이 연구의 목적은 브레인스토밍 기법이 우리나라 대학생들에게 창의적 사고력 증진 효과가 있는지의 여부를 실험을 통해 구명하는 것이다. 그 목표들은 다음과 같다.
첫째, 대학생 집단을 대상으로 하여 약식 및 종합브레인스토밍 기법으로 실험을 실시하고 이 브레인스토밍 기법들이 얼마만큼 창의적 사고력 증진의 효과를 가져오는지에 대해 연구한다.
둘째, 약식 브레인스토밍 기법이 종합적인 기법과 창의적 사고력 하위요인들의 증진 효과 면에서는 어떤 차이를 보여주고 있는지 실험을 통하여 구명한다.
앞에서와 같은 목적을 달성하기 위해 설정한 가설들은 다음과 같다.
<가설 1> 브레인스토밍 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들이 집단 훈련을 받지 않은 대상자들 보다 창의적 사고력의 증진을 보일 것이다.
<가설 2> 종합적인 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들은 약식 기법만으로 집단 훈련을 받은 대상자들보다 창의적 사고력의 하위 요인인 유창성, 융통성, 독창성, ...
이 연구의 목적은 브레인스토밍 기법이 우리나라 대학생들에게 창의적 사고력 증진 효과가 있는지의 여부를 실험을 통해 구명하는 것이다. 그 목표들은 다음과 같다.
첫째, 대학생 집단을 대상으로 하여 약식 및 종합브레인스토밍 기법으로 실험을 실시하고 이 브레인스토밍 기법들이 얼마만큼 창의적 사고력 증진의 효과를 가져오는지에 대해 연구한다.
둘째, 약식 브레인스토밍 기법이 종합적인 기법과 창의적 사고력 하위요인들의 증진 효과 면에서는 어떤 차이를 보여주고 있는지 실험을 통하여 구명한다.
앞에서와 같은 목적을 달성하기 위해 설정한 가설들은 다음과 같다.
<가설 1> 브레인스토밍 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들이 집단 훈련을 받지 않은 대상자들 보다 창의적 사고력의 증진을 보일 것이다.
<가설 2> 종합적인 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들은 약식 기법만으로 집단 훈련을 받은 대상자들보다 창의적 사고력의 하위 요인인 유창성, 융통성, 독창성, 정교성 면에서 점수가 더 높게 나타날 것이다.
위의 가설들을 검증하기 위해 브레인스토밍 기법이 창의적 사고력의 증진을 가져온다는 선행 연구들의 이론적 배경을 토대로 하여 편의표집 하여 서울 시내 H대학교 공과대학 1학년 중 3개 학급을 선정하여 실험을 하였다.
실험 집단은 실험 방법에 따라 둘로 나누어 제1실험집단은 약식 브레인스토밍 기법으로, 제2 실험집단은 종합적인 브레인스토밍 기법으로 실험을 하였다. 그리고 실험 사전·사후에 Torrance 창의적 사고력 검사(언어 및 도형)를 실시하여 두 기법을 비교·분석하여 효과의 차이를 구명하여 제시하였다. 최종 분석 대상자 수는 실험집단 100명과 통제집단 50명을 합하여 총150명이었다.
자료 분석은 미국에서 개발된 Torrance 채점 규준표를 사용하여 연구 대상자들의 집단 간의 유사성 검증을 위하여 표준 점수를 계산하였다. 사전·사후 검사의 창의적 사고력 점수 차이는 t test를 통하여 실험 효과를 검증하였고 실험군에 따른 집단별 창의적 사고력 변화 비교를 위해서는 일원분산분석을 실시하였다.
이와 같은 연구 절차들을 통해 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 브레인스토밍 기법의 실험 전·후에 대한 효과 검증을 위해 Torrance 창의적 사고력 사전·사후 검사(언어 및 도형)를 실시하여 실험집단과 통제집단을 비교해 본 결과 실험집단의 점수는 사전 검사 보다 사후 검사에서 높게 나타났으나 통제집단은 사후검사에서 점수의 차이가 나타나지 않았다. 그러므로 창의적 사고력 점수가 실험집단에서는 증가된 것으로 나타났다.
