집단따돌림과 학급응집성, 자아존중감, 학교생활만족 및 불안과의 관계 (A) study on the relation between group bullying and students' psychological responses : cohesiveness of classroom / self-respect / satisfaction with school life / anxiety원문보기
본 연구는 학교폭력 및 집단따돌림과 제 심리적 특성과의 관계를 살펴봄으로서 피해를 사전에 예방하고 아동의 건전한 성장발달을 위한 정보를 얻는데 목적이 있다. 이를 위해 초등학교 5, 6학년을 대상으로 설문을 통해 정상, 가해, 피해-가해, 피해집단으로 구분 분석하였다. 집단따돌림은 Olweus(1993)의 가해-피해설문지(Bully/victim Questionnaire)를 번안(이춘재, 곽금주, 2000)하여 사용하였으며 학교폭력은 유형에 따른 학교 안팎의 피해-가해경험을 알아보는 문항으로 구성되었다.
응집력은 급우들에 대한 매력을 중심으로 25개 문항으로 측정하였으며 상태-특성불안은 Spielberger, Gorsuch 및 Lushene(1970)에 의해 개발되고 한덕응, 이장호, 탁진국(1993)이 한국어판으로 표준화한 척도를 사용하였다. 자존감은 Rosenberg(1965)가 개발 전병제(1974)가 번안한 것을 5점척도의 Likert식 평정척도를 사용하였다. 학교생활만족도는 임정순의 학교생활적응에 관한 검사지와 전호택의 학교생활 검사지를 참고하여 한국심리학회에서 작성한 것을 사용하였다.
연구결과 학교폭력 및 집단따돌림과 학급응집력, ...
본 연구는 학교폭력 및 집단따돌림과 제 심리적 특성과의 관계를 살펴봄으로서 피해를 사전에 예방하고 아동의 건전한 성장발달을 위한 정보를 얻는데 목적이 있다. 이를 위해 초등학교 5, 6학년을 대상으로 설문을 통해 정상, 가해, 피해-가해, 피해집단으로 구분 분석하였다. 집단따돌림은 Olweus(1993)의 가해-피해설문지(Bully/victim Questionnaire)를 번안(이춘재, 곽금주, 2000)하여 사용하였으며 학교폭력은 유형에 따른 학교 안팎의 피해-가해경험을 알아보는 문항으로 구성되었다.
응집력은 급우들에 대한 매력을 중심으로 25개 문항으로 측정하였으며 상태-특성불안은 Spielberger, Gorsuch 및 Lushene(1970)에 의해 개발되고 한덕응, 이장호, 탁진국(1993)이 한국어판으로 표준화한 척도를 사용하였다. 자존감은 Rosenberg(1965)가 개발 전병제(1974)가 번안한 것을 5점척도의 Likert식 평정척도를 사용하였다. 학교생활만족도는 임정순의 학교생활적응에 관한 검사지와 전호택의 학교생활 검사지를 참고하여 한국심리학회에서 작성한 것을 사용하였다.
연구결과 학교폭력 및 집단따돌림과 학급응집력, 자아존중감, 상태-특성불안의 관계를 보면 가해-피해를 모두 경험한 아동이 응집력 자존감을 가장 낮게 지각하였으며 상태-특성불안은 가장 높게 지각하여 심리적 사회적으로 가장 위태로운 집단으로 분석되었다. 학교생활만족도 및 가족에 대한 지각에서는 정상집단, 가해, 피해 순 이었고 가해-피해를 모두 경험한 아동이 가장 부정적으로 지각하였다.
따라서 학교폭력 및 집단따돌림의 피해예방을 위한 폭력수준을 전반적으로 감소시키는데 필요한 태도를 개발하고 환경을 조성하는 것이 필요하다. 그리고 교사의 적극적 개입으로 상담활동을 강화하고 가정과의 긴밀한 협조체제 구축으로 문제의 근본적인 해결방안을 찾도록 해야한다. 끝으로 지속적 관심과 심리적 요인 등에 관한 심층적 연구로 예방프로그램을 개발하고 실시하는 방안이 마련되어야 하겠다.
본 연구는 학교폭력 및 집단따돌림과 제 심리적 특성과의 관계를 살펴봄으로서 피해를 사전에 예방하고 아동의 건전한 성장발달을 위한 정보를 얻는데 목적이 있다. 이를 위해 초등학교 5, 6학년을 대상으로 설문을 통해 정상, 가해, 피해-가해, 피해집단으로 구분 분석하였다. 집단따돌림은 Olweus(1993)의 가해-피해설문지(Bully/victim Questionnaire)를 번안(이춘재, 곽금주, 2000)하여 사용하였으며 학교폭력은 유형에 따른 학교 안팎의 피해-가해경험을 알아보는 문항으로 구성되었다.
응집력은 급우들에 대한 매력을 중심으로 25개 문항으로 측정하였으며 상태-특성불안은 Spielberger, Gorsuch 및 Lushene(1970)에 의해 개발되고 한덕응, 이장호, 탁진국(1993)이 한국어판으로 표준화한 척도를 사용하였다. 자존감은 Rosenberg(1965)가 개발 전병제(1974)가 번안한 것을 5점척도의 Likert식 평정척도를 사용하였다. 학교생활만족도는 임정순의 학교생활적응에 관한 검사지와 전호택의 학교생활 검사지를 참고하여 한국심리학회에서 작성한 것을 사용하였다.
