계 발전에 대해 논의하고자 하였다.
이러한 연구목적을 위해 서울지역 PC방 4곳의 이용자들을 대상으로 직접설문조사를 하였고, PC통신 천리안의 전자메일을 통해 PC방 이용자들을 대상으로 전자메일을 통한 온라인 설문조사를 실시하여, 총 159명의 응답자가 본 조사에 참여하였다. 기능적 대안 가설을 점검해 보기 위해 이용자의 내적 요인으로 사회성을, 외적 요인으로 대화조건을 측정하였다. 그리고 CMC 경험요인으로 PC방 이용량, 대인매력 요인으로 친숙성, 성실성, 피상적 유사성, 심층적 유사성을 측정하였다. 그 다음으로 개인성격에 따른 PC방에서의 CMC 관계수준을 측정하였다.
첫 번째, 기능적 대안 가설중 사회성 관련 가설과 대화조건 관련 가설이 모두 채택되었다. 따라서 PC방에서의 CMC를 통한 대인관계가 대면접촉을 위한 대안이 된다는 것을 확신할 수 있었다.
두 번째, CMC 경험요인과 관계수준과의 관계에 대한 가설은 기각되었다. 본 연구결과에서는 PC방을 많이 이용할수록 관계수준이 높게 나타나는 것은 아닌 것으로 나타났다.
세 번째, 대인매력 요인, 즉 이용자가 상대방에 대해 인식하고 있는 요인과 관계수준과의 가설은 친숙성, 성실성 관련 항목에서만 관계수준과의 가설이 채택되었다. 그러나 심층적 유사성 항목이 변인에서 제외된 것을 감안한다면, 대면접촉에서 설명력이 높은 개념인 대인매력 요인이 CMC를 통한 대인관계에서도 통용되고 있다고 할 수 있다.
네 번째, 개인성격 요인과 CMC 관계수준과의 가설은 기각되었다. 개인성격에 따라 CMC 상의 대인관계에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 개인성격과 CMC 경험요인과의 가설 중 이용시간과, 이용목적과의 가설이 유의미한 것으로 나타나, 현재의 CMC는 사교성이 낮은 사람들을 위한 수단이기보다는 사회적 조건이 대인관계 형성에 곤란한 사람들을 위한 하나의 대안이 된다고 것을 알 수 있었다.
따라서 본 연구에서 살펴본 대인 커뮤니케이션의 대체적 역할로서의 CMC는 부분적으로는 유효하게 기능하고 있었다.
본 연구는 CMC를 통한 대인관계를 설명할 수 있는 지배적인 가설로 통용되고 있는 기능적 대안 가설이 여전히 기능하고 있다는 것에 대한 논의를 덧붙이고자 하였다. PC방에서의 CMC를 통한 대인관계가 보편화되고 있는 시점에서 CMC가 여전히 대면접촉의 대안이 되고 있을 것이라고 예상하고, 기능적 대안 가설에서 제기하고 있는 변인 이외의 다른 변인에 주목하여 이를 검증해 보고자 하였다.
또한 기존의 연구들은 대부분 CMC상의 사회정서적 이용량, 즉 대인관계의 양적인 측면에 집중하였는데, 본 연구는 관계수준이라는 관계의 질적인 측면에 관심을 둠으로써, PC방에서의 CMC를 통한 대인관계에서 일어나는 관계 발전에 대해 논의하고자 하였다.
이러한 연구목적을 위해 서울지역 PC방 4곳의 이용자들을 대상으로 직접설문조사를 하였고, PC통신 천리안의 전자메일을 통해 PC방 이용자들을 대상으로 전자메일을 통한 온라인 설문조사를 실시하여, 총 159명의 응답자가 본 조사에 참여하였다. 기능적 대안 가설을 점검해 보기 위해 이용자의 내적 요인으로 사회성을, 외적 요인으로 대화조건을 측정하였다. 그리고 CMC 경험요인으로 PC방 이용량, 대인매력 요인으로 친숙성, 성실성, 피상적 유사성, 심층적 유사성을 측정하였다. 그 다음으로 개인성격에 따른 PC방에서의 CMC 관계수준을 측정하였다.
첫 번째, 기능적 대안 가설중 사회성 관련 가설과 대화조건 관련 가설이 모두 채택되었다. 따라서 PC방에서의 CMC를 통한 대인관계가 대면접촉을 위한 대안이 된다는 것을 확신할 수 있었다.
두 번째, CMC 경험요인과 관계수준과의 관계에 대한 가설은 기각되었다. 본 연구결과에서는 PC방을 많이 이용할수록 관계수준이 높게 나타나는 것은 아닌 것으로 나타났다.