둘째, 창의적 사고력의 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성 면에서 창의적 사고력 사전·사후 평균 점수를 비교해본 결과 언어와 도형검사에서 실험집단 둘 다에서 통제집단보다 더 많은 창의적 사고력 증진 효과가 나타났다. 특히 제2 실험집단에서는 유창성, 융통성 및 독창성 면에서 더 높게 창의적 사고력 점수가 증가되었다. 그러나 정교성 면에서는 실험 처치에 대한 효과는 전혀 나타나지 않았다.
이상과 같은 연구 결과는 브레인스토밍 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들이 그렇지 않은 대상자들 보다 창의적 사고력 증진을 보여 준다는 것을 알 수 있다. 또한 브레인스토밍 기법의 전체적인 이론을 올바르게 이해하고 효과적으로 이용하여야만 창의적 사고력 증진에 더 큰 효과를 가져오게 된다는 것이 분명해 졌다. 제1 실험집단과 같이 약식 기법으로만 훈련을 받는 것보다는 제2 실험집단과 같이 종합적인 브레인스토밍으로 적극적인 훈련을 받고 활용하여야만 창의적 사고력 하위 요인인 유창성, 융통성, 독창성이 증진될 수 있다.
이상의 연구 결과로부터 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
첫째, 브레인스토밍 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들은 그렇지 않은 대상자들 보다 창의적 사고력 증진을 가져온다.
둘째, 종합적인 브레인스토밍 기법으로 훈련을 받은 대상자들은 약식 기법으로만 훈련을 받은 대상자들 보다 창의적 사고력의 하위 요인인 유창성, 융통성 및 독창성 면에서 증진을 가져온다. 그러나 두 기법 모두 창의적 사고력의 하위요인인 정교성의 증진은 가져오지 않는다.
앞에서의 결론을 토대로 하여 앞으로의 지속적인 연구에 필요한 몇 가지 제언을 하였다.
첫째, 브레인스토밍 기법의 지속적인 연구를 위해 남·여 성 비례·집단·연령에 따른 다양성과 균형을 갖춘 대상들에 대한 실험 연구가 요망된다.
둘째, 창의적 사고력 채점 및 자료 분석 도구는 미국인을 대상으로 창안된 도구이어서 국가 간 사고방식 및 문화 인종간의 차이가 있는 문화권, 특히 동양문화권의 특성들이 반영되지 않고 있다. 그러므로 이를 그대로 번역하여 활용하는 것은 부적절하기 때문에 우리나라의 현실과 연령 발달 수준에 맞는, 그리고 포괄적으로 창의적 사고력을 진단할 수 있는 다른 채점 및 분석 도구의 창안과 개발이 요망된다.
이 연구의 목적은 브레인스토밍 기법이 우리나라 대학생들에게 창의적 사고력 증진 효과가 있는지의 여부를 실험을 통해 구명하는 것이다. 그 목표들은 다음과 같다.
첫째, 대학생 집단을 대상으로 하여 약식 및 종합브레인스토밍 기법으로 실험을 실시하고 이 브레인스토밍 기법들이 얼마만큼 창의적 사고력 증진의 효과를 가져오는지에 대해 연구한다.
둘째, 약식 브레인스토밍 기법이 종합적인 기법과 창의적 사고력 하위요인들의 증진 효과 면에서는 어떤 차이를 보여주고 있는지 실험을 통하여 구명한다.
앞에서와 같은 목적을 달성하기 위해 설정한 가설들은 다음과 같다.
<가설 1> 브레인스토밍 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들이 집단 훈련을 받지 않은 대상자들 보다 창의적 사고력의 증진을 보일 것이다.
<가설 2> 종합적인 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들은 약식 기법만으로 집단 훈련을 받은 대상자들보다 창의적 사고력의 하위 요인인 유창성, 융통성, 독창성, 정교성 면에서 점수가 더 높게 나타날 것이다.