연구결과 학교폭력 및 집단따돌림과 학급응집력, 자아존중감, 상태-특성불안의 관계를 보면 가해-피해를 모두 경험한 아동이 응집력 자존감을 가장 낮게 지각하였으며 상태-특성불안은 가장 높게 지각하여 심리적 사회적으로 가장 위태로운 집단으로 분석되었다. 학교생활만족도 및 가족에 대한 지각에서는 정상집단, 가해, 피해 순 이었고 가해-피해를 모두 경험한 아동이 가장 부정적으로 지각하였다.
따라서 학교폭력 및 집단따돌림의 피해예방을 위한 폭력수준을 전반적으로 감소시키는데 필요한 태도를 개발하고 환경을 조성하는 것이 필요하다. 그리고 교사의 적극적 개입으로 상담활동을 강화하고 가정과의 긴밀한 협조체제 구축으로 문제의 근본적인 해결방안을 찾도록 해야한다. 끝으로 지속적 관심과 심리적 요인 등에 관한 심층적 연구로 예방프로그램을 개발하고 실시하는 방안이 마련되어야 하겠다.
The purpose of this study was to review the relation between school violence or group bullying and students' psychological responses and thereupon, provide for some useful data to prevent group bullying and thereby, help our children grow in a sound and healthy way. For this purpose, a questionnaire...
The purpose of this study was to review the relation between school violence or group bullying and students' psychological responses and thereupon, provide for some useful data to prevent group bullying and thereby, help our children grow in a sound and healthy way. For this purpose, a questionnaire survey was conducted for fifth- and sixth-grade elementary students, and thereupon, the sample students were categorized into four groups: normal, bully, victim-bully and victim groups. For the survey, Olweus' (1993) "Bully/Victim Questionnaire" developed by Lee Choon-Jae and Kwak Keum-Ju (2000) was used. The survey scale consisted of the questions regarding students' experiences of bullying and/or being bullied in or outside school.
Cohesiveness of classroom was measured with 25 question items regarding students' perception of their classmates, while students' psychological response or anxiety was measured with Spielberger, Gorsuch and Lushene's (1970) scale localized by Han Deok-Ung, Lee Jang-Ho and Tak Jin-Kuk (1993). On the other hand, students' self-esteem was measured with Likert's five-point scale developed by Rosenberg (1965) and localized by Chun Byong-Je (1974). Students' satisfaction with school life was assessed with a scale developed by Korea Psychology Academy in reference with Lim Jeong-Soon's "Scale of Adaptation to School Life" and Chun Ho-Taek's "Scale of School Life".
The results of this study can be summarized as follows; those bully/victim group showed the lowest sense of cohesiveness of their classroom as well as the lowest self-esteem, while showing the highest anxiety. In short, this group was analyzed as most unstable in psychological and social terms. The group satisfied most with their school and family life was "normal group" followed by bullying and victim groups in their order, and the bullying/victim group was least satisfied with their school and family life.
In order to prevent or reduce school violence and group bullying, it may well be necessary to help our students develop positive personality amid a humane environment. Besides, it is also required of teachers to intervene actively in students' school life through reinstatement of counselling services and construction of a close cooperative system between teachers and parents, and thereby, find some fundamental solutions to school violence or group bullying. Lastly, it is hoped that this study will be followed up by future studies analyzing the psychological factors affecting group bullying or developing some programs to prevent school violence.
The purpose of this study was to review the relation between school violence or group bullying and students' psychological responses and thereupon, provide for some useful data to prevent group bullying and thereby, help our children grow in a sound and healthy way. For this purpose, a questionnaire survey was conducted for fifth- and sixth-grade elementary students, and thereupon, the sample students were categorized into four groups: normal, bully, victim-bully and victim groups. For the survey, Olweus' (1993) "Bully/Victim Questionnaire" developed by Lee Choon-Jae and Kwak Keum-Ju (2000) was used. The survey scale consisted of the questions regarding students' experiences of bullying and/or being bullied in or outside school.
Cohesiveness of classroom was measured with 25 question items regarding students' perception of their classmates, while students' psychological response or anxiety was measured with Spielberger, Gorsuch and Lushene's (1970) scale localized by Han Deok-Ung, Lee Jang-Ho and Tak Jin-Kuk (1993). On the other hand, students' self-esteem was measured with Likert's five-point scale developed by Rosenberg (1965) and localized by Chun Byong-Je (1974). Students' satisfaction with school life was assessed with a scale developed by Korea Psychology Academy in reference with Lim Jeong-Soon's "Scale of Adaptation to School Life" and Chun Ho-Taek's "Scale of School Life".
The results of this study can be summarized as follows; those bully/victim group showed the lowest sense of cohesiveness of their classroom as well as the lowest self-esteem, while showing the highest anxiety. In short, this group was analyzed as most unstable in psychological and social terms. The group satisfied most with their school and family life was "normal group" followed by bullying and victim groups in their order, and the bullying/victim group was least satisfied with their school and family life.
In order to prevent or reduce school violence and group bullying, it may well be necessary to help our students develop positive personality amid a humane environment. Besides, it is also required of teachers to intervene actively in students' school life through reinstatement of counselling services and construction of a close cooperative system between teachers and parents, and thereby, find some fundamental solutions to school violence or group bullying. Lastly, it is hoped that this study will be followed up by future studies analyzing the psychological factors affecting group bullying or developing some programs to prevent school violence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.