세 번째, 대인매력 요인, 즉 이용자가 상대방에 대해 인식하고 있는 요인과 관계수준과의 가설은 친숙성, 성실성 관련 항목에서만 관계수준과의 가설이 채택되었다. 그러나 심층적 유사성 항목이 변인에서 제외된 것을 감안한다면, 대면접촉에서 설명력이 높은 개념인 대인매력 요인이 CMC를 통한 대인관계에서도 통용되고 있다고 할 수 있다.
네 번째, 개인성격 요인과 CMC 관계수준과의 가설은 기각되었다. 개인성격에 따라 CMC 상의 대인관계에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 개인성격과 CMC 경험요인과의 가설 중 이용시간과, 이용목적과의 가설이 유의미한 것으로 나타나, 현재의 CMC는 사교성이 낮은 사람들을 위한 수단이기보다는 사회적 조건이 대인관계 형성에 곤란한 사람들을 위한 하나의 대안이 된다고 것을 알 수 있었다.
따라서 본 연구에서 살펴본 대인 커뮤니케이션의 대체적 역할로서의 CMC는 부분적으로는 유효하게 기능하고 있었다.
This study is aimed to support the functional alternative hypothesis that can explain human relationship in CMC. Because of the generalization of PC-room, the situation of interpersonal communication could have been changed. But in this study, I suppose CMC could be the alternative of human relation...
This study is aimed to support the functional alternative hypothesis that can explain human relationship in CMC. Because of the generalization of PC-room, the situation of interpersonal communication could have been changed. But in this study, I suppose CMC could be the alternative of human relationship and, more specially, examined the functional alternative hypothesis using other variables.
Contrary to the previous researches emphasized quantitative aspect such as the amount of social-emotional usage in human relationship, the main focus of this study is the qualitative aspect of relationship which can be said as "the level of relationship".
The survey of 159 respondents was conducted to ascertain statistically. To examine the functional alternative hypothesis, the sociability and the communicative condition were regarded as internal factor and external factor. For the experimental factor, the amount of usage was measured.
And familiarity, sincerity, superficial similarity and in-depth similarity was measured for the interpersonal attraction.
First, both the sociability-related hypothesis and the communication condition-related hypothesis were accepted. Hence, the interpersonal relationship in CMC could be the alternative to face-to face relationship. Second, the hypothesis about the relationship between the experimental factor of CMC and the level of relationship was denied. In the conclusion, there's no significancy between the amount of usage and the level of interpersonal relationship.
Third, the relationship between the interpersonal attraction factor and the level of interpersonal was partly accepted, specially in the field of familiarity and sincerity. But when we consider the excluded variable, the in-depth similarity, at this experiment, It can be said that the attraction factor might affect CMC.
For the last, there was no significant relationship between personality and the level of relationship in CMC. But some of variables, the amount of usage and the purpose of use, are correlated to the personality. Thus, CMC is an alternative for the people who has weak condition to creat new relationship, rather than unsociable people.
In brief, It can be said that CMC still puncture as the alternative to the face-to-face communication effectively.
This study is aimed to support the functional alternative hypothesis that can explain human relationship in CMC. Because of the generalization of PC-room, the situation of interpersonal communication could have been changed. But in this study, I suppose CMC could be the alternative of human relationship and, more specially, examined the functional alternative hypothesis using other variables.
Contrary to the previous researches emphasized quantitative aspect such as the amount of social-emotional usage in human relationship, the main focus of this study is the qualitative aspect of relationship which can be said as "the level of relationship".
The survey of 159 respondents was conducted to ascertain statistically. To examine the functional alternative hypothesis, the sociability and the communicative condition were regarded as internal factor and external factor. For the experimental factor, the amount of usage was measured.
And familiarity, sincerity, superficial similarity and in-depth similarity was measured for the interpersonal attraction.
First, both the sociability-related hypothesis and the communication condition-related hypothesis were accepted. Hence, the interpersonal relationship in CMC could be the alternative to face-to face relationship. Second, the hypothesis about the relationship between the experimental factor of CMC and the level of relationship was denied. In the conclusion, there's no significancy between the amount of usage and the level of interpersonal relationship.
Third, the relationship between the interpersonal attraction factor and the level of interpersonal was partly accepted, specially in the field of familiarity and sincerity. But when we consider the excluded variable, the in-depth similarity, at this experiment, It can be said that the attraction factor might affect CMC.
For the last, there was no significant relationship between personality and the level of relationship in CMC. But some of variables, the amount of usage and the purpose of use, are correlated to the personality. Thus, CMC is an alternative for the people who has weak condition to creat new relationship, rather than unsociable people.
In brief, It can be said that CMC still puncture as the alternative to the face-to-face communication effectively.
주제어
#PC방
#컴퓨터
#커뮤니케이션
#대인관계
#interpersonal relationship
#CMC
#functional alternative
#level of relationship
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.