위의 가설들을 검증하기 위해 브레인스토밍 기법이 창의적 사고력의 증진을 가져온다는 선행 연구들의 이론적 배경을 토대로 하여 편의표집 하여 서울 시내 H대학교 공과대학 1학년 중 3개 학급을 선정하여 실험을 하였다.
실험 집단은 실험 방법에 따라 둘로 나누어 제1실험집단은 약식 브레인스토밍 기법으로, 제2 실험집단은 종합적인 브레인스토밍 기법으로 실험을 하였다. 그리고 실험 사전·사후에 Torrance 창의적 사고력 검사(언어 및 도형)를 실시하여 두 기법을 비교·분석하여 효과의 차이를 구명하여 제시하였다. 최종 분석 대상자 수는 실험집단 100명과 통제집단 50명을 합하여 총150명이었다.
자료 분석은 미국에서 개발된 Torrance 채점 규준표를 사용하여 연구 대상자들의 집단 간의 유사성 검증을 위하여 표준 점수를 계산하였다. 사전·사후 검사의 창의적 사고력 점수 차이는 t test를 통하여 실험 효과를 검증하였고 실험군에 따른 집단별 창의적 사고력 변화 비교를 위해서는 일원분산분석을 실시하였다.
이와 같은 연구 절차들을 통해 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 브레인스토밍 기법의 실험 전·후에 대한 효과 검증을 위해 Torrance 창의적 사고력 사전·사후 검사(언어 및 도형)를 실시하여 실험집단과 통제집단을 비교해 본 결과 실험집단의 점수는 사전 검사 보다 사후 검사에서 높게 나타났으나 통제집단은 사후검사에서 점수의 차이가 나타나지 않았다. 그러므로 창의적 사고력 점수가 실험집단에서는 증가된 것으로 나타났다.
둘째, 창의적 사고력의 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성 면에서 창의적 사고력 사전·사후 평균 점수를 비교해본 결과 언어와 도형검사에서 실험집단 둘 다에서 통제집단보다 더 많은 창의적 사고력 증진 효과가 나타났다. 특히 제2 실험집단에서는 유창성, 융통성 및 독창성 면에서 더 높게 창의적 사고력 점수가 증가되었다. 그러나 정교성 면에서는 실험 처치에 대한 효과는 전혀 나타나지 않았다.
이상과 같은 연구 결과는 브레인스토밍 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들이 그렇지 않은 대상자들 보다 창의적 사고력 증진을 보여 준다는 것을 알 수 있다. 또한 브레인스토밍 기법의 전체적인 이론을 올바르게 이해하고 효과적으로 이용하여야만 창의적 사고력 증진에 더 큰 효과를 가져오게 된다는 것이 분명해 졌다. 제1 실험집단과 같이 약식 기법으로만 훈련을 받는 것보다는 제2 실험집단과 같이 종합적인 브레인스토밍으로 적극적인 훈련을 받고 활용하여야만 창의적 사고력 하위 요인인 유창성, 융통성, 독창성이 증진될 수 있다.
이상의 연구 결과로부터 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
첫째, 브레인스토밍 기법으로 집단 훈련을 받은 대상자들은 그렇지 않은 대상자들 보다 창의적 사고력 증진을 가져온다.
둘째, 종합적인 브레인스토밍 기법으로 훈련을 받은 대상자들은 약식 기법으로만 훈련을 받은 대상자들 보다 창의적 사고력의 하위 요인인 유창성, 융통성 및 독창성 면에서 증진을 가져온다. 그러나 두 기법 모두 창의적 사고력의 하위요인인 정교성의 증진은 가져오지 않는다.
앞에서의 결론을 토대로 하여 앞으로의 지속적인 연구에 필요한 몇 가지 제언을 하였다.
첫째, 브레인스토밍 기법의 지속적인 연구를 위해 남·여 성 비례·집단·연령에 따른 다양성과 균형을 갖춘 대상들에 대한 실험 연구가 요망된다.
둘째, 창의적 사고력 채점 및 자료 분석 도구는 미국인을 대상으로 창안된 도구이어서 국가 간 사고방식 및 문화 인종간의 차이가 있는 문화권, 특히 동양문화권의 특성들이 반영되지 않고 있다. 그러므로 이를 그대로 번역하여 활용하는 것은 부적절하기 때문에 우리나라의 현실과 연령 발달 수준에 맞는, 그리고 포괄적으로 창의적 사고력을 진단할 수 있는 다른 채점 및 분석 도구의 창안과 개발이 요망된다.
The Purpose of this study is to determine experimentally whether the brainstorming method would enhance the creative thinking ability of Korean University students.
The objectives of this study were as follows:
First, the author intended to study how much the brainstorming methods would enhance crea...
The Purpose of this study is to determine experimentally whether the brainstorming method would enhance the creative thinking ability of Korean University students.
The objectives of this study were as follows:
First, the author intended to study how much the brainstorming methods would enhance creative thinking ability by implementing both methods i.e., the streamlined method and the integrated brainstorming method, to university students in Korea.
Second, the author intended to investigate the difference between the integrated brainstorming method and the streamlined brainstorming methods in terms of their effects on sub factors for enhancement of creative thinking ability.
In order to achieve above mentioned purpose two hypotheses were established.
Those who were trained in the brainstorming method will show greater enhancement of creative thinking ability than in those who were not.
Those who were trained by the integrated brainstorming method will achieve higher scores for sub factors of creative thinking ability such as fluency, flexibility, originality and elaboration than those who were trained by the streamlined brainstorming method.
In order to test the above hypotheses, which were based on the theoretical background of previous study indicating that brainstorming method brings creative thinking ability enhancement, experiments were conducted by selecting 3 classes of engineering division of H. University in Seoul at convenience sampling.
The students groups were divided into two groups with the first group instructed under the streamlined brainstorming method and the second group under the integrated brainstorming method. The author intended to measure differences by comparing and analyzing the effects between the two methods by applying Torrance Tests of Creative thinking (Verbal and Figural) before and after the experiments took place. The total number of experimental subjects were 150, consisting of 100 in the experimental group and 50 in control group. The standard scores were calculated so as to verify the similarities among the groups by using Torrance Normative Data, which was developed in the US for the purpose of data analysis. In order to find out effects of brainstorming experiment a t test was conducted to verify the difference between scores of creative thinking ability both before and after the experiments. Also, ANOVA was conducted to compare among groups in creative thinking ability change according to experimental groups.
Through these research procedures following results were obtained.
First, Torrance Tests of creative thinking showed a sequential increase in scores of the experimental group following the experiment but no change in the scores of the control group.
Second, Torrance Tests of Creative T hinking (Verbal and Figural) before and after the experiment showed greater creative thinking enhancement in both experimental groups than in the control group in the sub factors of creative thinking ability (fluency, flexibility and originality.) Particularly, in the 2nd experimental group creative thinking score was increased more in the aspects of fluency, flexibility and originality. However, no effect was observed regarding the aspect of elaboration.
The results of this study supports the hypothesis that creative thinking ability enhancement occurs more in those who were trained by brainstorming method than in those who were not.
Also the study suggested that more effect can be brought in creative thinking ability enhancement when the learners properly understand the whole theory of brainstorming method and utilize it effectively.
For the enhancement of fluency, flexibility and originality as sub factors of creative thinking ability it seems that active training in and utilization of the integrated brainstorming method will be more effective than the streamlined method.
The following conclusions were made based on the results:
First, more creative thinking ability enhancement was observed in those who were trained by brainstorming method than in those who were not.
Second, the integrated brainstorming method was observed to be more effective than the streamlined method in terms of enhancing fluency, flexibility and originality as sub factors of creative thinking ability. However, neither the streamlined nor the integrated method brought enhancement of elaboration as a sub factors of creative thinking.
For the sake of further study some suggestions were made on the basis of above mentioned conclusions.
First, For the continued study of brainstorming method the experimental study of experimental groups which have diversity and balance in the mal e~ female sex ratio group age is needed.
Second, since the creative thinking ability scoring and the data analysis tools were invented for a US-based environment, certain cultural biases or shortcomings may have been reflected. In particular, the test may not have been ideally suited for an Asian population. A more appropriate analytical tool should be developed which would enable us to adequately assess the creative thinking ability of a Korean population.
The Purpose of this study is to determine experimentally whether the brainstorming method would enhance the creative thinking ability of Korean University students.
The objectives of this study were as follows:
First, the author intended to study how much the brainstorming methods would enhance creative thinking ability by implementing both methods i.e., the streamlined method and the integrated brainstorming method, to university students in Korea.
Second, the author intended to investigate the difference between the integrated brainstorming method and the streamlined brainstorming methods in terms of their effects on sub factors for enhancement of creative thinking ability.
In order to achieve above mentioned purpose two hypotheses were established.
Those who were trained in the brainstorming method will show greater enhancement of creative thinking ability than in those who were not.
Those who were trained by the integrated brainstorming method will achieve higher scores for sub factors of creative thinking ability such as fluency, flexibility, originality and elaboration than those who were trained by the streamlined brainstorming method.
In order to test the above hypotheses, which were based on the theoretical background of previous study indicating that brainstorming method brings creative thinking ability enhancement, experiments were conducted by selecting 3 classes of engineering division of H. University in Seoul at convenience sampling.
The students groups were divided into two groups with the first group instructed under the streamlined brainstorming method and the second group under the integrated brainstorming method. The author intended to measure differences by comparing and analyzing the effects between the two methods by applying Torrance Tests of Creative thinking (Verbal and Figural) before and after the experiments took place. The total number of experimental subjects were 150, consisting of 100 in the experimental group and 50 in control group. The standard scores were calculated so as to verify the similarities among the groups by using Torrance Normative Data, which was developed in the US for the purpose of data analysis. In order to find out effects of brainstorming experiment a t test was conducted to verify the difference between scores of creative thinking ability both before and after the experiments. Also, ANOVA was conducted to compare among groups in creative thinking ability change according to experimental groups.
Through these research procedures following results were obtained.
First, Torrance Tests of creative thinking showed a sequential increase in scores of the experimental group following the experiment but no change in the scores of the control group.
Second, Torrance Tests of Creative T hinking (Verbal and Figural) before and after the experiment showed greater creative thinking enhancement in both experimental groups than in the control group in the sub factors of creative thinking ability (fluency, flexibility and originality.) Particularly, in the 2nd experimental group creative thinking score was increased more in the aspects of fluency, flexibility and originality. However, no effect was observed regarding the aspect of elaboration.
The results of this study supports the hypothesis that creative thinking ability enhancement occurs more in those who were trained by brainstorming method than in those who were not.
Also the study suggested that more effect can be brought in creative thinking ability enhancement when the learners properly understand the whole theory of brainstorming method and utilize it effectively.
For the enhancement of fluency, flexibility and originality as sub factors of creative thinking ability it seems that active training in and utilization of the integrated brainstorming method will be more effective than the streamlined method.
The following conclusions were made based on the results:
First, more creative thinking ability enhancement was observed in those who were trained by brainstorming method than in those who were not.
Second, the integrated brainstorming method was observed to be more effective than the streamlined method in terms of enhancing fluency, flexibility and originality as sub factors of creative thinking ability. However, neither the streamlined nor the integrated method brought enhancement of elaboration as a sub factors of creative thinking.
For the sake of further study some suggestions were made on the basis of above mentioned conclusions.
First, For the continued study of brainstorming method the experimental study of experimental groups which have diversity and balance in the mal e~ female sex ratio group age is needed.
Second, since the creative thinking ability scoring and the data analysis tools were invented for a US-based environment, certain cultural biases or shortcomings may have been reflected. In particular, the test may not have been ideally suited for an Asian population. A more appropriate analytical tool should be developed which would enable us to adequately assess the creative thinking ability of a Korean population.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.